Kerja Dekat Luar Negara Memang Nampak Hebat Kan


Saya berbual-bual dengan tuan rumah yang saya sewa sekarang ni. Ada macam-macam topik yang kami bualkan, dan tak lama lepas tu, entah macam mana, dia cerita tentang anak lelaki dia.
 
Kata dia, tak lama lagi, dia akan duduk berdua sahaja dengan isteri. Anak lelaki yang sebelum ini tinggal bersama dengan dia, akan berhijrah ke luar negara dan bekerja disana. Sekurang-kurangnya untuk tempoh satu tahun.

Saya yang dengar cerita tu, rasa macam cemburu pun ada jugak. Maklumlah, saya tak pernah lagi ada pengalaman kerja di negara luar.
 
Nak pergi bercuti ke negara luar pun masih belum pernah ada kesempatan lagi. Saya kalau boleh, nak habiskan dulu bercuti kat dalam negara. Bila dah tak ada lagi tempat menarik untuk dikunjungi, baru nak pergi bercuti ke negara luar.
 
Mungkin negara pertama yang saya akan kunjungi ialah di Thailand dan bercuti di Phuket.
 
Berbalik kepada kisah nak bekerja di negara luar tu. Saya nampak, perkara ini sebenarnya ada kebaikkan dan ada juga kekurangan dia yang tersendiri.
 
Saya nak cerita dari segi kebaikkan dulu. Bila kita kerja di negara luar, kita akan dapat nikmati pendapatan dalam matawang negara luar juga. Kalau kita bekerja di negara yang nilai matawangnya lagi tinggi dari kita, dekat situ kita akan ada peluang untuk bina kekayaan dengan lebih pantas, berbanding kita kerja di negara sendiri.
 
Contoh macam pekerja Indonesia, Bangladesh, Nepal dan sebagainya. Mereka kerja di negara kita, dan lepas dapat gaji, mereka akan terus hantar duit kita ke negara asal mereka. Keluarga merekalah yang akan dapat untung sebab dapat matawang yang lebih tinggi nilainya.
 
Benda yang sama boleh jadi pada kita. Kita kerjalah di negara yang nilai matawangnya lebih tinggi dari negara kita. Kita juga boleh lalui pengalaman yang lebih kurang sama.
 
Akan tetapi…
 
Jika kita tinggal di negara tersebut, kita juga akan terbeban dengan kos sara hidup di negara tersebut. Tinggal di negara maju, kita sedia maklum, cost of living memang agak tinggi. Jika kita tak sanggup nak ubah cara hidup, hidup dengan lebih bersederhana, maka anda mungkin akan dapati kebanyakkan gaji anda akan habis untuk hidup selesa di negara luar.
 
Benda ni nampaknya ada kebaikkan, dan pada masa yang sama, ada sisi yang tak berapa baik.
 
Kalau ada cara, untuk kita kerja di negara luar yang lagi maju berbanding negara kita, dengan nilai matawang yang lagi tinggi, tanpa perlu kita pindah rumah, mungkin ini sedikit sebanyak akan berikan kita lagi banyak kebaikkan.

Satu negara maju yang paling dekat dengan kita adalah di Singapura. Anda boleh baca, macam mana orang Malaysia macam kita ni, sebenarnya ramai yang bekerja di Singapura dan menjana pendapatan tiga kali ganda lagi tinggi berbanding kerja di sini, untuk kerja yang sama.
Boleh baca disini dalam bentuk panduan.
 
Saya ambik contoh iklan kerja sebagai cleaner di Singapura yang saya ambil dari laman web carian kerja Maukerja.my

Kerja sebagai cleaner di Singapura, ada yang tawarkan gaji sebanyak SGD800, SGD1,000 dan SGD1,200 pun ada. Nilai ini, jika kita convert kepada duit RM akan menjadi RM3,639 kalau gaji kita SGD1,200
 
Itu satu cara untuk kerja di luar negara dan nikmati perbezaan matawang.
 
Kerja dari rumah pun boleh dapat nikmati pendapatan dalam matawang asing Ini pun satu lagi alternatif. Kerja sebagai freelancer, anda bebas nak bekerja untuk majikan dari negara mana sekalipun. Walaupun konsepnya nampak mudah, ia mungkin tak semudah yang disangkakan.

Kita perlu bersaing dengan freelancer dari seluruh dunia, dan bukan senang nak dapat kerja. Lebih-lebih lagi untuk kerja-kerja yang ada banyak peminatnya seperti kerja data entry tu.
 
Saya rasa, orang yang berpeluang untuk kerja di negara luar ni, memang sangat beruntung. Dia boleh explore negara lain, sambil bekerja. Benda ini saya perhatikan biasanya dilakukan oleh para pelajar Malaysia, yang belajar di luar negara.
 
Bila ada masa terluang, mereka akan jalan-jalan di luar negara. Jauh perjalanan luas pemandangan, kan. Setidak-tidaknya dapat pengalaman untuk lihat cara hidup masyarakat luar, dan pada masa yang sama dapat terbuka fikiran dan pandangan.
 
Apapun, saya bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang ini. Namun begitu, saya tidaklah menolak kebarangkalian dan peluang, jika satu hari nanti saya juga akan dapat rasa pengalaman kerja di negara luar.
 
 
The post Kerja dekat luar negara memang nampak hebat, kan? appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/kerja-dekat-luar-negara-memang-nampak-hebat-kan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Total Hr Dan Tog Adakan Pengembangan Pasar Kerja Luar Negeri Berbasis Digital

Total Hr Dan Tog Adakan Pengembangan Pasar Kerja Luar Negeri Berbasis Digital

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 220 hits
Total HR dan TOG adakan Pengembangan Pasar Kerja Luar Negeri Berbasis Digital Acara bertempat di Harmoni One hotel dan convention center Batam
Sebelum Naik Flight Pergi Luar Negara Saya Dapat Kebenaran Doktor Almy Jawab Pertikaian Netizen

Sebelum Naik Flight Pergi Luar Negara Saya Dapat Kebenaran Doktor Almy Jawab Pertikaian Netizen

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 347 hits
Sebelum ini ada pertikaian mengenai Datin Almy Nadia yang pergi ke luar negara walaupun tengah sarat mengandung Apa yang jadi tanda tanya bagaimana Almy boleh lepas menaiki kapal terbang Almy menemani suaminya Datuk Fizz Fairuz untuk menjal...
Senarai Badan Pensijilan Logo Halal Luar Negara Yang Diiktiraf Oleh Jakim

Senarai Badan Pensijilan Logo Halal Luar Negara Yang Diiktiraf Oleh Jakim

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1313 hits
SENARAI BADAN PENSIJILAN LOGO HALAL LUAR NEGARA YANG DIIKTIRAF OLEH JAKIM Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Biasanya kalau kita nak check makanan tu halal ke tidak kita biasanya tengok dan teliti ada ke tidak logo halal di luar bu...
Hebatnya Korang Nih Dapat First Class Dari Luar Negara Adik Beradik Sharifah Amani Jadi Tumpuan

Hebatnya Korang Nih Dapat First Class Dari Luar Negara Adik Beradik Sharifah Amani Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 426 hits
Sebelum ini adik kepada pelakon jelita Fathia Latiff iaitu Fasiha Latiff telah mendapat gelaran Doktor apabila baru sahaja menamatkan pengajiannya dalam bidang perubatan di usia 25 tahun Terbaru tiba giliran Sharifah Aryana dan Sharifah Ale...
Nampak Memang Kasihan Tapi Apa Yang Suami Dia Dah Buat Isteri Dia Tidak Akan Memaafkan

Nampak Memang Kasihan Tapi Apa Yang Suami Dia Dah Buat Isteri Dia Tidak Akan Memaafkan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 350 hits
Nampak Memang Kasihan Tapi Apa Yang Suami Dia Dah Buat Isteri Dia Tidak Akan MemaafkanNampak Memang Kasihan Tapi Apa Yang Suami Dia Dah Buat Isteri Dia Tidak Akan Memaafkan
Oneplus Hadir Dengan Oneplus Roaming Khidmat Perayauan Data Di Luar Negara Tanpa Keperluan Sim

Oneplus Hadir Dengan Oneplus Roaming Khidmat Perayauan Data Di Luar Negara Tanpa Keperluan Sim

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 218 hits
OnePlus hari ini telah memulakan ujian untuk OnePlus Roaming melalui OxygenOS Open Beta 7 dimana melaluinya ia membolehkan para pengguna untuk melanggan pelan data tempatan disesuatu negara tanpa keperluan membeli SIM baru OnePlus Roaming i...
Akaun Di Luar Negara Musa Aman Dikena 35 Tuduhan Rasuah Rm264 Juta

Akaun Di Luar Negara Musa Aman Dikena 35 Tuduhan Rasuah Rm264 Juta

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 396 hits
KUALA LUMPUR 5 Nov Bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Musa Aman dihadapkan ke Mahkamah Sesyen hari ini atas 35 pertuduhan rasuah berhubung kontrak konsesi balak di negeri Sabah membabitkan wang berjumlah AS 63 3 juta Musa yang memakai kot hi...
Bajet2019 Tiada Bonus Untuk Penjawat Awam Dekat Dekat Pru15 Adalah Balik Tu Melayu Kan Mudah Lupa

Bajet2019 Tiada Bonus Untuk Penjawat Awam Dekat Dekat Pru15 Adalah Balik Tu Melayu Kan Mudah Lupa

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 547 hits
Benarkah Melayu senang ditipu SETIAP kali pembentangan bajet negara seramai 1 6 juta penjawat awam pastinya tidak sabar menunggu pengumuman bonus manakala rakyat berpendapatan rendah dan sederhana pula mengharapkan pengumuman bantuan kewang...
Thailand Jadi Negara Pertama Di Asia Yang Akan Legalkan Ganja

Thailand Jadi Negara Pertama Di Asia Yang Akan Legalkan Ganja

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 223 hits
Thailand melegalkan ganja untuk keperluan medis Negara tersebut juga akan memanfaatkan pasar ganja yang sedang berkembang
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk