Kerajaan Perlu Hati Hati Buat Keputusan Tentang Peruntukan Adun Pembangkang


KUANTAN: Aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli menggesa Kerajaan Negeri Pahang mengkaji dari berbagai aspek sebelum bercadang memberikan peruntukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang di negeri ini.
Beliau mengulas, isu 'panas' yang sedang hangat diperkatakan berkaitan perkara itu sekarang.
Terdahulu, Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah supaya Kerajaan Pahang memberikan peruntukan yang adil kepada wakil rakyat pembangkang ketika merasmikan sidang DUN Ke-15 pada Selasa.
Titah berkenaan disambut dengan baik oleh semua ADUN Perikatan Nasional (PN).
Perbahasan isu tersebut di DUN Pahang, mendapat perhatian ramai pihak termasuk netizen yang mengkritik dan menghentam Kerajaan Pahang jika tidak melaksanakan titah tersebut. 
Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Shukri berkata beliau melihat 'belum masa' untuk Kerajaan Pahang melakukannya pada masa ini.
"Kerajaan Negeri terbentuk hasil gabungan BN dan PH, dengan majoriti mudah bukannya majoriti 2/3 DUN.
"BN dan PN memiliki kedudukan kerusi yang sama 17:17 selepas PRU-15. Cuma bila BN bergabung dengan PH yang memiliki lapan kerusi DUN, barulah kerajaan negeri boleh ditubuhkan dan Dato' Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail sekali lagi dilantik menjadi Menteri Besar," kata Shukri.
Justeru, dakwa beliau jika peruntukan sama rata dilaksanakan, maka beliau gusar kerajaan negeri yang sedia ada sekarang boleh tergugat pada pilihan raya umum akan datang.
"Keputusan bijak perlu dalam membuat pertimbangan. Bukan bermakna tidak akur dengan titah Pemangku Raja Pahang," tambahnya.
Senario ini berbeza dengan negeri-negeri yang mempunyai majoriti 2/3 di DUN. Mereka boleh melaksanakannya kerana agak sukar untuk menggugat kerajaan sedia ada.
"Di Kelantan dan Terengganu misalnya, hanya ada beberapa kerusi DUN dimenangi oleh BN pada PRU-15 lalu. Jumlah kecil ini tidak mampu menggugat keutuhan kerajaan negeri.
"Sebab itu mereka boleh bagi peruntukan secara adil, kerana jumlahnya tidak terlalu membebankan.
"Begitu juga bagi negeri Johor dan Selangor yang majoriti kerusi DUN dimiliki oleh PH dan BN. Maka mudahlah ia dilaksanakan", katanya lagi.
Politik ada seninya kata beliau. Kerajaan Pahang tidak boleh buat keputusan yang boleh 'menjerat diri'.
"Kerajaan sudah salurkan peruntukan menerusi berbagai agensi terus kepada rakyat bagi menjamin hak mereka. Malah, kerajaan juga sudah ada agenda pembangunan yang telah diluluskan dalam Bajet 2023 sebelum ini.
"Biarlah ia diuruskan oleh pihak yang lebih dipercayai. Jika peruntukan di salurkan secara terus kepada ADUN pembangkang, kita gusar ia hanya digunakan untuk penyokong sendiri.
"Malah, kita tidak tahu jika ia digunakan untuk tujuan politik termasuk menyebarkan dakyah supaya rakyat menolak kerajaan sedia ada pada pilihan raya umum akan datang.
"Semua ini boleh berlaku kerana ada dana yang boleh dijadikan sedekah kepada rakyat seperti yang terjadi pada PRU-15 lalu. Inilah punca calon popular BN tewas di kubu kuat mereka sendiri.
"Kerajaan Pahang perlu menyedari hakikat ini dan tidak wajar membuat kesilapan lagi. Dengan keududukan kerusi BN dan PN yang sama, apa pun boleh  berlaku di kemudian hari," tambah beliau lagi.
Sementara itu, Shukri menegaskan jika ia tidak dilaksanakan maka bukanlah bermakna kerajaan tidak akur kepada titah Pemangku Raja Pahang. 
Namun, situasi yang tidak membenarkan pada masa ini, itulah yang perlu diberikan keutamaan. Fokuskan kepada agenda pembangunan untuk dinikmati oleh segenap lapisan rakyat.
"Kenapa ADUN pembangkang beriya-iya benar mahu ia dilaksanakan dan tidak mahu kerajaan derhaka titah tuanku?. Kerana ini adalah demi survival dan kepentingan politik mereka sebenarnya.
"Jika benar perlu akur titah tuanku, kenapa pembangkang beriya-iya membuat agenda untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan yang mendapat perkenan Yang DiPertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Al-Marhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah,
"Kenapa tidak akur dan menunggu pilihan raya umum akan datang baru mengajak rakyat menukar kerajaan? Kenapa perlu membuat agenda politik yang boleh meresahkan rakyat?.
"Kenapa tidak akur, perkenan Agong melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia?. Malah mutakhir ini sering bermain dengan angka, yang bertujuan mahu menggugat kestabilan kerajaan?.
"Malah pemimpin PAS sendiri pernah engkar dan melanggar titah Agong ketika melaksanakan darurat ketika kerajaan Perikatan Nasional berkuasa dulu?. Kini, kamu mahu Kerajaan Pahang akur titah anakanda kepada Yang DiPertuan Agong yang kamu sendiri pernah derhaka?", katanya.
Justeru, Shukri menggesa Wan Rosdy selaku Menteri Besar Pahang agar mengkaji sedaya-dalamnya supaya keputusan yang dibuat tidak membebankan dan merosakkan masa depan kerajaan pimpinannya kelak.
Tambahnya, buatlah pilihan yang bijak demi kestabilan dan kesejahteraan negeri Pahang secara keseluruhannya. Dengarkan lebih jelas kenyataan beliau di https://vt.tiktok.com/ZS8oSHfVt/
#sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/05/aktivis-gesa-kerajaan-pahang-berhati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Negeri Akan Pertimbang Beri Peruntukan Kepada Adun Pembangkang

Kerajaan Negeri Akan Pertimbang Beri Peruntukan Kepada Adun Pembangkang

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 153 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang akan mempertimbang memberikan peruntukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri pembangkang seperti yang dititahkan Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa ...
Semua Adun Pembangkang Perlu Beri Pandangan Membina Kepada Kerajaan

Semua Adun Pembangkang Perlu Beri Pandangan Membina Kepada Kerajaan

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 203 hits
nbsp KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menitahkan supaya semua Ahli Dewan Undangan Negeri pembangkang di negeri ini agar memberi pandangan membina nbsp kepa...
Sidang Dun Pahang Panas Perbahasan Isu Peruntukan Buat Adun Pembangkang

Sidang Dun Pahang Panas Perbahasan Isu Peruntukan Buat Adun Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 204 hits
KUANTAN Titah Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah supaya memberikan peruntukan yang adil kepada wakil rakyat pembangkang menjadi tumpuan sidang Dewan Undangan Negeri ...
Tengku Hassanal Titah Beri Peruntukan Yang Adil Kepada Adun Pembangkang

Tengku Hassanal Titah Beri Peruntukan Yang Adil Kepada Adun Pembangkang

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 148 hits
KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menitahkan supaya Kerajaan Pahang memberikan peruntukan adil kepada Ahli Dewan Undangan Negeri pembangkang di negeri ini B...
Acara Madani Jika Guna Duit Kerajaan Sebab Dah Ada Peruntukan Dari Kerajaan

Acara Madani Jika Guna Duit Kerajaan Sebab Dah Ada Peruntukan Dari Kerajaan

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 193 hits
Sanusi ni memang tak masuk ajar dah Ada orang kata tak payah layan Tapi aku ulas sebab tak nak ada orang atas pagar yang percaya sembang dia Majlis Aidilfitri Pas Pusat memanglah tak boleh nak guna dana kerajaan negeri Sebab itu acara parti...
Kalimah Allah Kesal Kecewa Dengan Keputusan Kerajaan Ph Bn

Kalimah Allah Kesal Kecewa Dengan Keputusan Kerajaan Ph Bn

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 134 hits
SEBAGAI bekas menteri dalam negeri yang bertanggungjawab secara langsung mempertahankan kesucian kalimah Allah dalam kes saya merasa teramat kesal ter
Hiburan Pu Syed Hentam Baby Shima Suka Hati Keluarkan Fatwa Tentang Konsert Senang Sungguh Jari Jemari Menaip

Hiburan Pu Syed Hentam Baby Shima Suka Hati Keluarkan Fatwa Tentang Konsert Senang Sungguh Jari Jemari Menaip

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 387 hits
Sepanjang minggu ini topik tentang konsert kumpulan rock terkenal Britain Coldplay menjadi bualan ramai warganet di media sosial Rata rata peminat berasa teruja kerana ia merupakan konsert pertama band itu di Malaysia dan bakal diadakan di ...
Isu Peruntukan Pembangkang Hargai Kenyataan Tengku Hassanal

Isu Peruntukan Pembangkang Hargai Kenyataan Tengku Hassanal

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 133 hits
Isu peruntukan Pembangkang hargai kenyataan Tengku HassanalAhli Dewan Undangan Negeri pembangkang di Pahang menyambut baik titah Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah s...
Susah Jadi Pembangkang Sekarang Ni Nak Serang Kerajaan Atas Isu Apa

Susah Jadi Pembangkang Sekarang Ni Nak Serang Kerajaan Atas Isu Apa

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 199 hits
Isu telur dah selesai Begitu juga isu bekalan ayam Isu harga barang keperluan Masa raya tempohari pun semua barangan keperluan mudah diperolehi dan harga pun terkawal Nak serang isu rakyat susah Banyak inisiatif yang dibuat oleh kerajaan un...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei