Kenapa Saya Nak Kalut Sokong Produk Bumiputera




بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kenapa Saya Nak Kalut Sokong Produk Bumiputera / Assalamualaikum, kebanjiran produk-produk Bumiputera bagai cendawan tumbuh meriahkan pasaran niaga negara kita. Ia boleh dilihat menerusi produk-produk Small Medium Enterprise atau juga lebih femes dikenali dengan SME. Antara produk SME yang sentiasa dibenak fikir saya ialah produk-produk makanan yang sentiasa ada di dapur rumah saya iaitu kicap, sos, cuka jenama Mudim, roti Gardenia. Kalau kat Kedah ia sangat popular dan sejak saya bermastatutin di Kedah ini lah produk yang sentiasa saya gunakan.



sumber google

1. Roti - Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)
2. Minyak Masak -Tiara (FGV-FELDA) - SAJI (FGV-FELDA) - ALIF (Sime Darby) - ADELA (FGV-FELDA)
3. Susu Pekat Manis - SAJI (FGV-FELDA) - ALIF (Sime Darby)
4. Susu Cair - Saji (FGV-FELDA)
5. Mee Segera – Saji Mee (FGV-FELDA) - ADABI
6. Beras - FAEZA - Langsat Biru (JUARA SELERA –SG ACEH) - Langsat Hijau (JUARA SELERA) - Juara Selera
7. Garam – HALAGEL (garam bukit)
8. Kicap Masin/Manis - Kipas Udang - Tamin - ALIF (Sime Darby) - Rohaya - JALEN (Johor)
9. Sos Cili / Tomato / Tiram - ZUZA (Kedah) - Rohaya - ADABI - Pelangi (FELDA)
10. Cuka Buatan - Mudim - Rohaya
11. Tepung Gandum - FAEZA
12. Tepung Perasa / Goreng - ADABI (tepun ayam) - ADABI (tepung Cucur Ikan Bilis, jagung, udang)
13. Rempah Masak – ADABI, Brahim’s, FAEZA, AGROMAS, Imans
14. Kunyit – AGROMAS
15. Jagung Tin manis – ADABI
16. Pasta spaghetti – ADABI
17. Santan Paket – ALIF (Sime Darby)
18. Taucu – JALEN, Tamin  
19. Jus Pekat Buah2an – Tamin  
20. Perasa Ros Sirap – Rohaya, Tamin
21. Mayonis -Mayo Saji (FELDA)
22. Marjerin - Pelangi Delima Oil (FELDA)  
23. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
24. Jem - Peanut SunBear (FELDA) - Jem Strwaberry – AGROMAS
25. Kopi 3-in-1 - ADABI-Tongkat Ali Cordyceps (5-in-1) i. -Kopi HANG TUAH (2-in1, 2-in-1)
26. Biskut Coklat - GOODKISS (Noraini's Cookies)
27. Frozen Daging Burger / Nugget - RAMLY, NAFAS, AYAMAS
28. Sardin Agromas
29. Sardin Pertima
30. Bihun Sufi
31. Mi Kuning Sufi
32. Kuey Teow Sufi
33. Garam Sufi
34. Sos Lada Hitam Sufi
35. Sos Cili/Tomato Sufi
36. Kicap Masin/Manis Sufi
37. Tepung Goreng Sufi
38. Minyak Masak Sufi
39. Telur Cap Sufi
40. Ubat gigi Najwa
41. Ubat gigi Halagel
42. Tepung gandum Cap Bidara
43. Jus minuman Safina
44. Syampoo D'herbs
45. Bihun Kampung  
46. Rempah- Imans
47. Rempah-Brahim's
48. Bihun- FAEZA
49. Jeruk Buah-buahan - jenama PAK ALI
50. Kedai Kasut Sukan - ALIKHSAN
51. Kuah Rojak / Garam Belacan - ZUZA, PAK ALI, FAMA  

sumber google
Senarai di atas saya google, hasil carian tersebut banyak juga produk orang Islam yang saya tak familiar seperti produk Sufi tapi produk Susu Suffy dengan ramuan Sunnah ni, saya sangat familiar. Selain itu juga antara produk kecantikan orang Islam yang best, antaranya Zulqaas Phytonutrients Serum, dan kalau ada masalah kulit gatal-gatal dan juga anak-anak yang mengalami masalah ekzema boleh cuba produk Glow Gelenggang ni. 
Selain itu juga saya banyak didedahkan dengan pelbagai penyelidikan rakan-rakan yang mengkaji tentang produk SME ini. Secara tak langsung dengan menjadi responden kajian mereka banyak ilmu pengetahuan baharu daripada pelbagai sudut aspek kepentingan, pro dan con’t produk-produk SME ini. Secar tidak langsung ia mampu mengperkayakan ilmu pengetahuan saya tentang produk-produk orang Islam di pasaran negara.


sumber google
Produk HALAL Orang Islam Sebati Dengan Jiwa
Apa yang paling utama dalam kehidupan harian kita sebagai orang Islam kita sangat mementingkan produk HALAL terutama dalam makanan. Walau bagaimanapun tidak kira juga dalam produk kecantikan serta fesyen juga mahu yang HALAL… Haaa fesyen? mesti terkejutkan kalau bab fesyen ni ada yang tak HALAL. Ada kala kita tidak peka dalam fesyen juga mesti peka terhadap produk HALAL sebagai contoh barangan kulit dan sebagainya.

Tahun 2005, saya pernah menjalani penggambaran dokumentari yang berjadul “isu logo halal” yang mana merupakan projek untuk master memenuhi syarat coursework saya. Di situ saya mula teliti dan membuat kajian terhadap produk HALAL. Pelbagai pihak saya interview bagi mendapat perspektif yang tepat tentang produk HALAL.





Al maklum la saya juga anak jati Kelate membesar dengan produk makanan HALAL kerana ibu bapa saya juga pesara pengusaha bumiputera membekalkan produk HALAL. Sudah sebati dalam diri saya dengan produk HALAL. Walau apapun, kehidupan saya selepas tamat alam persekolahan saya merantau menyambung pengajian membuatkan saya sentiasa peka dengan pelbagai budaya kita di mana jua saya berada, produk bumiputera juga yang saya cari sebolehnya. Sebab itu juga saya kalut cari produk HALAL terutama daripada Bumiputera orang Islam. Sebolehnya kita harus semat dalam diri anak-anak kita membanggakan produk-produk bumiputera orang Islam. Bukan bermakna ianya raciest tapi ia adalah jati diri kita sebagai umat Islam harus menyokong sesama Islam.

Sebagai umat Islam harus mengutamakan “halalan toyyiban” itu adalah merupakan Sunnah Rasulullah saw. Sebab bagi saya setiap produk yang ingin mendapatkan status HALAL sangat susah dan jika produk tersebut lulus dengan status HALAL ia bermakna produk tersebut diyakini dan dipercayai.



Sumber google

Produk Islam Pastinya Mengeluarkan Zakat

Lagi pasal gapo saya duk kalut sokong produk orang Islam ni kerana sudah tentu hasil produk orang Islam akan megeluarkan zakat. Zakat merupakan salah satu daripada Rukun Islam yang mesti kita taati. Berzakat juga sebagai keberkatan dalam institusi perniagaan bagi umat Islam. Ye la, kita ore Islam, zakat menyempurnakan Iman, menunjukkan ketaatan kita kepada Allah swt, zakat dapat membantu masyarakat dari segi sosio ekonomi umat Islam dan menyucikan diri. Tanpa was was deh, kito meme sokong benar produk ore Islam kita. Jange lupo tu sek kito jange pecoh. Jange pecoh bakpo? Jange pecoh kita pakat sokong produk orang Islam set kito…


Billboard DAG®: Sumber google
Ketika melusuri lebuhraya saya ternampak billboard yang menunjukkan seorang lelaki sedang memeluk bantal yang tertulis DAG Das Abdul. Saya menyangka oh… mungkin ia merupakan produk Asia Barat dari Arabic. Saya mula google untuk mendapatkan matlumat tentang produk tersebut. Saya nak juga tahu apa itu Bantal DAG? Hasil carian saya mendapati produk tersebut dimiliki oleh anak Melayu Kelate. “tok seko benar ore kampong kito”. Bangga sungguh kito jadi anak Kelate ni, meme doh kat pelusuk dunia seluruh alam pun pasti ado anak Kelate yang berjaya dalam pelbagai bidang yang diceburi.

Dan…. sememangnya anak Melayu Kelantan yang merupakan keturunan Cik Siti Wan Kembang ini tidak lekang dek panas, tidak luput dek masa, tidak pupus Melayu Kelantan dengan akitiviti perniagaan. BANTAL HOTEL DAG merupakan bukti anak muda Melayu Bumiputera Kelantan yang mana diusahakan oleh Das Abdul. Darah Cik Siti Wan Kembang tidak putus dan terus mengalir kepada generasi X dan Y masa kini.

Billboard DAG sumber google
Ini satu lagi kes saya ketinggalan zaman, langsung tak tahu kewujuban produk ini di pasaran walaupun saya juga anak Melayu Kelantan. Fuh… berat saya rasakan! Mungkin juga saya tidak menetap di Kelantan, saya tak kenal ore Kelate yang berjaya dalam apa jua bidang. Itu pun sebab iklan dibillboard yang saya nampak, maka terkebil-kebil lah mata saya memandang iklan tersebut.

Allhamdulillah, sesuangguhnya Allah Al Baari’ Yang Maha Menyusun, maka hari ini saya deperkenalkan dengan produk bumiputera yang bagus, orang Islam mampu menyaingi dan mengelilingi dunia ini. Apa lagi nak dikata produk orang Islam juga setanding hebatnya dengan produk-produk antarabangsa. Malah ia mampu melepasi tahap tertinggi InsyaaAllah akan melintasi kualiti produk antarabangsa yang lain. Dan… itu lah tugas kita di dunia sebagai hamba serta khalifah. Menyebarkan produk Islam keseluruh pelusuk dunia ia pasti itu juga salah satu tugas khalifah untuk membuatkan pengguna Islam menyokong produk-produk orang Islam seluruh dunia.





Wow giler tak excited saya dengan bantal DAG ni. Dengan pengiktirafan yang diperolehi ternyata produk orang Islam harus dibersar-besarkan dan disokong. Rasa teringin sangat la ambo ni nak tidur atas bantal DAG… Lagu mano rasa keempukannyo…. Bila kecek bab keempukan bantal ni, terus kepala saya duk fikir “Rasulullah dulu tidur beralaskan pelepah kurma”… tapi boleh setiap malam bangun tahajut. Kata guru saya “tak kisah lah empuk mana pun bantal kita, kuatkan semangat untuk bangun qiam” Lagi empuk tilam bantal tu la, lagi banyak kita sebagai hamba kena bersyukur dan bangun tahajut. Sememaangnya saya bab ini cukup lemah!

Allhamdulillah. kata-kata tersebut menjadi motivasi diri saya, seperti saya tengok kejayaan anok muda Kelate ini dengan perusahaan bantal hotel, sebegitu kuat untuk saya merasa syukur dengan nikmatnya.

Allahu, banyak rupanya produk-produk orang Islam yang masih saya tak tahu. Dengan adanya matlumat-matlumat terkini seperti iklan daripada billboard membuatkan matlumat cepat sampai kepada para pengguna. Ini kerana pengguna sering kali menggunakan jalan raya sebagai transfomasi utama untuk ke tempat kerja dan sebagainya. Informasi ini secara tidak langsung memberi matlumat yang cepat dan pantas sampai kepada pengguna. 
Konklusi
Sebab itu saya duk kalut sokong produk Bumiputera orang Islam sebagai ia sebahagian daripada Iman. Di mana iman kita? dalam hati! So, hati akan melahirkan perbuatan. Daripada perbuatan itulah akan transform sikap dan sifat kita. Baiknya hati makan baik la seluruh anggota badan kita. InsyaaAllah semoga apa pun produk orang Islam berasaskan “halalan toyyiban” akan dapat menyaingi produk antarabangsa. Kita ada pilihan makan buatlah pilihan yang tepat untuk sokong sek kito sedari Ialam kito.



Ko lagu mano adik kakok?
Aminnn....




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sheilainspire.com/2019/09/kenapa-saya-nak-kalut-sokong-produk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
100 Fakta Wajib Sokong Produk Muslim Produk Bumiputera

100 Fakta Wajib Sokong Produk Muslim Produk Bumiputera

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 681 hits
1 Statistik membuktikan bahawa pada 2019 penduduk Bumiputera berjumlah seramai 20 4 juta orang iaitu sebesar 69 3 Namun begitu pendapatan purata isi rumah Bumiputera masih rendah berbanding bukan Bumiputera iaitu RM6 267 berbanding RM8 213 ...
Sokong Profuk Muslim 22 Produk Perlu Ditukar Sekarang

Sokong Profuk Muslim 22 Produk Perlu Ditukar Sekarang

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 870 hits
Sokong Profuk Muslim 22 Produk Perlu Ditukar Sekarang Ya tajuk bukan rasis tapi fardhu kifayah yang dituntut dalam Islam sendiri mencari menjaga mengguna memakai yang halal itu WAJIB dilaksana oleh setiap orang Islam diatas muka bumi ini NO...
5241 Tak Boleh Sokong Produk Muslim Otak Letak Dekat Mana Tv Ppim 06 09 2019

5241 Tak Boleh Sokong Produk Muslim Otak Letak Dekat Mana Tv Ppim 06 09 2019

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 537 hits
PPIM menerima pelbagai kecaman daripada beberapa pihak yang cuba memperlekehkan dan menentang usaha kempen menyokong produk keluaran peniaga Islam atau Buy Muslim First yang telah dianjurkan sejak April lalu PPIM tetap berpendirian teguh me...
Kita Sokong Barangan Muslim Tapi Tak Perlu Boikot Memboikot Produk Lain

Kita Sokong Barangan Muslim Tapi Tak Perlu Boikot Memboikot Produk Lain

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 912 hits
hi there wah ndak lama lagi kita rakyat Malaysia akan sambut Hari Merdeka yang ke 62 kan dengan temanya SAYANGI MALAYSIAKU MALAYSIA BERSIH Kalau kita menghayati tema tahun ni ianya menyeru kepada perpaduan kamu berbilang bangsa untuk mencin...
Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 1035 hits
Pertama sekali CN nk minta maaf kalau ada yang akan terasa Niat CN bukan nk cari gaduh cuma sekadar nak lepaskan pendapat saja Bagi CN Sudah tiba masanya untuk kita menyokong 100 produk islam kerana sekarang banyak orang melayu yang sudah t...
Kempen Beli Produk Bumiputera Bantu Kelemahan Kpdnhep Dan Mof Menteri Jangan Keliru

Kempen Beli Produk Bumiputera Bantu Kelemahan Kpdnhep Dan Mof Menteri Jangan Keliru

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 308 hits
Pengerusi Gerakan TUNTUT Malaysia A zlan Abu Bakar berkata TUNTUT mengingatkan kepada semua pemimpin pemimpin terutamanya Menteri Kerajaan agar tidak mengelirukan rakyat terhadap kempen membeli produk bumiputera Katanya kempen ini sengaja d...
Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 283 hits
MALAYSIAKINI Pemuda Umno Kelantan hari ini tampil menjawab kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menggesa supaya Umno dan PAS mengecam usaha memboikot produk bukan Bumiputera Ketuanya Noor Hariri Mohamed Noor berkata kedua dua pa...
Kenapa Perlu Sokong Produk Muslim

Kenapa Perlu Sokong Produk Muslim

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 450 hits
Kempen utamakan produk dan perkhidmatan muslim perlu dipertingkatkan Tindakan ini tiada kaitan dengan permusuhan antara agama Sebaliknya satu usaha untuk meningkatkan ekonomi orang Islam Tentu sekali tidak salah untuk kita membantu sesama m...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan