Kenapa Melayu Tidak Sokong Dap Rosli Khan


 
Perakuan 220 Ahli Parlimen mengenai calon pilihan mereka sebagai perdana menteri yang dipersembahkan kepada Istana Negara beberapa minggu lalu, masih menjadi perbualan sehingga sekarang.

Menurut banyak laporan, Ismail Sabri mendapat 114 undi sedangkan ketua pembangkang Anwar Ibrahim mendapat 105 undi. Berbagai spekulasi yang diutarakan termasuk telahan bahawa Ahli Parlimen membuat pilihan mereka atas faktor perkauman. Di satu pihak (Umno-Perikatan Nasional), majoriti Ahli Parlimen adalah Melayu dan di pihak kedua (Pakatan Harapan) jumlah wakil rakyatnya hampir sama rata antara Melayu dan bukan Melayu.

Antara kesimpulan dibuat ialah Anwar tidak diundi kerana dalam kumpulan beliau (PH) terdapat ramai Ahli Parlimen bukan Melayu. Menurut golongan wakil rakyat yang menolak presiden PKR itu, undi untuk Anwar sebagai PM akan membawa ‘risiko’ kuasa kerajaan akan berada di tangan bukan Melayu.

Saya benar-benar berharap Ahli Parlimen kita, tidak kira sebelah mana pun, tidak berfikir sedemikian kerana pandangan begitu amat merbahaya untuk sistem demokrasi negara dan rakyat sendiri.

Tetapi sekiranya faktor ini menjadi pertimbangan dalam Ahli Parlimen memilih Perdana Menteri, nyatalah Malaysia dan sekaligus kumpulan PH yang mengandungi ramai Ahli Parlimen DAP (seramai 42 orang dan juga bukan Melayu dalam PKR) mempunyai masalah maha besar untuk bergerak di masa akan datang.

Faktor ini perlu ditangani oleh pihak PH (khususnya DAP) sendiri kerana ia akan menjuruskan lagi negara ke arah perkauman yang lebih kronik, dan sebelum ianya menjadi lebih serius, isu perkauman ini mesti ditangani dengan segera.

Soalannya ialah bagaimana caranya? Persoalan ini terkait rapat dengan isu yang dinyatakan diatas; Kenapa Melayu (termasuk Ahli Parlimen) tidak sokong DAP.

Tak kenal maka tak cinta

Ada pepatah Melayu yang sering kita dengar, ‘tak kenal maka tak cinta’. Ini membawa maksud ramai pengundi Melayu tidak begitu kenal dengan DAP, pemimpin parti, atau calon-calon dari DAP.

Mereka kurang pasti apakah intipati perjuangan DAP sebenarnya. Apa tujuan atau motif yang dibawa oleh ahli-ahli parti yang ramai dianggotai oleh kaum Cina dengan sedikit kaum India dan cuma segelintir saja ahli Melayu, Iban, atau Kadazan-Dusun-Murut (KDM) di dalamnya.

Parti yang rata-rata berpusat di kawasan bandar ini dikatakan banyak membawa isu-isu yang berkisar dengan pendidikan, pembelajaran, dan sumber kewangan sekolah jenis kebangsaan untuk kaum Cina sahaja. Lawan utama DAP ialah MCA. Dari perspektif kaum Melayu, parti ini berjuang untuk mewakili kaum Cina.

Sebagai contoh, bagaimanakah pemimpin DAP yang ramai berbangsa Cina dan sedikit kaum India dapat membantu penduduk Melayu di bandar yang majoritinya menginap di PPR?

Seperti yang diketahui, di kerusi-kerusi Parlimen dan DUN yang dimenangi DAP seperti Damansara, Puchong, Bangi, Kepong, Seputeh dan banyak lagi, rata-rata dimenangi wakil rakyat bukan Melayu. Faktor utama di sebalik kemenangan itu ialah bukan Melayu menjadi majoriti pengundi di kerusi-kerusi tersebut.

Pengundi Melayu di kawasan-kawasan itu golongan minoriti. Jadi fokus DAP dikatakan adalah kepada puak majoriti. Lagipun parti ini tidak mempunyai ramai ahli-ahli Melayu, apa lagi pemimpin-pemimpin tempatan yang berbangsa Melayu. Malah beberapa kerat yang ada di dalamnya kelihatan seperti dipinggirkan.

Apakah program-program parti ini yang tertumpu kepada sesuatu kaum sahaja dan tidak melibatkan masyarakat pengundi Melayu di bandar-bandar yang disebutkan tadi?

Berlainan dengan keadaan di Singapura, di mana PAP, yang mewakili semua kaum termasuk golongan Melayu, banyak melantik ahli-ahli Melayu sebagai pemimpin masyarakat setempat walaupun Melayu adalah minoriti. Perbandingan dalam kaedah dan program PAP dan DAP amat jauh berbeza, dari segi kepimpinan, kewibawaan, penguasaan Bahasa Melayu serta tata-susila politik dan sosial antara Lee Hsien Loong dan ketua DAP, misalnya.

Walaupun ramai yang berkata parti mereka itu asalnya dari rumpun yang sama tetapi sekarang amatlah berbeza sekali.

Contoh yang amat ketara ialah sewaktu PH menang pada pilihan raya yang lalu dan memerintah selama 22 bulan misalnya. Ramai menteri dari kalangan DAP yang dilantik ke dalam kerajaan termasuk Menteri Kewangan itu sendiri. Apakah langkah besar yang mereka buat? Cuma seperkara menonjol iaitu satu firma konsesi tol yang mempunyai beberapa jalan tol di sekitar Lembah Klang ingin menjual kembali konsesi tol mereka kepada kerajaan dengan harga yang tinggi.

Ramai yang terpinga-pinga dan bertanya, untuk apa semua itu dilakukan?

Pulau Pinang

Mari kita lihat negeri yang di tadbir oleh DAP, iaitu Pulau Pinang.

Ramai yang berpendapat bahawa tumpuan utama kerajaan yang dipimpin oleh DAP di sana terkait dengan projek yang kononnya dipanggil pembangunan terowong bawah tanah dan tiga pulau selatan atau Penang South Reclamation (PSR).

Konsesi untuk memajukan terowong dan tiga pulau ini dikatakan ada kaitan dengan firma yang sanggup menjual kembali konsesi jalan tol mereka kepada kerajaan pusat tadi.

Akhirnya, isu ini dikatakan menjadi salah satu sebab utama kenapa kerajaan PH ditumbangkan oleh segolongan ahli-ahli politik Melayu dan bukan Melayu, yang tidak mahu memihak kepada rancangan perniagaan DAP.

Dari sini, timbul persepsi merentasi kaum di Pulau Pinang bahawa kerajaan DAP di Pulau Pinang tidak telus. Mereka dianggap mempunyai keutamaan lain sehingga dan kurang perihatin dengan masalah orang ramai di Pulau Pinang, termasuk kaum Melayu setempat yang akan terjejas dengan projek PSR.

Tentangan dari nelayan

Secara kebetulan pula kaum nelayan yang bergerak bersama Penang Forum (NGO berbagai kaum) yang menentang projek PSR di Pulau Pinang ini ramai dari kalangan Melayu, yang juga tergolong dalam kumpulan berpendapatan rendah. Tentangan sebenar terhadap reklamasi pulau selatan (PSR) ini datangnya dari banyak NGO berbagai kaum yang tidak senang dengan kerosakan yang akan melanda alam sekitar. Puak nelayan cuma sebahagian kecil tapi penting.

Juga asas tambakan yang akan menggunakan pasir-pasir yang akan dikorek dan diangkut dari negeri Perak, juga melibatkan kerosakan alam sekitar di sana. Jelas, projek PSR itu dikatakan bukan sahaja merosakkan alam sekitar di Pulau Mutiara dan Perak, tetapi juga merosakkan imej DAP di dua negeri itu.

Isu berikutnya yang menjadikan DAP tidak popular berkisar kepada kelewatan projek. Dalam politik, isu-isu besar biasanya silih berganti, menjadikan ramai pengundi lupa dan terpesong dengan isu-isu baru. Tetapi kelewatan mencecah lapan tahun menjadikan isu terowong dasar laut dan projek PSR itu kekal, nyata tidak berlalu, dan tidak pernah reda dari perhatian media.

Projek yang tidak siap-siap, tidak mendatangkan hasil ekonomi kepada penduduk setempat. Apa lagi bagi menyempurnakan permintaan pengangkutan awam yang sekarang ternyata telah gagal. Ia memberi gambaran bahawa kerajaan DAP terpesong jauh dari tujuan asal dan tidak lagi mendapat keyakinan dari rakyat Pulau Pinang itu sendiri.

Kesilapan demi kesilapan telah berlaku dalam menangani projek gergasi yang hilang arah, objektif, dan matlamat asal iaitu memberi pengangkutan awam yang terbaik untuk semua penduduk.

Akhirnya pengundi melihat kerajaan yang dipimpin oleh DAP itu tidak cekap, tidak membantu penduduk setempat, gagal melaksanakan program pembangunan yang mereka sendiri rancang dan tidak terhasil apa-apa dari perbelanjaan yang dikeluarkan.

Yang melihat ini semua bukan sahaja pengundi Melayu tetapi pengundi Cina dan India juga. Jadi bagaimana pengundi Melayu harus menilai pencapaian yang dicanang oleh pemimpin DAP tadi?

Tambah lagi dengan keadaan sekarang, dalam keadaan politik yang bercelaru, senang saja pemimpin parti lain ‘menangguk di air yang sudah keruh’ itu. Ahli PAS, contohnya, dengan lantang meminta kerajaan negeri membatalkan rancangan terowong dan PSR. Sebelum ini mereka pernah tidak bersuara. Mereka tidak jujur dan hanya mahu meraih sokongan sampingan.

Hilang keyakinan

Tujuan asal DAP untuk mendekati dan mendapat sokongan dari pengundi Melayu tidak tercapai oleh kerana strategi politik mereka banyak yang tersilap, hilang fokus, dan tidak menitik berat isu kemiskinan, serta berlandaskan perancangan yang tidak teratur dan tidak dapat dilaksanakan.

Apa lagi apabila pengundi Melayu yang terkesan dan tertekan dari perancangan PSR mereka.

Seperti juga kaum-kaum lain, simpati sesama kaum terhadap ketidakadilan, tekanan, dan kehinaan amat tebal dan merentasi sempadan negeri. Apa yang berlaku di Pulau Pinang memberi kesan simpati yang sama di Sarawak atau Terengganu, misalnya, terutama kepada kaum yang sama. Melalui persepsi, jelas mereka menolak parti yang terlibat.

Di sinilah letaknya kesilapan DAP yang memanjang itu. Lapan tahun berjuang untuk isu sama yang hanya menimbulkan prasangka, keresahan, dan rasa tidak puas hati masyarakat Melayu.

Kepercayaan adalah sesuatu yang amat dalam. Permulaannya ialah dari keyakinan. Pengundi Melayu di seluruh negara dapat melihat dan mempunyai persepsi tidak yakin dengan tindak tanduk pemimpin DAP.

Jadi bagaimana mereka mahu mempercayainya? Apa lagi untuk memberi sokongan?

Justeru, DAP sekarang merasa perlu untuk bekerjasama dengan kerajaan semasa dengan menandatangani Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik (MoU-TPS) di Parlimen dua hari lepas.

Mungkin ini titik permulaan untuk parti ini menilai kembali pendekatannya dalam menguruskan isu-isu kepentingan awam, khususnya yang melibatkan golongan miskin dan tertindas, yang terdiri dari berbagai kaum termasuk kaum Melayu juga, sama ada di bandar atau di desa.

Mereka harus lebih cekap dalam menangani kebimbangan rakyat, khususnya tentang isu yang melibatkan periuk nasi golongan miskin, agar tidak dilihat angkuh, tidak peduli, dan ‘terlebih pandai’.

Lihat kembali kepada PAP, bagaimana kaum Melayu di sana mendapat peluang sama rata dan berdiri sama rendah dengan kaum-kaum lain. Bagaimana negara itu berjaya membangunkan barisan pemimpin Melayu yang berintegriti serta diterima oleh semua lapisan masyarakat dalam negara itu.

Mereka juga mampu meleraikan persepsi yang parti itu hanya mementingkan warna kulit dan memilih bulu tertentu sahaja, secara berkesan.

Selamat Hari Malaysia, Malaysians.

 

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/kenapa-melayu-tidak-sokong-dap-rosli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alahai Rm 10 Pun Berkira Murah Dah Tu Kita Kena Sokong Kerajaan Melayu Isle Demi Bmf Bagi Ayam 4 Ekor Potong 6

Alahai Rm 10 Pun Berkira Murah Dah Tu Kita Kena Sokong Kerajaan Melayu Isle Demi Bmf Bagi Ayam 4 Ekor Potong 6

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 131 hits
Terkini Harga ayam melambung naik cecah RM10 sekilogramSeptember 9 2021 Peniaga ayam di Pasar Besar Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah Bachang di sini meluahkan kebimbangan sekiranya harga jualan ayam terus melonjak melebihi RM10 Tinjauan m...
Dan Inilah Akibat Konsep Ketuanan Melayu Perdana Menteri Ikut Telunjuk Dap Orang Sarawak Sudah Protes Nak Keluar

Dan Inilah Akibat Konsep Ketuanan Melayu Perdana Menteri Ikut Telunjuk Dap Orang Sarawak Sudah Protes Nak Keluar

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 233 hits
First of all I was right when I said that the DAP will nominate the next PM But I was wrong in the timing Because with the most recent MoU between the DAP PH and the PN the Prime Minister has agreed to inputs from the DAP in making governme...
Melayu Tipu Melayu Dap Disalahkan Lagi

Melayu Tipu Melayu Dap Disalahkan Lagi

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 276 hits
Bikir PerakKwang kwang kwang Melayu TIPU Melayu Ape Pun HIDUP MELAYU takziahrakyatmarhaen
Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 221 hits
MALAY DRAMA THE VICTIMC N P dr WATanah Haram Musang King pun salah DAP Tadi tiba tiba ada walaun PAS menyelit komen tanya pasal Musang King aku mulanya malas nak komen pasal kes ni Bila dah tanya aku jawab lah Ni nak habaq Masalah tanah kat...
5 Year Plans Overlooked Indians Because Of Bias Says Dap Man

5 Year Plans Overlooked Indians Because Of Bias Says Dap Man

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 200 hits
Any plans and policies to develop the Indian community will suffer from a lack of political will to execute them a DAP leader said PETALING JAYA Malaysia s five year plans have failed to make an impact on developing the local Indian communi...
Dap S Lim Kit Siang Calls For Gencatan Senjata

Dap S Lim Kit Siang Calls For Gencatan Senjata

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 128 hits
Democratic Action Party veteran parliamentarian leader Lim Kit Siang said today that Malaysia with 592 Covid 19 deaths yesterday is currently in a worse stage than the US in its worst period during the pandemic early this year According to ...
Momokan No Anwar No Dap Tak Lagi Relevan Kata Ahli Mkt Umno

Momokan No Anwar No Dap Tak Lagi Relevan Kata Ahli Mkt Umno

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 147 hits
September 12 2021 Puad Zarkashi berkata dengan termeterainya CSA berkenaan yang dijangka dibulatkan dalam tempoh terdekat permintaan PH sudah tentu akan dipenuhi dan diterima tanpa syarat PETALING JAYA Seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi Um...
Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 198 hits
agendadaily com11 9 2021Ketua Pemuda DAP Kebangsaan Howard Lee Pencalonan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai calon Timbalan Speaker perlu ditolak semua Ahli ahli Parlimen yang akan bersidang pada Isnin ini gesa Pemuda DAP...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024