Keputusan Terkini Untuk Kembali Aktif Dalam Parti Politik Berdasarkan Semangat Hijrah Nabi Muhammad Saw


Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram ini adalah suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan dua peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam. 


Pertama, memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi, dan kedua, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. 
Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia dan merupakan permulaan tahun baharu hijrah bagi umat Islam.

KISAH HIJRAH
RASULULLAH (SAW) berusia 40 tahun apabila malaikat Jibrail (as) melawat baginda ketika baginda sedang berkhalwat di Gua Hira. Jibrail memberitahu Nabi Muhammad, baginda diangkat oleh Allah SWT sebagai rasul untuk seluruh umat manusia. 
Pada peringkat awal, Rasulullah hanya memperkenalkan Islam kepada sahabat terdekat dan ahli keluarga baginda. Apabila baginda menerima perintah daripada Allah SWT supaya berdakwah secara terbuka, baginda segera akur.

Baginda mengumpul beberapa pengikut di Makkah. Begitupun, kumpulan kecil Muslim itu terdedah kepada maut berikutan ancaman daripada kaum kafir, terutama bangsa Quraish, yang menyeksa mereka dengan teruk. Bagi mengelakkan ancaman itu, Rasulullah SAW mengarahkan pengikutnya supaya keluar dari Makkah secara senyap-senyap ke Madinah (ketika itu dikenali sebagai Yathrib). 
Mereka meninggalkan keluarga yang kafir dan harta benda dan disambut dengan mesra oleh penduduk Madinah. Satu hari pada tahun 622M, iaitu kira-kira 12 tahun selepas berdakwah di Makkah, Rasulullah SAW diberitahu kaum kafirun Makkah merancang membunuh baginda untuk memusnahkan Islam.
Rasulullah menunggu perintah daripada Allah SWT. Malaikat Jibrail (as) menemui baginda untuk memberitahunya, Allah SWT mengarahkan baginda supaya meninggalkan Madinah pada waktu malam. Berikutan itu, baginda menemui sahabat baiknya Abu Bakar as-Siddiq (ra) dan memintanya supaya menemani baginda dalam perjalanan itu.

Rasulullah juga memberitahu rancangan baginda kepada Ali bin Abi Talib (ra). Baginda memberitahunya: "Saya akan berhijrah tetapi anda perlu mengambil tempat saya di rumah." 
Ali (ra) tanpa banyak soal menuruti permintaan Rasulullah (SAW) walaupun menyedari bahaya bakal dihadapinya. Malam itu, sekumpulan Quraish mengepung rumah Rasulullah (SAW). Mengintai melalui lubang di pintu, mereka nampak seseorang sedang tidur di atas katil Rasulullah (SAW). 
Mereka begitu yakin Rasulullah tidak dapat melepaskan diri dan mereka pasti dapat membunuh baginda. Apabila fajar menjelang, mereka terperanjat melihat Ali (as) dan bukannya Rasulullah (SAW) bangun dari katil itu. Mereka terpinga-pinga memikirkan bila Rasulullah (SAW) keluar dari rumah itu. 
Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) keluar dari Makkah pada malam itu juga. Tiada siapa mengetahui arah tujuan mereka dan tiada siapa tahu tempat persembunyian mereka kecuali Abdullah dan anak-anak Abu Bakr, Aishah dan Asma, serta orang gaji mereka, Abdullah.
Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr bersembunyi dalam sebuah gua di Gunung Thaur. Selama tiga hari mereka berada dalam gua itu. Apabila kaum Quraish menghampiri gua itu untuk mencari Rasulullah (SAW) tetapi mereka tidak memasukinya. 
Mereka yakin Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) tidak berada di dalam kerana mulut gua itu dilitupi oleh benang sarang labah-labah dan sepasang burung merpati.
Allah SWT membantu dua insan ini, melindungi mereka daripada bahaya. Kumpulan Quraish kemudian meninggalkan gua itu dan bersetuju untuk pulang ke Makkah. Yakin musuh sudah beredar, Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) meneruskan perjalanan dengan menaiki unta dibawa oleh orang gaji mereka, Abdullah.

Ketiga-tiga mereka menggunakan laluan tidak diketahui ramai untuk ke Madinah bagi mengelakkan kumpulan pemburu Quraish. Mereka meredah gunung, bukit dan gurun di bawah perit matahari tetapi mereka tidak pernah berputus asa. 
Mereka meletakkan segala kepercayaan kepada Allah SWT. Sementara itu, kaum Quraish di Makkah semakin marah dengan kehilangan Rasulullah (SAW). Mereka menawarkan hadih kepada sesiapa yang dapat menangkap Rasulullah (SAW). 
Ramai yang mencuba nasib tetapi semuanya gagal. 
Akhirnya dengan perlindungan Allah SWT, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya tiba perkampungan kaum Bani Sabin yang menyambut mereka dengan gembira. Setelah sekian lama, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya akhir merasakan kehadiran harapan untuk masa depan. 
Ketika Rasulullah (SAW) dan sahabatnya dalam perjalanan, penduduk Islam yang sudah berpindah ke Madinah sebelum ini mendengar berita mengenai kedatangan pemimpin mereka itu.

Malah penduduk Madinah yang baru memeluk Islam juga gembira dapat bertemu Rasulullah (SAW). Jelaslah, sebelum tibanya Rasulullah di Madinah, Islam semakin kukuh di tempat baru itu, sesuatu yang tidak berlaku ketika berada di Makkah. 
Maka pada hari Isnin 8 Rabiulawal bersamaan 20 September 622M, Rasulullah (SAW) akhirnya tiba di Quba, sempadan Madinah dan benar-benar masuk ke Kota Madinah pada 12 Rabiulawal, hari Jumaat dan mendirikan solat Jumaat yang pertama di Kampung Bani Amar. Kaum Muslimin semua keluar untuk menyambut baginda. 
Bertitik tolak dari itu, Rasulullah (SAW) mula membina sebuah negara Islam yang megah. Baginda memupukkan persaudaraan di kalangan umat Muslim dan menyeru mereka supaya menegakkan yang hak dan mengikut segala perintah Allah SWT.
Kesan daripada penghijrahan Rasulullah (SAW) dari Makkah ke Madinah adalah satu catatan penting sehingga umat Islam menjadikan tahun peristiwa bersejarah ini sebagai tahun permulaan kalendar Islam.

PENTINGNYA HIJRAH DALAM PERJUANGAN
Lantaran daripada semangat atas sejarah penghijrahan Nabi Muhammad SAW tersebut menjadikan saya dan teman-teman bekas pemimpin dan penyokong PKR yang telah meninggalkan parti yang pernah kami sertai 20 tahun semata-mata mahukan pembaharuan yang lebih baik.
Saya sendiri telah mengumumkan keluar daripada PKR pada malam berlangsungnya Langkah Sheraton iaitu pada 23hb Februari 2020.
Sehingga saat ini, saya dan teman-teman masih tidak berparti atau non partisan. Akan tetapi kami masih terus berbakti dan membantu masyarakat menerusi badan bukan kerajaan atau non governmental organization atau NGO.
Kami telah pun menubuhkan NGO sejak akhir tahun 2018 lagi dengan nama Penggerak Muafakat Nasional.

Selama setahun kami bergerak membantu masyarakat dengan menggunakan nama Penggerak Muafakat Nasional ketika parti tidak memberikan sokongan kepada kumpulan kami iaitu penyokong kem YB Dato' Seri Azmin Ali yang menang besar semasa pemilihan parti 2018.
Dan selepas berlangsungnya Langkah Sheraton yang menyebabkan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan, kami turut berbondong-bondong meninggalkan PKR.




Selepas itu, organisasi NGO Penggerak Muafakat Nasional dikemaskini dengan nama baharu Pertubuhan Penggerak Dasar Komuniti Negara dengan akronim Penggerak Komuniti Negara atau PKN.
Organisasi PKN dibuat mengikut jawatankuasa peringkat parlimen, jawatankuasa peringkat negeri dan peringkat nasional.
Walaupun ramai yang mendakwa PKN ini akan di'upgred' kepada parti politik. Namun, setakat sehingga saat artikel ini ditulis saya masih tidak mendapat apa-apa maklumat lengkap mengenainya.
Saya hanya dimaklumkan bahawa PKN akan terus bergerak sebagai organisasi bukan kerajaan dan bukan parti politik. Fokus kami membantu masyarakat  dan komuniti.
Begitulah arahan yang kami terima daripada YB Datuk Seri Azmin Ali, YB Pn Hajah Zuraida Kamaruddin, YB Dato' Rashid Hasnon dan pimpinan lain adalah terus fokus membantu masyarakat dan komuniti!!

MENYERTAI PARTI POLITIK LAIN?
Saya turut menerima banyak persoalan-persoalan daripada rakan dan taulan apakah saya akan menyertai mana-mana parti politik yang sudah sedia ada.
Buat masa ini saya hanya ingin fokus untuk berkhidmat untuk masyarakat melalui Pertubuhan Penggerak Dasar Komuniti Negara atau PKN ini.
Tidak ada niat untuk menyertai mana-mana parti politik walaupun menerima beberapa undangan daripada parti-parti politik khususnya di negeri Johor.
Namunbegitu, saya tidak menolak sebarang kemungkinan untuk kembali menyarung jersey parti politik. Tetapi, saya bergantung kepada arahan pimpinan kami kerana saya sangat menjunjung semangat berpasukan.
Sesungguhnya BERSATU kita teguh bercerai kita roboh!!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zackzaihan.com.my/2020/08/keputusan-terkini-untuk-kembali-aktif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hina Nabi Muhammad Saw Di Fb Ribuan Orang Merusuh Di India

Hina Nabi Muhammad Saw Di Fb Ribuan Orang Merusuh Di India

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 306 hits
New Delhi Tiga orang maut manakala puluhan lagi cedera dalam satu rusuhan di Bangalore kata pihak berkuasa
Penyanyi Hina Nabi Muhammad Dihukum Gantung

Penyanyi Hina Nabi Muhammad Dihukum Gantung

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 387 hits
Yahaya Sharif Aminu ABUJA Seorang penyanyi di negeri Kano Nigeria dijatuhi hukuman gantung sampai mati kerana didapati bersalah mencerca Nabi Muhammad Mahkamah Tinggi Syariah di Hausawa Filin Hocke yang menjatuhkan hukuman itu berkata Yahay...
Penyanyi Nigeria Divonis Hukuman Mati Setelah Dituduh Menghujat Nabi Muhammad

Penyanyi Nigeria Divonis Hukuman Mati Setelah Dituduh Menghujat Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 329 hits
Pengadilan Tinggi Syariah di Hausawa Filin Hockey Negara Bagian Kano menyatakan Yahaya Sharif Aminu 22 tahun bersalah melakukan penistaan agama karena menyanyikan sebuah lagu yang ia sebarkan melalui aplikasi percakapan WhatsApp pada Maret ...
Syed Saddiq Akan Tubuh Parti Politik Baharu

Syed Saddiq Akan Tubuh Parti Politik Baharu

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 458 hits
Media melaporkan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman akan menubuhkan parti politik baharu Di antara alasan Saddiq ialah sudah sampai masanya untuk politik tidak dikawal dan dimonopoli orang lama Tidak pasti sama ada kenyataan Saddiq itu ditujukan...
Kisah Mualaf Mantan Pengedar Narkoba Awalnya Benci Nabi Muhammad Namun Akhirnya Masuk Islam

Kisah Mualaf Mantan Pengedar Narkoba Awalnya Benci Nabi Muhammad Namun Akhirnya Masuk Islam

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 301 hits
Hidayah Allah bisa datang ke siapa saja Seseorang yang awalnya membenci Islam dalam sekejap bisa menjadi mualaf kalau Allah SWT membalikkan hatinya Ini seperti yang dialami Wendy Lofu pengedar narkoba yang pernah mendekam di penjara Awalnya...
Bagaimana Nabi Muhammad Memandang Pemakaian Jimat

Bagaimana Nabi Muhammad Memandang Pemakaian Jimat

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 453 hits
Di masyarakat kita azimat atau jimat masih dikenal dalam kehidupan sehari hari Berbagai benda dijadikan jimat dan dipercayai memiliki kekuatan untuk berbagai tujuan Bentuk benda yang dijadikan azimat itu bisa dalam bentuk kertas yang dituli...
Sebut Islam Agama Sesat Dan Nabi Muhammad Pembohong Apollinaris Darmawan Ternyata Mantan Pegawai Plat Merah

Sebut Islam Agama Sesat Dan Nabi Muhammad Pembohong Apollinaris Darmawan Ternyata Mantan Pegawai Plat Merah

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 439 hits
Apollinaris Darmawan tak jera juga Sudah pernah dipenjara dalam kasus penistaan agama dia kembali mengulang perbuatannya Dia pernah dipenjara tiga tahun Setelah bebas dia kembali membuat postingan nyeleneh di media sosial Dia menyebut Islam...
Sokongan Peminat Galak Terus Aktif Elyana Sedia Kembali Dengan Single Baharu

Sokongan Peminat Galak Terus Aktif Elyana Sedia Kembali Dengan Single Baharu

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 285 hits
Sejujurnya saya hampir patah semangat untuk kembali menyanyi selepas disahkan mempunyai kanser Walaupun tidak mengetahui situasi saya pada waktu itu peminat tetap memberi sokongan dan menggalakkan saya untuk terus aktif dalam bidang seni so...
Gunung Gunung Berapi Di Indonesia Kembali Aktif Tanda Kiamat Kecil Dunia Akan Berlaku

Gunung Gunung Berapi Di Indonesia Kembali Aktif Tanda Kiamat Kecil Dunia Akan Berlaku

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 467 hits
Letusan gunung berapi yang berlaku di beberapa buah negara sangat menggerunkan sehingga ada nyawa yang terkorban Tetapi letusan ini tidak hanya memberikan kesan yang negatif sahaja malah turut memberikan impak yang positif terhadap landskap...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur