Kerajaan Umum Subsidi Ayam Tamat 1 November 2023


TERKINI : Kerajaan mengumumkan penamatan kawalan harga dan subsidi ayam berkuat kuasa 1 November ini.
Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang penamatan subsidi ini.
Subsidi Ayam Tamat 1 November 2023 Kerajaan mengumumkan penamatan kawalan harga dan subsidi ayam berkuat kuasa 1 November ini menerusi sebuah sidang media oleh Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan pada 30 Oktober 2023 sebentar tadi.
Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) Datuk Seri Mohamad Sabu berkata, penamatan subsidi ayam ini dilakukan selaras dengan pendekatan penyasaran semula subsidi secara berfasa dan rasional penamatan subsidi secara pukal itu adalah untuk mengurangkan ketirisan subsidi yang turut dinikmati oleh warga asing dan golongan berpendapatan tinggi.
“Dalam hal ini, kerajaan akan memastikan harga jualan bagi ayam yang akan diapungkan terus berada pada kadar yang munasabah”, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) Datuk Seri Mohamad Sabu.
“Penamatan subsidi ayam ini telah mengambil kira situasi dan trend semasa bekalan serta harga ladang dan kos pengeluaran ayam telah mula stabil, yang menyumbang kepada harga pasaran semasa kini berada di bawah harga siling.
“Dalam hal ini, kerajaan akan memastikan harga jualan bagi ayam yang akan diapungkan terus berada pada kadar yang munasabah,” katanya ketika sidang media di Menara Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) ibu negara.
Kerajaan Akan Pastikan Harga Stabil & Tidak Membebankan Rakyat Kerajaan juga akan terus bekerjasama dengan semua pihak bagi memastikan status bekalan dan harga ayam di ladang berada dalam keadaan stabil dan tidak membebankan rakyat, serta tidak berlaku sebarang aktiviti pencatutan di sepanjang rantaian bekalan.
Mengulas mengenai kenaikan harga apungan jualan ayam, Mohamad Sabu meletakkan keyakinan bahawa harga apungan tidak akan mengalami kenaikan mendadak dan membebankan pengguna.
Beliau menjelaskan memandangkan ketika ini, rata-rata peniaga menjual ayam jauh lebih rendah daripada harga siling ditetapkan sejak Februari 2022 iaitu RM9.40 sekilogram, selain jaminan pembekal bahawa bekalan sumber protein itu mencukupi.
“Oleh itu, kalau berlaku pengapungan kita berkeyakinan harganya tidak akan naik mendadak, ia akan stabil, kalau naik mendadak kita akan tanya kenapa, sebab bekalan cukup.
“Yang selalu naik mendadak bila bekalan tidak cukup, sekarang pihak pembekal jamin bahawa bekalan cukup dan kalau tidak cukup kita siap sedia bawa dari luar dengan segera,” katanya.
Sumber: Buletin TV3
Harga Kawalan Telur Kekal Dalam sidang media tersebut, turut dimaklumkan bahawa subsidi serta kawalan harga bagi telur ayam gred A,B dan C akan diteruskan menggunakan mekanisma sedia ada.
Jika pengguna mempunyai sebarang pertanyaan tentang harga atau kualiti barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, pengguna boleh merujuk kepada KPDNHEP melalui:
Talian bebas tol (1-800-886-800) Sistem e-Aduan: http://e-aduan.kpdnhep.gov.my Whatsapp  Baca juga: Harga Kawalan Gula Pasir 1kg & Gula Premium (2023)
Sidang Media Penamatan Kawalan Harga dan Subsidi Ayam oleh Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan : https://www.facebook.com/kpkmmalaysia/videos/862551945183386
Sumber: Kementerian Pertanian dan Keterjaminan 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/subsidi-ayam-tamat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=subsidi-ayam-tamat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Subsidi Ayam Tamat Kerajaan Jimat Rm100 Juta Sebulan

Subsidi Ayam Tamat Kerajaan Jimat Rm100 Juta Sebulan

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 124 hits
Penjimatan RM100 juta sebulan susulan penamatan subsidi dan kawalan harga ayam pada 1 Nov membolehkan kerajaan meningkatkan pelbagai inisiatif sosioekonomi dan kebajikan kata KPKM KUALA LUMPUR Penjimatan sebanyak RM100 juta sebulan susulan ...
Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik Bernama 30 10 2023

Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik Bernama 30 10 2023

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 210 hits
MALAYSIA PETANG INI30 Oktober 2023 IsninSiaran Langsung 5 00 5 30 Petang TAJUK Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik TETAMU Datuk Nadzim JohanPengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia HOS Nurul Hidayah Umol Herleena PahlavyPENERBIT Ri...
Subsidi Ayam Tamat Rabu Subsidi Telur Diteruskan Mohamad

Subsidi Ayam Tamat Rabu Subsidi Telur Diteruskan Mohamad

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 160 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan bersetuju subsidi dan kawalan harga ayam ditamatkan berkuat kuasa Rabu ini kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu Beliau berkata bagi subsidi telur gred A B C kerajaan bersetuju untuk i...
Walaun Sakit Hati Harga Ayam Murah Selepas Kerajaan Tamatkan Subsidi

Walaun Sakit Hati Harga Ayam Murah Selepas Kerajaan Tamatkan Subsidi

papar berkaitan - pada 5/11/2023 - jumlah : 152 hits
SITI NUR ZAWANI Susulan pengumuman kerajaan untuk mengapungkan harga ayam bermula 1 November banyak desakan untuk kerajaan menarik keputusan itu susulan dakwaan harga ayam akan naik mendadak sehingga membebankan pengguna Bagaimanapun berdas...
Patutlah Mat Sabu Tergesa Gesa Tamatkan Subsidi Ayam Rupanya Ini Perancangan Sebenar Ramai Tak Tahu

Patutlah Mat Sabu Tergesa Gesa Tamatkan Subsidi Ayam Rupanya Ini Perancangan Sebenar Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 97 hits
Penjimatan sebanyak RM100 juta sebulan susulan langkah penamatan subsidi dan kawalan harga ayam berkuat kuasa 1 November ini Membolehkan kerajaan meningkatkan pelbagai inisiatif sosioekonomi dan kebajikan rakyat termasuk bantuan tunai Kemen...
Kerajaan Yakin Harga Ayam Tak Naik Mendadak Susulan Pengapungan Harga Kata Mat Sabu

Kerajaan Yakin Harga Ayam Tak Naik Mendadak Susulan Pengapungan Harga Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 146 hits
Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu berkata pengeluar turut memberi jaminan untuk bekerjasama sepenuhnya supaya bekalan ayam mencukupi apabila berlakunya pengapungan harga KUALA LUMPUR Kerajaan yakin pelaksanaan pengapun...
Ramalan Awal Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 1 November 2023

Ramalan Awal Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 1 November 2023

papar berkaitan - pada 1/11/2023 - jumlah : 145 hits
Pasaran sememangnya menjangkakan kelembapan yang ketara dalam inflasi zon Eropah tetapi minda yang paling optimistik tidak dapat membayangkan bahawa inflasi di seluruh blok akan jatuh ke tahap rendah dua tahun sebanyak 2 9 pada bulan Oktobe...
Bab 11 November 2023

Bab 11 November 2023

papar berkaitan - pada 1/11/2023 - jumlah : 131 hits
Tahu tahu dah masuk bulan November Sebulan lebih je lagi nak bertukar tahun Memang laju masa berlari bukan berjalan lagi dah Bulan Oktober emosi dan mood terganggu Masih mencari cari semangat yang hilang Banyak benda berlaku dalam bulan Okt...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah