Kerajaan Yakin Harga Ayam Tak Naik Mendadak Susulan Pengapungan Harga Kata Mat Sabu


 
Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu berkata pengeluar turut memberi jaminan untuk bekerjasama sepenuhnya supaya bekalan ayam mencukupi apabila berlakunya pengapungan harga.KUALA LUMPUR: Kerajaan yakin pelaksanaan pengapungan harga ayam tidak akan menyebabkan kenaikan secara mendadak terhadap harga makanan keperluan rakyat itu.
Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu, berkata ini kerana kedudukan dan pengeluaran ayam di negara ini masih mencukupi pada ketika ini.
“Harga siling ayam adalah RM9.40, harga ayam yang ada di pasaran sekarang ini berada di bawah harga siling. Jadi kita harap dengan pengapungan ini harga ayam tidak melepasi harga siling.
Ini juga (berdasarkan) tinjauan kita di pasaran dan pengeluar juga memberi jaminan untuk bekerjasama sepenuhnya supaya bekalan ayam mencukupi bila berlaku pengapungan harga nanti,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam program Naratif Khas terbitan RTM dengan topik “Pasca Belanjawan 2024: Tamat Subsidi Ayam, Apa Jaminan Buat Rakyat?”, malam ini. Turut sama dalam program itu adalah Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) Badrul Hisham Mohd.
Pada masa sama, Mohamad berkata mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan menaikkan harga ayam selepas pelaksanaan pengapungan harga barangan keperluan itu akan berdepan tindakan.
“Saya yakin Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) akan memantau dengan baik supaya tidak berlaku manipulasi harga.
“Kalau berlaku kenaikan harga yang disengajakan kerajaan boleh bertindak, melainkan kalau ia betul-betul tidak cukup dalam pasaran. Kita lihat bagaimana kerajaan campur tangan untuk membantu khususnya golongan B40,” katanya.
Semasa pembentangan Belanjawan 2024 pada 13 Okt lepas, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan akan mempertimbang harga ayam dan telur di pasaran diapungkan.
Anwar yang juga menteri kewangan berkata langkah pengapungan berkenaan dibuat selepas kerajaan mendapati bekalan kedua-dua sumber makanan itu kini stabil.
Dalam pada itu, Badrul berkata kerajaan, terutamanya KPKM, amat berhati-hati apabila membuat sebarang keputusan memandangkan ia akan memberi kesan secara langsung kepada rakyat dan industri.
Beliau berkata keputusan melaksanakan pengapungan harga itu memakan masa memandangkan kerajaan mengambil pendekatan untuk berunding dengan semua pihak berkepentingan untuk meneliti setiap impak kepada lapisan masyarakat, sekali gus memberikan keseimbangan di semua peringkat.
“Kemungkinan dalam jangka pendek akan berlaku kegusaran rakyat, itu kita telah jangkakan. Kita telah menyediakan pelbagai strategi dan pendekatan yang akan kita laksanakan sekiranya kesan dan keresahan itu berlangsung dalam tempoh di luar jangkaan.
Dari segi jangka panjang, kita yakin keputusan ini akan memberikan satu keseimbangan ekonomi kepada semua pihak,” katanya.
Pelaksanaan pengapungan harga ayam dan telur akan diumumkan pada 30 Okt ini. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/10/kerajaan-yakin-harga-ayam-tak-naik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Ayam Tidak Naik Bekalan Stabil Hari Pertama Pengapungan

Harga Ayam Tidak Naik Bekalan Stabil Hari Pertama Pengapungan

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 127 hits
HarapanDaily comTiada peningkatan harga ayam di peringkat rantaian bekalan dalam tinjauan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan di kawasan sekitar Selangor Negeri Sembilan dan Putrajaya Menerusi kenyataan malam ini KPKM berkata pem...
Kerajaan Jamin Tidak Berlaku Kenaikan Harga Ayam Secara Mendadak Mohamad

Kerajaan Jamin Tidak Berlaku Kenaikan Harga Ayam Secara Mendadak Mohamad

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 176 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan memberi jaminan tidak akan berlaku kenaikan harga ayam secara mendadak susulan langkah penamatan subsidi dan kawalan harga ayam berkuat kuasa 1 Nov ini kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad...
Harga Ayam Naik 13

Harga Ayam Naik 13

papar berkaitan - pada 18/10/2023 - jumlah : 152 hits
Disebabkan ramai orang mintak saya ulas pasal ni baiklah saya bagi pandangan saya Selamat menonton Nazrihamdan
Patutlah Mat Sabu Tergesa Gesa Tamatkan Subsidi Ayam Rupanya Ini Perancangan Sebenar Ramai Tak Tahu

Patutlah Mat Sabu Tergesa Gesa Tamatkan Subsidi Ayam Rupanya Ini Perancangan Sebenar Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 96 hits
Penjimatan sebanyak RM100 juta sebulan susulan langkah penamatan subsidi dan kawalan harga ayam berkuat kuasa 1 November ini Membolehkan kerajaan meningkatkan pelbagai inisiatif sosioekonomi dan kebajikan rakyat termasuk bantuan tunai Kemen...
Harga Ayam Diapung Naik Atau Turun

Harga Ayam Diapung Naik Atau Turun

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 160 hits
Wai TeeSemua berdebar debar menunggu hari pelaksanaannya Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu telah mengumumkan Begitu juga semasa sesi soal jawab perdana menteri di Dewan Rakyat perdana menteri turut menyatakan yang harg...
Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik Bernama 30 10 2023

Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik Bernama 30 10 2023

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 209 hits
MALAYSIA PETANG INI30 Oktober 2023 IsninSiaran Langsung 5 00 5 30 Petang TAJUK Subsidi Tamat Harga Ayam Dijamin Tak Naik TETAMU Datuk Nadzim JohanPengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia HOS Nurul Hidayah Umol Herleena PahlavyPENERBIT Ri...
Masa Sesuai Apungkan Harga Ayam Dan Telur Kata Pm

Masa Sesuai Apungkan Harga Ayam Dan Telur Kata Pm

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 155 hits
LANGKAH kerajaan membuat pengapungan harga ayam dan telur di pasaran antara lain bagi memastikan manfaat subsidi yang diberikan sebelum ini hanya dinikmati rakyat yang berhak bukannya warga asing dan golongan maha kaya kata Perdana Menteri ...
Pengapungan Harga Ayam Telur Jika Bekalan Pulih Harga Rendah

Pengapungan Harga Ayam Telur Jika Bekalan Pulih Harga Rendah

papar berkaitan - pada 18/10/2023 - jumlah : 114 hits
Oleh Abdullah Zaid Kawalan harga sementara bagi telur dan ayam yang ditetapkan sebelum ini akan ditamatkan dan diapungkan kembali sekiranya harga telah stabil serta kembali rendah Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata peruntukan ...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Tengok Movie Godzilla X Kong The New Emipire

Manfaat Flyers Untuk Pemasaran Tempatan Yang Berkesan

Mengapa Memilih Bahan Percetakan Berkualiti Untuk Perniagaan Anda

Ucapan Kepada Saudara Dan Sahabat Yang Akan Pergi Menunaikan Haji

Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord