Tok Ni Quran Buruk Anak Menantu Semua Tak Suka Sebak Kisah Sayu Emak Dibuang Anak


Ibu adalah segalanya. Jasa mereka melahirkan dan mendidik anak-anak tidak terbalas hingga ke akhir hayat. Kerana itulah darjat seorang ibu itu diangkat ke tahap paling tinggi hingga syurga berada di bawah tapak kakinya.
Disebabkan itu, kita sebagai anak seharusnya memuliakan mereka. Bayangkan, untuk anak-anak berkata ‘Ha’ pun ditegah oleh Allah SWT untuk dilakukan kepada ibu, apatah lagi jika kita bersikap kasar, membentak atau ke tahap memukul mereka.
Perkongsian daripada Natipah Abu ini ternyata menjentik emosi yang membaca. Pertemuannya secara tidak sengaja dengan seorang ibu yang sudah uzur membawa kepada pengajaran dalam hidup agar kita lebih menghormati ibu bapa. Moga menjadi renungan buat semua.
Lagu nilah qur’an buruk… ” Tok nak pi rumah orang tua Bedong. Sat lagi Tok jalan la pelan- pelan pi ..”
Tok yang duduk di meja sebelah kami itu bercakap sendirian sambil menyuap cendol di dalam mulut. Di sisinya ada sebuah beg .. yang mungkin diisi dengan kain-baju.
” Tok mai dari mana ni?” Soal seorang pelanggan di meja sebelah. Ingin tahu.. kerana dari keadaannya yang sudah setua itu.. biasanya jarang lagi berjalan seorang diri.
” Tok mai dari Kulim. Anak Tok tak suka Tok. Menantu pun meluat. Tok ni menyusahkan depa. Lagu nilah qur’an buruk ! Agaknya kalau Tok mati esok pun, depa lempaq Tok dalam hutan saja.”
Kak Pah yang ada di meja sebelah terkedu dengan jawapannya. Pelanggan lain yang ada di dalam warung di Pekan Bedong itu semua memandang ke arah dia dengan bermacam riak di wajah.
” Tak kan laa anak Tok nak buat macam tu! Tok yang tak mau duduk dengan depa kot…” Sampuk seorang lelaki di meja hadapan. Kak Pah pandang wajah Tok .. kesiannya. Dalam usia setua itu, dia kena melalui ini semua tak kira walau apa pun alasannya.
Dari wajahnya yang dicelakkan mata, penampilan yang kemas dan bergaya ditambah dengan seutas jam di tangan.. rasanya Tok ini seorang yang bekerjaya di zaman mudanya mungkin.

Bukan orang kampung biasa.. Dia bukanlah orang kampung biasa. Dia datang dengan bas dari Kulim. Dia tahu di Bedong ini ada rumah orang tua-tua. Itu sudah cukup membuktikan dia seorang yang ada pengetahuan.
Katanya.. dia berumur 86 tahun. Orang lain dalam usia dia sudah ada yang terlantar di katil. Tapi dia masih sihat dan mampu berjalan sendirian sejauh itu.
” Jom.. saya nak pi hantaq Tok pi rumah orang tua-tua tu. Saya nak lalu kot tu..” Salah seorang pelanggan yang bersimpati menawarkan untuk menghantar Tok ke sana. Tok bangun dan bersalaman mesra dengan semua pelanggan termasuk Kak Pah. Dia kelihatan gembira sekali dan Kak Pah sempat mengambil gambar dia.
Membelek gambar wajahnya… tiba-tiba teringat sesuatu. Kak Pah buka balik wasap dengan salah seorang pegawai JKM. Kami ada berjanji hendak menziarahi seorang pesakit kanser Disember lalu.
Tapi pada hari itu, dia tiba- tiba membatalkan kerana perlu menguruskan penghantaran pulang seorang warga emas yang ditemui merayau dan telah dihantar ke Rumah Sri Kenangan Bedong.
Bila Kak Pah bandingkan gambar yang dia kirim kepada Kak Pah dengan gambar yang Kak Pah ambil sekejap tadi.. ternyata itulah Tok, orang yang sama.
Sudah dua kali Tok datang ke Bedong dan ini merupakan kali ke 3. Kemasukan ke RSK bukanlah sembarangan. Perlu ada perintah mahkamah atau dihantar oleh JKM di mana si pemohon tinggal.
Call anak lelaki dia suruh ambil mak dia ” Kami call anak lelaki dia suruh mai ambik mak dia… dia kata hantar saja mak dia ke stesen bas. Pandai pi… pandailah dia balik,” Patutlah… Mungkin apa yang Tok luahkan tadi ada benarnya.
Kesian.. dalam usia Tok, adat dunia kata, mungkin ada berapa hari saja lagi masa utk dia. Bukannya dia hendak menongkat langit. Sepatutnya kita sebagai anak… kena bersabar melayan ibu atau pun ayah kita dalam keadaan mereka sudah lanjut usia.
Dalam keadaan ingatan dan kudrat yang sudah tidak seperti dulu lagi ini, memang sungguh mencabar. Tetapi… apalah sangat jika dibandingkan dengan pengorbanan mereka selama berpuluh tahun membesarkan kita dulu.
Anak-anak Tok ini bertuah kerana… setidaknya dia masih boleh mengurus diri sedangkan di luar sana.. berapa ramai anak-anak yang terpaksa bekorban menjaga ibu-ayah yang sudah terlantar. Bermain dengan kencing- berak ibu ayah demi tanggung-jawab dan kasih sayang.
Sesungguhnya.. kita sendiri pun tak pernah tahu bagaimana hari tua kita kelak. Cuma yang pasti.. apa yang kita tanam.. itulah yang akan kita tuai, kan!
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber: siakapkeli & Newsviral
The post ”Tok Ni ‘Quran Buruk’ Anak Menantu Semua Tak Suka”. Sebak, Kisah Sayu Emak Dibuang Anak appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/tok-ni-quran-buruk-anak-menantu-semua-tak-suka-sebak-kisah-sayu-emak-dibuang-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bimbang Ibu Terjatuh Viral Foto Bawa Ibu Naik Motor Anak Dedah Kisah Sayu

Bimbang Ibu Terjatuh Viral Foto Bawa Ibu Naik Motor Anak Dedah Kisah Sayu

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 790 hits
Bimbang Ibu Terjatuh Viral Foto Bawa Ibu Naik Motor Anak Dedah Kisah Sayu Baru baru ini viral di media sosial gambar seorang anak menyuap makanan kepada ibu yang sudah tua Gambar yang ditangkap di sebuah kedai makan sekitar Wakaf Bharu Tump...
Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 529 hits
The ReporterRasa sebak di hati netizen tidak setanding dengan rasa sebak si anak yang lebih mengenali dan dekat dengan ibunya Di hari genapnya si anak bongsu berusia 21 tahun si ibu mendedahkan bahawa dia nyaris kehilangan nyawa ketika mela...
Video Menitik Air Mata Sayu Hati Dengar Nyanyian Anak Syurga Ini Undang Sebak

Video Menitik Air Mata Sayu Hati Dengar Nyanyian Anak Syurga Ini Undang Sebak

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 611 hits
VIDEO Menitik Air Mata Sayu Hati Dengar Nyanyian Anak Syurga Ini Undang Sebak Difahamkan anak syurga ini tinggal di Feda Air Tawar 2 dan baru berusia 7 tahun Menurut Puteri Irdina Farisya anak syurga ini adalah adik saudaranya Dia membesar ...
Semua Pahala Saya Sebagai Doktor Saya Sedekah Untuk Abah Ini Janji Anak Pelawak Mr Os Sebaik Bergelar Doktor

Semua Pahala Saya Sebagai Doktor Saya Sedekah Untuk Abah Ini Janji Anak Pelawak Mr Os Sebaik Bergelar Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 575 hits
Usaha pelawak Allahyarham Mohd Yusof Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Mr Os dalam memberi pendidikan yang sempurna membuahkan hasil apabila anak sulungnya Syafiqa Hayra kini bergelar doktor Biarpun tidak mempunyai pelajaran tinggi na...
Nak Mak Taknak Duduk Sini Sebak Bila Dengar Ibu Rayu Anak Keluarkan Dirinya Dari Rumah Orang Tua

Nak Mak Taknak Duduk Sini Sebak Bila Dengar Ibu Rayu Anak Keluarkan Dirinya Dari Rumah Orang Tua

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 987 hits
Nak kalau sayangkan mak ambil mak di rumah orang tua tua Mak tak nak duduk sini Begitu rintihan seorang wanita warga emas yang ingin mencari anak anaknya kerana tidak mahu menghabiskan sisa hidupnya di pusat jagaan warga emas Posting video ...
Anak Kecil Memang Suka Main Tembak Tembak Tahu Sebabnya

Anak Kecil Memang Suka Main Tembak Tembak Tahu Sebabnya

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 485 hits
Seingat sayalah cuma anak perempuan saya yang tidak betul betul minat dengan permainan tembak tembak semasa dia masih kecil Bila dah besar ni je ada nampak kecenderungan bermain permainan tembak tembak samada permainan video arked atau perm...
Bila Anak Bertambah Kasih Sayang Kena 100 Peratus Untuk Semua Anak Bukan Bahagi Dua

Bila Anak Bertambah Kasih Sayang Kena 100 Peratus Untuk Semua Anak Bukan Bahagi Dua

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 294 hits
Berapa jam sehari diperlukan untuk bonding time Ibu anak dan Ayah anak Ramai ibu bapa mengeluh disebabkan sibuk bekerja anak sekolah pagi petang kita beri alasan masa untuk bersama anak sering tak cukup Perkongsian dari Puan yang juga seora...
Bahagiakah Lepas Bercerai Lihat 9 Kesan Buruk Yang Akan Dialami Anak Ini Dulu

Bahagiakah Lepas Bercerai Lihat 9 Kesan Buruk Yang Akan Dialami Anak Ini Dulu

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 276 hits
Aini Syafiqah dan Aiman Haikal rasa tidak lagi sehaluan setelah 10 tahun hidup bersama hingga membuat keputusan untuk bercerai Namun mereka bimbang apakah akibat perceraian bagi anak mereka yang masih lagi kecil Kita sedia maklum perceraian...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri

Koleksi Ucapan Pantun Selamat Hari Ibu 2024

Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture