Kerap Kencing Adakah Normal Atau Simptom Penyakit Kronik


Masalah kerap kencing boleh berlaku pada sesiapa sahaja tidak hanya di kalangan warga emas.
Namun, kajian mendapati masalah ini sangat kerap berlaku pada mereka yang berusia 35 tahun ke atas dan golongan wanita.
Pergerakan seperti terbatuk, bersin, melompat atau mengangkat barang berat biasanya menyebabkan seseorang itu makin mudah terkencing sehingga sukar dikawal lalu “terkucil” sebelum sempat sampai ke bilik air.
Justeru atikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan punca masalah kerap kencing dan cara mengatasinya yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Kencing Tak Lawas Kencing Berbuih Kencing Tikus Apa itu kerap kencing? Healthwire Umumnya, kekerapan membuang air kecil yang normal bagi orang dewasa adalah antara 4 hingga 6 kali sehari.
Manakala untuk kanak-kanak pula, sebanyak 8 hingga 14 kali setiap hari. Bagi mereka yang kerap kencing setiap 2 jam tanpa sebarang sebab (cuaca yang sejuk, minum air banyak) mereka mungkin sedang mengalami masalah kesihatan tertentu.
Gejala kerap kencing The Iowa Clinic Gejala utama kerap kencing adalah perlu membuang air kecil lebih kerap tanpa peningkatan pengeluaran air kencing.
Pada ketika ini, kekerapan kencing boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang secara negatif.
Selain itu, bergantung pada punca asasnya, mereka yang kerap kencing juga mungkin akan mengalami:
Perubahan warna atau bau air kencing Ketidakselesaan dan rasa sakit di bahagian punggung Rasa terbakar ketika kencing Sakir perut Terdapat darah dalam air kencing Kerap membuang air kecil pada waktu malam Punca kerap kencing Antara penyebab atau punca seseorang selalu kencing termasuklah disebabkan oleh beberapa keadaan kesihatan seperti:
1. Jangkitan Saluran Kencing (UTI)
UTI adalah keadaan biasa yang boleh menjejaskan kekerapan anda membuang air kecil.
Sesiapa sahaja boleh menghidapi UTI, walaupun ia biasa menjangkiti golongan wanita. Mereka yang terkena UTI akan mengalami rasa terdesak untuk membuang air kecil walaupun baru lepas kencing.
Anda juga mungkin akan merasakan sensasi terbakar apabila anda membuang air kecil.
2. Diabetes
Jika anda menghidapai diabetes jenis 1 dan jenis 2, anda mungkin akan membuang air kecil dengan lebih kerap daripada biasa.
Hal ini kerana kandungan glukosa yang tinggi dalam darah menyebabkan peningkatan jumlah urin.
3. Makan makanan tertentu
Sesetengah makanan secara semula jadi boleh meningkatkan jumlah cecair yang dikeluarkan oleh badan. Antara makanan yang dimaksudkan adalah seperti:
kafein teh hijau dan teh hitam parsli bunga raya buah tembikai buah anggur beri saderi 4. Pembesaran prostat
Bagi golongan lelaki yang sudah berusia, masalah selalu kencing boleh disebabkan pembesaran prostat.
Hal ini kerana, prostat yang membesar akan menekan uretra dan mengganggu aliran urin.
5. Ketegangan saraf
Beberapa keadaan seperti gangguan saraf pada kandung air kencing atau stres kronik dapat menyebabkan peningkatan frekuensi buang air kecil.
6. Kehamilan
Pada wanita hamil, tekanan dari janin yang berkembang di dalam rahim dan perubahan hormon dapat menyebabkan anda sering buang air kecil.
7. Pengambilan ubat-ubatan tertentu
Selain makanan, ubat-ubatan tertentu juga boleh menyebabkan anda lebih kerap membuang air kecil. Antara ubat yang dimaksudkan adalah seperti:
chlorothiazide (Diuril) chlorthalidone (Thalitone) hydrochlorothiazide (Microzide) indapamide metolazon bumetanide (Bumex) furosemid (Lasix) torsemide (Demadex) amilorida (Midamor) eplerenone (Inspra) spironolactone (Aldactone) triamterena (Dyrenium) Rawatan yang boleh dilakukan Bagi mengatasi masalah ini bertambah teruk dan menyukarkan aktiviti harian anda.
Berikut adalah beberapa cara rawatan umum kerap kencing yang dicadangkan sendiri oleh doktor:
1. Pengubatan Jangkitan Saluran Kencing (UTI)
Jika kerap kencing disebabkan oleh UTI, doktor akan memberikan antibiotik untuk menghilangkan infeksi.
Penting untuk anda mengikuti arahan dan saranan doktor dengan menghabiskan ubat dan antibiotik yang diberikan meskipun gejalanya mulai membaik.
2. Pengurusan diabetes
Jika kerap kencing disebabkan oleh diabetes, penting untuk mengelola kadar glukosa darah dengan baik.
Ini biasanya melibatkan penggunaan ubat-ubatan tertendu, diet sihat, olahraga teratur, dan mengawal kadar glukosa darah secara teratur.
3. Menghindari minuman berkafein dan beralkohol
Minuman berkafein dan beralkohol dapat meningkatkan produksi urin dan memburukkan lagi gejala kerap kencing.
Mengurangkan pengambilan minuman ini atau menghindarinya sepenuhnya boleh membantu mengurangi frekuensi buang air kecil.
4. Senaman kagel
Senaman kagel adalah senaman untuk menguatkan otot pelvis yang mengendalikan aliran urin.
Manfaat senaman ini dapat membantu anda mengurangi masalah terkucil dan kebocoran urin.
5. Elak minum sebelum tidur
Elak pengambilan air beberapa jam sebelum tidur dapat membantu mengurangi keperluan untuk buang air kecil pada waktu malam.
6. Rawatan masalah pembesaran prostat
Jika pembesaran prostat menjadi penyebab kerap kencing pada kaum lelaki, doktor akan memberikan ubat-ubatan tertentu di samping anda perlu menjalani prosuder perubatan tertentu seperti Transurethral Resection of the Prostate (TURP).
7. Kaunseling atau terapi psikologi
Jika kerap kencing disebabkan oleh stres emosional atau kecemasan, kaunseling atau terapi psikologi dapat membantu mengelola masalah ini.
Bila perlu jumpa doktor Medical News Today Sekiranya anda merasakan masalah ini menjejaskan kualiti hidup anda, berbincanglah dengan doktor untuk rawatan lanjut.
Anda juga perlu berjumpa dengan doktor jika mengalami gejala seperti demam dan sakit belakang, ada darah dalam air kencing, air kencing berubah warna, atau bau yang kuat serta tidak normal pada air kencing.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan masalah kerap kencing dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Why Am I Peeing So Much and How Often Should I Pee? Healthline Simple Home Remedies for Frequent Urination. PharmEasy Punca Kerap Kencing Ramai Tak Sedar. Bidadari.my Kerap Kencing di Kalangan Warga Emas. Kementerian Kesihatan Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/kerap-kencing/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kerap-kencing

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebas Kaki Sakit Normal Atau Tanda Penyakit Berkaitan Jantung

Kebas Kaki Sakit Normal Atau Tanda Penyakit Berkaitan Jantung

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 109 hits
Ramai orang yang duduk bersimpuh bersila atau baring terlalu lama boleh menyebabkan kebas kaki atau kesemutan Namun sejauh manakah rasa kebas yang dirasakan itu hanya sekadar gejala normal yang berlaku kerana tekanan pada bahagian tertentu ...
Kerap Mengadu Sakit Kepala Superdaddy Kongsikan Simptom Anak Ada Sakit Jantung

Kerap Mengadu Sakit Kepala Superdaddy Kongsikan Simptom Anak Ada Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 162 hits
Diuji dengan anak yang disahkan menghidap sakit jantung bukan semudah yang disangka Namun inilah yang perlu dilalui oleh pempengaruh Khairul Abdullah atau Superdaddy Anaknya sulungnya Khaleef disahkan menghidap masalah jantung iaitu Coarcta...
Wacana Sinar Kampung Baru Kontroversi Atau Pengiktirafan Unesco

Wacana Sinar Kampung Baru Kontroversi Atau Pengiktirafan Unesco

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 217 hits
Cadangan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai tapak warisan UNESCO mencetuskan polemik dan kontroversi Dengarkan penjelasan ahli ahli panel hebat ini dalam Wacana Sinar edisi...
Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam Atau Hari Jumaat

Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam Atau Hari Jumaat

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 149 hits
Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam atau Hari Jumaat Surah Al Kahfi dalam Al Qur an merupakan surah ke 18 dan memiliki banyak keutamaan dan manfaat bagi sesiapa yang membacanya Surah ini mengandungi 110 ayat dan diklasifikasikan sebaga...
Terinspirasi Zayed Award Muhammadiyah Usul Ada Megawati Atau Soekarno Award

Terinspirasi Zayed Award Muhammadiyah Usul Ada Megawati Atau Soekarno Award

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 101 hits
Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah mengucapkan terima kasih atas peran Megawati karena telah membawa penghargaan Zayed Award Human Fraternity
Ini Bukan Soal Mencabar Islam Atau Kedudukan Mahkamah Syariah Saifuddin Nasution

Ini Bukan Soal Mencabar Islam Atau Kedudukan Mahkamah Syariah Saifuddin Nasution

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 155 hits
Jelas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail naratif pembatalan itu bagi menentukan had kuasa DUN yang meluluskan undang undang negeri bercanggah dengan had kuasa ada AWANInews SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtub
Penggunaan Mana Yang Betul Bahasa Melayu Atau Bahasa Malaysia

Penggunaan Mana Yang Betul Bahasa Melayu Atau Bahasa Malaysia

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 223 hits
Imej hiasan KUALA LUMPUR 12 Feb Sepanjang dekad sejak pembentukan Malaysia rakyatnya telah menyaksikan nama bahasa kebangsaannya berubah beberapa kali antara Bahasa Malaysia dan Bahasa Melayu Di tengah tengah perbincangan mengenai pentadbir...
Contoh Ucapan Hari Merdeka Atau Hari Kebangsaan Ke 66 Tahun 2023

Contoh Ucapan Hari Merdeka Atau Hari Kebangsaan Ke 66 Tahun 2023

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 178 hits
Bulan Ogos dikenali juga dengan bulan Kemerdekaan Pada 31 Ogos setiap tahun kita akan meraikan Hari Kebangsaan Jadi detik ini pastinya ucapan Hari Merdeka banyak dikongsikan terutamanya kita sebagai rakyat Malaysia Hari Kemerdekaan atau kin...
Muhyiddin Bayang Tokoh Baharu Ketuai Bersatu Dalam 1 Atau 2 Tahun

Muhyiddin Bayang Tokoh Baharu Ketuai Bersatu Dalam 1 Atau 2 Tahun

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 93 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin membayangkan pemimpin baharu mungkin mengambil alih pentadbiran parti itu dalam tempoh satu atau dua tahun akan datang Menurut bekas perdana menteri itu peralihan kuasa akan berla...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way