Kes 1mdb Najib Buat Laporan Sprm Terhadap Bekas Pengurus Goldman Sachs Tim Leissner




KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak pagi ini membuat laporan kepada SPRM terhadap Tim Leissner, yang merupakan bekas Pengurus Kanan Goldman Sachs yang telah mengaku bersalah di mahkamah Amerika Syarikat kerana merasuah pegawai 1MDB dan pegawai kerajaan Malaysia.
Menurut Najib, laporan itu bertujuan mendapatkan senarai pegawai yang disogok Leisner berhubung skandal 1MDB, yang dipercayai boleh membersihkan namanya.
Awal tahun ini, peguam saya telah memenangi kes di AS untuk mendapatkan senarai nama, yang didedahkan oleh Leissner dalam pengakuan bersalahnya.
“Bagaimanapun, kerajaan AS melalui Jabatan Kehakimannya telah mencabar keputusan mahkamah AS dan menghalang nama daripada didedahkan.
“Pada masa yang sama, seorang peguam dari Brahman and Associates yang mewakili seorang lagi pengurus kanan Goldman Sachs, Roger Ng telah mengeluarkan kenyataan media mengatakan senarai nama itu adalah ‘bukti ekskulpatori’ yang boleh membersihkan nama saya daripada terlibat dalam penipuan 1MDB,” kata Najib dalam satu kenyataan.


Bekas Perdana Menteri itu juga telah membacakan kenyataan itu kepada pemberita selepas membuat laporan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya awal hari ini.
Menurut DOJ, Leissner, yang merupakan bekas pengerusi Goldman Sachs Asia Tenggara dan pengarah urusan institusi kewangan itu, telah mengaku bersalah pada 1 Nov 2018 atas pertuduhan jenayah dan diperintahkan untuk membayar wang sebanyak ASD43.7 juta.
Dia mengaku bersalah kerana "bersubahat untuk mengubah wang dan berkomplot untuk melanggar FCPA dengan membayar rasuah kepada pelbagai pegawai Malaysia dan Abu Dhabi serta memintas kawalan perakaunan dalaman Institusi Kewangan".
Awal tahun ini, Najib telah diberikan sepina oleh mahkamah di Daerah Selatan New York, untuk bank itu dan Leissner menyerahkan kepadanya bahan yang dipertikainya sebagai penting untuk pembelaannya terhadap tuduhan jenayah berkaitan 1MDB di Malaysia.
Bagaimanapun, kerajaan AS telah memfailkan penangguhan perintah mahkamah AS kerana ia berusaha untuk campur tangan dalam hal Najib di sana.
Najib dalam kenyataannya hari ini berkata satu lagi percubaan pasukan peguamnya untuk mendapatkan senarai daripada mahkamah dan pendakwaan dalam kes 1MDB juga tidak berjaya.
“Saya hairan mengapa kerajaan Malaysia dan pihak pendakwaan bertindak seperti mereka tidak tahu (senarai) dan tidak mahu mengambil tindakan terhadap 1MDB dan pegawai kerajaan yang disogok oleh Tim Leissner, yang menyebabkan Goldman Sachs membayar RM16.4 bilion penalti dan pampasan kepada kerajaan Malaysia.
“Saya dinasihatkan dan memutuskan untuk membuat laporan kepada SPRM hari ini terhadap Tim Leissner, supaya pihak berkuasa Malaysia boleh menyoal atau membawanya ke Malaysia, atau meminta senarai nama daripada DOJ, supaya nama-nama itu boleh disiarkan kepada umum dan tindakan sewajarnya boleh diambil terhadap mereka." #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/10/skandal-1mdb-najib-buat-laporan-sprm.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Buat Laporan Sprm Terhadap Leissner Cuba Bersihkan Nama

Najib Buat Laporan Sprm Terhadap Leissner Cuba Bersihkan Nama

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 297 hits
AGENDA DAILY Perbicaraan kes Datuk Seri Najib Razak membabitkan dana 1Malaysia Development Berhad di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sedang berjalan Satu laporan dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia oleh Datuk Seri Najib Razak ...
Najib Mohon Gantung Prosiding Kes Saman As 8 Bilion Oleh 1mdb Ke Tahun Depan

Najib Mohon Gantung Prosiding Kes Saman As 8 Bilion Oleh 1mdb Ke Tahun Depan

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 180 hits
BERNAMA Bekas perdana menteri itu telah mengemukakan permohonan untuk menggantung prosiding di Mahkamah Tinggi semalam Najib Razak di Mahkamah Tinggi pada 18 Ogos lalu Gambar Bernama Permohonan Najib Razak untuk menggantung prosiding saman ...
Expose Them Says Najib On Malaysians Bribed By Ex Goldman Sachs Banker

Expose Them Says Najib On Malaysians Bribed By Ex Goldman Sachs Banker

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 207 hits
Najib Razak wants the Malaysian authorities to question former Goldman Sachs banker Tim Leissner or seek his extradition PUTRAJAYA Former prime minister Najib Razak has urged the authorities to obtain the names of those bribed by ex Goldman...
Bekas Pengurus Mahu Saman Harith Iskandar Sajjad Cakap Putar Belit

Bekas Pengurus Mahu Saman Harith Iskandar Sajjad Cakap Putar Belit

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 214 hits
Muhammad Sajjad Kamaruzzaman KUALA LUMPUR Bekas pengurus usahawan Muhammad Sajjad Kamaruzzaman atau Nur Sajat Nurnilam Sari akan mengambil tindakan undang undang terhadap pelawak terkenal Harith Iskandar berhubung kandungan temu bualnya ber...
6007 Mahkamah Benarkan Semakan Kehakiman Kes Bekas Sarjan Enggan Vaksin Malaysia Kini 28 10 2021

6007 Mahkamah Benarkan Semakan Kehakiman Kes Bekas Sarjan Enggan Vaksin Malaysia Kini 28 10 2021

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 257 hits
Seorang bekas sarjan hari ini mendapat kebenaran mahkamah untuk meneruskan cabaran undang undang terhadap pemecatannya kerana menolak vaksinasi Covid 19 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini memberi kebenaran kepada Wan Ramli Wan Seman untu...
Dikaitkan Dengan Kes Pembunuhan Altantuya Najib Saman Peguam Negara Tommy Thomas

Dikaitkan Dengan Kes Pembunuhan Altantuya Najib Saman Peguam Negara Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 588 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Tun Razak memfailkan saman terhadap bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas dan sebuah syarikat penerbitan berhubung kenyataan fitnah membabitkan pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu dalam buku berj...
Kes Cukai Najib Anak Badan Peguam Mohon Jadi Sahabat Mahkamah

Kes Cukai Najib Anak Badan Peguam Mohon Jadi Sahabat Mahkamah

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 240 hits
AGENDA DAILY Badan peguam mohon jadi sahabat mahkamah dalam kes Datuk Seri Najib Razak dan anaknya Datuk Mohd Nazifuddin berkaitan cukai pendapatan Lembaga Hasil Dalam Negeri Badan Peguam Malaysia memohon untuk menjadi amicus curiae atau sa...
Ini Keputusan Akhir Kes Dadah Libatkan Anak Bekas Menteri Pertahanan Selepas Lebih 2 Tahun

Ini Keputusan Akhir Kes Dadah Libatkan Anak Bekas Menteri Pertahanan Selepas Lebih 2 Tahun

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 147 hits
Masih ingat dengan kes dadah melibatkan anak kepada bekas Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Negara sebelum ini digemparkan dengan penahanan Ahmad Saiful Islam di sebuah hotel atas penyalahgunaan dadah di sebuah hotel dua tahun lalu
Banduan Boleh Ke Singapura Jadi Pengurus Pilihan Raya Umno Tun M Sindir Najib

Banduan Boleh Ke Singapura Jadi Pengurus Pilihan Raya Umno Tun M Sindir Najib

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 250 hits
1media myon KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan situasi yang membenarkan Datuk Seri Najib Razak seolah olah bebas ke sana ke mari biarpun didapati bersalah atas kesalahan pengubahan wang haram D...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin