Kes Kerakyatan Anak Ikut Ibu Kerajaan Tak Perlulah Rayu Gesa Nazri


Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz menggesa kerajaan menggugurkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi bahawa anak yang dilahirkan warganegara Malaysia di luar negara turut diberikan kerakyatan secara automatik oleh ibu mereka. [Laporan Parlimen] Usah diskriminasi wanita, tarik balik rayuan – Nazri PETALING JAYA: Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz menggesa kerajaan menggugurkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan anak dilahirkan wanita warga Malaysia di luar negara turut diberikan kerakyatan secara automatik.


Beliau berkata, tidak ada keperluan mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu kerana ia bukan sesuatu yang perlu diberi keutamaan buat masa ini.

“Mengapa ibu warganegara Malaysia yang melahirkan anak di luar negara perlu berdepan masalah seperti ini? Sedangkan ada peruntukan mengatakan selepas anak itu berusia 18 tahun, mereka ada hak memilih sama ada menjadi warganegara atau tidak…ia adalah hak asasi setiap anak yang dilahirkan, tidak kira ibu atau bapanya yang merupakan warganegara Malaysia.

Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz “Keputusan (kerajaan) untuk membuat rayuan sangat tidak bertepatan dengan usaha perdana menteri baharu yang memperkenalkan konsep ‘Keluarga Malaysia’.


“Kalau macam inilah, kita susah nak capai jumlah penduduk seperti disasarkan dan macam Yang Berhormat Langkawi (Dr Mahathir Mohamad) cakap tadi, masa beliau jadi perdana menteri 1.0, sasar 70 juta penduduk (Malaysia). Tapi sekarang bila (mahkamah) sudah putuskan, kerajaan nak buat rayuan pula,” katanya ketika membahaskan Titah Diraja di Dewan Rakyat, hari ini.

Pada 9 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan anak yang dilahirkan ibu warga Malaysia di luar negara secara automatik diberikan kewarganegaraan Malaysia.

Kerajaan persekutuan kemudian memfailkan notis rayuan untuk mengetepikan keputusan itu.

Anggota Family Frontiers mengangkat papan nama yang menuntut hak kewarganegaraan yang sama bagi rakyat Malaysia di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur 27 April 2021. - Gambar oleh Hari Anggara Sementara itu, Nazri turut berkongsi pendapat dengan Ahli Parlimen Pengerang, Azalina Othman Said yang mahu semua Ahli Parlimen memperoleh jumlah peruntukan sama.

“Mengenai peruntukan ini, saya fikir apa yang Pengerang (Azalina) cakap tempoh hari adalah tepat dan ini untuk membuktikan kerajaan benar-benar mahu melakukan reformasi parlimen.

“Semua Ahli Parlimen sepatutnya menerima (jumlah) peruntukan sama kerana akhirnya ia akan digunakan untuk rakyat yang mengundi mereka…takkanlah kita nak hukum rakyat kerana mereka tidak memilih (calon) kita (kerajaan),” katanya.


Beliau turut bersetuju jawatan perdana menteri hanya dipegang selama dua penggal bagi mengelakkan salah guna kuasa secara berleluasa.

“Bila tempoh ini dihadkan kepada dua penggal, dia (Perdana Menteri) tidak dapat terlalu rapat dan menguasai perkhidmatan awam seperti ketua setiausaha, pegawai kanan lain…jadi tidak ada peluanglah untuk jadi diktator,” katanya.

SOURCE: Daily Ekspress

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/kes-kerakyatan-anak-ikut-ibu-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undi 18 Kerajaan Tak Rayu Kemenangan Anak Muda

Undi 18 Kerajaan Tak Rayu Kemenangan Anak Muda

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 297 hits
Persatuan Pengundi Muda atau UNDI 18 menyokong tindakan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memutuskan untuk tidak merayu keputusan Mahkamah Tinggi Kuching mengarahkan kerajaan melaksanakan had umur pengundi 18 tahun ...
Hiburan Anak Positif Covid 19 Isteri Nazrief Nazri Beri Pesanan Khas Buat Jururawat Minta Ikut Sop

Hiburan Anak Positif Covid 19 Isteri Nazrief Nazri Beri Pesanan Khas Buat Jururawat Minta Ikut Sop

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 286 hits
Baru sahaja menimang cahaya mata sulung pelakon Nazrief Nazri dan isteri khabarnya telah menerima berita sedih apabila anak mereka yang digelar baby Noah itu telah disahkan positif COVID 19 ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPerkara tersebut tu...
Sultan Johor Titah K Jaan Batal Rayu Keputusan Mahkamah Kes Status Kerakyatan

Sultan Johor Titah K Jaan Batal Rayu Keputusan Mahkamah Kes Status Kerakyatan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 273 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah supaya kerajaan persekutuan membatalkan rayuan keputusan hak kerakyatan anak kepada ibu warganegara Malaysia yang lahir di luar negara Sambil memetik ungkapan Keluarga Malaysia yang digun...
Mengapa Rayu Untuk Nafikan Taraf Kerakyatan Adil Kumpulan Peguam Soal Kerajaan

Mengapa Rayu Untuk Nafikan Taraf Kerakyatan Adil Kumpulan Peguam Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 140 hits
MALAYSIA NOWLawyers for Liberty berkata kebimbangan kerajaan berhubungan keselamtan negara adalah tidak masuk akal Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan anak kelahiran luar negara wanita Malaysia yang berkahwin dengan lelaki asing berhak ...
Anak Kecil Mengandung Lagi Jangan Cakap Macam Ni Emosi Ibu Hamil Sensitif

Anak Kecil Mengandung Lagi Jangan Cakap Macam Ni Emosi Ibu Hamil Sensitif

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 408 hits
Emosi ibu mengandung lebih sensitif daripada kebiasaannya Sebab itu setiap tutur kata perlu dijaga bagi mengelakkan perasaannya terguris Malah ada sesetengah ibu hamil tiba tiba boleh menangis atau kerap merajuk tanpa sebab ataupun disebabk...
Adakah Berdosa Anak Tidak Beri Duit Kepada Ibu Bapa

Adakah Berdosa Anak Tidak Beri Duit Kepada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 271 hits
Adakah berdosa anak tidak beri duit kepada ibu bapa Tidak ada syarat beri duit kalau kita tiada duit kita nak beri macam mana Yang penting kita buat baik kepada ibu bapa kita Kadang kadang kita sudah beri duit tetapi kita tak buat baik deng...
Wow Tudia Nak Joging Pun Tak Senang 4 Anak Kambing Seronok Ikut Wanita Ini Berlari Sambil Panggil Mak Mak

Wow Tudia Nak Joging Pun Tak Senang 4 Anak Kambing Seronok Ikut Wanita Ini Berlari Sambil Panggil Mak Mak

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 430 hits
Nak joging pun tak senang 4 anak kambing seronok ikut wanita ini berlari sambil panggil mak mak pernah jatuh kolam sebab brek tak makan Ahad 26 September 2021 3 30 PMOleh IWAN SHU ASWAD SHUAIBKak Jerung bersama empat ekor anak kambing berjo...
Hiburan Elak Penyakit Ain Nazrief Nazri Enggan Kongsi Wajah Dan Nama Anak

Hiburan Elak Penyakit Ain Nazrief Nazri Enggan Kongsi Wajah Dan Nama Anak

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 484 hits
Setelah lebih dua bulan menimang cahaya mata pertama pelakon Nazrief Nazri khabarnya masih belum bersedia untuk memperkenalkan identiti serta wajah anaknya itu kepada umum ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementJelas Nazrief dia lebih selesa untuk ...
Mengucap Panjang Ibu Tahu Tahu Anak Dalam Sangkar Keluarkan Semua Kucing

Mengucap Panjang Ibu Tahu Tahu Anak Dalam Sangkar Keluarkan Semua Kucing

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 235 hits
Nak tunggu anak anak membesar macam macam gelagat yang boleh membuatkan ibu bapa urut dada Maklumlah kadang kala benda yang tak pernah terfikir pun anak boleh lakukan Percayalah gelagat anak anak inilah boleh buat kita tersenyum sendiri wal...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened