Kerja Dari Rumah Secara Part Time Sebagai Jurujual Online Apa Yang Anda Perlu Tahu


Buat pertama kali dalam sejarah, kita di Malaysia perlu duduk rumah untuk satu tempoh masa yang agak lama. Mereka yang bekerja diberikan cuti, kecuali individu yang bekerja dalam bidang yang dikategorikan sebagai essential service.
 
Mereka yang berniaga tak dibenarkan untuk berniaga. Kilang-kilang diarahkan tutup. Sekolah tak dibenarkan untuk beroperasi dan banyak aktiviti ekonomi perlu dihentikan disebabkan oleh perintah kerajaan untuk rakyatnya duduk di rumah sahaja.
 
Semua ini dilakukan bagi mengelakkan virus Covid-19 merebak dan menular dengan kadar yang lebih teruk.
 
Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakkan atau singkatannya PKP ini dijalankan, kita boleh lihat macam-macam reaksi daripada larangan ini. Bagi mereka yang mempunyai pendapatan tetap, mereka ini tak perlu risau tentang duit. Kerja tak kerja, gaji tetap jalan macam biasa. Cuma bila duduk rumah tak buat apa-apa, jadi bosan pula.
 
Kemudian ada pula kelompok masyarakat yang dibayar berdasarkan gaji harian. Kalau kerja baru ada gaji. Masalahnya, sepanjang PKP ini, banyak kilang, restoran dan premis perniagaan yang tak dibenarkan untuk beroperasi. Maka, mereka ini adalah antara yang terjejas teruk disebabkan PKP.
 
Saya menerima banyak pertanyaan berkaitan dengan peluang-peluang untuk bekerja dari rumah. Ada soalan yang diajukan kepada saya, ditanya oleh mereka yang dah mula rasa kekok untuk sambung bekerja dipejabat setelah PKP tamat nanti.
 
Boleh jadi mereka mula rasa seronok luangkan masa dirumah bersama dengan anak-anak. Masa yang ada dapat digunakan dengan sebaiknya untuk melihat perkembangan anak-anak, boleh ada masa lebih untuk mengemas rumah, masak, dan buat sebarang aktiviti yang sebelum ini nampak mustahil untuk dilakukan.
 
Maklumlah, kalau dulu sewaktu belum ada Covid-19, selepas subuh dah kena keluar rumah. Ya, kena keluar awal sebab nak elakkan traffic jam. Bila balik sekali lagi kena hadap traffic jam.

Kalau nak masak dekat rumah tu memang tak sempat. Nak tak nak, kena makan dekat luar.
 
Sekarang bila situasi dah berubah, dengan adanya “new normal”, kita mula ada masa untuk keluar shopping barangan keperluan dapur, boleh masak sendiri, siap boleh cuba pelbagai jenis resipi yang sebelum ini kita cuma sempat save dan share sahaja di media sosial.
 
Keadaan ini pastinya lebih menyeronokkan berbanding dengan rutin harian kerja di pejabat.

 
Walaupun begitu, nak tak nak kita kena berpijak dibumi nyata. Satu hari nanti, kita perlu kembali kepada rutin harian. Kita perlu kembali ke pejabat dan kerja macam biasa.
 
Sementara PKP masih dijalankan, (walaupun kelonggaran telah mula diberikan secara berperingkat) dan syarikat tempat kita bekerja masih lagi bayar gaji, namun kita perlu sedar satu hakikat, satu hari nanti, keadaan akan kembali normal seperti sedia kala, ataupun jika berlaku sesuatu yang tak diingini, syarikat tempat kita bekerja terpaksa tutup operasi kerana sudah tak mampu untuk menggajikan pekerja.
 
Makanya, jika ketika ini anda terpaksa duduk rumah, dan pada masa yang sama, anda sudah mula mencari alternatif untuk dapatkan pendapatan tambahan tanpa perlu kembali ke pejabat, dan mungkin sampai satu tahap anda tak kisah kalau terpaksa berhenti kerja sekalipun, tahniah saya ucapkan.
 
Saya anggap anda adalah individu yang suka bersiap sedia dengan segala kemungkinan yang mungkin akan berlaku.
 
Sama ada akan berlaku perkara yang baik, atau sebaliknya. Kita mengharapkan yang terbaik, dan pada masa yang sama, kita bersiap sedia untuk hadapi segala kemungkinan buruk yang boleh berlaku.
 
Pada pandangan saya, selagi mana dunia masih belum menemui vaksin atau penawar bagi penyakit Covid-19, selagi itu keadaan diluar sana masih belum betul-betul selamat.
 
Yes, kita boleh amalkan penjarakkan sosial, sentiasa memakai topeng muka, siap sedia dengan hand sanitizer dan bawa kemana-mana kita pergi, namun ini masih belum menjamin bahawa kita akan terselamat dari virus ini.
 
Setakat ini, tempat yang paling selamat adalah dalam rumah kita sendiri. Melainkan kalau dalam rumah kita tu dah pernah ada ahli keluarga kita yang dah pernah kena covid, maka itu cerita lain.
 
Berbalik kepada topik asal, ada atau tidak sebenarnya peluang untuk bekerja dari rumah?

Saya kata, jawapannya sudah tentu ada.
 
Tapi anda mungkin tak berapa suka dengan jawapan saya.
 
Kalau tak suka sekalipun, saya tak boleh nak buat apa-apa. Saya hanya mampu untuk berikan cadangan based on apa yang saya sendiri lakukan. Orang kata, biar cakap serupa bikin, daripada cakap je pandai, tapi diri sendiri tak mampu nak laksanakan.
 
Saya juga seperti anda. Sebelum ini, saya sering mencari peluang-peluang untuk buat duit dengan bekerja hanya dari rumah. Masa tu, saya memang dah mula rasa meluat dengan environment kerja, dan mula hilang fokus untuk bekerja untuk majikan.
 
Setiap hari ada je benda untuk dijadikan alasan untuk bos saya ni marah-marah. Kadang-kadang hal yang saya rasakan perkara kecil pun dia nak marah. Well, maybe sebab bukan masalah saya, sebaliknya masalah bos saya, jadi setiap isu tu saya rasakan seperti ianya remeh namun tidak bagi bos saya.
 
Ok sekarang ini saya dah berhenti mencari.
 
Saya dah tak lagi cari peluang kerja dari rumah, sebabnya saya dah pun temui peluang kerja tersebut dan sekarang ini saya hanya perlu usahakan dan buat kerja saya dengan baik. Orang kata, fokus sahaja dengan kerja tersebut.
 
Kerja yang saya maksudkan ini adalah kerja dalam bidang jualan sebagai jurujual internet.
 
Macam salesman, cuma dalam situasi saya, saya hanya cari pelanggan melalui internet.
 
Ala… kena buat sales ke? Tak minatlah…
 
Yup. Kalau dah awal-awal lagi saya kata kerja part time dari rumah sebagai jurujual online, sudah tentulah kena buat sales.
 
Saya faham, ramai yang tak suka dengan kerjaya sebagai seorang jurujual. Sama ada malu, rasa macam kerja ini tak ada standard atau apa-apa alasan lain.
 
Saya beranggapan, sebab anda mempunyai tanggapan sedemikian adalah kerana anda masih belum temui satu kaedah menjual yang betul-betul kena dengan jiwa anda.
 
Alhamdulillah, setelah saya cuba beberapa kaedah, saya merasakan saya lebih selesa membuat jualan dengan cara menulis artikel di blog. Baru-baru ini, saya juga mula menghasilkan video pendek dan mula mensasarkan prospek yang mungkin gemar meluangkan masa di Youtube.
 
Saya tak ada masalah untuk cari konten, sebabnya saya sudah ada banyak idea yang sebelum ini saya persembahkan dalam bentuk teks. Cuma kali ini, bila nak buat video, saya hanya perlu gunakan konten idea yang sama, dan jadikan ia dalam bentuk video.
 
Bila saya buat macam ni, sebenarnya saya langsung tak rasa seperti saya buat jualan. Saya hanya perlu enjoy kerja-kerja penulisan yang memang biasa saya buat. Jika ada masa, saya akan hasilkan video.
 
Alhamdulillah, walaupun buat secara santai-santai, tetap masih boleh hasilkan jualan.

Atas ini adalah screenshot untuk jualan yang telah saya hasilkan. Jumlah yang saya highlight dengan warna kuning tu sebenarnya adalah jumlah komisen yang saya perolehi.
 
Sebenarnya ada banyak lagi komisen yang saya hasilkan, tapi kalau nak ambil semua nanti jadi terlalu panjang pula. Komisen yang terhasil adalah RM55 + RM3.18 + RM1.22 + RM3.20 + RM19.60 = RM82.20
 
Komisen ini terhasil dengan sendirinya. Saya pun tak kenal siapa sebenarnya yang beli produk yang saya promosikan. Mereka ini adalah terdiri daripada pembaca dan juga pelawat blog saya. (komisen tersebut adalah daripada program affiliate Lazada)
 
Pada satu masa, mereka pernah klik pada link affiliate (atau link laman web yang saya promosikan). Apabila mereka buat pembelian, saya menerima komisen secara automatik.
 
Inilah cara yang saya gunakan untuk jana pendapatan secara online. Awal-awal dulu, saya buat semua ini secara part time sahaja. Kini setelah usaha yang saya lakukan mula mendatangkan hasil, barulah saya buat secara full time.

Kaedah yang saya gunakan adalah menerusi jalan penulisan.
 
Jika anda juga mahu ikuti langkah yang saya sendiri gunakan, bolehlah mula menjadi penulis pada hari ini juga! Mulakan menulis. Sama ada anda nak menulis di media sosial mahupun menulis di laman blog… anda sendiri tentukan!
 
Perlukan tips untuk bermula? Apa kata anda baca perkongsian pengalaman saya secara langkah demi langkah. Mula dengan baca artikel berjudul Pemilihan topik untuk mula menulis artikel di blog hingga berjaya buat duit online.
 
 
 
The post Kerja dari rumah secara part time sebagai Jurujual Online – Apa yang anda perlu tahu? appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/kerja-dari-rumah-secara-part-time-sebagai-jurujual-online-apa-yang-anda-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Tak Kerja Part Time Dari Rumah Lipat Risalah Atau Kotak

Ada Tak Kerja Part Time Dari Rumah Lipat Risalah Atau Kotak

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 2037 hits
Tahun 2020 ni saya ingatkan dah tak ada orang yang berminat nak buat kerja kerja lipat risalah masuk dalam sampul lepas tu pos dan juga kerja lipat kotak dari rumah Tapi saya silap sebenarnya masih ada Malahan ada individu yang sengaja menc...
Pindah Rumah Part Four Internet Time Dot Com Laju Amat

Pindah Rumah Part Four Internet Time Dot Com Laju Amat

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 903 hits
Assalamualaikum semua Okay setel bab pindah rumah rumah Kat rumah lama housemate pakai internet Unifi RM174 sebulan tapi lupa berapa mpbs Special rumah baru ni ialah dapat coverage TIME Dot Com Kalu perasan depan Suria KLCC penuh iklan Time...
Kaum Tunawisma Jadikan Bawah Tanah Sebagai Rumah

Kaum Tunawisma Jadikan Bawah Tanah Sebagai Rumah

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 398 hits
Polis Kansas City di Missouri Amerika Syarikat mencari penempatan orang orang kehilangan tempat tinggal Yang mengejutkan adalah kaum tunawisma itu menggunakan lubang lubang di bawah tanah yang mereka gali sendiri untuk tempat tinggal mereka...
Infografik Tips Disinfeksi Rumah Dan Tempat Kerja Peribadi

Infografik Tips Disinfeksi Rumah Dan Tempat Kerja Peribadi

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 423 hits
shikinrazalidotcom Malaysianblogger bloggerTerengganu bloggerSepang mypersonaljournal
Sepenat Mana Kerja Suami Takkan Dapat Lawan Penat Isteri Di Rumah

Sepenat Mana Kerja Suami Takkan Dapat Lawan Penat Isteri Di Rumah

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 320 hits
Kadangkala isteri saya minta izin nak pergi beli barang dapur di pasaraya Saya kata wasap sahaja list nanti saya keluar belikan Lagi senang Dia tak letih Tapi tidak lama kemudian saya fikir balik Saya izinkan dia keluar pergi beli barang se...
Part Time Logistic Assistant

Part Time Logistic Assistant

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 312 hits
Prepare packing listPackaging order for courier services to pick upAd hoc taskJob RequirementsWilling to work at Shah Alam Seksyen 22Willing to work temporary around 2 weeksPart time wage based on daily wageJob BenifitsPart Time jobE Commer...
Part Time Warehouse Casual Worker Rm 108 Per Day Shah Alam Sec 22

Part Time Warehouse Casual Worker Rm 108 Per Day Shah Alam Sec 22

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 351 hits
To handle PICKING and PACKING receiving return cross dock or loading goods Job Requirements With or without working experience are welcomed Possess positive working attitude and physically fit Able to work on shift hours Able to work on wee...
Kerja Dari Rumah Yang Boleh Dibuat Untuk Tahun 2020 Ini

Kerja Dari Rumah Yang Boleh Dibuat Untuk Tahun 2020 Ini

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 487 hits
Banyak kerja yang boleh dibuat dari rumah pada masa ini 2020 adalah tahun paling mencabar kerana covid 19 ramai yang terputus punca pendapatan terutama mereka yang bergantung sepenuhnya kepada pendapatan harian seperti peniaga tepi jalan pe...
Restaurant Crew Part Time

Restaurant Crew Part Time

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 351 hits
Take order serve foodFood preparation cookingEnsure cleanliness and tidiness of shopStore opening closingPerforms other duties as assigned by Supervisor Job Requirements18 years old aboveFriendlyAble to work during weekends or public holida...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik