Kes Covid19 Terus Meningkat Ini Surat Terbuka Untuk Elit Berkuasa


 
Berita Antarabangsa CNN tengahari ini menyatakan Parlimen United Kingdom akan menyiasat Kerajaan United Kingdom pimpinan Perdana Menteri Boris Johnson dalam hal bagaimana Kerajaan UK itu menangani Pandemik Covid-19.
Ini adalah satu contoh proses semak dan imbang antara badang perundangan Parlimen dengan badan kerajaan yang dipanggil Eksekutif.
Ini juga satu contoh prinsip pengasingan kuasa antara Parlimen dengan Eksekutif.
Ini juga amalan yang dipakai dalam sistem demokrasi berparlimen.
Parlimen United Kingdom yang telah berusia 800 tahun itu bukanlah satu contoh ideal, unggul dan sempurna.Banyak kekurangan dan kelemahannya juga.
Walaubagaimana pun, hakikatnya Parlimen Malaysia menggunapakai dan mengamalkan sistem demokrasi parlimen corak dan bentuk Parlimen United Kingdom itu.
Bezanya, Kerajaan United Kingdom pimpinan PM Boris Johnson mempunyai keabsahan atau legitimasi. Manakala Kerajaan PM Mayuddin Yassin di Malaysia tidak ada keabsahan atau legitimasi.
Kerajaan Konservatif di United Kingdom sekarang memiliki majoriti yang lebih dari cukup di Parlimen.Manakala Kerajaan Perikatan Nasional di Malaysia tidak ada majoriti dan takut menghadapi Undi percaya atau undi tidak percaya di Parlimen.
Kerajaan United Kingdom tidak mengisytiharkan Darurat untuk menangani Pandemik Covid-19. Mereka mengutamakan program vaksinasi yang segera, dan meluas di seluruh negara mereka. Manakala di Malaysia Darurat diisytiharkan tetapi krisis Covid-19 semakin teruk dan jumlah kematian semakin bertambah.Program vaksinasi di Malaysia antara yang paling lembab dan perlahan di Asia Tenggara sehingga meresahkan rakyat.
United Kingdom sama ada sistem monarkinya di Buckingham Palace, institusi parlimennya di Westminster dan Kerajaan kolonialnya yang berpusat di No.10 Downing Street semuanya mempunyai dosa menjajah wilayah dan umat manusia hampir separuh planet bumi pada satu ketika dulu termasuk tanahair kita, Malaysia.
Hakikat itu kita tidak pernah lupa dan tidak pernah kita maafkan.
Namun dalam segala yang buruk dan menjengkelkan itu masih ada yang positif dan yang waras lahir dari United Kingdom iaitu PM Boris Johnson dan Queen Elizebeth II tidak mengisytiharkan Darurat di UK dan tidak menggantung Parlimen UK.
Dalam krisis Covid-19 yang semakin buruk di Malaysia, saya Hassan Abdul Karim meminta supaya Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara mengeluarkan satu dekri supaya Parlimen segera dibuka dan Darurat ditamatkan.
Sebagai seorang ahli parlimen yang menghormati kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan, saya telah membuat permohonan di Mahkamah Tinggi Johor Bahru. Saya telah memohon melalui Judicial Review atau Semakan Kehakiman supaya Darurat segera ditamatkan dan Parlimen dibuka.
Malangnya permohonan saya itu telah ditolak oleh Mahkamah. Saya telah membuat rayuan seterusnya di Mahkamah Rayuan Malaysia.
Saya bimbang rayuan saya itu akhirnya menjadi akademik semata-mata. Saya sudah tidak sanggup menutup mata, memekakkan telinga dan mengunci mulut ketika setiap hari semakin ramai rakyat mati kerana Covid-19.
Angka jangkitan positif sudah melebihi setengah juta, tetapi peratusan rakyat menerima suntikan vaksin terlalu sedikit.Krisis kesihatan awam sekarang di Malaysia menghampiri keadaan malapetaka.
Saya percaya tugas dan tanggungjawab ahli parlimen sebagai wakil rakyat ialah bersuara untuk rakyat.Maka inilah yang saya lakukan.
Surat terbuka ini saya tujukan kepada Golongan Elit yang berkuasa sekarang.Sesat di hujung jalan, baliklah ke pangkal jalan.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang


26 Mei 2021 (Rabu).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/kes-covid19-terus-meningkat-ini-surat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawapan Tepat Kenapa Covid19 Terus Meningkat

Jawapan Tepat Kenapa Covid19 Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 201 hits
Bukan salah kerajaan Bukan salah Najib Bukan salah DAP Rakyat sendiri tidak bimbang dan takut pada virus ini MASIH ramai yang ignore SOP APA PKP pun tidak AKAN berjaya jika tuan PUNYA badan ambil ringan Tak peduli dan sangka yang AKAN kena ...
Surat Terbuka Mso Kepada Mahiaddin Md Yassin

Surat Terbuka Mso Kepada Mahiaddin Md Yassin

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 125 hits
YAB Tan Sri Mahiaddin Md Yassin Pejabat Perdana Menteri Putrajaya Kuala Lumpur APA khabar Tan Sri saya mendoakan Tan Sri sihat sihat sahaja dan terus mendapat hidayah daripada Allah SWT Dipelihara dan diselamatkan Allah didunia dan akhirat ...
Kes Dijangka Meningkat 450 Sehari Jika Kedah Tidak Laksana Pkpd

Kes Dijangka Meningkat 450 Sehari Jika Kedah Tidak Laksana Pkpd

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 186 hits
Penggunaan kemudahan kesihatan makin meningkat keadaan meruncing bila jumlah pesakit bertambah ALOR SETAR Kes positif COVID 19 di Kedah boleh mencecah sehingga 450 sehari jika Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan tidak dilaksanakan di ...
Lakonan Berkarisma Kim Myungmin Dipuji Hebat Rating Law School Terus Meningkat

Lakonan Berkarisma Kim Myungmin Dipuji Hebat Rating Law School Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 209 hits
Perasan tak yang banyak betul drama hebat sedang ditayangkan kini sampai peminat K Drama kelam kabut nak ikuti episod baru setiap daripadanya pada saban minggu Antara yang menjadi kegilaan ramai kini ialah Law School di mana ianya membawa k...
Filem Kenegaraan Wangi Jadi Saksi Kena Reject Finas U Wei Buat Surat Terbuka Untuk Ahmad Idham

Filem Kenegaraan Wangi Jadi Saksi Kena Reject Finas U Wei Buat Surat Terbuka Untuk Ahmad Idham

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 348 hits
Pengarah filem Hanyut U wei Saari yang merancang untuk menghasilkan filem bergenre kenegaraan Wangi Jadi Saksi agak terkilan apabila permohonan untuk mendapatkan Dana Kandungan Digital untuk filem tersebut ditolak Finas Menurut U wei permoh...
Pegawai Kpk Lolos Twk Ingatkan Firli Bahuri Soal Tabrak Aturan Lewat Surat Terbuka

Pegawai Kpk Lolos Twk Ingatkan Firli Bahuri Soal Tabrak Aturan Lewat Surat Terbuka

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 125 hits
Berdasar aturan dimaksud tentu menjadi tidak sesuai saat terbit SK yang memuat adanya penyerahan tugas dan jabatan kepada Pegawai KPK yang hasil asessment tes wawasan kebangsaannya Tidak Memenuhi Syarat
P Pinang Perlu Tulis Surat Pada Pharmaniaga Tawar Beli Vaksin Secara Terus

P Pinang Perlu Tulis Surat Pada Pharmaniaga Tawar Beli Vaksin Secara Terus

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 176 hits
Pada 29 Mei 2021oleh PENTADBIROleh Ghafar NSSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berpendapat Kerajaan Pulau Pinang harus menulis surat kepada Pharmaniaga Bhd secara rasmi bagi menawarkan untuk membeli vaksin secara terus Beliau berkata ini sem...
Alfatihah Korban Palestin Terus Meningkat

Alfatihah Korban Palestin Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 234 hits
Lebih 100 penduduk Palestin di Gaza terbunuh dalam masa empat hari tercetusnya konflik ketenteraan dengan Israel Menurut Kementerian Kesihatan di Gaza yang diperintah oleh pejuang Hamas seramai 103 penduduk terbunuh termasuk 27 kanak kanak ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened