Kerajaan Boleh Dedah Perjanjian Dengan Indonesia Dalam Psc Cadang Khairy


agendaily.com22/08/2023
Khairy Jamaluddin.Bagi memastikan ketelusan dan merungkai segala persoalan berhubung perjanjian maritim dengan Indonesia, kerajaan campuran digesa mendedahkannya kepada Ahli Parlimen dan wakil di Sabah.

Bekas menteri kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mencadangkan supaya kerajaan campuran Datuk Seri Anwar Ibrahim memanggil satu Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi menjelaskan berhubung isu Triti Laut Sulawesi antara Malaysia – Indonesia.

Gesaan itu dibuat bekas Ahli Parlimen Rembau itu susulan susulan dakwaan dibuat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tungku, Assaffal Alian, kononnya kerajaan campuran menyerahkan Blok Ambalat di Laut Sulawesi kepada Indonesia, baru-baru ini.

“Tapi saya ada cadangan, cadangan yang saya buat sewaktu kita bincang perkara ini buat kali pertama… Apa kata triti itu di bawa masuk ke dalam Jawatankuasa Pilihan Khas hal ehwal antarabangsa dan hubungan luar.

“Bawa triti itu tunjuk kepada Ahli-ahli Parlimen supaya kita tidak hanya bergantung kepada kerajaan yang sepatutnya cukup, tapi dalam keadaan kenyataan kerajaan pun orang tak percaya, jadi bawa tunjuk perjanjian itu.

“Macam saya tunjuk perjanjian vaksin supaya tidak ada pertikaian,” katanya dalam program Keluar Sekejap yang dikongsi dalam media sosial.

Untuk rekod, Jawatankuasa Pilihan Khas Perhubungan Antarabangsa dan Perdagangan Antarabangsa dipengerusikan oleh MP Subang, Wong Chen.

Terdahulu, Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Sabah Datuk Seri Ronald Kiandee juga mencadangkan langkah sama bagi memastikan ketelusan berhubung isu sama ada Triti Laut Sulawesi ditandatangani Perdana Menteri (PMX) dan Presiden Indonesia, Joko Widodo sebelum ini, tidak membabitkan blok Ambalat.

Menurutnya, ia juga dapat menghentikan spekulasi serta kebimbangan rakyat berhubung sempadan separa laut wilayah antara dua negara di Laut Sulawesi seperti yang dikatakan oleh kerajaan.

“Blok Ambalat iaitu kawasan seluas 15,000 km persegi di tengah-tengah wilayah pertikaian di luar pantai Sabah ini mengandungi sumber minyak mentah terbesar di dunia dan telah dipertahankan oleh Malaysia sekian lama, maka ia tidak boleh digadai sama sekali.

“Apatah lagi pakar maritim yang terlibat dalam usaha melindungi hak wilayah Malaysia telah memberi amaran kepada Putrajaya supaya tidak menandatangani sebarang perjanjian baharu untuk menyelesaikan pertikaian sempadan yang berlarutan dengan Indonesia,” katanya dalam kenyataan sebelum ini.

Pada 15 Ogos lalu, Timbalan Menteri Luar Datuk Mohamad Alamin menjelaskan Triti Laut Sulawesi ditandatangani Malaysia dan Indonesia tidak melibatkan kawasan yang dirujuk sebagai blok Ambalat tetapi hanya membabitkan sempadan separa laut wilayah antara dua negara di Laut Sulawesi.

Penjelasan itu susulan kenyataan Tungku Assaffal pada DUN Sabah 10 Ogos lepas yang mendakwa kononnya Malaysia menyerahkan Ambalat kepada Indonesia.

Isu tuntutan bertindih antara Malaysia dan Indonesia di kawasan perairan di Laut Sulawesi atau Ambalat yang terletak antara Kalimantan Timur, Indonesia dan tenggara Sabah itu, timbul sejak penerbitan peta oleh Malaysia pada 1979.

Peta itu menunjukkan kawasan sempadan maritim itu terletak dalam perairan Malaysia tetapi Indonesia membantah peta itu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/08/kerajaan-boleh-dedah-perjanjian-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Tiga Prk Boleh Berperanan Tutup Terus Cerita Cerita Tukar Kerajaan

Pengundi Tiga Prk Boleh Berperanan Tutup Terus Cerita Cerita Tukar Kerajaan

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 199 hits
Cerita dan cita cita pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan sepertinya masih bagai sebuah hikayat yang belum ada titik penamat Pantang ada kesempatan dan terbuka peluang itulah yang sentiasa ingin mereka lakukan Meski PRN sudah berakhir dan...
Segera Nyahklasifikasi Perjanjian Maritim Malaysia Indonesia

Segera Nyahklasifikasi Perjanjian Maritim Malaysia Indonesia

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 255 hits
Pengerusi Perikatan Nasional Sabah Datuk Seri Dr Ronald Kiandee mendesak kerajaan supaya segera menyahklasifikasikan perjanjian persempadanan maritim yang telah ditandatangani Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 8 Jun lalu Ahli Pa...
Mb Kerajaan Cadang Tubuhkan Akademi Mineral Malaysia Pahang Di Lipis

Mb Kerajaan Cadang Tubuhkan Akademi Mineral Malaysia Pahang Di Lipis

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 166 hits
nbsp KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang bercadang menubuhkan Akademi Mineral Malaysia Pahang di Lipis yang antara lain berperanan sebagai pusat pembelajaran dengan menawarkan program pendidikan dan latihan serta perkhidmatan teknikal berasaskan...
Lelaki Ini Dedah Petrol Ron97 Lebih Jauh Perjalanan Boleh Pergi Siap Bagi Tips Kaedah Guna

Lelaki Ini Dedah Petrol Ron97 Lebih Jauh Perjalanan Boleh Pergi Siap Bagi Tips Kaedah Guna

papar berkaitan - pada 27/8/2023 - jumlah : 135 hits
Harga minyak kereta yang naik turun boleh membuatkan kita rasa tak senang hati Kadang kadang terfikir minyak mana yang lebih jimat harga Maklumlah inilah kenderaan yang kita ke sana ke sini dan sudah tentu minyak pun kena diisi Di Malaysia ...
Boleh Ka Nak Tukar Kerajaan Macam Ni Sanusi

Boleh Ka Nak Tukar Kerajaan Macam Ni Sanusi

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 227 hits
ALOR SETAR Perikatan Nasional terus berkeyakinan bahawa kerajaan Perpaduan boleh ditumbangkan seawal bulan ini sekiranya gabungan itu menang di kesemua enam negeri yang terlibat pilihan raya negeri Ketua Pengarah Pilihan Raya PN Datuk Seri ...
Yang Di Pertuan Besar Ns Dedah Ada Cubaan Gugat Kestabilan Kerajaan Pada Penggal Lepas

Yang Di Pertuan Besar Ns Dedah Ada Cubaan Gugat Kestabilan Kerajaan Pada Penggal Lepas

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 169 hits
Ada pihak cuba gugat kestabilan kerajaan titah Tuanku MuhrizYang di Pertuan Besar Negeri Sembilan bertitah tindakan itu dibuat tanpa sebarang sebab munasabah sebaliknya hanya bermotifkan kepentingan peribadi BernamaKUALA PILAH Yang di Pertu...
Kerajaan Cadang Sedia Dana Rm2 Bilion Bantu Naik Gaji Rakyat

Kerajaan Cadang Sedia Dana Rm2 Bilion Bantu Naik Gaji Rakyat

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 233 hits
Bagi menjayakan rancangan meringankan beban kos sara hidup dihadapi rakyat kerajaan bercadang menyediakan dana tambahan bagi tujuan menaikkan gaji rakyat negara ini Perkara itu dimaklumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mem...
Amalkan Pemakanan Ini Boleh Membantu Kemahiran Membaca Anak Rugi Tak Cuba

Amalkan Pemakanan Ini Boleh Membantu Kemahiran Membaca Anak Rugi Tak Cuba

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 159 hits
Pilihan pemakanan pada tahun tahun terawal anak adalah penting kepada perkembangan fizikal dan mental dalam kehidupan mereka Menurut kajian terkini yang dilakukan di Finland kanak kanak yang makan makanan sihat dan seimbang pada tiga tahun ...
Sebab Boleh Dik

Sebab Boleh Dik

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 172 hits
Sebab boleh dik Banyak pula jumpa komen sebab boleh dik dalam media sosial Tertanya tanya juga apa yang sebab boleh dik Tengah trending ke Rupanya sebab boleh dik ni dicetuskan oleh seorang usahawan yang bernama Azri Walter Sebab boleh dik ...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally