Kenapa Adib Disayangi Semua Wartawan Ini Sebak Berkongsi Pengalaman Sepanjang Di Mahkamah


MEMASUKI hari ke 13 perbicaraan Inkues Kem4tian anggota bomba dan penyelamat (JBPM) USJ, Subang Jaya, Muhammad Adib Mohd Kassim.
Seramai 18 saksi telah hadir memberi keterangan di hadapan Koroner, Rofiah Mohamad.
APAKAH AMALAN ADIB HINGGA MENJADI KESAYANGAN SEMUA PIHAK?
Sebagai wartawan yang ditugaskan untuk melaporkan perbicaraan ini setiap hari, saya tertanya-tanya apakah amalan pemuda ini sehingga menjadi kesayangan semua orang hingga nafas terakhirnya.
Jika diimbas kembali, nama Muhammad Adib mula meniti di bibir seluruh warganegara apabila dia dilaporkan parah dalam insiden rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman, USJ, awal pagi 27 November.
Seluruh warga Malaysia tanpa mengira pangkat, darjat dan keturunan bersatu hati mendoakan kesejahteraan sehingga dia sedar dari koma pada 29 November, dua hari selepas dirawat di Institut Jantung Negara (IJN).
Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin menziarahi turut Adib sewaktu di IJN Pemimpin negara termasuk pihak istana berganti menziarahi dan memberi kata semangat kepadanya.
Ketika sedang bertarung di IJN, JBPM mengadakan solat hajat di seluruh negara dan bacaan Yassin untuknya.
Bagaimanapun selepas 21 hari di rawat di IJN, Muhammad Adib akhirnya menghembuskan nafas terakhir jam 9.41 malam pada 17 Disember lalu.
Kepemergiannya turut membawa perasaan duka seluruh negara yang mengharapkan dia sembuh sepenuhnya.
DETIK HIBA , SURAM DAN SEDIH KETIKA PERBICARAAN
Bermulanya hari pertama perbicaraan inkuiri itu pada 11 Februari lalu, di mahkamah, saya merakamkan detik-detik hiba, suram dan sedih ketika saksi hadir memberi keterangan walhal mereka tidak pun mengenali pemuda itu secara peribadi.
Contohnya, saksi kesembilan, R Narresh boleh disifatkan sebagai unsung heroes dalam menyelamatkan Muhammad Adib yang ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri pada awal pagi insiden tersebut.
Narresh luahkan kesedihan kerana tidak sempat ziarah Adib di IJN Narresh yang merupakan anggota sukarelawan Pertahanan Awam Malaysia (APM) berulang kali memberitahu mahkamah bahawa dia mempunyai rasa tanggungjawab terhadap Muhammad Adib ketika orang ramai sibuk merakamkan video dan gambar.
Sedang pemandu lain enggan memberi bantuan di saat itu, Allah gerakkan pula hati seorang bekas komando, Mohd Hafizan Nordin yang sedang dalam perjalanan ke Kota Kemuning untuk membawa Adib ke hospital berdekatan.
Hafizan antara individu awal yang membantu Adib sebaik kejadian berlaku Mohd Hafizan yang merupakan saksi ke-10, pada awalnya teragak-agak untuk membantu selepas menerima amaran daripada seorang wanita India agar tidak memasuki kawasan insiden itu.
Sebaik tiba di hospital berdekatan, Narresh dilapor tegang urat dengan kakitangan hospital yang pada mulanya enggan respon terhadap kes tersebut kerana tidak mempunyai dokumen.
Bagaimanapun Narresh berjaya meyakinkan mereka bahawa betapa besarnya jasa anggota bomba terhadap masyarakat.
Proses pemindahan Muhammad Adib daripada hospital itu ke IJN turut berjalan lancar.
Sepanjang di rawat di institut perubatan itu, dia diletakkan di bawah satu pasukan yang terdiri daripada pakar-pakar berpengalaman antaranya, Ketua Unit Rawatan Rapi (ICU) , Datuk Dr Suneta Sulaiman dan Perunding Kanan Pakar Pembedahan Kardiotorasik yang masing-masing merupakan saksi ke 14 dan 15.
Biarpun baharu sahaja mengenai Muhammad Adib, saksi ke 16, salah seorang daripada pasukan perawat, Muhammad Baruji menangis di kandang saksi kerana gagal menunaikan hasrat anggota bomba itu untuk menikmati jus buah.
Pada ketika ini suasana di dalam mahkamah berbaur rasa. Sedih, sebak!
Selain saksi awam dan perubatan, inkuiri itu turut menampilkan beberapa rakan sekerja Allahyarham termasuk Ketua Balai JPBM USJ, Syed Sharil Anuar Syed Sulaiman di mahkamah.
Suasana sebak di dewan Mahkamah Tatkala Syed Syahril bercerita tentang Adib Seluruh galeri awam memberi tumpuan penuh ketika Syed Sharil yang merupakan saksi ke 18 dalam keadaan sebak menceritakan gurauan akhirnya bersama Muhammad Adib yang memohon cuti kahwin.
Iya! Tepat jangkaan. Kali kedua mahkamah ini menjadi saksi air mata abang bomba gugur di kandang saksi.
Saya juga tidak mampu menyeka air mata daripada merembes keluar.
Syed Sharil menyifatkan Muhammad Adib seorang yang komited dalam kerjaya, ringan tulang, tidak mempunyai masalah dengan sesiapa dan sentiasa tersenyum.
ADIB TAULADAN BUAT SEMUA
Semasa menunjukkan perkembangan positif di IJN, Muhammad Adib dilapor kerap menulis nama kedua ibubapanya, tunang dan seorang rakan baiknya di papan putih.
Keperibadian Muhammad Adib wajar menjadi contoh kepada semua kerana dia sangat mengutamakan keluarganya.

Dia dilaporkan sanggup memohon cuti bagi membantu ayahnya Mohd Kassim Abdul Hamid di bendang sawah selain tidak senang duduk apabila jika ibubapanya tidak sihat.
PENGHARGAAN BUAT ADIB
Kemuliaan insan yang bernama Muhammad Adib turut terpalit kepada keluarganya apabila tidak putus-putus menerima sumbangan daripada pelbagai pihak.
Antaranya Bank Simpanan Nasional (BSN) tampil untuk menyelesaikan pembiayaan sebuah Perodua Myvi yang dibelinya tatkala keluarga buntu memikirkannya.
Perodua Myvi itu dibelinya pada Oktober 2018 bagi kegunaan keluarga terutama pada hari perkahwinannya bersama tunang, Nurul Najihah Mohd Radzi yang dijadualkan pada 22 Disember.

Walaupun, perjalanan kehidupan Muhammad Adib sehingga nafas akhirnya sangat mudah seolah-olah dimuliakan ALLAH.
Semoga ALLAH merahmati kita semua.
Nukilan,
Tuan Buqhairah Tuan Muhammad Adnan
Wartawan Sinar Harian
The post Kenapa Adib Disayangi Semua? Wartawan Ini Sebak Berkongsi Pengalaman Sepanjang di Mahkamah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/kenapa-adib-disayangi-semua-wartawan-ini-sebak-berkongsi-pengalaman-sepanjang-di-mahkamah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Jgn Tinggal Aurat Jaga Buang Ego Maafkan Semua Doktor Kongsi Pengalaman Berdepan Kes Kemtian Tak Kenal Usia

Solat Jgn Tinggal Aurat Jaga Buang Ego Maafkan Semua Doktor Kongsi Pengalaman Berdepan Kes Kemtian Tak Kenal Usia

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 622 hits
Saban hari ada sahaja kisah kemtian yang kita dengar atau baca yang berlaku di negara ini Malah kadangkala ia berlaku tanpa dijangka atau lebih tepatnya secara tiba tiba Hakikatnya tiada siapa boleh mengelak saat ajal datang menjemput kita ...
Risau Anak Meragam Sepanjang Penerbangan Wanita Ini Beri 200 Goodies Comel Kepada Semua Penumpang

Risau Anak Meragam Sepanjang Penerbangan Wanita Ini Beri 200 Goodies Comel Kepada Semua Penumpang

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 483 hits
Mempunyai masa perjalanan yang panjang bersama anak kecil sudah semestinya bagus untuk mengeratkan hubungan sesama ibu dan anak namun semuanya tidak akan menjadi indah Perjalanan yang lama dan jauh terutama sekali berada dalam pesawat mungk...
Tok Ni Quran Buruk Anak Menantu Semua Tak Suka Sebak Kisah Sayu Emak Dibuang Anak

Tok Ni Quran Buruk Anak Menantu Semua Tak Suka Sebak Kisah Sayu Emak Dibuang Anak

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 472 hits
Ibu adalah segalanya Jasa mereka melahirkan dan mendidik anak anak tidak terbalas hingga ke akhir hayat Kerana itulah darjat seorang ibu itu diangkat ke tahap paling tinggi hingga syurga berada di bawah tapak kakinya Disebabkan itu kita seb...
Pengalaman Seru Tinggal Di Pulau Pribadi Kerjaannya Cuma Berenang Berjemur Dan Santai Di Pantai

Pengalaman Seru Tinggal Di Pulau Pribadi Kerjaannya Cuma Berenang Berjemur Dan Santai Di Pantai

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 250 hits
Listrik dan air terbatas tapi pemandangan alam luar biasa Ikuti cerita petualanganku saat mengeksplor sebuah pulau pribadi yang indah banget
Pengalaman Saya Apply Pinjaman Uang Online Pakai Kredivo

Pengalaman Saya Apply Pinjaman Uang Online Pakai Kredivo

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 292 hits
Kebutuhan mendesak emang bisa dateng kapan aja tanpa diduga duga Kalo punya tabungan masalah bisa selesai Yang jadi masalah adalah kalo Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Pengalaman Pertama Kali Bergelar Seorang Bapa

Pengalaman Pertama Kali Bergelar Seorang Bapa

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 310 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera 29 April 2018 merupakan detik yang penuh bermakna dalam sejarah hidup di dunia ini Seorang cahayamata yang diberi nama Zulaikha dilahirkan Sehari sebelum hari kelahiran aku Memanglah hadiah yang cukup men...
10 Tahun Tempoh Mengutip Pengalaman Yang Cukup Berharga

10 Tahun Tempoh Mengutip Pengalaman Yang Cukup Berharga

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 303 hits
Assalamualaikum dan selamat tahun baru walaupun dah masuk 18 hari di tahun baru tahun ini memulakan dengan aktiviti yang berbeza Hampir 2 minggu di tahun baru berada di tanah suci Mekah dan Madinah untuk mengerjakan umrah dan ziarah di sana...
Pengalaman Harungi Ribut

Pengalaman Harungi Ribut

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 332 hits
AssalamualaikumPengalaman yang tidak dapat dilupakan hari ini dimana balik elok sampai depan flat floral ribut kuay Bayangkan dahan pokok besar besar jatuh berdebuk kena cermin dan bumbung kereta Dalam hati berdoa agar tidak ada mana mana p...
Pas Banyak Pengalaman Bentuk Kerajaan Campuran Kata Hadi

Pas Banyak Pengalaman Bentuk Kerajaan Campuran Kata Hadi

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 252 hits
March 9 2019 11 56 PMPETALING JAYA PAS mengambil pandangan yang lebih luas berhubung hasrat Umno membentuk kerajaan campuran dengannya di Perlis Kelantan Terengganu dan Pahang kata Presiden Abdul Hadi Awang Pada sidang media yang disiarkan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram