Kepada Yang Memiliki Perodua Viva Anda Perlu Berhati Hati Ini Sebabnya


Posting ni bukanlah nak mengajar korang mencuri kereta tapi sebaliknya sebagai awareness kepada korang yang memiliki kereta perodua Viva agar lebih berwaspada dan berhati-hati. Aku tau korang sayangkan kereta korang, tambah lagi loan dengan bank pun tak habis lagi. Maka aku nak berkongsi dengan korang cara kereta viva kena curi.

Aku tau caranya dari orang yang buat sales car security. Dia demo kat kereta aku, dalam 4 minit je dia boleh bukak kereta aku, siap hidup enjin. Ha, tu demo, kalau pencuri kereta yang real ? Mau hilang kereta aku beb. Kereta Viva aku bukan yang biasa, aku beli yang premium spec dulu tahun 2009 [airbag + abs]. Harga pun premium lah sikit, punyalah sakit hati aku tau perodua Viva aku punya senang kena curi.
Berdasarkan temubual aku dengan sales person car security, kereta nasional ni banyaknya datangnya 'kosong'. Maksud kosong tu ialah takda security. Korang kena pasang besi anti-theft, kena pasang alarm sendiri. Aku sangat tak bersetuju dengan pengeluar kereta nasional yang membiarkan kereta yang dijual di pasaran 'kosong', weh aku bayar duit kereta mahal tau. Tak kan 'kosong' camni. Patutlah banyak kes kecurian kereta nasional dilaporkan.
Okay, korek punya korek pasal car security, ni antara cara kereta dicuri.
1. Kopak Masuk
Cara ni, pencuri kereta akan bukak bonet enjin kereta dengan menggunakan besi khas. Besi tu diumpil kat bahagian atas tayar sebelah kanan. Aku rasa dia tarik kabel bonet enjin sebab tombol bonet enjin cam selari kat area tu.
Besi dicucuk kat tempat tu
Bila bonet enjin dah terbuka, hon kereta Viva akan berbunyi sebab dia detect pintu yang di lock guna remote, dibuka secara manual. Dengan pantas pencuri akan bukak bonet enjin, tarik fius alarm atau tanggalkan salah satu terminal bateri. Alarm akan mati dan pencuri boleh masuk dalam kereta.

Pencuri kemudian akan hidupkan kereta dengan garfu yang diubah suai atau melalui pintasan pendawaian elektrik kereta. Perghhhh senang gila kena curi.
PENCEGAHANPastikan korang gunakan kunci tambahan yang berkualiti tinggi (stereng lock, gear lock) sebagai pencegahan dari kecurian. Parking di tempat yang selamat. Jika parking kereta di parking yang berbayar, jangan tinggalkan tiket parking dalam kereta.


2. By Pass Remote Kereta
Cara by pass remote kereta ni katanya dilakukan oleh pencuri yang pernah pegang kunci kereta kita. Dia akantransfer remote kereta kita kepada remote kereta lain. Bila kita kunci kereta, remote kita tak berfungsi sebab dah ditransfer ke remote yang lagi satu. Tentu korang sedia maklum kereta Viva bila tekan button lock dia tak ada bunyi melainkan korang pasang buzzer sendiri. Jadi tentu ada yang tak perasan remote tak berfungsi terutama yang tak pakai buzzer.
Aku dah try transfer remote ni, memang jadi. 

Korang boleh cuba. Dapatkan 2 kunci perodua (1 kunci kereta asal, 1 kunci kereta Viva/Myvi lain).
Letak kunci asal.
Masukkan kunci kereta yang asal kat tempat kuncinya. Putar pada posisi ACC. Okay kat sini tricky sikit. Dari posisi ACC tu korang kena putar mainkan dari ACC -> ON -> ACC -> ON -> ACC -> ON.
Dalam masa yang sama korang putarkan ACC -> ON berkali-kali tu, remote yang kedua (remote kereta lain) korang tekan button warna merah. Pastikan kereta kedua ni korang tak letak berdekatan, kalau tak alarm kereta kedua akan bunyi sebab korang tekan button merah tu.
Tekan remote yang lagi satu
Ok sambung tekan button merah pada remote kereta lain sambil putarkan kunci asal ACC -> ON. Korang akan dengar hon kereta asal berbunyi, so korang terus buat sampai hon berbunyi sebanyak 3 kali. Done. 
Sekarang cuba korang lock kereta guna kunci asal. Mesti tak boleh. Cuba lock guna kunci kereta lain tu, mesti boleh. Kalau korang dah master, dalam 10 saat je boleh transfer remote. 
Untuk kembalikan remote korang ke asal, kena ulang semula langkah yang sama, cuma kali ni putarkan ACC -> ON sambil tekan button merah remote kereta asal. Buat sampai hon berbunyi 3 kali. Done.
Padah bila kereta kita orang lain boleh bukak, macam-macam boleh hilang. Smartag, touch n go, gps, tidak terkecuali hilang kereta sekali.
PENCEGAHANJangan mudah memberi kunci dan remote kereta korang kat orang sebarangan. Aku tengok orang kita mudah je hulurkan kunci kereta kat bangla-bangla carwash, kemudian pergi minum kat kedai tunggu kereta siap cuci.

Setakat ni ja aku kongsikan. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zubir5588.blogspot.com/2015/06/bagaimana-kereta-viva-dicuri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Sebab Korang Kena Berhati Hati Kalau Kawan Girlfriend Korang Dari Kelantan Ramai Yg Dah Kena Macam Ni

5 Sebab Korang Kena Berhati Hati Kalau Kawan Girlfriend Korang Dari Kelantan Ramai Yg Dah Kena Macam Ni

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 297 hits
Sesuatu yang menarik untuk dikongsi dalam artikel kali ini adalah berkenaan dengan gadis Kelantan Tidak dinafikan ramai yang berkata gadis cantik selalunya berasal dari Kelantan Satu daerah di Kelantan iaitu Pasir Mas adalah lubuk gadis gad...
Kenapa Anda Perlu Berhati Hati Semasa Minum Minuman Kotak Ini Jawapannya

Kenapa Anda Perlu Berhati Hati Semasa Minum Minuman Kotak Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 113 hits
Tadi punye cerita adik ipar aku yg tngh sarap mengandung dia minum air soya sehingga hbis bila dh hbis tiba2 kt dlm kotak tu rase mcm ade bnda je dia koyak kotak tu nah amek kau siapa la snggup buang ank dlm kotak air soya Nk wak gno eh lau...
Polis Tahan Pemandu Kereta Perodua Viva Bernombor Plat D3v1l

Polis Tahan Pemandu Kereta Perodua Viva Bernombor Plat D3v1l

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 172 hits
KOTA KINABALU 10 Jun Seorang penjawat awam ditahan polis kerana menggunakan kereta bernombor pendaftara D3V1L yang tidak wujud dalam sistem Lapor lelaki yang berusia 28 tahun itu ditahan ketika polis menjalankan Operasi Khas di Jalan Coasta...
Ada Perbaikan Jalan Di Tol Purbaleunyi Pengendara Diimbau Lebih Berhati Hati

Ada Perbaikan Jalan Di Tol Purbaleunyi Pengendara Diimbau Lebih Berhati Hati

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 177 hits
PT Jasamarga mengimbau kepada para pengguna jalan tol untuk lebih berhati hati saat berkendara di Tol Purbaleunyi Hal ini dikarenakan adanya perbaikan jalan
Awas Tolong Berhati Hati Jika Ingin Membeli Ketam Jangan Tersalah Pilih Seperti 7 Gambar Di Bawah

Awas Tolong Berhati Hati Jika Ingin Membeli Ketam Jangan Tersalah Pilih Seperti 7 Gambar Di Bawah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 148 hits
Berhati hati ketika anda membeli ketam pada sekarang ini kerana dipercayai terdapat laporan yang mengatakan terdapat lubang jarum di abdomen ketam kerana di khuatiri telah disuntik dan dicucuk dengan air untuk mengekalkan kesegaran dan meni...
Umat Islam Hendaklah Berhati Hati Dengan Ajaran Qadiani Yang Difatwakan Sesat

Umat Islam Hendaklah Berhati Hati Dengan Ajaran Qadiani Yang Difatwakan Sesat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 193 hits
Assalamualaikum Fenomena kemunculan ajaran sesat seringkali berlaku Kewujudannya merentasi masa tempat dan keadaan Ianya perlu dibentung kerana bakal mempengaruhi masyarakat terutama golangan remaja Pernah dengar Ajaran Qadiani Sejarah Ajar...
Bitcoin Mengemas Kini Paras Tertinggi Sepanjang Masa Bukanlah Penyelesaian Untuk Anda Berhati Hati

Bitcoin Mengemas Kini Paras Tertinggi Sepanjang Masa Bukanlah Penyelesaian Untuk Anda Berhati Hati

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 166 hits
Bitcoin telah memperbaharui paras tertinggi sepanjang masa mencecah 68 500 000 setiap syiling hari ini Adakah pertumbuhan akan berterusan sekarang dan apakah pemangkin yang akan mendorong mata wang kripto utama kepada nilai rekod baharu Ins...
Tiba Tiba Dipanggil Polis Arab Sekali Yatt Hamzah Kongsi Sesuatu Yang Menyentuh Hati Ramai Orang

Tiba Tiba Dipanggil Polis Arab Sekali Yatt Hamzah Kongsi Sesuatu Yang Menyentuh Hati Ramai Orang

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 233 hits
Pelakon dan pengacara Yatt Hamzah berkongsi kenangan terindah buat dirinya ketika menunaikan umrah di tanah suci baru baru ini di Instagram nya Sebak Dapat Dekat Dengan Kaabah Dan Sentuh Hijir Ismail
Poster Menyentuh Hati Calon Ph Zamri Pakiri Tular Turut Dipuji Rafizi Ramli

Poster Menyentuh Hati Calon Ph Zamri Pakiri Tular Turut Dipuji Rafizi Ramli

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 155 hits
Poster calon Pakatan Harapan bagi DUN Rembia Zamri Pakiri tular di media sosial sehari selepas hari penamaan calon Pilihan Raya Negeri Melaka Beliau memuatnaik poster yang memaparkan dirinya duduk di tangga batu bersama seorang budak lelaki...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live