Kenapa Menteri Pertahanan Perdana Menteri Tidak Berterus Terang Isu Perang Yaman Raja Bahrin


Senator Raja Bahrin Shah menggesa Najib Razak dan sepupunya Hishammuddin Hussein berterus terang berkenaan isu perang Yaman yang melibatkan Saudi dan Malaysia. – Foto KiniTV
oleh Raja Bahrin Shah
Kenyataan Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong, semasa menjawab soalan di Parlimen semalam bahawa Malaysia terlibat dengan Operasi “Ops Yaman 2” tanpa kelulusan kabinet amat mengejutkan.
Ia melibatkan operasi logistik sementara “Ops Yaman 1” yang hanya melibatkan operasi evakuasi kemanusiaan memindahkan rakyat Malaysia keluar dari Yaman dibawa ke Kabinet.
Dua operasi Ops 1 yang merupakan operasi pemindahan rakyat secara kemanusiaan, dan Ops 2 yang melibatkan pengangkutan alat ketenteraan termasuk peluru dan bahan letupan- bom, untuk pasukan Bersekutu Arab Saudi menyerang Yaman jauh berbeza.
Ops 2 tidak mendapat kelulusan Kabinet dan rakyat Malaysia yang tidak tahu wajib diberitahu kerana ia melibatkan pengangkutan alat serta bahan perang yang boleh dan telah pun membunuh ramai rakyat awam Yaman.
Mengapa Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein dan juga Najib Razak sebagai perdana menteri, ketika itu, yang mustahil tidak tahu tentang hal ini, menyembunyi perkara ini dari rakyat Malaysia dan kabinet isu ini?
Hampir dua tahun saya menimbulkan persoalan di parlimen adakah tentera Malaysia terlibat dengan sekutu Arab Saudi dalam operasi menyerang Yaman di mana kerajaan menafikannya setiap kali saya bertanya.
Kenapakah menteri pertahanan dan perdana menteri menyembunyi dan tidak berterus terang dalam isu ini?
Adakah perdana menteri terlalu terhutang budi kepada keluarga di Raja Arab Saudi kerana derma lumayan yang beliau sendiri akui diberi kepada beliau?
Berbagai bahan bukti saya bawa ke Parlimen termasuklah laporan tebal yang disediakan untuk Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) yang beberapa kali menyebut nama Malaysia dalam laporan tersebut.
Laporan mendakwa Malaysia bersama dengan negara Barat lain – Amerika Syarikat, Britain, Perancis dan Arab Saudi terlibat di “command centre” untuk perang Yaman di sebuah ibu pejabat operasi di Riyadh.
Laporan juga menyebut beberapa soalan telah diajukan kepada Malaysia bersama dengan negara lain yang terlibat perang Yaman.
Laporan tersebut menyatakan “jenayah perang” mungkin telah berlaku kerana banyak sasaran orang awam seperti sekolah, hospital, pasar awam dan dewan orang ramai telah diserang dan dibom dengan kejam.
Perlu diingat sebagai pembekal logistik kepada sekutu Arab Saudi, yang termasuk peluru dan bahan letupan yang melibatkan bom, Malaysia terlibat dan bersubahat dalam pembunuhan beramai-ramai rakyat awam Yaman yang tidak bersalah.
Seperti pembekal dadah yang boleh dikenakan hukum mati, Malaysia sebagai pembekal bahan pembunuhan seperti peluru dan bahan letupan-bom untuk serangan Yaman, Malaysia juga memikul beban kesalahan serta dosa yang besar oleh kerajaan BN dahulu.
Manakah suara lain di Parlimen yang mendakwa pejuang Islam tentang isu Yaman selama ini? Adakah mereka bersetuju dengan pendekatan kerajaan Najib juga dalam isu Yaman?
Basah dengan darah Islam Yaman
Tindakan ini samalah seperti kita sering menuduh Amerika Syarikat membekal senjata, peluru dan bom kepada Israel untuk membunuh rakyat awam Islam Palestin. Kalau tangan Amerika basah dengan darah Islam Palestin, tangan kerajaan BN pula basah dengan darah Islam Yaman yang tua dan juga anak-anak sekolah.
Perbezaannya ialah rakyat Amerika tahu mereka terlibat di Palestin tetapi rakyat Malaysia tidak tahu langsung kita terlibat dan bersubahat besar dalam pembunuhan ribuan anak kecil dan orang tua awam Islam di Yaman.
Bukan itu sahaja, serangan sekutu Arab Saudi menyebabkan penyakit serius seperti kolera merebak luas di Yaman melibatkan jutaan rakyat.
Kebuluran serius melibatkan jutaan rakyat juga berlaku di Yaman hari ini.
PBB telah mengumumkan ini adalah “famine” – kebuluran terbesar yang paling dahshat yang berlaku di dunia hari ini.
Kerajaan Malaysia telah memanggil balik semua anggota tentera kita yang terlibat dengan OPS 2 yang berada di Arab Saudi setelah Pakatan Harapan menjadi kerajaan.
Malaysia patut membuat persediaan menghantar bantuan kemanusiaan ke Yaman sebaik sahaja keadaan mengizinkan untuk membantu dan menebus dosa kekejaman yang Malaysia telah bersubahat dan terlibat melalui kerajaan terdahulu tanpa pengetahuan rakyat Malaysia.
Itulah sekurang kurang yang patut kita lakukan bagi menebus kesilapan pembabitan negara kita tampa pengetahuan dan restu rakyat semua.
DATUK RAJA BAHRIN SHAH ialah pemimpin Amanah, timbalan menteri di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, juga senator dari Terengganu. Tulisan ini tidak semestinya mewakili pendirian MalaysiaStyloNews.
KLIK BACA: Mahathir gagal tadbir Malaysia, kata Jho Low selepas didakwa gubah wang haram RM4 bilion
KLIK BACA: Dulu PAS bela Najib dan Umno, terlepas peluang bela TH, MARA dan Felda – Raja Bahrin
KLIK BACA: Rafizi: Terbukti, saya sanggup ke penjara kerana Tabung Haji
KLIK BACA: Jho Low kaya raya kini hidup macam TIKUS – Dr Mahathir
KLIK BACA: Razak Baginda lindungi Najib dalam kes Altantuya kenapa, soal peguam Americk Sidhu
KLIK BACA: Najib bantai PH, Petronas dijarah
The post Kenapa menteri pertahanan, perdana menteri tidak berterus terang isu perang Yaman? – Raja Bahrin appeared first on Malaysian Review.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianreview.com/190603/malaysia-subahat-serang-rakyat-yaman-dalam-ops-yaman-2-kata-amanah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjanjian Penjualan Tanah Tanjung Pagar Dibuat Bekas Menteri Kewangan Yang Juga Bekas Perdana Menteri

Perjanjian Penjualan Tanah Tanjung Pagar Dibuat Bekas Menteri Kewangan Yang Juga Bekas Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 380 hits
Tanjong Pagar Saya lihat ramai tidak berapa faham tentang isu tanah KTM di Tanjong Pagar Singapura dan cepat benar tuduh saya telah jual tanah hak Malaysia Alangkah senangnya untuk menuduh Biar saya jelaskan Perjanjian asal untuk menghentik...
Teruja Dapat Jumpa Mantan Perdana Menteri Ke 6

Teruja Dapat Jumpa Mantan Perdana Menteri Ke 6

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 222 hits
Pelajar SMK Kota Gelanggi 2 sempat bergambar dengan Najib sempena kehadiran beliau untuk slot FB Live di Sinar Harian SHAH ALAM Peluang bertemu mata dengan Mantan Perdana Menteri ke 6 Datuk Seri Najib Razak ketika berkunjung ke Kumpulan Med...
Why No Protest Over Tabung Haji Raja Kamarul Bahrin Asks

Why No Protest Over Tabung Haji Raja Kamarul Bahrin Asks

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 254 hits
Deputy Housing and Local Government Minister Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad has questioned why PAS and Umno supporters are not staging a protest over the Tabung Haji scandal as they had against the International Convention on the Elimi...
Harap Respon Menteri Pertahanan Malaysia

Harap Respon Menteri Pertahanan Malaysia

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 356 hits
Ini akibat accident polis marin Singapura hampir langgar bot peronda Malaysia Video di sini Semoga anda berita baik daripada Kementerian Pertahanan Malaysia
Raja Bahrin Kata Hadi Cakap Lain Pas Doa Lain

Raja Bahrin Kata Hadi Cakap Lain Pas Doa Lain

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 285 hits
Raja Bahrin kata Hadi cakap lain PAS doa lain Mengapa doakan kerajaan PH yang baru enam bulan pendek umur tetapi dulu mahu BN diberi tempoh walaupun Najib didakwa terbabit skandal kata pemimpin Amanah
Najib Bekas Menteri Perlu Jelaskan Ops Yaman 2 Rileksmedia

Najib Bekas Menteri Perlu Jelaskan Ops Yaman 2 Rileksmedia

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein digesa memberi penjelasan berhubung penglibatan Angkatan Tentera Malaysia dalam Ops Yaman 2 Pengerusi Biro Antara...
Kuil Kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad

Kuil Kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 361 hits
Kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Tindakan kerajaan dalam memastikan ketenteraman dan keharmonian kaum dalam negara lanjutan daripada insiden di tapak kuil Sri Maha Mariamman Seafield USJ 25 Subang Jaya Selangor
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran