Kenali Tiga Golongan Penyebab Negara Kita Mundur


 

OLEH :  NORMAN RADUAN
POSTED BY AMIR WRLR
Himpunan 400 anak muda dan himpunan 107 Ahli Parlimen dikecam dengan pelbagai andaian. Bodoh, tidak takut mati, gila kuasa dan sebagainya.
Siapa yang berkata begitu? Ia ada tiga golongan. Pertama, mereka yang dikatakan ‘macai’, kedua, mereka yg bergelar walaun dan ketiga mereka yang berfikiran lebih kolot dari rakyat Zimbabwe. Kenapa?
Ketika puluhan ribu manusia di seluruh dunia terutama negara-negara maju seperti bandaraya Los Angeles, Sydney, New York, London dan banyak lagi berdemontrasi mengecam Israel dan membela Palestin, ada kalian melihat mereka menulis di media sosial mengecam tindakan tersebut?
Sebabnya bukan Anwar Ibrahim di kota London tersebut dan bukan Lim Guan Eng di New York tersebut.
Apabila Pusat Pemberian Vaksin (PPV) padat manusia dan dikatakan ramai yang dijangkiti Covid-19 di situ, ada suara-suara mereka ini mengecam di media sosial mereka? Begitu juga jutaan pekerja kilang, mereka bisu.
Kenapa negara kita mundur dan kenapa Umno boleh mengusai negara 60 tahun lamanya? Ia terjadi kerana ada beberapa ‘puak’ Melayu yang mudah diperhambakan. Mahu kenali siapa mereka itu?
1) Puak A
Pemain politik sendiri. Mereka menjadi pengikut dan pengampu politik untuk mendapat laba politik. Kelompok inilah yang kuat menghasut orang Melayu dengan memainkan sentimen perkauman.
Sasaran utama mereka kepada Melayu luar bandar yang rasis atau popular dipanggil ‘macai’. Mereka menghasut untuk perut mereka dan keluarga. Projek dan komisen adalah modus operandi mereka. Yang malangnya orang bawahan (rakyat teramai).
2) Puak B
Golongan orang kampung yang ekstrem kepada agama dan kurang berpendidikan. Kelompok ini mudah terkhayal dengan mereka yang berjubah dan berserban. Mereka ini dianggap mencari jalan pintas ke syurga. Kelompok ini dikenali sebagai walaun.
Puak ini sukar diubah, pertama kerana taksub dan kurang pendidikan. Puak ini takkan peduli apa bukti yang diberikan walaupun sekali lagi bulan terbelah dua. Ketaksuban mereka tidak akan berubah.
3) Puak C
Golongan yang hanya ikut-ikutan. Puak ini tidak berada di dalam parti dan dilihat neutral atau bersederhana dalam politik. Namun, hakikatnya puak ini akan mengecam musuh politik mereka. Contoh, kes himpunan anak muda dan Ahli Parlimen. Jika ajak berhujah mereka sukar menjawab dengan fakta.
Mereka inilah yang ramai terpengaruh dengan Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) untuk mengecam tindakan anak muda dan Ahli Parlimen.
Alasannya mudah ‘tak sayang nyawa’ musim Covid-19. Tapi himpunan ribuan untuk Palestin, kesesakan PPV, kesesakan kilang-kilang, himpunan menteri-menteri di rumah Perdana Menteri, dia tak peduli. Golongan inilah yang disebut pemikiran lebih kolot daripada rakyat Zimbabwe.
Kelompok ini ramai dan hanya tahu merungut seperti kes Covid-19 tinggi, ribuan rakyat bunuh diri, ribuan mati kerana Covid-19, jutaan hilang pekerjaan tetapi mereka tidak tahu puncanya dan kenapa ia berlaku.
Mereka hanya merungut. Ini memang gaya kebanyakan orang Melayu, tidak mahu berfikir dan mudah terhasut dan taksub. Sebab itu jika ada kes skim cepat kaya 90 peratus orang Melayu akan tertipu.
Kelompok penyebab negara mundur menggelar anak muda yang menyertai himpunan #Lawan sebagai bodoh dan tidak takut mati.Moralnya di sini sekarang baharu kita tahu kenapa kerajaan yang dulu boleh bertahan 60 tahun lamanya memerintah negara walaupun berpuluh bilion setahun wang rakyat dirompak setiap tahun. Sebab mentaliti tiga kelompok itu.
Jika kaum Cina menguasai bidang peniagaan, kaum India dan Sikh menguasai bidang perubatan dan guaman, orang Melayu menguasai bidang rasuah. Buktinya setiap bulan yang dibawa ke mahkamah kerana rasuah rata-rata orang Melayu.
Orang Melayu kelas bawahan didoktrinkan dengan sifat perkauman hingga minda mereka terus dijajah dengan dibutakan kebenaran. Bagi mereka negara ini milik orang Melayu sahaja. Orang Melayu sahaja yang perlu dibela hingga orang Melayu boleh melakukan apa sahaja jenis jenayah dan perlu disokong atas nama Melayu.
Apabila dalam keadaan sekarang baru kita sedar. Berbilion wang dirompak tersebut, kita mampu membina 20 lagi hospital dengan kelengkapan terkini. Kita mampu menyediakan penempatan lebih selesa mereka yang dikuarantin. Kita mampu memberikan pelbagai bantuan subsidi kepada rakyat.
Namun, rakyat bergelar macai, walaun dan berfikiran lebih kolot daripada rakyat Zimbabwe itu tidak tahu kekayaan negara ini mampu untuk kerajaan lakukannya tapi kerana merekalah negara ini berhutang trilion. Itu bezanya pemikiran rakyat negara maju dan pemikiran rakyat dunia ketiga.
Pemikiran rakyat dunia ketiga mengakibatkan negara yang kaya ini berhutang trilion ringgit.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/kenali-tiga-golongan-penyebab-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aturan Sim C Tiga Golongan Berlaku Mulai Agustus 2021 Biaya Pembuatan Tetap Sama

Aturan Sim C Tiga Golongan Berlaku Mulai Agustus 2021 Biaya Pembuatan Tetap Sama

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 206 hits
Direktur Registrasi dan Identifikasi Korlantas Polri Brigjen Yusuf menyampaikan aturan tersebut rencananya diberlakukan mulai Agustus 2021
Benarkah Gabenor Bank Negara Malaysia Aishah Wujud

Benarkah Gabenor Bank Negara Malaysia Aishah Wujud

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 466 hits
Wang Kertas RM1 Tandatangan Gabenor Aishah Ini gambar wang kertas RM1 yang dikatakan telah ditandatangani oleh gabenor Bank Negara Malaysia bernama Aishah benarkah gabenor BNM Aishah wujud dalam penulisan kali ini mykoleksi akan merungkaika...
Bunga Bahasa Negara

Bunga Bahasa Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 183 hits
Oleh Dr Naza Sani AgusAnugerah Profesor Emeritus kepada Nik Safiah Karim iaitu gelaran paling berprestij yang diterima daripada Universiti Malaya pada tahun 2004 memang layak disandang oleh beliau Sumbangan yang telah beliau berikan sepanja...
Melihat Besaran Bonus Atlet Peraih Medali Olimpiade Tokyo 2020 Negara Mana Yang Paling Jor Joran

Melihat Besaran Bonus Atlet Peraih Medali Olimpiade Tokyo 2020 Negara Mana Yang Paling Jor Joran

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 306 hits
Apresiasi perjuangan mereka mengharumkan nama Tanah Air Indonesia termasuk negara yang ngasih bonus sangat besar lo untuk atletnya
Aaron Chia Soh Wooi Yik Pungut Pingat Pertama Negara Di Sukan Olimpik Tokyo

Aaron Chia Soh Wooi Yik Pungut Pingat Pertama Negara Di Sukan Olimpik Tokyo

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 456 hits
Pasangan beregu lelaki utama berjaya memungut pingat untuk pasukan negara selepas memperoleh pingat gangsa sebentar tadi Aaron Chia Soh Wooi Yik berjaya menumpaskan pasangan beregu Indonesia yang juga pilihan kedua Mohammad Ahsan Hendra Set...
Hari Yang Sungguh Memalukan Negara

Hari Yang Sungguh Memalukan Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 221 hits
Apabila anak muda Negara dimanipulasi untuk berdemo berdekatan dengan Dataran Merdeka Negara negara jiran ASEAN melihat suasana ini sebagai satu keadaan yang amat menjelikkan apabila di Rantau ini berhadapan dengan peperangan melawan Pandem...
Warga Emas Seluruh Negara Boleh Walk In Vaksin Mulai Minggu Depan

Warga Emas Seluruh Negara Boleh Walk In Vaksin Mulai Minggu Depan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 303 hits
Khairy Jamaluddin berkata pemberian vaksin kepada warga emas secara walk in akan diperluas ke seluruh negara mulai minggu hadapan PETALING JAYA Pasukan Petugas Khas Imunisasi Covid 19 memutuskan pemberian vaksin secara walk in kepada warga ...
Walau Parlimen Tutup Menteri Dan Peguam Negara Berkumpul Di Rumah Pm Malam Tadi

Walau Parlimen Tutup Menteri Dan Peguam Negara Berkumpul Di Rumah Pm Malam Tadi

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 189 hits
FAZLI RADZIWalaupun sidang Parlimen ditangguhkan atas alasan bagi mencegah perebakan jangkitan Covid 19 lain pula halnya dengan sekumpulan menteri apabila berkumpul di rumah Perdana Menteri Pertemuan mereka malam tadi termasuk Peguam Negara...
Letak Jawatan Bina Semula Negara Di Bulan Merdeka

Letak Jawatan Bina Semula Negara Di Bulan Merdeka

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 182 hits
Ahli Parlimen Bayan Baru Sim Tze Tzin menyifatkan bulan Ogos selaku bulan Kemerdekaan adalah bulan yang sesuai untuk membina semula negara Beliau berkata Ahli ahli Parlimen yang berkumpul di Dataran Merdeka hari ini adalah sebagai simbolik ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional