Kenapa Hutang Makin Bertambah Walaupun Dah Bayar Setiap Bulan


Inilah Antara 5 Kesilapan FATAL Yang Mungkin Anda Lakukan – Yang Menyebabkan Hutang Anda Semakin Bertambah Setiap Bulan!
Sejak kecil dulu, mak ayah berpesan supaya jangan berhutang dengan sesiapa pun.. Malah anda juga pasti turut diajar untuk segera bayarkan segala hutang untuk mengelakkan masalah lain di kemudian hari..
Tapi semakin anda membesar, anda secara tidak sengaja didedahkan dengan hutang pertama yang paling penting untuk masa depan anda iaitu “Hutang BELAJAR di IPT”.. Dan setelah anda mendapat kerja, anda juga semakin berani membuat hutang bank untuk mendapatkan kereta dan rumah.. Yang paling menakutkan lagi, anda mula berhutang guna kad kredit..
Itu belum lagi terpaksa berhutang dengan membuat personal loan untuk belanja kahwin.. Ia pasti sangat memeningkan kepala bila nak membayarnya setiap bulan selepas dapat gaji!
Hidup anda pada hari ini dipenuhi dengan hutang-hutang yang kecil, besar, nampak dan tak nampak.. Kalau anda mempunyai gaji yang besar, anda mungkin mampu membayarnya dengan mudah TETAPI jika anda hanya dapat gaji bulanan yang cukup-cukup makan, hutang-hutang ini pastinya mampu membebankan emosi anda setiap bulan..
Tapi anda perasan tak, hutang ini tak pernah surut.. Makin dibayar, makin bertambah.. Seolah-olah ianya tiada kesudahan sampailah anda mati.. Kenapa ya ianya berlaku?
Hmm.. Sebenarnya mungkin ada kesilapan yang telah anda lakukan secara tak sengaja ketika berusaha untuk membayar hutang – yang membuatkan jumlah hutang-hutang ini semakin bertambah dari semasa ke semasa walaupun pada musim COVID-19 yang mencabar ini..
Ini antara 5 kesilapan besar yang mungkin anda lakukan – yang membuatkan hutang anda semakin bertambah-tambah tanpa anda sedari..
1 – Selalu membayar hutang lewat daripada tarikh akhir bil.. Ini membolehkan pihak bank caj denda lewat bayar kepada anda setiap bulan dan meningkatkan interest rate tahunan hutang kad kredit anda.. 2 – Menggunakan kemudahan “cash advance” dengan menggunakan kad kredit anda untuk membayar hutang-hutang lain.. Ini bakal menambahkan lagi hutang-hutang anda kerana kadar faedahnya sangat tinggi.. 3 – Membayar barangan yang boleh dibeli secara cash dengan menggunakan Kad kredit.. Ini bakal menambah-nambahkan lagi jumlah hutang anda setiap bulan.. 4 – Membuat pelbagai hutang-hutang yang besar pada masa yang sama seperti menambah hutang kad kredit sewaktu anda baru sahaja lulus untuk dapatkan pinjaman rumah & kereta.. 5 – Tidak membuat sebarang perancangan kewangan yang teliti sebelum menambah hutang-hutang anda dan terlalu boros berbelanja walaupun hutang sudah keliling pinggang.. Kesilapan-kesilapan seperti terlambat bayar dan sebagainya ini sebenarnya sangat merugikan anda tapi ia sangat menguntungkan pihak bank..
Jika anda pernah melakukan kesilapan-kesilapan di atas, berhenti segera sebelum terlambat.. Sebelum jumlah hutang-hutang ini menjadi lebih banyak dan tak terkawal!
“Jadi macam mana pula nak selesaikan hutang-hutang sedia ada yang sangat memeningkan kepala ini dengan lebih berkesan?”
Rileks, sebenarnya ada cara dan strategi yang benar-benar terbukti mampu membantu anda mengurangkan jumlah hutang yang ada dengan lebih mudah.. Apa yang anda perlukan ialah disiplin diri yang tinggi bersama strategi terbaik untuk membantu anda mengawal kembali segala perbelanjaan bulanan serta mengatasi masalah hutang-hutang anda..
Strategi terbaik dan terbukti berkesan untuk membantu anda mengurangkan hutang-hutang anda ini dibongkarkan dalam sebuah ebook bertajuk “Jom Bebas hutang” hasil penulisan motivator dan penulis buku motivasi terkenal Dr HM Tuah Iskandar..
Dalam ebook ini, beliau berkongsi cara terbaik bagaimana beliau mampu membayar sebahagian besar daripada hutang-hutang beliau dan mampu mengawal kembali perbelanjaan bulanan dengan lebih teratur.. Ia bukan sekadar teori, strategi ini telah membantu ramai pembaca mengubah kehidupan mereka dengan lebih baik setelah berjaya mengawal hutang-hutang mereka!
Antara yang bakal anda pelajari dalam ebook ini ialah:
4 Jenis hutang SEBENAR yang perlu anda ketahui dan sebahagian besar daripadanya perlu dielakkan..3 Perkara WAJIB yang perlu anda miliki sebelum mengambil sesuatu hutang agar tidak terperangkap dalam bebanan hutang selama-lamanya..3 Kategori hutang dalam kehidupan anda dan cara TERBAIK untuk menyelesaikannya..10 Prinsip & Perkara PENTING yang perlu anda lakukan untuk langsaikan semua hutang anda dengan lebih mudah..3 Langkah BERKESAN yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan dan melunaskan hutang anda satu demi satu dengan lebih pantas..3 Langkah EFEKTIF yang perlu anda lakukan apabila menghadapi kesulitan serta gagal untuk membayar hutang-hutang anda..3 Perangkap nafsu & kehendak yang perlu anda ELAKKAN agar hidup anda mampu menjadi bebas dari sebarang masalah hutang..Amalan harian serta doa MUSTAJAB yang mampu membantu anda melepaskan diri dari masalah hutang serta memulihkan stress yang anda hadapi akibat hutang.. Dengan bantuan ebook ini, satu hari nanti anda pasti berjaya hidup bebas kembali daripada penjara hutang yang menghantui anda sejak zaman muda lagi.. Dari hutang belajar, kereta, rumah mahupun hutang kredit kad, anda pasti mampu membayarnya jika anda mengikuti strategi dan cara yang dikongsikan dalam ebook ini..
Siapa kata hutang-hutang ini tak boleh habis bayar walaupun 7 keturunan.. Anda pasti boleh membayarnya dengan mudah jika anda mempunyai disiplin diri yang tinggi untuk melaksanakan ilmu-ilmu yang dipelajari dalam ebook ini.. Andalah yang mengawal masa depan hidup anda!
Jom pelajari cara berkesan untuk mengawal hutang-hutang anda sekarang juga di: Jom bebas Hutang!
The post Kenapa Hutang Makin Bertambah Walaupun Dah Bayar Setiap Bulan appeared first on Onlajer.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://onlajer.com/blog/kenapa-hutang-makin-bertambah-walaupun-dah-bayar-setiap-bulan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kenapa-hutang-makin-bertambah-walaupun-dah-bayar-setiap-bulan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Kah I Hutang You Bayar Najib Najib Nasihat Bawa Punah

Kah Kah I Hutang You Bayar Najib Najib Nasihat Bawa Punah

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 141 hits
Skim i Survive Najib tingkatkan hutang kerajaan rakyat pula tanggung rugiOleh MALAYSIA DATELINE September 15 2021Cadangan Najib Tun Razak agar kerajaan memberi pinjaman automatik sehingga RM5 000 menunjukkan kerajaan tiada kemampuan untuk m...
Kerja Isteri Tak Berhenti Makin Bertambah Bila Wfh Suami Pastikan Isteri Cukup Tidur Me Time

Kerja Isteri Tak Berhenti Makin Bertambah Bila Wfh Suami Pastikan Isteri Cukup Tidur Me Time

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 222 hits
Jika sebelum ini kita tak pernah nampak cara isteri bekerja kesempatan melihat isteri bekerja tanpa henti ketika WFH ini pastinya membuka mata suami Kerja isteri makin bertambah bila mana terpaksa menguruskan hal rumah tangga kelas PdPR ana...
Anak Setahun Lapan Bulan Di Khuatiri Mati Lemas Ketika Kereta Di Parkir Tepi Sungai

Anak Setahun Lapan Bulan Di Khuatiri Mati Lemas Ketika Kereta Di Parkir Tepi Sungai

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 277 hits
KUANTAN Seorang kanak kanak berusia setahun lapan bulan dikhuatiri lemas selepas dipercayai keluar dari kereta bapanya yang diparkir berhampiran sungai Felda Jengka 4 dekat Maran pada tengah hari Rabu Ketua Polis Daerah Maran Deputi Superin...
Hanya Satu Perayaan Bulan Kebangsaan

Hanya Satu Perayaan Bulan Kebangsaan

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 224 hits
2021 merupakan tahun ke 58 penubuhan Persekutuan Malaysia Gagasan penggabungan wilayah Nusantara tertentu iaitu Tanah Melayu Singapura Brunei Sarawak dan Borneo Utara iaitu nama lama untuk Sabah disuarakan seawal 1887 oleh British untuk mem...
Kuala Krai Lokasi Sabung Ayam Kembali Dibuka Selepas 6 Bulan Diserbu Polis

Kuala Krai Lokasi Sabung Ayam Kembali Dibuka Selepas 6 Bulan Diserbu Polis

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 445 hits
Lokasi sabung ayam kembali aktif di Kuala Krai Seramai tujuh orang lelaki dicekup sewaktu mereka sedang leka menyabung ayam di kawasan ladang kelapa sawit yang sudah diserbu polis enam bulan lalu di Kampung Pok Jelak Bedal di sini Jumaat la...
Teks Mc Teks Pengacara Majlis Ramah Mesra Dan Sumbangan Sempena Bulan Ramadhan

Teks Mc Teks Pengacara Majlis Ramah Mesra Dan Sumbangan Sempena Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 577 hits
Assalamualaikum semua Bulan Ramadhan yang lalu aku diberi peluang untuk menjadi pengacara majlis ramah mesra yang diadakan di masjid kawasan taman tempat aku Sebenarnya lama aku tak menjadi mc dalam apa apa juga acara majlis Jadi boleh la a...
Sekuel Bulan Pria Terhebat Tertangguh Pengarah Polis Evo Bakal Beralih Bikin Filem Action Drama

Sekuel Bulan Pria Terhebat Tertangguh Pengarah Polis Evo Bakal Beralih Bikin Filem Action Drama

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 219 hits
Selepas melahirkan beberapa filem berkonsep aksi komedi seperti Polis Evo Cicakman 3 dan juga Bulan dan Pria Terhebat Ghaz Abu Bakar dalam perancangan untuk beralih kepada filem genre aksi drama Semestinya ianya sesuatu yang cukup dinantika...
7 Guru Di Nunukan Tak Pernah Mengajar Berbulan Bulan Terancam Dipecat

7 Guru Di Nunukan Tak Pernah Mengajar Berbulan Bulan Terancam Dipecat

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 239 hits
Ketujuh guru ini telah diberikan sanksi oleh unit pelaksana teknis masing masing dan sekarang kasusnya sedang bergulir di OPD nya dan setelah itu dilanjutkan di BPKSDM Nunukan
Penolong Pegawai Perubatan Dipenjara Dua Bulan Denda Rm17 500

Penolong Pegawai Perubatan Dipenjara Dua Bulan Denda Rm17 500

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 195 hits
Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA MOHD Zamry Yazid dijatuhkan hukuman penjara dua bulan dan denda RM17 500 oleh Mahkamah Sesyen Ayer Keroh Melaka FOTO DIYANATUL ATIQAH ZAKARYAMELAKA Padah menggunakan kedudukan untuk mendapatkan suapan melalui s...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping