Kenangan Mengusik Jiwa Petronas Jalan Pasir Putih








Assalamualaikum.


     Pada suatu malam dalam bulan puasa, Abang Hashim mengunjungi kami. Ketika itu aku, Man, Amin dan Yaya sedang melepak selepas menunaikan sholat sunat taraweh. Abg Hashim memberitahu kami bahawa Pengawal Ronda, Saduku Ali sedang mencari seorang pekerja yang akan ditugaskan di Petronas. Pada mulanya dia menawarkan pekerjaan itu kepada Min, tetapi dia menolak. Kemudian aku pun menawarkan diriku untuk bekerja dengan syarikat kawalan keselamatan itu. Pada keesokan harinya aku pun menghadiri temuduga di pejabatnya, Sisco, terletak dijalan Gopeng. Aku telah diterima bertugas dan akan bermula pada malam esok.

     Dengan bermulanya kerja baru ini dapatlah aku menambahkan pendapatan sampingan. Kerjanya mudah saja, aku dikehendaki berkawal mulai jam 7 malam sehingga jam 7 pagi di Station Minyak Petronas Jalan Pasir Putih. Station minyak ini masih belum beroperasi. Kawasannya luas. Hiasan luaran nya cantik dan reka bentuk bangunannya sangat menarik. Pastinya menjadi tumpuan kenderaan yang melalui jalan ini.

     Pada mulanya aku merasa ketakutan apabila tibanya tengah malam kerana dibelakang bangunan ini masih berhutan tebal kerana masih belum dibersihkan lagi. Lagipun inilah pertama kali aku berkerja diwaktu malam begini. 3 malam kemudian member-member sekampung turut sama melepak dan tidur disini. Ketika ini aku mulai berasa seronok bekerja disini.

     Biasanya selepas pukul satu pagi barulah aku tidur. Tempat tidur agak selesa meskipun tidak berdinding. Tidak lama kemudian aku pun memperolehi tempat tidur yang benar-benar selesa yakni di dalam sebuah bilik yang mana bilik ini bakal dijadikan surau setelah beroperasi nanti. Biasanya aku tidak bersendirian, Zul, Yaya dan Mie ada menemani. Mereka berasa lebih enak tidur disini daripada tidur di rumah. Apatah lagi setelah aku memperolehi sebuah radio kaset yang canggih sebagai alat hiburan setiap malam. Begitulah keadaan dan suasana tempat tugasku.

     Suatu malam aku dikejutkan oleh seorang pemuda India yang merempuh masuk kawasan station minyak ini dengan basikalnya. Dia kelihatan sangat mabuk.

     "Sini tak boleh masuk. Mengapa lu masuk sini?" Soalku.

     "Maaf abang, saya ingat mau sini tidur", jawabnya.

     "Sini tak boleh tidur!", Kataku melarangnya.

     "Saya tarak tempat mau tidur la abang..." ,dia mula merayu.

     "Tak boleh!", Aku bertegas lantas bertindak menghalau dia dari kawasan ini. Sambil merungut-rungut pemuda India itu meninggalkan tempat ini dengan mengayuh basikalnya. Aku belum pernah melihat dia sebelum ini. Agaknya dia orang baru disini.

     Malam itu aku bersendirian. Member-member aku tidak datang bertandang. Sewaktu aku baru saja hendak melelapkan mata, pemuda India itu datang lagi. Dia merayu-rayu agar aku membenarkan dia tidur disini. Akhirnya atas dasar perikemanusiaan, aku pun benarkan untuk satu malam sahaja. Dia pun tidurlah dikaki lima bangunan petronas ini. Keesokan paginya, dia bangun awal dan berlalu pergi entah kemana. Pada malamnya, dia datang lagi dan mengadu sedang kelaparan sedangkan bau todi masih hinggap ke hidungku.. Aku berasa kasihan lantas membelanja dia makan. Ketika makan dia telah menceritakan perihal hidupnya. Setelah larut malam dia tidur disini lagi.

     Menurut ceritanya, seluruh keluarganya telah diusir dari kediaman mereka di Estet Pinji kerana tidak membayar sewa rumah. Setelah itu, ibu bapanya menumpang di rumah abangnya di Desa Aman. Dia tidak turut serta kerana kakak iparnya tidak menyukai dirinya. Kini dia tiada tempat tinggal hanya merayau-rayau mengikut langkah kakinya. Juga tidak mempunyai pekerjaan. Entah betul atau cuma cerita rekaan dia saja, aku tak pasti. Namun yang pasti setelah dua malam bertemu dia dalam keadaan mabuk todi. Aku benarkan dia untuk tidur disini tetapi dengan syarat, dia mesti berusaha untuk berhenti minum minuman keras itu. Keesokan malamnya dia datang dan nampaknya dia menepati janjinya, tidak lagi dalam keadaan mabuk. Aku dan Mie telah melayaninya dengan baik dan mengajarkannya tentang Agama Islam. Namanya Raju, budi bicaranya baik dan aku pasti sekiranya dia tidak mabuk, dia akan menjadi seorang yang berhati mulia.

     Sebulan kemudian, Raju telah turut bekerja ditempat ini, menjadi pengawal keselamatan disebelah siang. Seperti biasa aku membekalkan makanan dan sedikit wang kupinjamkan kepadanya sementara menantikan hari penerimaan gaji. Mulai detik ini, dia tidak lagi kemana-mana. Station minyak ini bagaikan rumahnya. Disini dia bekerja dan disini juga tempat tidurnya. Setiap malam kami (yakni aku dan member-member sekampung) sering bergurau senda dan berkaraoke bersamanya. Semakin lama hubungan aku dan Raju semakin akrab. Dia telah menganggap aku sebagai abangnya dan yang paling mengembirakan adalah dia berjanji akan memeluk Agama Islam. Setiap malam aku mengajarnya asas agama kepadanya. Nampaknya dia gembira mempelajarinya.

     Bulan seterusnya station minyak ini mula beroperasi. Pengawal keselamatan pada waktu siang tidak diperlukan lagi. Raju pun diminta untuk bertugas di tempat lain. Tetapi dia enggan dengan alasan tempat kerja baru itu jauh. Aku memujuknya agar menerima saja pekerjaan di tempat baru itu kerana jika tidak mahu dia akan diberhentikan. Mahu atau tidak, dia harus akur dengsn perintah baru ini. Waktu bertugas juga turut bertukar daripada bertugas waktu siang kepada bertugas waktu malam.

     Malam tersebut dia tidak tidur lagi disini kerana dia bertugas disana. Tetspi malam berikutnya tiba-tiba dia muncul pads jam sebelas malam. Aku terkejut dan bertanya, "hei Raju, lu tarak keja ke ini malam?"

     "Saya tak mau sana keja!" Jawabnya.

     "Apa pasal tak mau keja sana?* Tanyaku lagi.

     *Saya mau keja sini juga sama abang." Jawabnya.

     "Oo.. tak boleh la ini macam Raju. Itu tokey sudah panggil lu keja sana, lu kena sana keja juga. Kalau lu tak mau ikut cakap tokey nanti lu kena buang keja la Raju..." Ucapku cuba memujuknya.

     Raju mendiamkan diri tanpa bicara apa-apa. Lalu aku menyambung kata, "nanti kalau lu sudah tarak keja, mana mau dapat duit? Lagi mau makan minum siapa mau kasi? Sekarang saya boleh tolong lu tapi sampai bila lu mau harapkan saya? Kalau saya sudah tarak sini, apa macam?" Bebelku padanya.

     "Ok la abang, saya pergi..." Ucapnya lantas mencapai basikalnya dan meninggalkan aku. Alhamdulillah mahu juga dia mendengar kata-kataku, bisik hatiku.

     Malam esoknya ketika aku baru sampai untuk memulakan kerja, aki mendapati Raju telah berada disini sedang baring terlentang dikaki lima bangunan ini. Ah! Dia ponteng lagi, getus hatiku. Aku segera membangunkannya dan menyuruh dia pergi ke tempat kerjanya. Sewaktu dia bercakap denganku, aku menghidu bau todi. Sudah! Dia minum lagi... Keluhku.

     "Hei Raju! Lu minum lagi?" Soalku dalam nada marah.

     "Tarak la abang. Saya mana ada minum.." dia menafikannya.

     "Lu jangan mau tipu sama saya..! Saya bukan bodoh punya orang..!" Aku mula menengkinnya.

     "Ya.. Ya.. Saya ada minum, tapi sikit juga abang..." Akhirnya dia mengaku juga.

     "Tarak kira la lu minum banyak atau sikit, tapi lu mabuk juga, tarak elok itu macam.." nada suaraku merendah. "Saya sudah cakap berapa kali ar Raju, jangan minum lagi. Lu tarak kasian ka sama diri lu sendiri?" 

     "Saya manyak susah hati la abang..." Air matanya mula mengalir. Dia mengulangi kisah sedihnya yang lalu. Kisah yang telah kudengar sejak pertama kali bertemu dengannya. Namun aku merasa sangat kecewa dengan sikapnya yang mahu kembali mabuk setelah lebih sebulan dia tinggalkan.

     "Dulu saya sudah cakap..." Ucapku lagi, "ini bukan cara mau kasi hati senang. Saya juga ada cakap kalau hati susah lu ingat la sama Tuhan, doa dan minta sama dia kasi hati lu senang." 

     Sewaktu aku sedang memberikan kata-kata semangat kepada Raju, Pengawal Ronda, Saduku Ali datang dan bertanyakan apa yang sudah terjadi sehingga Raju tidak hadir di tempat dia ditugaskan. Aku pun menceritakan padanya perihal Raju. Kemudian dia pun memerintahkan Raju agar segeralah ke tempat kerjanya. Setelah mereka meninggalkan aku bersendirian, aku melayani perasaanku sendiri. Aku berfikir bahawa ada kata-kataku yang menyinggung perasaan Raju. Mungkin telah mengguriskan hatinya.

     Sewaktu aku baru saja mahu melelapkan mata, tiba-tiba muncul lagi Saduku Ali membawakan sebuah berita yang menggemparkan. Katanya, Raju telah kemalangan sewaktu mahu ke tempat kerjanya. Sekarang dia telah berada di hospital. Aku merasa bimbang, bagaimana agaknya keadaan dia tu, adakah dalam keadaan parah? Aku tidak dapat tidur lena memikirkan dirinya.

      Tiga hari kemudian, baharulah aku melihat dia kembali, kepalanya berjahit dan berjalan terjengket-jengket. Dalam keadaan begitu pun, dia masih belum sedar, masih dalam keadaan mabuk. Mungkin kerana ingin mendamaikan jiwa yang resah, masaalah khidupan yang rumit, diri yang ditimpa malang dan kini sudah kehilangan pekerjaan. Aku tidak mampu lagi menenangkan jiwanya yang bergejolak itu. Aku biarkan dia begitu. Hati aku sendiri resah serta kecewa dengan sikapnya, namun masih ada secebis rasa simpati dan kasih terhadapnya.
       Masa berlalu, Stesen Minyak Petronas telah diambil alih oleh orang perseorangan. Haji Noh namanya. Aku juga turut bertuar majikan, berkerja dibawah kuasa Haji Noh. Setelah Haji Noh mengambil alih stesen minyak ini, Raju tidak lagi dibenarkan berada di sini lagi.  Aku pun terpaksa mengusir Raju secara paksa apabila dia enggan. Dia berasa marah dengan perlakuanku terhadapnya. Tentu dia berfikir aku telah membencinya. Tidak! Sesekali tidak! Raju sudah seperti adikku sendiri. Kasih sayangku terhadapnya sudah lama wujud, cuma aku benci dengan sikapnya yang degil dan pemalas, tetapi dia tidak mengerti...

      Semenjak itu aku tidak lagi melihat dia. Aku rindu, alangkan indahnya dapat bersama seperti dulu. Aku mencarinya. Beberapa bulan berlalu, aku mendapat khabar Raju sudah tiada di sini lagi. Dia tinggal jauh dari sini, bersama abangnya di Australia. Semoga dia bertambah baik. Tinggal kenangan.

      ..............................

      Semenjak Raju tiada, berkerja di Stesen Minyak Petronas ini terasa hambar. Kebosanan mulai mengintai ke hulu hatiku. Rakan-rakanku yang lain juga sudah mula jarang datang melepak di sini. Beberapa bulan kemudian aku hanya berkerja sambil lewa dengan hanya tidur saja sepanjang waktu kerja. Jika dibuang kerja pun aku sudah tidak peduli, kerana yang penting aku masih ada kerja di siang hari yakni sebagai seorang pemotong rumput

      Tuan Haji Noh pemilik baru stesen minyak ini telah merancang untuk meningkatkan operasi perniagaanya kearah dua puluh empat jam waktu operasi. Dia yakin hasil perniagannya akan meningkat berlipat kali ganda memandangkan belum ada stesen minyak yang lain di Jalan Pasir Putih ini yang berbuat demikian. Setelah stesen minyak ini beroperasi dua puluh empat jam, aku bertukar jawatan yakni dari seorang pengawal keselamatan menjadi seorang pengisi minyak. Namun begitu gaji aku masih ditahap lama. Bertugas sebagai pengisi minyak ini telah mengugat prestasi kerjaku disiang hari. Aku sering kelelahan ketika bertugas memotong rumput akibat dari kekurangan tidur. Mutu kerjaku begitu teruk dan selalu pula ponteng kerja. Jika keadaan ini berlanjut, pasti suatu hari nanti aku akan dibuang kerja. 
      Maka aku mula berfikir untuk mengorbanan salah satu pekerjaanku, samaada berhenti kerja di stesen minyak ini atau berhenti kerja memotong rumput. Kalau hendak ikutkan kata hati, aku lebih memilih untuk berhenti kerja sebagai pengisiminyak ini lagipun aku sudah bosan dengan kerja ini ditambah pula gaji yang diterima murah sangat. Akan tetapi yang jadi masaalahnya majikan mesin rumput tempat aku berkerja sekarang sedang hendak disenarai hitamkan oleh MBI atas sebab hasil kerja yang tidak memuaskan. Jika disenarai hitamkan, sudah pasti semua pekerja akan diberhentikan. Inilah yang merunsingkan fikiran aku sekarang

      Penghujung tahun 1991, genaplah setahun aku bertugas di Stesen Minyak Petronas ini. Seperti biasa aku dan Pakcik Osman sedang bertugas. Kami diarahkan bertugas secara bergilir-gilir. Namun kami tidak melaksanakan arahan tersebut. Kami berdua tidur dengan nyenyak. Jika ada pelanggan datang untuk mengisi minyak, mereka terpaksa membunyikan hon bertalu-talu sehingga salah seorang diantara kami terjaga. Pada suatu hari, seperti biasa aku menunaikan sholat subuh apabila telah masuk waktu. Ketika di rakaat yang kedua, aku mendengar suara-suara keras, dan suara pakcik Osman yag gementar. Rupa-rupanya dia sedang diperas ugut oleh beberapa orang perompak. Kedengaran Pakcik Osman merayu agar mereka tidak menggangu aku yang sedang sholat. Ketika ini aku mula mengelabah. Aku kehilangan tumpuan dan khusuk dalam sholat. Jantungku berdegup kencang. Anggota badanku mengeletar. Aku sedaya upaya menenangkan diri. Setelah selesai sholat, aku pun keluar dari bilik untuk menemui Pakcik Osman. Ketika ini perompak-perompak itu sudah pergi meninggalkan tempat ini. Pakcik Osman mengeluh panjang. Dia menceritakan segala yang telah terjadi. Semua duit hasil pada malam ini telah mereka ambil, tidak ada sesen pun yang tinggal. Namun sebenarnya masih ada wang dua ratus ringgit didalam poket seluarku tetapi ini tidak aku beritahu pada Pakcik Osman

      Setelah Haji Noh datang pagi itu, dia segera membawa kami ke Balai Polis Jalan Pasir Putih untuk membuat laporan. Di situ aku tidak becerita banyak kerana aku idak terlibat langsung dengan peristiwa rompakan ini. Pakcik Osman yang membuat laporan lengkap di atas semua yang telah terjadi. Hampir jam sepuluh pagi, kami baru keluar dari balai polis tersebut. Aku pulang ke rumah dengan tangan berisi. Semenjak kejadian itu kami sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga. Aku nekad akan berhenti kerja setelah cukup bulan nanti

      Begitulah kisah suka duka sepanjang aku berkerja di Stesen Minyak Petronas ini. Semuanya tinggal kenangan. Rusda B.A Januari 1992


    Perkongsian ilmu amat digalakkan, semoga bermanafaat buat semua pembaca, untuk teruskan membaca, silalah berkunjung ke teratak hamba. arizwanmerahs. damai tanpa perang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://arizwanmerahs.blogspot.com/2018/08/kenangan-mengusik-jiwa-petronas-jalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto Penampakan Gagahnya Merah Putih Raksasa Terbentang Di Tebing Gua Lalay Bogor

Foto Penampakan Gagahnya Merah Putih Raksasa Terbentang Di Tebing Gua Lalay Bogor

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 73 hits
Pengibaran bendera merah putih raksasa berukuran 12 meter itu dilakukan dalam rangka peringatan HUT ke 79 Kemerdekaan RI
Video Senyum Tipis Prabowo Lirikan Jokowi Sukses Paskibraka Kibarkan Merah Putih Di Ikn

Video Senyum Tipis Prabowo Lirikan Jokowi Sukses Paskibraka Kibarkan Merah Putih Di Ikn

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 51 hits
Presiden Jokowi menggelar upacara meriah peringatan Hari Ulang Tahun ke 79 RI siap digelar di Ibu Kota Nusantara pada Sabtu 17 Agustus 2024
Video Tegang Detik Detik Kibar Sang Saka Merah Putih Pertama Di Ikn Jokowi Prabowo Terus Melirik

Video Tegang Detik Detik Kibar Sang Saka Merah Putih Pertama Di Ikn Jokowi Prabowo Terus Melirik

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 76 hits
Presiden Joko Widodo menjadi inspektur upacara Hari Ulang Tahun ke 79 Republik Indonesia di Istana Negara Ibu Kota Nusantara Kalimant
Paskibraka Tim Nusantara Baru Siap Kibarkan Sang Merah Putih Di Ikn

Paskibraka Tim Nusantara Baru Siap Kibarkan Sang Merah Putih Di Ikn

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 80 hits
Livenia Evelyn Kurniawan Paskibraka perwakilan Provinsi Kalimantan Timur terpilih sebagai pembawa bendera Merah Putih
Pj Wali Kota Kediri Zanariah Ikuti Kirab Merah Putih Raksasa

Pj Wali Kota Kediri Zanariah Ikuti Kirab Merah Putih Raksasa

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 95 hits
Zanariah berpesan kepada para pemuda di Kota Kediri untuk terus bertekad mendorong semangat kebangsaan
Melihat Dekorasi Luar Ruang Sidang Tahunan Mpr Ri Ada Helikopter Merah Putih Mejeng Di Lapangan

Melihat Dekorasi Luar Ruang Sidang Tahunan Mpr Ri Ada Helikopter Merah Putih Mejeng Di Lapangan

papar berkaitan - pada 16/8/2024 - jumlah : 60 hits
Rencananya kegiatan ini akan dibuka oleh Ketua MPR RI Bambang Soesatyo dan dilanjut pidato Presiden Joko Widodo Jumat
Foto Jelang Hut Ke 79 Kemerdekaan Ri Aksi Paskibra Kibarkan Merah Putih Hiasi Monumen Selamat Datang

Foto Jelang Hut Ke 79 Kemerdekaan Ri Aksi Paskibra Kibarkan Merah Putih Hiasi Monumen Selamat Datang

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 56 hits
Pengibaran bendera tersebut dilakukan selama Agustus sebagai bagian dari program Bulan Kebangsaan
Gambar Kucing Tedi Si Putih

Gambar Kucing Tedi Si Putih

papar berkaitan - pada 4/8/2024 - jumlah : 132 hits
Si Putih kucing yang selalu temani nenek di mesin jahit Inilah Si Putih sekor sekor nye kucing yang dibenarkan duduk dalam rumah grandma Badan dia gebu macam seekor arnab dia amat sopan santun Tetapi jangan salah sangka Si Putih ini seekor ...
Ibu Ayah Dan Alam Semesta

Program Baharu Yang Lebih Mengujakan Dalam Peszta Edisi Ketiga

Apple Perlahan Boeing Meningkat Bagaimana Aliran Berubah

Kari Ikan Mayong

Terompak Sana Tertukar Sini

Saya Tak Takut Kita Jumpa Di Mahkamah Dr Muhamad Akmal Tegaskan Kepada Teresa

15 Absolutely Stunning Diy Fall Wreath Projects You Will Definitely Try

Lg Gram Ready To Define The Next Gen Ai Laptop With New Intel Core Ultra Processors


echo '';
Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic


Bayi Saya Sakit Mata

The Benefits Of Using Cloud Based Proposal Software For Businesses

Agak Luar Biasa Media Dalam Industri Syak Jung Somin Jung Haein Sedang Bercinta

Asyik Dapat Perempuan Cantik Je Netizen Persoal Hubungan Rapat Ryu Junyeol Krystal

Anwar S Ex Aide Arrested After Guns Drugs Found In Car

Serbuan Di Gisb