Kenapa As Takut Berperang Di Ukraine



WASHINGTON – Adakah Presiden Amerika Syarikat (AS) mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan atau menyertai peperangan bagi menentang negara lain?
Itulah persoalan yang hangat dibangkitkan ketika ini selepas tentera Rusia menceroboh negara jirannya, Ukraine pada 24 Februari lalu.
Sehubungan itu, adakah Presiden AS boleh mengikut pertimbangannya sendiri dengan mengarahkan tenteranya berperang tanpa perlu melalui kelulusan daripada Kongres negara tersebut?
Adakah ia sudah menjadi amalan sejak sekian lama iaitu Presiden AS tidak perlu mendapat kelulusan Kongres negara tersebut untuk mengarahkan tenteranya berperang bagi menentang negara lain untuk mencapai sesuatu misi dan matlamatnya?
Kongres AS ialah badan perundangan kerajaan persekutuan dan ia mengandungi dua dewan penggubal undang-undang iaitu Dewan Perwakilan dan Dewan Senat.
Sebenarnya, ramai Presiden AS yang mengarahkan tentera negaranya untuk menyerang negara lain atas pelbagai sebab pada masa lalu tanpa mendapat kelulusan daripada Kongres Amerika seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negara berkenaan.
Perlembagaan AS memberikan Kongres negara berkenaan kuasa tunggal untuk mengisytiharkan perang.
Kongres AS telah mengisytiharkan perang lebih 10 kali termasuk pengisytiharan perang pertamanya dengan Great Britain pada 1812.
Bagaimanapun, ketika AS diperintah Presiden Ronald Reagan, beliau mengarahkan tenteranya menyerang Grenada, semasa negara tersebut dibawah kepimpinan Presiden George H.W. Bush, tenteranya menyerang Panama dan Somalia.
Semasa AS dibawah kepimpinan Presiden Bill Clinton, beliau menggunakan kekuatan tenteranya melakukan serangan udara ke atas Iraq, menyerang Haiti, Bosnia, Afghanistan, Sudan dan Kosovo.
Kesemua serangan tersebut dilakukan tanpa mendapat kelulusan Kongres AS.
Ketika era kepimpinan Presiden George W. Bush, AS tidak mengisytiharkan perang ke atas Afghanistan atau Iraq.
Namun, Kongres AS membenarkan penggunaan kekuatan tentera negara tersebut untuk terlibat dalam konflik atas nama memerangi keganasan.
Semasa era kempimpinan Presiden Barack Obama, beliau mengarahkan serangan tentera yang disasarkan di Libya pada tahun 2011 dan berpuluh-puluh serangan dron tanpa pemandu di Pakistan tanpa mendapat kelulusan Kongres AS.
Malah, ketika era kepimpinan Presiden Abraham Lincoln, beliau mengaku mengambil tindakan ketenteraan tanpa kelulusan Kongres AS semasa Perang Saudara berlaku pada tahun 1860an.
Presiden AS ke-33, Harry Truman tidak pernah meminta kebenaran Kongres negaranya untuk menghantar tentera ke Korea.
Sebaliknya, Truman membenarkan tindakan itu dilakukan di bawah resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan menganggpanya ia sebagai satu tindakan polis dan bukannya perang.
 
Tentera Ukraine bertempur dengan tentera Rusia tanpa kehadiran askar Amerika Syarikat. – AFP  
BIDEN ENGGAN ULANG KESILAPAN
Justeru, kenapakah Presiden AS ketika ini, Joe Biden tidak mahu menghantar tenteranya berperang di bumi Ukraine yang diceroboh tentera Rusia?
Baru-baru ini, Biden menyatakan bahawa tentera AS tidak akan terlibat dengan konflik dengan Ukraine.
Penegasan itu dibuat ketika tentera Rusia sedang mara di dalam negara Ukraine.
Beliau juga membuat keputusan tersebut selepas tentera AS berundur dari Afghanistan pada Ogos 2021 dalam suasana perpindahan yang penuh kelam-kabut sehingga menyaksikan Taliban menguasai semula negara tersebut.
Ketika itu, Biden yang merupakan Presiden AS paling tua dalam sejarah dianggap berjaya menamatkan perang di Afghanistan yang bermula pada awal Oktober 2001 sehingga Ogos 2021 melibatkan tempoh selama hampir 20 tahun.
Perang itu dimulakan oleh Bush dengan tujuan untuk menghapuskan kumpulan Al-Qaeda yang didakwa ketika itu telah melancarkan serangan ke atas bangunan berkembar World Trade Center, New York dan bangunan Pentagon dekat Washington pada September 2001.
Bilangan askar AS yang terbunuh dalam perang di Afghanistan ialah lebih 2,000 orang dan lebih 46,000 orang awam terbunuh di negara itu.
Walaupun tarikh yang dipilih AS untuk berpindah ditetapkan pada 31 Ogos 2021, Biden berkata, ia bertujuan untuk melindungi nyawa warga Amerika dan beliau dilaporkan tidak mahu melanjutkan lagi perang di Afghanistan.
Dalam peperangan itu, Ketua Al-Qaada, Osama bin Laden mati dibunuh oleh anggota tentera dalam misi khas itu di Abbottabad, Pakistan dan kumpulan tersebut tidak lagi sekuat seperti dahulu.
Bagaimanapun, Biden merupakan satu-satunya senator dari parti Demokrat yang mengundi Bush daripada parti Republikan untuk melakukan tindakan ketenteraan di Iraq bagi mencari senjata pemusnah besar-besaran ketika negara itu dipimpin oleh Presiden Saddam Hussein.
Namun, walaupun tindakan ketenteraan dilakukan di Iraq, senjata pemusnah besar-besaran masih belum ditemui sehingga sekarang tetapi negara tersebut mengalami kemerosotan yang teruk dari segi kemanusiian.
Presiden AS itu menyatakan bahawa beliau tidak mahu mengulangi kesilapan yang telah dilakukan oleh Amerika pada masa lalu.
Apa yang jelas ialah Biden pernah memberitahu NBC News pada bulan Januari lalu bahawa perang dunia akan berlaku jika askar-askar AS dan Rusia mula menembak sesama mereka.
Itulah sebab kenapa AS tidak mahu berperang di Ukraine tetapi Biden mengambil peranan aktif untuk menamatkan peperangan tersebut menerusi diplomasi.
Walaupun tidak berperang, sejumlah tentera AS telah ditempatkan di Poland yang berjiran dengan Ukraine. – Agensi
Kenapa AS takut berperang di Ukraine?
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Muhyiddin kata pengundi Cina jangan takut, PAS sudah tinggalkan Hudud Tok Mat lipat Tajuddin Krisis Rusia-Ukraine: Jeneral Perang Rusia Dibunuh Penembak Tepat Di Ukraine PRN Johor: Cukup-cukuplah dikencing ‘Atuk’ selama 22 bulan Netizen Marahkan Tindakan Ibu Tangmo Nida Sanggup Maafkan Suspek Selepas Terima Pampasan Pesawat terbesar dunia Antonov musnah di bom Rusia [VIDEO] Zeti dan keluarga terima dana 1MDB, Mahathir kata tidak tahu PRN Johor: Calon MUDA Menipu Ibu Sendiri, Apa Jaminan Tidak Menipu Pengundi? ‘Seriau Tengok’ Heboh Foto Mayat Tangmo Nida Tular Di Media Sosial, Netizen Malaysia Tolong Siasat. PPV Mega ditutup bermula 16 Mac – KP Kesihatan PM sahkan sempadan negara dibuka menjelang Hari Raya Isteri tikam zakar suami guna lembing, mangsa lari ke rumah ibu Muhyiddin Dan Mahathir Punca Kewangan Negara Tenat – Isham Jalil Layari Laman Facebook MYKMU.NET
 
Mahathir: Najib Bogel Bogel Bogel

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]

Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan Ditampar Guru Tari Padah Mengeluh Terlalu Penat

 
The post Kenapa AS takut berperang di Ukraine? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/06/kenapa-as-takut-berperang-di-ukraine/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buasir Otak Tv Kenapa Rusia Dan Ukraine Berperang

Buasir Otak Tv Kenapa Rusia Dan Ukraine Berperang

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 347 hits
Seperti yang dilaporkan dalam berita di dalam dan luar negara negara Rusia sudah mula melancarkan serangan terhadap negara Ukraine Apakah sebenarnya krisis dan konflik yang menyebabkan pergolakan antara negara Rusia dan juga Ukraine sehingg...
Aktor Ukraine Pasha Lee Terbunuh Sewaktu Berperang Dengan Rusia

Aktor Ukraine Pasha Lee Terbunuh Sewaktu Berperang Dengan Rusia

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 131 hits
Aktor Ukraine Pasha Lee Terbunuh Sewaktu Berperang Dengan Rusia SEORANG aktor terkenal Ukraine Pasha Lee dilaporkan terbunuh dalam satu serangan brutal oleh pihak Rusia sewaktu mempertahankan tanah airnya semalam Lee 33 dilaporkan terbunuh ...
M Sia Could Be In Same Shoes As Ukraine Anifah

M Sia Could Be In Same Shoes As Ukraine Anifah

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 116 hits
Datuk Seri Anifah Aman KOTA KINABALU As Malaysia prepares for the 5G network technology the government while making sure every Malaysian has equitable access to it must also consider its security aspects Parti Cinta Sabah president Datuk Se...
82 Askar Ukraine Letak Senjata Serah Diri Secara Sukarela Kepada Tentera Rusia

82 Askar Ukraine Letak Senjata Serah Diri Secara Sukarela Kepada Tentera Rusia

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 220 hits
MOSCOW 25 Februari Pasukan Angkatan Bersenjata Ukraine yang terdiri daripada 82 askar di Pulau Ular di Laut Hitam secara sukarela menyerah diri kepada Angkatan Tentera Rusia jurucakap Kementerian Pertahanan Rusia Mejar Jeneral Igor Konashen...
Krisis Rusia Ukraine Siapa Di Sebalik Nama Vladimir Dan Volodymyr

Krisis Rusia Ukraine Siapa Di Sebalik Nama Vladimir Dan Volodymyr

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 162 hits
Krisis Rusia Ukraine Siapa Di Sebalik Nama Vladimir Dan Volodymyr EJAAN sahaja mungkin berbeza namun cara sebutan nama pangkal dua sosok ini yang sekarang disebut sebut di seluruh dunia sebenarnya hampir serupa Vladimir Putin dan Volodymyr ...
Pmo Tak Puas Hati Laporan Kenyataan Pm Isu Ukraine Oleh Malaysiakini

Pmo Tak Puas Hati Laporan Kenyataan Pm Isu Ukraine Oleh Malaysiakini

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 298 hits
nbsp 27 2 22BERITA3Pejabat Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyatakan rasa kecewa terhadap nbsp laporan nbsp Malaysiakini nbsp yang memetik kenyataannya mengenai Ukraine Dalam laporan itu nbsp Malaysiakini nbsp menyorot bahawa Ismail ti...
Malaysia Lemah Nyatakan Pendirian Kecam Serangan Rusia Ke Atas Ukraine Sim Tze Tzin

Malaysia Lemah Nyatakan Pendirian Kecam Serangan Rusia Ke Atas Ukraine Sim Tze Tzin

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 239 hits
Pendirian Malaysia khususnya Perdana Menteri yang tidak mengecam keras serangan Rusia ke atas Ukraine menimbulkan tanda tanya dalam kalangan rakyat Pengarah Strategi KEADILAN Sim Tze Tzin mempersoalkan sikap PM Datuk Seri Ismail Sabri Yaako...
Pmo Protests Malaysiakini Article On Ismail S Ukraine Statement

Pmo Protests Malaysiakini Article On Ismail S Ukraine Statement

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 129 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s office has expressed disappointment with Malaysiakini over its article on his statement regarding Ukraine Malaysiakini had in the article highlighted that Ismail chose not to describe Russia s attack on ...
Pemimpin Chechen Rusia Berkata Tenteranya Telah Dikerahkan Ke Ukraine

Pemimpin Chechen Rusia Berkata Tenteranya Telah Dikerahkan Ke Ukraine

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 170 hits
MOSCOW Ramzan Kadyrov pemimpin wilayah Chechnya Rusia dan sekutu Presiden Rusia Vladimir Putin berkata pada hari Sabtu bahawa pejuang Chechnya telah dikerahkan ke Ukraine dan menggesa rakyat Ukraine untuk menggulingkan kerajaan mereka Dalam...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat