Kes Hanyut Di Telemong Vs Sindrom Penafian Adakah Pembalakan Di Sg Gapoi Jadi Punca




KUANTAN - Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) hari ini menggesa Kerajaan Negeri Pahang menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk  menyiasat secara telus laporan yang tular di media sosial berkenaan insiden  16 orang hanyut dengan lima daripadanya masih hilang kononnya berlaku di Telemong, Bentong sejak semalam.
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/12/790508/polis-bomba-sahkan-tiada-kejadian-16-hanyut-di-telemong
Polis Bentong pada satu kenyataan menafikan tular menerusi media sosial itu dan menasihatkan   orang ramai agar berhenti menyebarkan mesej berkenaan bagi mengelak kegusaran terutamanya dalam situasi genting yang sedang berlaku kini.
Sementara itu Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang juga mengesahkan tiada kejadian itu berlaku dan tidak menolak kemungkinan ia dilakukan pihak tidak bertanggungjawab dengan menggunakan gambar lama yang tidak berkaitan dengan banjir yang sedang berlaku.
Penyelaras Angkara, Mohd Shukri Mohd Ramli, hari ini berkata beliau merasa musykil dengan "sindrom penafian" oleh pihak berkuasa ini. Tambahan pula, selepas penafian itu salah seorang ahli keluarga mangsa pula mendedahkan kisah sebenar kejadian tersebut siap dengan gambar dan video yang berkenaan.


"Amat musykil keluarga mangsa sengaja mahu mereka cerita bab kematian. Sebagai orang Islam, tidak ada sesiapa mahu memaklumkan kepada dunia bahawa ahli keluarga mereka mati. Malah saya lihat ada majlis solat hajat yang diadakan oleh pihak keluarga mangsa agar mereka yang masih hilang ditemui," katanya ketika ditemui hari ini.
Shukri turut menegaskan, kenapa perlu berselindung jika ia adalah kebenaran. Apa motif menafikan sekiranya perkara itu ada bukti dan asasnya. Sepatutnya pihak berkuasa memanggil ahli keluarga mangsa dan saksi-saksi yang mengetahui kejadian ini.
"Ini zaman media sosial, bukan zaman TV hitam putih. Makanya, buatlah kenyataan dan tindakan yang telus tanpa didesak oleh mana-mana pihak. Banjir yang berlaku di kawasan Telemong ini mungkin ada kaitannya dengan aktiviti pencemaran alam yang ditentang oleh penduduk selama ini.


"Pada tahun lepas, penduduk berkali-kali membantah aktiviti pembalakan sama ada secara berlesen apatah lagi secara haram di kawasan hutan berhampiran kawasan terbabit. Malah, penduduk mengadakan demontrasi membantah aktiviti pembalakan di Sungai Gapoi hingga menyebabkan pencemaran kepada Sungai Telemong," dakwanya.


Namun, bantahan itu dinafikan oleh  Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP). JPNP dalam satu kenyataan berkata, kawasan pembalakan di atas tanah seluas 674.9 hektar itu diluluskan kerajaan negeri sejak 2015 kepada Syarikat Sri Jengka Sdn Bhd untuk projek pertanian kelapa sawit. Kelulusan itu dibuat berdasarkan Mesyuarat Majlis Kerajaan (MMK) pada 25 Februari 2015.
JPNP turut mendakwa aktiviti pembalakan diluluskan oleh JPNP melalui kelulusan secara dasar pada 2013, dan MMK pada 2015 membabitkan empat lesen berkeluasan 257.5 hektar yang dilaksana secara berperingkat bermula 1 Disember 2019 sehingga kini. Keempat-empat kawasan lesen ini terletak berhampiran antara satu sama lain, dan berkongsi balai pemeriksaan hutan sementara, matau serta penempatan pekerja.


Tinjauan JPNP ke kawasan tersebut pada pada 1 September 2020 juga mendapati dakwaan aktiviti pembalakan itu menyebabkan pencemaran kepada Sungai Telemong adalah kurang tepat kerana air sungai terbabit masih jernih

"Laporan aduan awam yang diterima JPNP ketika itu didakwa telah disemak dan mendapati tiada aduan mahupun bantahan terutama oleh masyarakat Orang Asli Kampung Gapoi iaitu penempatan paling hampir dengan kawasan pembalakan ini. Walaupun kawasan ini membabitkan aktiviti pembalakan secara tebang habis, tetapi JPNP menetapkan syarat supaya kawasan zon penampan alur air untuk sungai masih tidak dibenarkan aktiviti penebangan pokok. JPNP juga mendapati pelesen masih mematuhi syarat, cuma sebahagian kecil kawasan sungai terdapat sisa pembalakan di dalamnya," kata kenyataan Shukri lagi.


JPNP turut  mendakwa tinjauan juga dibuat di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Gapoi dan mendapati air sungai masih jernih dan dalam khususnya di bahagian muka sauknya. Malah mereka turut menemubual pekerja Pengurusan Air Pahang Bhd (PAIP) di situ dan turut mengesahkan tiada kes penutupan operasi loji akibat pencemaran sungai.

Hutan yang telah digondolkan di kawasan Telemong
Itulah senarionya setahun yang lalu, namun hari ini Disember 2021 kisahnya lain pula dakwa Shukri. Beliau melihat, mungkin ada kaitan aktiviti pembalakan ini dengan kejadian banjir lumpur dasyat yang berlaku di kawasan tersebut.
Malah, beliau turut mendakwa berdasarkan video yang diviralkan oleh ahli keluarga mangsa terbabit mungkin ada kaitan isu pembalakan secara berleluasa dengan banjir yang berlaku di kawasan Bentong termasuk di Janda Baik dan Lebuhraya KL-Karak sebenarnya. 
"Malah lebih parah lagi, jika benar dakwaan ada kematian dan kehilangan nyawa ia sesuatu yang mendukacitakan. Rakyat berjuang habis-habisan menetang aktiviti salah guna tanah kerana takut berlaku banjir besar akibat tadahan hujan dan bukit bukau yang sudah digondolkan. Kini, apa yang ditakuti itu akhirnya berlaku. Maka itu, saya mengesyaki ada usaha pihak-pihak tertentu untuk menutup kes kehilangan mangsa dengan aktiviti pembalakan di kawasan terbabit sebenarnya," tambahnya.
Shukri mahu, Kerajaan Negeri Pahang menyiasat dengan telus insiden ini. Rakyat keliru antara dua fakta berbeza yang dipertontonkan kepada mereka sekarng ini. Justeru, berpijaklah di bumi yang nyata. 
Malah media hari ini turut melaporkan empat mangsa meninggal dunia, dua hilang dan 10 lagi selamat selepas lima kereta dihanyutkan arus deras di Jambatan Telemong, di Bentong, Sabtu lalu. Ini bermakna semua mangsa yang terlibat dalam insiden itu sah seramai 16 orang. 

https://www.hmetro.com.my/utama/2021/12/790923/lima-kereta-hanyut-empat-mangsa-maut-dua-hilang-10-selamat
Persoalannya kenapa Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Zaiham Mohd Kahar berkata, orang ramai diminta berhenti menyebarkan mesej berkenaan bagi mengelak kegusaran terutamanya dalam situasi genting yang sedang berlaku kini. Apakah yang berlaku sebenarnya?. Kenapa perlu menafikan sesuatu yang benar-benar berlaku?.  
Malah yang terkini Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) (Pahang), Ismail Abdul Ghani, mendakwa lima mangsa maut telah ditemui. Sebelum ini beliau luga mengesahkan tiada kejadian itu berlaku dan tidak menolak kemungkinan ia dilakukan pihak tidak bertanggungjawab dengan menggunakan gambar lama yang tidak berkaitan dengan banjir yang sedang berlaku.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/12/901651/lima-maut-seorang-masih-hilang#utm_source=insider&utm_medium=web_push&utm_campaign=201221-4daibah&webPushId=ODgwMg==

Kenapa harus ada maklumat yang berbeza? Usahlah lari dari tanggungjawab dan masih lagi terus menggunakan sindrom penafian pada zaman teknologi maklumat yang semakin canggih hari ini. Takutkan Allah jangan takut kepada manusia. Maka itulah isu ini harus dibongkar dengan lebih mendalam lagi. Dua kenyataan berbeza membuktikan ada sesuatu yang tidak kena sebenarnya disebalik tabir kejadian ini. #PDO


http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2021/12/kes-hanyut-di-telemong-vs-sindrom.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan La Kata Najib Tu Salah Owhhh Cam Tu Dulu Kes Tuduh Edar Pil Kuda Punca Letak Calon Merata Ya

Jangan La Kata Najib Tu Salah Owhhh Cam Tu Dulu Kes Tuduh Edar Pil Kuda Punca Letak Calon Merata Ya

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 156 hits
GAMBAR NI MASA NAJIB ADA KUASA MAKA KITA SONDOL LAH NAJIB BILA NAJIB DAH KENA KAH KAH KAH BATANG HIDUNG TAK JENGUK Tuan Ibrahim kata seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah Ada mahkamah akhirat selain mahkamah dunia katanya Ma...
Polis Bomba Nafikan Isu Tular Di Media Sosial Kejadian 16 Hanyut Lima Hilang Di Telemong

Polis Bomba Nafikan Isu Tular Di Media Sosial Kejadian 16 Hanyut Lima Hilang Di Telemong

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 198 hits
KUANTAN Polis menafikan tular menerusi media sosial hari ini mengatakan 16 orang hanyut dengan lima daripadanya masih hilang kononnya berlaku di Telemong Bentong Ketua Polis Daerah Bentong Superintendan Zaiham Mohd Kahar berkata orang ramai...
Lima Kereta Hanyut Di Jambatan Telemong Empat Mangsa Maut Dua Hilang 10 Selamat

Lima Kereta Hanyut Di Jambatan Telemong Empat Mangsa Maut Dua Hilang 10 Selamat

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 256 hits
BENTONG Empat mangsa meninggal dunia dua hilang dan 10 lagi selamat selepas lima kereta dihanyutkan arus deras di Jambatan Telemong di sini Sabtu lalu Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Pahang Ismail Abdul Ghani...
Satu Lagi Mayat Mangsa Banjir Lumpur Ditemukan Di Telemong

Satu Lagi Mayat Mangsa Banjir Lumpur Ditemukan Di Telemong

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 280 hits
Satu lagi mayat mangsa wanita warga tempatan ditemukan dalam insiden banjir lumpur di Telemong diBentong menjadikannya korban keempat dalam insiden berkenaan Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Karak Suhairul Ibrahim berkata mayat mangsa ditem...
Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 193 hits
BENTONG Fenomena kepala air di Telemong di sini pada Sabtu lepas berikutan hujan lebat menyebabkan enam penduduk di kawasan itu dihanyutkan arus deras manakala 10 lagi yang terperangkap dalam kejadian banjir itu berjaya diselamatkan Seorang...
Hiburan Resort Datuk Aliff Syukri Di Janda Baik Hampir Musnah Perabot Dan Landskap Hanyut Dibawa Banjir

Hiburan Resort Datuk Aliff Syukri Di Janda Baik Hampir Musnah Perabot Dan Landskap Hanyut Dibawa Banjir

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 341 hits
Usahawan kosmetik terkenal meluahkan rasa sedih apabila melihatkan resort yang dibinanya hampir musnah dilanda banjir 5 hari lalu Saya Dah Tua Tak Nak Kontroversi Dah Aliff Syukri Jawab Kontroversi Bidaan Harta Sajat Libatkan Pembantu Perib...
Sleepy Hallow Misteri Sindrom Tidur Yang Menakutkan

Sleepy Hallow Misteri Sindrom Tidur Yang Menakutkan

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 125 hits
Di Kalachi Kazakhstan satu penyakit misteri dilaporkan terjadi sejak April 2010 lagi Sebahagian daripada 600 orang penduduknya tidak mahu tidur kerana bimbang tidak akan terjaga sehingga tujuh hari lamanya Hingga kini dikatakan 14 peratus d...
Banjir Telemong Tiga Mayat Ditemui

Banjir Telemong Tiga Mayat Ditemui

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 161 hits
Oleh Tiga mayat dalam insiden banjir lumpur di Telemong ditemui oleh pasukan Bomba dan penduduk kampung Gambar FB Bernama TV DUA mayat wanita dan satu lelaki dipercayai daripada kumpulan lima individu yang dilapor hilang dalam kejadian banj...
Ethereum Pulih Melebihi 4k Dan Menyediakan Peralihan Kepada Versi 2 0 Adakah Terdapat Peluang Untuk Membeli Di Bawah 4k

Ethereum Pulih Melebihi 4k Dan Menyediakan Peralihan Kepada Versi 2 0 Adakah Terdapat Peluang Untuk Membeli Di Bawah 4k

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 235 hits
Ethereum mengikuti Bitcoin membuat lonjakan menaik yang impulsif dan pulih di atas kawasan rintangan 4k yang ketara Di satu pihak ini membuktikan kestabilan kedudukan semasa eter tetapi sebaliknya ia tidak mengecualikan kemungkinan penuruna...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional