Kes Guan Eng Nazri Aziz Akui Terima Rm500k Tapi Untuk Baiki Sekolah


AGENDA DAILY
Bekas Menteri pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz mengakui menerima RM500,000 daripada Pengarah Consortium Zenith Beijing Urban Construction Group Sdn Bhd (CZBUCG), Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli, tetapi ianya adalah sumbangan untuk memperbaiki sekolah daif di Selatan Thailand.
Bekas Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz memberitahu beliau berkawan dengan Pengarah Consortium Zenith Beijing Urban Construction Group Sdn Bhd (CZBUCG), Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli, sejak 1990-an lagi.
Membacakan pernyataan saksi dalam kes rasuah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini, veteran UMNO itu memberitahu beliau tidak mempunyai hubungan rapat dalam urusan perniagaan mahupun politik.
Namun, katanya Zarul pernah menyuarakan hasratnya untuk bertemu ‘orang yang berkuasa’ di Pulau Pinang bagi melaksanakan projek di negeri berkenaan.
“Saya tidak pasti bila beliau berkata demikian. Saya mengambil inisiatif menghubungi Lim dan memaklumkan kepadanya ada seseorang yang mahu menemuinya,” katanya.
Pertemuan antara Lim dan Zarul berlaku di Hotel Shangri-La, Kuala Lumpur, pada awal Januari 2011. Lim dan Zarul kemudian sekali lagi berjumpa di sebuah restoran Itali di Kuala Lumpur pada Mac 2011.
Ahli Parlimen Padang Rengas itu juga memberitahu beliau tidak pernah menerima wang daripada Zarul sebagai balasan memperkenalkannya kepada Guan Eng bagi mendapatkan apa-apa projek di Pulau Pinang.
Sebaliknya, beliau berkata, Zarul yang pernah memberikan wang kepada beliau untuk disumbangkan kepada sekolah-sekolah agama di daerah Pattani, Selatan Thailand.
Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin, Nazri berkata, beliau mula mendapatkan sumbangan untuk sekolah-sekolah agama di Pattani sejak 1990-an.
Saksi pendakwaan ke-14 itu beliau berasal dari Hulu Perak dan berketurunan Pattani kerap mengadakan lawatan di daerah itu dan mendapati sekolah-sekolah agama di sana dalam keadaan daif.
Nazri memberi keterangan pada perbicaraan Guan Eng atas pertuduhan pindaan menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang RM3.3 juta sebagai tindakan membantu syarikat milik Zarul dilantik melaksanakan projek itu yang bernilai RM6.3 bilion.
Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu di antara bulan Januari 2011 dan Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tingkat 28, KOMTAR.
Perbicaraan di hadapan Hakim Azura Alwi bersambung esok.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/kes-guan-eng-nazri-aziz-akui-terima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nazri Aziz Akui Terima Sumbangan Daripada Kontraktor Projek Terowong

Nazri Aziz Akui Terima Sumbangan Daripada Kontraktor Projek Terowong

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 127 hits
Kuala Lumpur Bekas Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini memberitahu Mahkamah Sesyen di sini bahawa beliau menerima sumbangan daripada Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli yang juga kontraktor projek ter...
Pulau Jerejak Teng Mohon Maaf Kepada Guan Eng Kes Saman Selesai

Pulau Jerejak Teng Mohon Maaf Kepada Guan Eng Kes Saman Selesai

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 228 hits
Pada April 2017 Lim Guan Eng memfailkan saman menamakan Teng Chang Yeow yang juga bekas Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Pengarang Berita Star Media Group Berhad David Tan dan wartawan Crystal Chiam Shiying selaku defendan GEORGE TOWN Kes sam...
Nationwide Liquor Licence Rule Shocks Guan Eng

Nationwide Liquor Licence Rule Shocks Guan Eng

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 166 hits
Coffee shops and restaurants will be required to pay over RM1 000 in customs liquor licences to sell beer GEORGE TOWN A beer sales restriction at coffee shops and restaurants from next month in Perlis and a further federal requirement for a...
Boleh Terima Syor Bumiputera Dap Tapi Dengan Syarat

Boleh Terima Syor Bumiputera Dap Tapi Dengan Syarat

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 188 hits
BANGI Cadangan DAP yang mahukan kerajaan menggubal dasar perpaduan negara baharu boleh dilaksanakan sekiranya parti tamak haloba itu menerima dan akur dengan beberapa syarat Ketua Penerangan BERJASA Hazwan Mohamad berkata cadangan Setiausah...
Lim Guan Eng Kaki Minum Ke

Lim Guan Eng Kaki Minum Ke

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 581 hits
Minum Arak apa kebaikan Cuba huraikan Hisal rokok dilarang seluruh Malaysia di premise tertentu kenapa lge Tak bantah Masih bodo dengan perkauman lagi Kalau Negeri atau negara di perintah oleh pemimpin Islam HORMATI lah Penang mungkin boleh...
Guan Eng Dikecam Kaitkan Pas Dalam Isu Hannah Bertudung

Guan Eng Dikecam Kaitkan Pas Dalam Isu Hannah Bertudung

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 175 hits
Ir Khairil Nizam Khirudin KUALA LUMPUR Pas memberi amaran kepada DAP agar tidak mengaitkan parti itu dengan krisis dalaman yang berlaku antara seorang pemimpinnya di Johor dengan Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh Ketua Penerangan Pas Malay...
Jangan Jadi Macam Pelampau Pas Guan Eng Bidas Ahli Dap Tegur Hannah Yeoh Bertudung Di Masjid

Jangan Jadi Macam Pelampau Pas Guan Eng Bidas Ahli Dap Tegur Hannah Yeoh Bertudung Di Masjid

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 395 hits
December 4 2021 Hannah Yeoh memakai selendang ketika melawat sebuah masjid di Kuala Lumpur minggu lalu PETALING JAYA Seorang pemimpin DAP Johor hari ini diselar Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng kerana mengkritik tindakan Ahli Parlimen Segam...
Guan Eng Mocks Christianity By Mocking Islam

Guan Eng Mocks Christianity By Mocking Islam

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 235 hits
And the fact that Mat Sabu and the Amanah people allow these DAP people to do this and get away with it demonstrates what the perjuangan of these ex PAS people really is NO HOLDS BARRED Raja Petra Kamarudin DAP s Lim Guan Eng is demonstrati...
Pulau Jerejak Issue Teng Apologises To Guan Eng Settles Defamation Suit

Pulau Jerejak Issue Teng Apologises To Guan Eng Settles Defamation Suit

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 203 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng s defamation suit against the state s former BN chairperson Teng Chang Yeow over an article on Pulau Jerejak has been resolved after Teng apologised to Lim in the High Court in George Town today Ten...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris