Kenyataan Hj Hadi Skim Kwsp Tidak Islamik Mengelirukan Nik Nazmi




 
Kenyataan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang berkaitan isu pencen penjawat awam mengelirukan orang ramai, demikian menurut Naib Presiden KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad.





Beliau berkata dakwaan Ahli Parlimen Marang itu kononnya Kerajaan Persekutuan akan mengurang atau menghentikan skim pencen dalam sesi perbahasan di Dewan Rakyat semalam tidak tepat kerana cadangan untuk menyemak semula saraan kakitangan kerajaan tidak menyentuh penjawat awam sedia ada.





"Hakikatnya, cadangan kerajaan adalah untuk menyemak semula saraan semua penjawat awam sedia ada dan mengkaji opsyen pengambilan penjawat awam baharu dengan kaedah persaraan baharu seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggantikan skim pencen sedia ada.





"Sebagai seorang yang mempunyai ilmu agama, Abdul Hadi tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan yang tidak memberi gambaran sebenar terhadap cadangan Kerajaan Persekutuan," katanya menerusi kenyataan.





Dalam perkembangan sama, Nik Nazmi mendakwa Hj Hadi cuba memberi gambaran keliru bahawa caruman KWSP adalah tidak Islamik sedangkan dana persaraan itu turut memiliki pilihan simpanan syariah.





"Pilihan simpanan syariah diuruskan dan dilaburkan mengikut prinsip syariah. Untuk memastikan prinsip syariah dipatuhi, suatu rangka kerja tadbir urus syariah diwujudkan untuk mentadbir urus aspek pematuhan syariah bagi simpanan pencarum," katanya.





Nik Nazmi yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Keadilan Kelantan dan Terengganu berkata, cadangan menggantikan sistem pencen dengan caruman KWSP juga pernah diumumkan oleh agensi kerajaan Kelantan iaitu Yayasan Islam Kelantan (YIK) pada 2022 yang dinamakan Skim Jawatan Tetap Bercarum.





"Mengapa semasa YIK mengumumkan cadangan ini tiada bantahan daripada Pas kalau hendak dikatakan KWSP tidak Islamik atau tidak mengikut ajaran Rasulullah SAW," katanya.





Nik Nazmi berkata Pas seharusnya memiliki tanggungjawab moral untuk memastikan kebajikan guru Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) milik parti itu yang ditubuhkan sejak lebih 30 tahun lepas terjaga, mengambil kira dakwaan guru terlibat tidak memiliki pelan persaraan termasuk KWSP selain dibayar di bawah paras gaji minimum RM1,500.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/03/kenyataan-hj-hadi-skim-kwsp-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Pahang Nafi Kenyataan Nik Nazmi Ada Pengeluaran Nadir Bumi Oksida Secara Haram Di Lipis

Mb Pahang Nafi Kenyataan Nik Nazmi Ada Pengeluaran Nadir Bumi Oksida Secara Haram Di Lipis

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 126 hits
KUANTAN nbsp Kerajaan Negeri Pahang menafikan sekeras kerasnya berlaku pengeluaran bahan nadir bumi oksida secara haram di kawasan hutan simpan di daerah Lipis seperti yang dinyatakan oleh Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Tuan Nik N...
Hadi S Claim Govt Abolishing Pension Inaccurate Misleading Nik Nazmi

Hadi S Claim Govt Abolishing Pension Inaccurate Misleading Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 192 hits
PKR vice president Nik Nazmi Nik Ahmad has called out PAS president Abdul Hadi Awang over his misleading statement on pensions for civil servants The natural resources and environmental sustainability minister said Hadi s claim that the fed...
Kakitangan Awam Skim Kwsp Tidak Rugi Berbanding Berpencen

Kakitangan Awam Skim Kwsp Tidak Rugi Berbanding Berpencen

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 229 hits
Cadangan Kerajaan Madani untuk menggantikan skim pencen dengan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja tidak akan merugikan penjawat awam lantikan baharu Menurut Pengerusi Tekun Nasional Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid skim KWSP boleh menjad...
Sultan Selangor Dukacita Dengan Kenyataan Abdul Hadi

Sultan Selangor Dukacita Dengan Kenyataan Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 133 hits
hmetro com mySULTAN Sharafuddin Idris Shah FOTO BernamaShah Alam Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang yang ditujukan kepada alim ulama peguam hak...
Dakwaan Perlembagaan Digubal Dicipta Penjajah Abdul Hadi Keliru Dan Mengelirukan

Dakwaan Perlembagaan Digubal Dicipta Penjajah Abdul Hadi Keliru Dan Mengelirukan

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 135 hits
Abu Miskhat1 Dalam satu penghantaran di portal media sosial Facebook pada 20 Febuari yang lepas Tan Sri Abdul Hadi Awang telah menyatakan bahawa Kita menerima Perlembagaan Persekutuan yang telah digubal oleh penjajah yang merancang kemerdek...
What Is Driving The Ringgit Rally

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah

Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Vaksin Arexvy Untuk Melindungi Warga Emas Dari Penyakit Rsv Telah Diluluskan

Nikmati Keenakan Lovns Coffee Dengan Keunikan Signature Cup

Arches National Park Experiences You Haven T Tried Yet A Guide To Hidden Gems And Unique Attractions


echo '';
Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


Tersesat Di Kawasan Perumahan Bunian Wujudkah Kenchana

Khairul Aming Di Datangi Lembaga

Bangku Kosong All Of Us Are Dead Versi Indonesia

Tiada Lagi Lekatlekit Com

Karnival Hari Terbuka Angkatan Tentera Malaysia 2024

Takwim Akademik 2025 Dan Tarikh Cuti Sekolah Kpm 2025