Kenapa Semakin Ramai Orang Latin Memeluk Islam


Populasi masyarakat Latin di Amerika Syarikat yang semakin meningkat di mana etnik Hispanik kini menjadi minoriti terbesar di negara itu, ia juga diikuti oleh bilangan orang Islam Latin yang semakin ramai dan ini bukan sekadar hasil daripada Arab Amerika yang berhijrah ke Amerika Syarikat.


Menurut organisasi seperti Whyislam.org, orang Latin adalah salah satu segmen yang paling pesat berkembang di kalangan masyarakat Islam.

Kira-kira 6% daripada umat Islam AS kini terdiri daripada orang Latin dan seperlima daripada jumlah orang yang baru memeluk Islam di seluruh Amerika Syarikat, adalah orang Latin.

Persatuan Muslim Amerika di Amerika Utara, yang berpusat di Miami Utara, mengatakan bahawa Hispanik Selatan Florida khususnya adalah lokasi utama kepada peningkatan jumlah Muslim Latin.

Dan ini bukanlah sesuatu yang mudah, menurut Marina Gonzalez, seorang jururawat Amerika-Nicaragua di Miami yang memeluk Islam 11 dan memakai hijab kerana pada permulaan, keluarganya berhenti daripada bercakap dengannya.

"Mereka memanggil saya ahli Taliban. Ibu saya tidak suka keluar dengan saya kerana saya memakai hijab," kata Marina.

Namun kini ibunya memahami semuanya. Apabila beliau melawat rumah ibu bapanya, mereka akan menutup TV apabila Marina sedang solat, membuatkan beliau sangat gembira.

Bagi Najib Sowma pula, nama asalnya adalah Dario sebelum beliau memeluk Islam dan kini, beliau merupakan ahli utama masjid Al-Ihsaan di South Miami, yang mengakui ibunya berasa amat terkejut di awalan pemelukan Islam beliau.

"Kini ibu saya sudah mempunyai pandangan yang lain. Sebelum saya memeluk Islam dan saya sekarang, ibu saya melihat perbezaan yang sangat ketara pada perwatakan saya," kata Najib.

Sejarah Islam Sepanyol

Sekiranya anda merasakan ia adalah satu kejutan bahawa ramai orang Latin yang berpindah dari budaya Katolik yang kebanyakannya menjadi agama Arab pada awalnya, mungkin ia tidak sepatutnya mengejutkan.

Ini kerana, seperti orang Afrika-Amerika pada tahun 1960-an, kaum Latin telah menemui hubungan sejarah dan budaya mereka sendiri dengan Islam dan dunia Arab.

Dan inilah yang memulakan definisi bahasa Latin sebagai bahasa Sepanyol.

"Bahasa kami dipupuk oleh lebih daripada 4,000 perkataan yang berasal dari bahasa Arab. Setiap perkataan dalam bahasa Sepanyol yang bermula dengan 'al,' misalnya, seperti alcalde, alcantarilla, almohada," kata Wilfredo Ruiz.

Dia adalah seorang Muslim kelahiran Puerto Rico yang memeluk Islam dan merupakan seorang peguam untuk bahagian Florida Selatan Majlis Hubungan Amerika-Islam.

Ini kerana umat Islam Arab memerintah Sepanyol selama 800 tahun semasa Zaman Pertengahan dan menjadikan Semenanjung Iberia sebagai salah satu tamadun paling maju pada ketika itu.

Satu milenium kemudian, Wilfredo mengatakan bahawa masa lalu adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dari DNA Hispanik.

Menurut Wilfredo, perkara paling menakjubkan yang didapati oleh kebanyakan orang Latin yang memeluk agama Islam adalah pertalian budaya mereka terhadap budaya Islam.

Ia seperti menemui semula masa lalu seseorang, satu tempoh lampau yang tersembunyi daripada hidup mereka.

Beliau juga menegaskan bahawa orang Latin dan Arab sangat menghargai keluarga dan tradisi lanjutan seperti memberikan layanan kepada orang yang tidak dikenali.

Dalam istilah agama, orang Latin seperti Marina Gonzalez mengatakan Islam menyediakan bentuk ibadat yang lebih sederhana dan lebih langsung daripada Katolik.

Mereka juga merasakan lebih banyak struktur daripada yang mereka lihat di gereja-gereja evangelis yang mana ramai orang Latin sertai pada hari ini.

"Hubungan yang saya miliki dengan Tuhan kini adalah lebih baik daripada sebelumnya," kata Marina Gonzalez.

Lebih menarik kepada golongan wanita


Lebih ramai wanita Latin memeluk Islam berbanding lelaki Latin walaupun Islam sering dipersoalkan oleh ramai pihak tentang pengasingan dan ketidakadilan terhadap wanita.

Tetapi, wanita Latin seperti Liliana Parodi, warga Amerika-Peru yang memeluk Islam lebih awal, mengatakan ia adalah perkara hipokrit untuk Gereja Katolik yang dikuasai lelaki yang melarang paderi wanita, kawalan kelahiran dan perceraian.

Malah, masyarakat Latino "ultra-macho", yang mana rangkaian televisyen Sepanyol masih menggambarkan wanita sebagai "spitfire sexpots", untuk mengkritik kepercayaan baharu mereka.

"Saya beritahu mereka, "lihat diri anda sendiri. Perkara yang menyedihkan adalah apabila mereka melihat wanita sebagai objek," kata Liliana Parodi.

Beberapa tahun yang lalu, imej bangsa Muslim Latin dicalar oleh Jose Padilla, yang dikenali sebagai "Dirty Bomber" yang telah disabitkan kesalahan kerana membantu aktiviti pengganas.

Tetapi, bagi Wilfredo Ruiz, seorang ketua angkatan laut, ramai yang telah berubah sejak itu dan orang-orang Latin semakin berani untuk memeluk Islam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kisah Bagaimana Muhammad Ali Peluk Islam Dan Dilucut Gelaran Kerana Seorang MuslimKebencian Donald Trump Punca Wanita AS Memeluk Islam
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/05/punca-ramai-orang-latin-masuk-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
66 Tahun Pendam Hasrat Mahu Memeluk Islam

66 Tahun Pendam Hasrat Mahu Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 242 hits
KOTA BHARU Selama 66 tahun saya pendam impian hendak masuk Islam tapi akhirnya tercapai juga walaupun sudah berusia kata seorang mualaf warga emas yang pertama kali menjalani ibadah puasa hari ini Teo Chu Bee 74 bersyukur kerana dapat berpu...
Sudah Setahun Memeluk Islam Sering Berpuasa Di Bulan Ramadan Michael Ang Sah Masuk Islam

Sudah Setahun Memeluk Islam Sering Berpuasa Di Bulan Ramadan Michael Ang Sah Masuk Islam

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 593 hits
Sudah Setahun Memeluk Islam Sering berpuasa di bulan Ramadan Michael Ang sah masuk Islam Siapa sangka pelakon dan pengarah Michael Ang hari ini telah mengesahkan dia sudah memeluk agama Islam lebih setahun lalu Perkara tersebut disampaikan ...
Penafian Neil Armstrong Memeluk Agama Islam

Penafian Neil Armstrong Memeluk Agama Islam

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 559 hits
Satu dunia mengenali Neil Armstrong angkasawan pertama yang menjejakkan kaki di bulan Tepat jam 10 56 malam pada 20 Julai 1969 satu sejarah yang tidak pernah dibayangkan manusia dicipta angkasawan berkenaan Sembilan belas minit kemudian Edw...
Berbelas Tahun Pendam Hasrat Memeluk Islam Selepas Dengar Ceramah Dr Zakir Naik

Berbelas Tahun Pendam Hasrat Memeluk Islam Selepas Dengar Ceramah Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 463 hits
ARAU 9 Mei Selepas memeluk Islam pada awal Januari lalu Muhamad Malik Navin 27 mengakui betapa nikmatnya apabila berpeluang berpuasa dan menunaikan solat tarawih di bulan Ramadan buat pertama kalinya sebagai seorang Muslim Dalam masa sama p...
Bocah 12 Tahun Putuskan Jadi Mualaf Ayah Saya Tak Melarangnya Memeluk Islam

Bocah 12 Tahun Putuskan Jadi Mualaf Ayah Saya Tak Melarangnya Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 186 hits
Lim Hun Kheng seorang warga Malaysia keturunan Tionghoa menjadi sorotan sejumlah media karena sikap toleransi yang diterapkannya dalam keluarga Lim menjadi sorotan setelah mengizinkan bahkan mendukung anaknya Mohammad Firdaus Hong Abdullah ...
Mereka Semakin Berani Kali Ini Islam Dihina Menerusi Mesej Ringkas Di Aplikasi Grab

Mereka Semakin Berani Kali Ini Islam Dihina Menerusi Mesej Ringkas Di Aplikasi Grab

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 448 hits
Dumb idiot I am not gonna give you free money Melayu Bodoh dan Die in Hell Ini antara mesej yang diterima oleh seorang pemandu Grab daripada penumpangnya selepas membuat tempahan Khabarnya penumpang ini juga menghina Allah S W T sebelum mem...
Michael Ang Peluk Islam Adam Corrie Menitis Air Mata

Michael Ang Peluk Islam Adam Corrie Menitis Air Mata

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 512 hits
Semalam dunia seni hiburan dikejutkan dengan berita dan video perakuan pengarah drama dan filem terkenal Michael Ang yang telah mendedahkan bahawa dia telah memeluk Islam setahun yang lepas BACA Aku Mengaku Buat Kat Bangkok RM2000 Aje Ramai...
Hadiri Acara Ijtima Ulama Iii Prabowo Disambut Laskar Pembela Islam

Hadiri Acara Ijtima Ulama Iii Prabowo Disambut Laskar Pembela Islam

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 177 hits
Sejumlah tokoh pemenang paslon 02 juga telah datang lebih dulu Di antaranya Presiden Partai Keadilan Sejahtera Sohibul Iman Sekjen Partai Berkarya Priyo Budi Santoso dan Juru Kampanye Badan Pemenangan Nasional Ustaz Ansufri Idrus Sambo
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11