Kesan Vaksin Sinovac Selepas Dicucuk Dos Pertama


Kesan Vaksin Sinovac | Selepas Dicucuk Dos Pertama 

Alhamdulillah, aku selamat dicucuk vaksin Sinovac dos pertama pada 14 Julai 2021 yang lepas bertempat di KL Convention Centre, Kuala Lumpur. Tahniah diucapkan kepada mereka yang telah pun mendapat suntikan vaksin lengkap.

Tak kisah apa jenis vaksin yang korang dapat, sekurang-kurangnya kita sudah berusaha menjaga diri dan masyarakat serta menyekat penularan wabak yang merbahaya. So good job guys.

Bila sebut tentang vaksin aku agak emosi sebab sekarang tengah panas isu menolak vaksin, memilih vaksin dan isu tak dapat lagi tarikh vaksin.

Benci betul tengok orang bergaduh ni.

Sebelum aku teruskan perkongsian tentang kesan vaksin Sinovac ke atas diri aku, let me share proses yang aku lalui sepanjang mendapatkan temujanji vaksin. Ikut temujanji seterusnya yang diberikan oleh doktor, dos kedua bakal aku terima ialah pada 4 Ogos depan.

Doakan eh.




Kronologi Temujanji Suntikan Vaksin Covid-19 Sinovac

Aku mendaftar vaksinasi di aplikasi MySejahtera adalah pada 7 Mac 2021 dan kemudian dinyatakan layak untuk terima vaksin pada 14 Julai 2021.

Sepanjang tempoh bulan Mac ke Julai tu beberapa kali juga aku update info di MySejahtera termasuk lah pastikan alamat aku keluar poskod & pengakuan jika mengandung.

Aku pernah baca, kalau tak keluar poskod tu maksudnya masih tak lengkap maklumat untuk diproses sebab tu lambat dapat tarikh temujanji. Wallahualam.

Cara vaksin berfungsi - baca sini
Langkah seterusnya hanya perlu terima tarikh temujanji yang diberikan dan hadir ke PPV yang dinyatakan. Benda wajib bawa ialah kad pengenalan dan telefon untuk akses MySejahtera.

Benda lain perlu di ambil kira ialah pakai baju yang longgar, sanitizer, bawa pen sendiri, pakai double mask dan pastikan diri tak demam.






Senarai Vaksin Covid-19 Ditawarkan Di Malaysia

Ramai sedia maklum, rakyat menerima pelbagai jenis vaksin yang ditawarkan oleh kerajaan Malaysia. Setakat yang aku faham, rakyat tidak dibenarkan memilih jenis vaksin COVID-19 sebaliknya bergantung kepada bekalan stok sedia ada di pusat vaksin.

Di Malaysia, terdapat lima jenis vaksin yang tersedia iaitu;

• Vaksin Covid-19 mRNA keluaran Pfizer-BioNtech

• Vaksin Covid-19 viral vector keluaran Astra Zeneka

• Vaksin Covid-19 inactivated keluaran Sinovac

• Vaksin Covid-19 recombinant viral vector keluaran Cansino

• Vaksin Covid-19 viral vector keluaran Gamaleya








Vaksin Sinovac atau Coronavac?

Rezeki aku ditakdirkan dicucuk dengan Vaksin Sinovac / Coronac. Sehingga ke hari ini, penerima Vaksin Sinovac harus melengkapkan dua dos suntikan iaitu di otot bahu. Dos kedua diberikan dalam masa 14 – 28 hari daripada suntikan dos pertama.

Baca lebih di sini Penerangan Tentang Vaksin Sinovac

Nama vaksin: COVID-19 CoronaVac

Negara asal: China

Kandungan: Terdiri daripada virus SARS-CoV-2 yang telah mati dan tidak aktif. Bahan-bahan lain adalah aluminium hydroxide, disodium hydrogen phosphate, monosodium dihydrogen phosphate, sodium chloride, sodium hydroxide, and water for injection.

Vaksin COVID-19 CoronaVac tidak mengandungi alkohol dan bahan pengawet serta tidak diberikan kepada mereka yang:

• Mempunyai sejarah alahan yang teruk

• Sedang menjalani rawatan yang melemahkan sistem imun badan

• Mempunyai penyakit saraf teruk seperti Tranverse Myelitis, Guillian-Barre Syndrome, Demyelinating Disease

• Mempunyai penyakit kronik teruk yang tidak terkawal

• Sedang mengandung atau merancang untuk hamil

• Sedang menyusukan bayi

• Telah menerima vaksin COVID-19 daripada jenama yang lain

 






Kesan-Kesan Vaksin Sinovac Dos Pertama

Seperti yang kerajaan war-warkan setiapa orang bakal mengalami kesan dan symptom yang ebrbeza-beza. Ada yang bertuah langsung tak rasa apa-apa.

Untuk diri aku pula pada hari pertama selepas disuntik: diri jadi letih dan tak bermaya. Tempat dicucuk memang sakit dan otot jadi lenguh. Malam tu aku rasa mengantuk, lapar tapi tiada selera  nak makan.

Esok pagi aku bangun, badan semakin segar dan aku jadi rajin nak masak. Teringin nak makan tapi tak berselera.

Hari kedua aku diselubungi perasan loya tapi tak muntah pun. Perasaan nak tidur dan melepek je. Tangan memang terasa agak sakit untuk diangkat. Alhamdulillah, kesan vaksin tidaklah begitu serius.

Sekarang aku masih pantau dan paling penting kena jaga supaya tak demam. Harapnya keadaan baik-baik sahaja sehingga complete dos kedua.






Pengalaman Terima Suntikan Vaksin di PPV Kuala Lumpur Convention Centre

Bersyukur sangat urusan terima suntikan di PPV Kuala Lumpur Convention Centre sangat smooth. Tak susah sebab boleh terus parking di sana / KLCC dengan flat rate parking RM9. Jangan lah parking merata di tengah bandaraya, kang kena towing naya je.

Nak ke hall sangat mudah sebab ramai petugas termasuk RELA untuk tunjuk arah selain daripada signboard yang ditampal besar. Sukarelawan pun mesra alam, kawasan luas, tak bersesak sebab aku sampai pukul 5 lebih.

Sebelum disuntik, kena lalui beberapa kaunter isi borang, penerangan dan juga pengakuan. Proses dia cepat sangat, tak sempat nak panas bontot. Cuma last sebelum dapat kad vaksin je kena tunggu sekurang-kurangnya 15 minit sebab nak monitor kesan selepas cucuk.  

Doktor akan soal siasat tanya tentang sejarah kesihatan dan terangkan kesan selepas dicucuk. Dinasihatkan untuk makan Panadol jika demam. Kalau berlarutan melebihi tiga hari kena pergi ke Klinik untuk dapat rawatan lanjut.
Sehingga ke hari ni aku masih okay. Alhamdulillah. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/07/kesan-vaksin-sinovac-selepas-dicucuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Effect Ke Lepas Cucuk Vaksin Sinovac Dos Pertama Di Ppv 360 Club Eco Hill Semenyih

Ada Effect Ke Lepas Cucuk Vaksin Sinovac Dos Pertama Di Ppv 360 Club Eco Hill Semenyih

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 388 hits
SELESAI TERIMA DOS PERTAMA VAKSIN SINOVAC DI PUSAT PEMEBERIAN VAKSIN 360 CLUB ECO HILL SEMENYIH Soalan yang sering di tanya termasuklah dalam mysejahtera ADA EFFECT KE LEPAS CUCUK VAKSIN SINOVAC DOS PERTAMA DI PPV 360 CLUB ECO HILL SEMENYIH...
Hiburan Nora Danish Terima Dos Pertama Vaksin Sinovac Netizen Puji Tak Memilih Vaksin

Hiburan Nora Danish Terima Dos Pertama Vaksin Sinovac Netizen Puji Tak Memilih Vaksin

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 321 hits
Pelakon jelita Nora Danish khabarnya telah menerima suntikan dos pertama vaksin COVID 19 jenis Sinovac bertempat di sebuah Pusat Pemberian Vaksin pada Isnin lalu Ujar Nora dia masih belum merasakan sebarang kesan sampingan yang teruk selepa...
Husband Selesai Terima Dos Pertama Vaksin Sinovac Di Ppv Miecc Mines

Husband Selesai Terima Dos Pertama Vaksin Sinovac Di Ppv Miecc Mines

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 393 hits
HUSBAND SELESAI TERIMA DOS PERTAMA VAKSIN SINOVAC DI PPV MIECC MINES Alhamdulillah selesai vaksin pertama suamiku Beliau terima tarikh vaksin agak mengejut juga Dua hari sebelum tarikh pemberian vaksin Okay jugaklah sebenarnya masih ada mas...
Pengalaman Cucuk Vaksin Sinovac Dos Pertama

Pengalaman Cucuk Vaksin Sinovac Dos Pertama

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 350 hits
Finally Kegembiraan mana mana rakyat Malaysia sehingga hari ini adalah peluang menjadi antara yang terawal dapat vaksin Hahahaha Itu untuk yang bukan anti vaksin lah tau Ya Penantian dari awal bulan Februari 2021 akhirnya tiba Pengalaman ya...
7 7 21 Dos Vaksin 19 Pfizer Biontech Pertama Yang Memeritkan Saya Sebagai Ibu Mengandung

7 7 21 Dos Vaksin 19 Pfizer Biontech Pertama Yang Memeritkan Saya Sebagai Ibu Mengandung

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 335 hits
Allhamdulillah Salam Julai salam sayang buat semua pembaca yang masih sudi ke blog sheilainspire com Dah lama tak menulis Tersangat sibuk Walaupun BDR memang sibuk berganda dari kerja di ofis Pagi bila dah buka je latop sampai ke malam Apa ...
Selesai Dose Sinovac Vaksin Pertama Ku

Selesai Dose Sinovac Vaksin Pertama Ku

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 450 hits
hai assalammualaikumSelesai Dose Sinovac Vaksin Pertama Ku Vaksin yang ditunggu tunggu akhirnya kunjung tiba Selalu nampak orang lain post diaorang dah dapat vaksin punya bersabar kita menunggu giliran untuk mendapat vaksin Daftar dari bula...
Sultan Johor Terima 20 000 Dos Vaksin Sinovac Kata Tmj

Sultan Johor Terima 20 000 Dos Vaksin Sinovac Kata Tmj

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 222 hits
Tunku Ismail Sultan Ibrahim memberitahu pihaknya akan mendapatkan lebih banyak lagi bekalan vaksin dalam masa terdekat PETALING JAYA Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar menerima 20 000 dos vaksin Sinovac untuk diagihkan kepada rakyat di ne...
Masih Boleh Dijangkiti Selepas Lengkap 2 Dos Vaksin Cuma Tidak Serius

Masih Boleh Dijangkiti Selepas Lengkap 2 Dos Vaksin Cuma Tidak Serius

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 269 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah KUALA LUMPUR Hanya segelintir petugas kesihatan dari Kementerian Kesihatan yang melengkapkan dua dos suntikan vaksin telah dijangkiti virus Covid 19 kategori tiga dan empat sementara ...
Catatan Pengalaman Suntikan Dos Pertama Vaksin Coronavac

Catatan Pengalaman Suntikan Dos Pertama Vaksin Coronavac

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 360 hits
Alhamdulillah semalam saya sudah pun selesai menerima suntikan dos pertama vaksin COVID 19 Lokasi Pusat Penerimaan Vaksin saya di Dewan Serbaguna Jawi Seberang Perai Selatan Pulau Pinang yang terletak kira kira 13 km dari rumah Temujanji va...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan