Kenali Warga Mexico Milena Salgado Merasa Sabah Seperti Rumah Kedua Baginya


Milena Salgado Lynn di bengkel perdagangan hidupan liar secara haram di Sabah. (Gambar Milena Salgado Lynn) klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU: Milena Salgado Lynn melangkah ke Sabah pada tahun 2007 dengan satu perkara - untuk menamatkan pengajian doktor falsafah dalam sains biologi.

Dia ketika itu adalah pelajar di Universiti Cardiff Wales dan dia ingin belajar penyakit malaria pada orangutan dan vektor yang terlibat. Tetapi dia tidak dapat melakukannya dan dia berubah untuk mempelajari monyet dan monyet proboscis, dan genetik penduduk dengan dana dari Kerajaan Mexico.


Ijazahnya sudah lama ditamatkan, tetapi 14 tahun kemudian, dia masih di Sabah. Wanita berusia 44 tahun dari Cuernavaca di negara Morelos di Mexico tidak puas untuk dan masih ingin mempelajari lebih banyak tentang Negeri di Bawah Bayu.

"Harmoni," kata Salgado Lynn kepada FMT ketika diminta untuk menjelaskan dengan satu perkataan apa yang dia suka mengenai Sabah.

“Masyarakatnya sangat toleran, mempunyai budaya ramah dan cara berfikir yang baik. Dan kepercayaan yang berbeza hidup dalam harmoni - saya suka itu.

“Sudah tentu, ada kualiti hidup. Itu berharga kerana tidak semua orang dapat memiliki peluang yang sama sambil juga memiliki pantai yang indah di sini. Hanya dalam masa 2 jam, anda boleh memandu ke Gunung Kinabalu.

"Hebat di sini."

Salgado Lynn, yang kini menjadi penasihat ilmiah di pakaian penyelidikan hidupan liar tempatan Danau Girang Field Center (DGFC) bahkan mengadakan perkahwinan tradisional Kadazan dengan Benoit Goossens pasanganya warga Belgium pada tahun 2010. Goossens mengetuai DGFC.

Anak lelaki mereka, genap berusia 10 tahun bulan hadapan, dilahirkan di Kota Kinabalu.

Milena Salgado Lynn mengumpulkan sampel tinja OrangUtan di sebuah hutan di Kinabatangan. (Gambar Milena Salgado Lynn)
Dia mempunyai jadual sibuk di tempat kerja, tetapi dia merasa memuaskan. Sebilangan besar pemenuhan itu datang dari mengetahui bahawa orang yang dia berinteraksi dengannya dalam pekerjaannya sangat meminati apa yang mereka lakukan.

"Saya sangat menyukai orang-orang dan cara mereka bekerjasama di sini mengenai isu-isu alam sekitar dan pelbagai NGO yang bekerjasama juga," katanya.

“Ketika saya sampai di sini, Sabah kelihatan seperti tempat saya tinggal ketika kecil di Mexico - cuaca, penduduk dan tumbuh-tumbuhan. Itu juga sebab mengapa saya tinggal di sini. Rasanya seperti di rumah. "


Kerajaan Mexico baru-baru ini memberikan penghargaan kepada Salgado Lynn sebagai orang Mexico yang dibezakan kerana kerjanya dalam mengembangkan program kajian dan pemuliharaan ekosistem dan hidupan liar yang terancam untuk bertahan lama dan memerangi perdagangan haram.

Kedutaan Mexico mengatakan bahawa sumbangannya untuk mempromosikan persefahaman dan persahabatan antara orang Mexico dan rakyat Malaysia dan karya ilmiahnya yang luar biasa mempromosikan imej positif Mexico.

Duta besar Mexico untuk Malaysia Edmundo Font (sebahagiannya disekat) dan konsul kedutaan Mexico Carlos Villeda bercakap dengan Milena Salgado Lynn (di kaca televisyen) semasa penyampaian anugerah murni Mexico. (Gambar kedutaan Mexico)
"Adalah suatu penghormatan dan hak istimewa untuk memberikan pengiktirafan dan pingat ini kepada seorang wanita Mexico yang telah mengembangkan semangatnya dalam bidang sains dan yang menunjukkan bahawa bakat dari negara kita melampaui batas," kata duta besar Mexico untuk Malaysia, Edmundo Font.

"Milena adalah jambatan hubungan erat antara Kerajaan Mexico dan Malaysia untuk pemuliharaan ekosistem dan spesies hidupan liar yang terancam."

Anugerah ini diberikan kepada orang Mexico yang telah tinggal di luar negara selama lebih dari 5 tahun berturut-turut dan telah mencapai pencapaian dalam bidang kepakaran mereka.

Salgado Lynn mengatakan bahawa dia tidak tahu bahawa anugerah itu wujud, dan dia bersyukur menerimanya.


"Saya dengan rendah hati menerima penghargaan ini tetapi saya jelas merasakan apa yang saya sumbangkan bukanlah hanya dari sumbangan dari diri saya sendiri. Tapi ia adalah kerjasama bersama pasukan.

"Jadi, bagi saya, penghargaan ini adalah pengiktirafan dari apa yang telah dicapai oleh pasukan kami bersama."

Dia memberitahu FMT bahawa dia tidak bersedia untuk mengatakan 'adios' kepada Sabah dalam masa terdekat jika dia boleh mengikutinya.

"Saya akan tinggal sehingga visa kerja saya tidak diperbaharui," katanya sambil tertawa. "Sekiranya kekuatan saya fikir saya tidak mempunyai apa-apa lagi untuk menyumbang, ketika itulah saya akan pergi. Saya tidak melihat alasan lain untuk pergi.

"Saya telah bekerja selama lebih dari 10 tahun di sini dan saya harap saya dapat sekurang-kurangnya 10 lagi. Tetapi tentu saja, semakin lama semakin baik. "

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/kenali-warga-mexico-milena-salgado.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
241 Rumah Warga Terdampak Banjir Di Seluma Bengkulu

241 Rumah Warga Terdampak Banjir Di Seluma Bengkulu

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 166 hits
Kelima desa terdampak berada di di Kecamatan Talo Kecil yaitu Desa Bakal Dalam Napalan Tebat Sibun Taba dan Talang Padang Saat banjir terjadi tinggi muka air berkisar 35 hingga 100 cm
Tuntaskan Vaksinasi Covid 19 Gibran Bakal Datangi Rumah Warga

Tuntaskan Vaksinasi Covid 19 Gibran Bakal Datangi Rumah Warga

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 169 hits
Wali Kota Solo Gibran Rakabuming Raka menyebut hingga Selasa kemarin capaian vaksinasi sudah melebihi target atau lebih dari 115 persen Target vaksinasi yang ditetapkan Pemerintah Kota Solo sebesar 417 151 orang dari total jumlah penduduk s...
Berpuluh Ribu Warga Asing Ghaib Di Sabah Sarawak

Berpuluh Ribu Warga Asing Ghaib Di Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 323 hits
Bas yang membawa pekerja warga asing FOTO ARKIB NSTP Pengambilan penggajian pekerja asing di Sabah Sarawak kurang cekap Kuala Lumpur Pengurusan pengambilan dan penggajian pekerja asing di Sabah dan Sarawak dalam tempoh 2017 hingga 2019 dida...
Piala Malaysia Sabah Fc Ikat Kelantan Fc Kedua Dua Pasukan Terus Kemarau Kemenangan

Piala Malaysia Sabah Fc Ikat Kelantan Fc Kedua Dua Pasukan Terus Kemarau Kemenangan

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 273 hits
Aksi penuh perlawanan Kelantan FC Vs Sabah FC di Stadium Muhammad IV Kota Bharu berkesudahan dengan keputusan 2 2 Kedua dua jaringan Sabah FC terhasil dari dua sepakan penalti yang disempurnakan oleh Ketua Pasukan Risto Mitrevski FT KELANTA...
Bunyi Letupan Sangat Kuat Seperti Dipanah Petir Rumah Bergegar

Bunyi Letupan Sangat Kuat Seperti Dipanah Petir Rumah Bergegar

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 183 hits
Lebih 80 penduduk Malaysia memilih penggunaan gas LPG untuk memasak Kes kebakaran banyak dilaporkan terjadi yang berpunca oleh penyimpanan tong gas tidak betul litar pintas dan penggunaan api mancis Siapa sangka hanya dengan kesilapan kecil...
Warga Emas Dilaporkan Tidak Pulang Ke Rumah Ditemukan Lemas Dalam Parit

Warga Emas Dilaporkan Tidak Pulang Ke Rumah Ditemukan Lemas Dalam Parit

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 231 hits
Anggota bomba mengangkat mayat seorang warga emas yang mati lemas di dalam parit di Parit Bentong Jalan Parit Jalil Tongkang Pechah Batu Pahat Johor hari ini Foto BERNAMA Warga emas gagal pulang kontak rapat kes Covid 19 ditemui lemas di pa...
Latihan Bahasa Melayu Prasekolah Kenali Rumah Saya

Latihan Bahasa Melayu Prasekolah Kenali Rumah Saya

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 313 hits
Latihan Bahasa Melayu Prasekolah Kenali Rumah Saya Modul latihan berkenaan dengan perkakasan rumah ini adalah bagi membantu murid prasekolah dan sekolah rendah untuk menambah kosa kata mengenai objek yang terdapat di sekeliling mereka Aktiv...
Buatlah Tabung Rumah Tangga Andai Kata Suami Pergi Dulu Isteri Anak Tak Susah

Buatlah Tabung Rumah Tangga Andai Kata Suami Pergi Dulu Isteri Anak Tak Susah

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 234 hits
Ajal rezeki jodoh semuanya sudah ditetapkan oleh Allah Cuma bila dan bagaimana ia berlaku semuanya rahsia Bagaimanapun menyentuh bab kematian pasangan suami isteri akan fikir jauh jika salah seorang pergi dulu bagaimanakah nasib diri dan an...
Jauh Betul Perjalanan Tu Video Jodoh Jiran Sebelah Rumah Netizen Terhibur Tengok Wanita Balik Dari Rumah Mertua

Jauh Betul Perjalanan Tu Video Jodoh Jiran Sebelah Rumah Netizen Terhibur Tengok Wanita Balik Dari Rumah Mertua

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 463 hits
Berikutan pengumuman yang telah dibuat mengenai keputusan merentas negeri sudah dibenarkan bagi yang mencukupi 2 d0s vaks1n ramai yang mengambil peluang untuk meretas negeri untuk berjumpa dengan keluarga masing2 yang berada di kejauhan Set...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord