Kes Penderaan Beri Kesan Berpanjangan Kepada Mangsa




Saban hari banyak kes dera dan keganasan rumah tangga dilaporkan. Kes membabitkan orang terdekat termasuk suami dan keluarga pertalian darah seperti saudara mara.

Mereka mengalamai isu keganasan dan penderaan mangsa menjadi trauma dan mereka sepatutnya memerlukan sokongan dan semangat untuk mengembalikan kehidupan normal.
Perkara ini tidak boleh diambil mudah kerana membawa kesan kepada sosial dalam masyarakat.

Kejadian dera adalah masalah sosial yang membengkak dalam masyarakat.  Istilah penderaan itu sendiri begitu luas dan konsepnya tidak mengenal jantina dan ia boleh diklasifikasikan kepada dua, iaitu penderaan fizikal dan mental.

Penderaan fizikal lazimnya menggunakan tangan atau objek manakala penderaan mental menjurus kepada kata-kata atau perbuatan yang boleh mendatangkan tekanan mental kepada mangsa. Penderaan jenis ini membuatkan seseorang menjadi murung, tidak lalu makan dan rasa tertekan.

Dera emosi pula, ia membuatkan mangsa menjadi tidak tenteram dan lebih membabitkan perasaan. Sebagai contoh, jika isteri melakukan perkara yang tidak disukai suami seperti keluar rumah tanpa keizinan dan memakai pakaian yang tidak disukai, ia dianggap satu penderaan emosi terhadap suami.

Penderaan ekonomi pula, apa saja yang menggugat kesejahteraan rumah tangga seperti kekurangan dalam memberi nilai kebendaan kepada isteri boleh dianggap penderaan ekonomi. Sebagai contoh, suami tidak membeli pakaian ia dianggap boleh menyebabkan penderaan ekonomi.

Oleh itu, apa saja yang memberi kesan kepada seseorang menyebabkan rasa sengsara dari segi emosi, psikologi dan ekonomi, ia jelas adalah salah satu bentuk penderaan.

Apa saja situasi yang berlaku, ia adalah titik permulaan kepada penderaan atau keganasan. Paling tenat atau membimbangkan, penderaan emosi atau psikologi bertukar kepada penderaan fizikal. Sebagai contoh, contohnya, kes simbah asid kepada mangsa, menyebabkan mereka menjadi trauma.

Apabila melihat cermin mangsa akan mengingati kejadian itu. Bukan kesan simbahan itu menyebab parut yang buruk malah paling teruk ialah ia mengganggu emosi mangsa.

Penderaan fizikal, emosi dan psikologi sebenarnya mempunyai hubungan. Ini kerana penderaan fizikal itu berlaku hasil daripada penderaan emosi dan psikologi juga.

Lebih mengecewakan, kes penderaan yang tinggi jumlahnya ini kebanyakannya tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa menyebabkan pihak terbabit sukar mengambil tindakan atas dasar kasih sayang, pujukan pasangan dan perasaan trauma dan takut kejadian dera berulang kembali atau lebih teruk.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2021/04/frj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 536 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Malaysia Kesan Kes Pertama Mutasi Berganda Dari India

Malaysia Kesan Kes Pertama Mutasi Berganda Dari India

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 225 hits
Mutasi berganda dikenali sebagai B 1 617 1 itu dikenal pasti hasil analisis keseluruhan jujukan genom yang dijalankan dari 24 April hingga 1 Mei lalu hasil saringan di pintu masuk utama negara https bit ly 3eb4elD Muzik https artlist io
Covid 19 1 767 Kes Baharu Sarawak Rekod Kes Tertinggi

Covid 19 1 767 Kes Baharu Sarawak Rekod Kes Tertinggi

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 206 hits
KUALA LUMPUR Malaysia mencatatkan 1 767 kes positif baharu COVID 19 menurut Kementerian Kesihatan Malaysia pada Selasa Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata Sarawak merekodkan jumlah kes tertinggi sebanyak 607 kes...
Sarawak Tertinggi Dalam Kes Baru Covid 19 Hari Ini

Sarawak Tertinggi Dalam Kes Baru Covid 19 Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 204 hits
MALAYSIA NOWMalaysia catat 1 317 kes baru Covid 19 hari ini Suasana penumpang dalam LRT menuju stesen Putra Heights Sarawak mencatat kes harian tertinggi dalam jumlah keseluruhan kes baru Covid 19 sebanyak 1 317 kes Angka tersebut menjadika...
Panas Bila Nak Siasat Kes Rasuah Kartel Menteri Guan Eng Persoal Sprm

Panas Bila Nak Siasat Kes Rasuah Kartel Menteri Guan Eng Persoal Sprm

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 242 hits
April 14 2021SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia mesti bersikap telus dan menjelaskan mengapa masih tiada tindakan diambil terhadap 10 kes rasuah yang melibatkan menteri kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Jaminan Ketua Pesuruhjaya SP...
4 Ditahan Berhubung Kes Pukul Pekerja Kerana Puasa

4 Ditahan Berhubung Kes Pukul Pekerja Kerana Puasa

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 508 hits
SHAH ALAM Polis Klang Selatan menahan empat individu yang disyaki terlibat dengan kejadian berkaitan dua pekerja lelaki dipukul secara bergilir kerana berpuasa Dalam kenyataan semalam Ketua Polis Daerah Klang Selatan Shamsul Amar Ramli berk...
Kemungkinan Lebih Ramai Pegawai Anggota Babit Kes Nicky Ayob Khan

Kemungkinan Lebih Ramai Pegawai Anggota Babit Kes Nicky Ayob Khan

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 270 hits
381 total views 381 views today JOHOR BAHRU 14 April Polis Johor tidak menolak kemungkinan terdapat lebih ramai pegawai dan anggota polis yang bersekongkol dengan kumpulan jenayah terancang Geng Nicky dipercayai diketuai ahli perniagaan dal...
Kes Jenayah Komersial Meningkat Di Seluruh Negara

Kes Jenayah Komersial Meningkat Di Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 237 hits
Negeri panas yang mencatatkan kes jenayah komersial tertinggi ialah Selangor Johor dan Kuala Lumpur Jenayah komersial tidak memerlukan pertemuan bersemuka cukup hanya dengan beberapa klik di telefon bimbit ia boleh berlaku Jumlah kes jenaya...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal