Kesian Umno Sudah Jadi Sida Sida


 

Kalau dahulu, hanya sida sida (pembantu@hamba lelaki) yang di benarkan bermalam di dalam Kota Larangan. Ini kerana sida sida yang telah di kasi (di kembiri) di percayai tidak memberi ancaman terutama ancaman seksual kepada Maharaja, Maharani, keluarga di Raja juga kepada ratusan malah ribuan gundik Raja yang turut sama tinggal di dalam nya.
Walaupun di lihat sida sida agak bebas berada di dalam Kota Larangan namun sebenarnya secara hakiki sida sida tidak akan sekali pun mampu membiak dengan berupaya melahirkan zuriat keturunan yang boleh menyambung peranan penting yang telah di lakukan oleh seorang sida sida. Walau seorang sida sida itu di lihat penting kerana hampir dengan puncak kuasa dan berada di koridornya namun sejauhmana hebat pun  seorang sida sida jelas akan terhenti seiring dengan kematiannya.
Itu lah nasib sida sida. Ia hanya menjadi penting dengan membuang kelakiannya, ia hanya jadi penting dengan melemah dan mencacatkan dirinya. Jauh dari itu sida sida hanya berjaya hidup untuk dirinya namun tidak akan mampu menyediakan kehidupan yang baik untuk pelapis generasinya. Sida sida sekadar hamba yang akan tetap menjadi hamba cacat yang setia tanpa meninggalkan apa apa.


Analogi mudah ini juga boleh kita pakaikan kepada nasib sebuah parti sebuah negara bangsa yang amat berjasa. UMNO, Setelah di lemahkan dengan pakatan licik bersama cikgunya. Sejak dari itu perjuangan yang telah di mandulkan ini jelas jauh menyimpang dari apa parti bangsa Melayu ini tawarkan. Sudahnya, Lain order lain barang yang sampai.
UMNO telah jatuh dengan di pimpin oleh mereka yang berkepentingan diri dan puak mereka semata. Parti yang semakin melemah terpaksa mengharap ehsan Anwar dan sekutunya DAP untuk menongkat kuasa. Akhirnya sekarang parti ini di kelilingi oleh mereka yang bukan sahaja tewas dan ditolak sekali, dua kali malah 3 kali dalam pilihanraya tapi tetap boleh mengawal kemudi parti.

Inilah bahananya apabila UMNO di pimpin oleh puak yang meletakkan keuntungan diri dan puak sebagai utama. Bagaimana mungkin UMNO boleh di yakini dan kembali di terima jika mereka yang bermasaalah, punya kes mahkamah, juga mereka yang jelas gagal menambat hati rakyat dan pengundi di kawasan mereka sendiri selama ini. Tambahan tindakan Anwar menawarkan tempat kepada segelintir kroni hanya memperkukuh persepsi rakyat bahawa ini masa bagi mereka yang memegang pundak meraih dan mendapat laba. Yang kenyang dan sendawa mereka sementara rakyat semakin terhimpit dan merana.

Apabila semakin dekat pilihanraya, maka akan adalah nyanyian nyanyian syurga seperti di atas mula di gesek biola. Apakah seorang Perdana Menteri hanya boleh mengungkapkan sesuatu tanpa perbindangan dan penelitian terhadap sesuatu dasar dan perancangan, mana blue printnya? siapa yang menyelaras? bagaimana pelaksanaannya? Takkan sekadar bercakap berilah elaun..berilah elaun...itu keling bunting pun reti muntahkan..! Malah apa yang rakyat nampak ialah penipuan berupa gula gula untuk menarik sokongan golongan 18 dan orang muda. Jenis bercakap tak bertanggungjawab macam ni sekali pusing Chow Kit, 3 lori penuh Bang Non hoi..!
Apakah ini semua membantu memperkuatkan UMNO? Sejauh ini apakah pembentukkan kerajaan Aljub ini di tunggu tunggu oleh pengundi di 6 negeri untuk di berikan undi? Apa yang kita dengar ialah kokokan demi kokokan Pengerusi Perhubungan mahu pun pimpinan bahagian untuk menarik perhatian anak murid bagi di berikan watikah calon dalam PRN yang bakal tiba. Selain dari itu tak nampak gerak kerja tersusun yang meyakinkan ahli jauh lagi para pengundi. So nak tipu apa lagi?
Kalau sida sida di kasi dan di kembiri, lebih malang dari itu kebanyakkan pemimpin sudah di 'kasi lidah' mereka sehingga bersuara untuk menyatakan kebenaran dengan menegur segala kebobrokan yang di bawa oleh pemimpin parti dan kepimpinan kerajaan langsung tidak kita dan rakyat dengari. Membisu seribu bahasa. Cuma bezanya lidah mereka mungkin dah di 'kasi' tapi anu mereka tetap rancak 'beraksi'. Tak gitu?
Kesian...itu lah nasihat P.Ramlee kepada Rafi pembantunya apabila mahu menjawab persoalan yang di ajukan oleh Kak Tipah dan bini mudanya Hasnah dalam babak Madu3. kenapa? kerana pasti tidak ada jawapan yang lebih tuntas atas apa yang telah dan sedang berlaku. Begitu la UMNO hari ini. Kesiannn. Kesian kerana ahli rela membenarkan penipuan, perselingkuhan bersama DApig, menodai perjuangan malangnya ia tidak sekali kali akan mampu menyediakan legasi suci dan murni dalam mengharungi bahtera politik tanahair dengan adanya pemimpin yang rela menggadai prinsip dan melelong maruh dan harga diri perjuangan suci.
Siapa? Lu Fikir La Sendiri..!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://politikputramerdeka.blogspot.com/2023/06/kesian-umno-sudah-jadi-sida-sida.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasib Umno Tak Seteruk Ini Jika Pihak Putrajaya Ikut Keputusan Bersama

Nasib Umno Tak Seteruk Ini Jika Pihak Putrajaya Ikut Keputusan Bersama

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 97 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 10 2023Masa yang tepat kata seorang pemimpin kanan Umno adalah faktor yang penting dalam politik bagi membolehkan parti itu mencapai kemenangan dalam pilihan raya Anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Ahmad Mas...
Kalau Umno Sekadar Pelengkap Tak Ada Sebab Pengundi Pilih Kata Perwakilan

Kalau Umno Sekadar Pelengkap Tak Ada Sebab Pengundi Pilih Kata Perwakilan

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 101 hits
freemalaysiatoday com 10 Jun 2023Umno Johor mahu pimpinan parti mencatur pemulihan Umno menerusi kerajaan perpaduan dan di sebalik apa jua penjajaran KUALA LUMPUR Umno Johor mengingatkan pimpinan bahawa pengundi tidak sebab untuk bersama Um...
Tajuddin Blames Ahmad Maslan For Umno S Failure

Tajuddin Blames Ahmad Maslan For Umno S Failure

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 153 hits
Former Umno supreme council member Tajuddin Abdul Rahman has blamed Ahmad Maslan for the party s failure in the 15th general election The former Pasir Salak MP who was suspended from Umno last year for six years today paid a surprise visit ...
Hak Umno Rayu Pembebasan Najib Belum Setahun Dalam Penjara Anwar Tak Harus Layan Desakan Umno Bebaskan Najib

Hak Umno Rayu Pembebasan Najib Belum Setahun Dalam Penjara Anwar Tak Harus Layan Desakan Umno Bebaskan Najib

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 105 hits
Menjaga hati rakyat yang benci rasuah jauh lebih penting daripada menjaga hati UMNO yang tak sabar2 mahu Najib Razak dibebaskan BELUM SETAHUN DALAM PENJARA ANWAR TAK HARUS LAYAN DESAKAN UMNO BEBASKAN NAJIB Di depan Anwar Ibrahim yang dimuli...
Pick The Right Candidates For Ge16 Quickly Johari Tells Umno

Pick The Right Candidates For Ge16 Quickly Johari Tells Umno

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 199 hits
Umno vice president Johari Ghani said the party has its work cut out in order to win more seats at the next general election KUALA LUMPUR Umno vice president Johari Ghani has called on the party to choose the most suitable candidates for th...
Umno Sudi Terima Kembali Bekas Ahli Tarik Balik Penggantungan Jika Tak Serang Dari Luar

Umno Sudi Terima Kembali Bekas Ahli Tarik Balik Penggantungan Jika Tak Serang Dari Luar

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 114 hits
Pimpinan Umno terbuka untuk menerima saranan para perwakilan tentang menerima kembali ahli yang dikenakan tindakan disiplin kata Presiden Zahid Hamidi KUALA LUMPUR Umno sudi menerima kembali bekas ahli dan mereka yang digantung keahlian sek...
Umno Must Lead Again Than Play Second Fiddle Johor Umno Leader

Umno Must Lead Again Than Play Second Fiddle Johor Umno Leader

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 138 hits
A Johor Umno delegate called on the party to chart a long term strategy that will once again position the BN backbone as the leader of any political alignments and avoid being a second fiddle to other larger parties Pasir Gudang Umno Youth ...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau