Kerajaan Digesa Rancang Tangani Kemiskinan Bandar Pasca Pkp Sekarang


Penyelidik yang mengkhusus dalam isu sekitar kemiskinan bandar menggesa kerajaan menyediakan langkah memastikan golongan B40 boleh menyara hidup selepas perintah kawalan pergerakan ditarik balik.

Denison Jayasooria, seorang bekas felo penyelidik di Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, sebahagian besar B40 dan miskin bandar bekerja di sektor tak formal.

Bercakap kepada FMT, katanya ramai yang bekerja sendiri dan mungkin sekali kehabisan wang semasa PKP.





Buat masa ini, beliau menggesa kerajaan membenarkan perniagaan mikro yang bukan berada di zon merah dibuka dengan penjarakkan sosial.

Bagi jangka masa panjang, beliau mencadangkan rangkaian penempatan pekerjaan ditubuhkan dan tanah-tanah yang tidak digunakan dibuka untuk pertanian.

Beliau juga menggesa Putrajaya mengkaji kontrak tempatan untuk kegiatan seperti memotong rumput, membersihkan kawasan kejiranan dan pejabat, dan katering di mana pekerja asing boleh digantikan dengan orang tempatan.



“Juga terdapat keperluan untuk perlindungan sosial seperti Perkeso, insurans, penjagaan kesihatan, dan skim simpanan untuk sektor tak formal,” katanya.

Jayanath Appudurai, seorang ahli gerakan Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM), berkata ahli ekonomi meramalkan ia akan mengambil masa antara 18 bulan sehingga 2 tahun untuk ekonomi kembali normal selepas wabak virus reda.

“Banyak isu yang dikaitkan dengan kemiskinan, seperti penyalahgunaan dadah, salah asuh, penderaan kanak-kanak, jenayah, dan sakit mental.



“Orang miskin bergantung pada upah harian. Kehidupan mereka akan dalam keadaan tidak baik selepas PKP,” katanya kepada FMT.

Beliau mencadangkan kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menangani isu berkaitan kemiskinan yang mungkin muncul pasca PKP.

Beliau berkata jawatankuasa itu akan menjawab kepada Parlimen, dengan mandat untuk menyelia pengurangan kemiskinan, tindakan afirmatif dan rangkuman sosial.



Berkaitan dengan itu, beliau juga mencadangkan suatu akta rangkuman sosial berdasarkan penyelidikan SABM yang menunjukkan 40% rakyat terperangkap dalam kitaran kemiskinan dan ketidaksamaan antara generasi.

Akta itu akan mempertimbangkan penyelesaian jangka masa panjang bagi membawa keadilan sosial dan mengangkat status sosio-ekonomi individu yang tak beruntung.

“Kira-kira 12 juta orang daripada isi rumah miskin dan berpandapatan rendah tiada kapasiti untuk mencukupkan keperluan harian,” katanya, dan menambah ini termasuk individu dan golongan lemah tempatan dan asing yang bergelut dengan diskriminasi dan marginalisasi.

Jayanath juga mengkritik garis kemiskinan negara iaitu RM980 sebulan bagi keluarga 4 anggota yang menurutnya tidak realistik.

“Dari segi kemiskinan relatif, anggaran kami 19% hingga 20% penduduk,” katanya.

Kemiskinan relatif merujuk kepada ketiadaan pendapatan minimum yang perlu untuk mengekalkan purata standard kehidupan dalam masyarakat.

Menurut saranan Bank Dunia, nilai ambang adalah RM2,770 bagi setiap isi rumah.

Beliau juga berkata garis kemiskinan relatif bagi rakyat seharusnya 60% daripada pendapatan isu rumah bulanan median, bersamaan RM3,150.

FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/04/kerajaan-digesa-rancang-tangani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Ingkar Arahan Pkp Apakah Tindakan Kerajaan

Menteri Ingkar Arahan Pkp Apakah Tindakan Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 377 hits
Tular mengatakan bahawa terdapat Menteri dan orang kenamaan ingkar PKP Aduhhh selama bermulanya tempoh PKP dah berapa ramai yang kena tahan kerana ingkar PKP Ya lah ada yang tinggal rumah dah lebih sebulan lamanya Ada yang kena duduk di asr...
Ketua Pembangkang Dun P Pinang Puji Usaha Kerajaan Negeri Tangani Covid 19

Ketua Pembangkang Dun P Pinang Puji Usaha Kerajaan Negeri Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 301 hits
Pada 18 April 2020Ini diakui sendiri Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Muhammad Yusoff Mohd Noor yang menyifatkan salah satu inisiatif kerajaan negeri iaitu Pakej Bantuan Rakyat Pulau Pinang sebagai suatu usaha yang menyeluruh Perunt...
Pengiat Filem Berharap Kerajaan Contohi Eropah Bantu Industri Filem Selepas Pkp

Pengiat Filem Berharap Kerajaan Contohi Eropah Bantu Industri Filem Selepas Pkp

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 280 hits
Pandemik Covid 19 telah memberi impak yang besar baik dari segi kesihatan dan ekonomi Antara yang terkesan adalah perniagaan hiburan dan telah menimbulkan cabaran yang belum pernah dihadapi industri filem dan televisyen Justeru itu beberapa...
Pkp Kerajaan Tidak Pernah Pinggirkan Orang Asli

Pkp Kerajaan Tidak Pernah Pinggirkan Orang Asli

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 305 hits
KUALA LUMPUR Tohmahan mengatakan pihak kerajaan meminggirkan Orang Asli adalah tidak benar demikian kata Menteri Kanan Dato Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata Jabatan Kemajuan Orang Asli telah melaksanakan agihan bantuan bekalan makana...
Pengusaha Bas Ekspres Minta Kerajaan Beri Subsidi Lepas Tamat Pkp

Pengusaha Bas Ekspres Minta Kerajaan Beri Subsidi Lepas Tamat Pkp

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 275 hits
Persatuan pengusaha bas ekspres meminta kerajaan menyediakan subsidi khas untuk industri pengangkutan awam susulan hilangnya pendapatan mereka sepanjang perintah kawalan pergerakan Presiden Persatuan Pengusaha Bas Ekspres Melayu Semenanjung...
Kerajaan Pn Pasca Krisis Convid 19

Kerajaan Pn Pasca Krisis Convid 19

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 350 hits
Tiada siapa boleh membuat unjuran yang pasti bila krisis wabak ini akan berakhir sepenuhnya dan sejauh mana kesannya terhadap kehidupan manusia Secara umumnya para penganalisis meramalkan kesan yang sangat buruk terhadap ekonomi dunia walau...
Pkp 150 Etnik Rohingya Dapat Bantuan Kerajaan Pahang

Pkp 150 Etnik Rohingya Dapat Bantuan Kerajaan Pahang

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 399 hits
KUANTAN Seramai 150 etnik Rohingya yang menyewa di sekitar perkampungan Sungai Ular Beserah di sini menerima sumbangan Prihatin Covid 19 daripada kerajaan Pahang Ahli Dewan Undangan Negeri Beserah Andansura Rabu berkata sumbangan barangan k...
Kerajaan Arah Dbkl Jkm Selesai Isu Agih Makanan Di Pusat Bandar Utara

Kerajaan Arah Dbkl Jkm Selesai Isu Agih Makanan Di Pusat Bandar Utara

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 288 hits
PETALING JAYA Kerajaan mengarahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat mengambil tindakan bagi memastikan pengagihan bekalan makanan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di Pusat Bandar...
Pkp Penduduk Bimbang Terputus Bekalan Makanan Harap Bantuan Kerajaan

Pkp Penduduk Bimbang Terputus Bekalan Makanan Harap Bantuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 293 hits
Penduduk semakin tertekan akibat serangan Covid 19 lebih lebih lagi bagi kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan seperti di Pusat Bandar Utara dan sekitar Pasar Borong Selayang Penduduk di ibu negara itu dilaporkan ...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord