Kenali Lebuh Raya Di Lembah Klang Supaya Tak Sesat


Bila cerita pasal lebuh raya kat Lembah Klang ni, memang kecut perut jadinya. Kalau dah salah masuk simpang memang makan masa betul nak pusing kembali ke pangkal jalan. Hahahaha~ Jom !! Kakak nak kenalkan semua lebuh raya yang ada di Lembah Klang supaya awak awak tak sesat barat macam kakak.



Pembinaan lebuh raya di Malaysia adalah berdasarkan konsesi syarikat swasta yang dikawalselia sepenuhnya oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia. Sehingga tahun 2006 merekodkan panjang keseluruhan lebuh raya di Malaysia ialah 1,821 kilometer bersamaan dengan 1,130 batu.

MAJU EXPRESSWAY (MEX)
MEX yang sebelum ini dikenali sebagai Lebuhraya Kuala Lumpur - Putrajaya (KLPE) dan Lebuhraya Khusus KL - KLIA. Lebuh raya sepanjang 26 kilometer (16 batu) ini menghubungkan pusat bandaraya Kuala Lumpur dan Putrajaya dan bakal dipanjangkan sehingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang terletak di Sepang, Selangor


Projek ini dicadangkan pada tahun 1995 tetapi telah digantung pada tahun 1997 berikutan Krisis Kewangan Asia 1997 dan dihidupkan semula pada tahun 2004 dan siap sepenuhnya pada Disember 2007


LEBUHRAYA DAMANSARA - PUCHONG (LDP)
LDP adalah lebuh raya antarabandar yang menghubungkan Sri Damansara di sebelah utara, merentasi Petaling Jaya, Puchong dan Putrajaya di belah selatan Lembah Klang. Merekodkan lebih dari 500,000 buah kenderaan yang menggunakan laluan ini pada setiap hari


Perlaksanaan projek Lebuhraya Damansara-Puchong dikendalikan oleh syarikat konsesi Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd adalah sebahagian daripada rancangan pelan induk keseluruhan kerajaan yang merangkumi keperluan Rancangan Struktur Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Rancangan Trafik Majlis Bandaraya Petaling Jaya. Kerja pembinaan melibatkan kerja-kerja menaiktaraf jalan sediada kepada laluan berkembar 3 lorong 2 hala.




NEW PANTAI EXPRESSWAY (NPE)
NPE ialah lebuh raya utama di kawasan Lembah Klang, Malaysia. Lebuhraya berukuran 19.6 km (12.2 batu) ini mempermudah capaian ke Kuala Lumpur dari kawasan Subang Jaya dan Bandar Sunway, mengelakkan kesesakan di laluan Lebuhraya Persekutuan pada waktu puncak. NPE terdiri daripada Penghubung Utama dan Penghubung Salak. "Lebuhraya Baru Pantai" ialah nama yang ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia, tetapi ramai yang menyangka namanya "Lebuhraya Pantai Baru". Kilometer sifarnya terletak di Persimpangan Jengka di Subang Jaya, Selangor.


NPE dibina dari tahun 2000 hingga 2003. Pembinaan lebuh raya dipimpin oleh IJM Corporation bersama anak syarikatnya Road Builder. Fasa 1, iaitu di antara bulatan Jengka dan Bandar Sunway siap pada tahun 2002., diikuti bahagian seterusnya dari Bandar Sunway ke Pantai Baharu (Fasa 2) dan dari Pantai ke Salak Selatan (Fasa 3: Hubungan Salak) pada tahun 2003. Lebuhraya ini dibuka pada 30 April 2004.


Lebuhraya ini sebenarnya merupakan gabungan Jalan Subang Utama (Persiaran Tujuan - PJS), Jalan Klang Lama (Lebuhraya Persekutuan - Jalan Templer) dan Jalan Pantai Dalam (Jalan Bangsar - Kampung Pantai Dalam). Persimpangan Tujuan yang menggantikan simpang jalan T dibina dari tahun 2004 hingga 2006. Susur Bulatan Gasing dari NPE ke Jalan Gasing turut dibina dari tahun 2004 hingga 2006. Susur khas ke aras tempat letak kereta Sunway Pyramid juga dibina dari Januari hingga November 2007, sebelum dibuka pada Disember 2007.


KESAS
Lebuhraya Shah Alam (KESAS) adalah sebuah lebuh raya ekspres perbandaran yang menghubungkan antara Pandamaran, Klang dengan Sri Petaling, Kuala Lumpur. Dibina bagi mengurangkan kesesakan di Lebuhraya Persekutuan, Lebuhraya Shah Alam adalah lebuh raya timur-barat ketiga di dalam kawasan Lembah Klang selepas Lebuhraya Persekutuan dan Lebuhraya Baru Lembah Klang. Lebuh raya 34.5 km (21.4 bt) ini dilengkapi dengan lorong motosikal untuk menjaga keselamatan penunggang motosikal.






LEBUH RAYA PERSEKUTUAN

Lebuhraya Persekutuan menjadi lebuh raya utama di kawasan Lembah Klang memandangkan ia menghubungkan bandar raya utama di kawasan tersebut termasuk Klang, Shah Alam, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun, peningkatan kadar trafik hasil peningkatan menyebabkan kapasiti lebuh raya tersebut mencapai tahap puncaknya pada pertengahan 1990-an dan akibatnya kesesakan jalan raya yang teruk sepanjang lebuh raya tersebut menjadi lumrah terutamanya pada awal pagi dan lewat petang. Dianggarkan sebanyak 25-30 ribu buah kenderaan melalui Lebuhraya Persekutuan pada waktu puncak setiap hari.

Sejarah lebuh raya ini bermula sejak pemisahan Singapura dari Malaysia yang mengakibatkan kerajaan menjadikan Port Swettenham (kini Pelabuhan Klang) sebagai pelabuhan utama negara menggantikan Pelabuhan Singapura. Kerajaan merancang untuk membina sebuah lebuh raya bagi menghubungkan Pelabuhan Klang ke Kuala Lumpur dengan menaik taraf jajaran Jalan Kuala Lumpur - Klang sedia ada kepada sebuah lebuh raya penuh melalui penggantian persimpangan lampu isyarat kepada persimpangan bertingkat, menjadikan Lebuhraya Persekutuan sebagai lebuh raya ekspres pertama di Malaysia.




SPRINT

Sistem Penyuraian Trafik KL Barat, Western KL Traffic Dispersial System atau Lebuhraya Sprint ialah rangkaian lebuh raya utama di Lembah Klang, Malaysia. Lebuhraya sepanjang 26.5 km (16.5 batu) terbahagi kepada tiga bahagian :


Kerinchi Link : Sepanjang 11.5 km (7.1 batu) dari Persimpangan Seputeh di Lebuhraya Persekutuan ke NKVE di Jalan Duta. Kilometer Sifar terletak di susur Kerinchi terletak di Persimpangan Mont Kiara - NKVE.Damansara Link : Sepanjang 9.5 km (5.9 batu) dari Kayu Ara ke Jalan Duta - Semantan Interchange. Kilometer Sifar bahagian Damansara Link terletak di Kampung Kayu Ara di Petaling Jaya, Selangor.Penchala Link : Sepanjang 5.5 km (3.4 batu) dari Lebuhraya Damansara - Puchong di Penchala, Terowong Penchala ke Mont Kiara. Kilometer Sifar bahagian Penchala Link terletak di Mont Kiara Interchange.
Ia adalah jalan dua dan tiga lorong yang dibina untuk menyuraikan lalu lintas dari jalan bandar yang sesak dan jalan kediaman menuju ke bandar raya Kuala Lumpur dari pinggir barat Petaling Jaya dan Damansara serta kawasan sekitarnya. Ia adalah salah satu lebuh raya paling sibuk semasa waktu sibuk dari/ke Kuala Lumpur.


LATAR EXPRESSWAY
Lebuhraya KL - Kuala Selangor ( Lebuhraya LATAR ) menghubungkan Kuala Lumpur di Templer's Park di daerah Gombak dengan perbandaran Ijok di daerah Kuala Selangor di pantai Barat Semenanjung. Ia dibuka pada hari Khamis 23 Jun 2011.



Lebuhraya berkembar 33km adalah jalan penghubung alternatif ke Jalan Sungai Buloh - Kuala Selangor ( Jalan Persekutuan 54 ) sekarang. Lebuhraya LATAR menyediakan pemanduan yang lebih pantas, selamat, lancar dan tidak sesak yang mengambil masa hanya 18 minit untuk dicapai dari hujung ke hujung. Penumpang akan mendapat akses mudah, kemudahan dan ketersambungan ke banyak komuniti dan perbandaran di sepanjang Lebuhraya LATAR

Lebuhraya LATAR mempunyai enam persimpangan dan enam plaza tol di setiap sisi lebuh raya. Enam persimpangan itu memberikan akses yang lebih pantas dan mudah ke Lebuhraya Koridor Guthrie sedia ada, Lebuhraya Utara-Selatan PLUS dan Lebuhraya Pantai Barat masa hadapan






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.atiehilmi.com/2022/11/kenali-lebuh-raya-di-lembah-klang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langsung Perkembangan Terkini Banjir Di Klang 10 Nov 2022

Langsung Perkembangan Terkini Banjir Di Klang 10 Nov 2022

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 235 hits
Menteri Besar Selangor merangkap calon Pakatan Harapan Parlimen Gombak Datuk Seri Amirudin Shari melawat pusat perpindahan sementara di Sekolah Kebangsaan Kampung Johan Setia Klang AWANInews undibanjir SUBSCRIBE now Astro Awani https www y
Pru15 Keputusan Rayuan Bekas Ahli Parlimen Klang Pengundi Pandan Esok

Pru15 Keputusan Rayuan Bekas Ahli Parlimen Klang Pengundi Pandan Esok

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 135 hits
Bekas Ahli Parlimen Klang Charles Santiago dan pengundi Parlimen Pandan Syed Iskandar Syed Jaafar memfailkan dua saman pemula untuk menghalang pilihan raya umum ke 15 diadakan PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan menetapkan esok untuk memutuskan dua i...
8 Rescued In Flood Hit Kg Johan Setia Klang

8 Rescued In Flood Hit Kg Johan Setia Klang

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 142 hits
Bomba personnel rescuing victims caught by rising waters in Kampung Johan Setia in Klang SHAH ALAM Eight people were saved by rescue teams after Kampung Johan Setia in Klang was hit by floodwaters today Selangor fire and rescue department d...
200 Rumah Di Kampung Johan Setia Klang Terjejas Banjir

200 Rumah Di Kampung Johan Setia Klang Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 138 hits
KIRA KIRA 200 rumah di Kampung Johan Setia Klang terjejas akibat kejadian banjir kilat sekitar pukul 6 petang ini Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Norazam Khamis berkata berdasarkan laporan awal paras air di beberapa tempat di...
A Vote For Bn Is A Vote To Free Najib Zahid From Criminal Charges Ex Klang Mp Tells Malaysians

A Vote For Bn Is A Vote To Free Najib Zahid From Criminal Charges Ex Klang Mp Tells Malaysians

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 134 hits
Voting for the Barisan Nasional coalition in the 15th general election would be equivalent to voting to free its leaders Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and Datuk Seri Najib Razak from their ongoing criminal trials DAP s Charles Santiago said...
Exodus From Klang Valley On Eve Of Voting

Exodus From Klang Valley On Eve Of Voting

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 216 hits
Major highways were clogged up this morning as motorists left the Klang Valley on the eve of the 15th general election As of 9 30am today traffic information on Google Maps showed a 40km crawl from Batu Caves Selangor heading east to Bukit ...
Suruhanjaya Pilihan Raya

Suruhanjaya Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 237 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 Terdapat banyak kelemahan dalam pilihan raya 2 Tetapi Suruhanjaya Pilihan Raya tidak hendak dengar teguran berkenaan kelemahan ini 3 Jika tidak dibetulkan rasuah dan penipuan akan dilakukan dalam pilihan raya 4...
Badan Penapis Calon Pilihan Raya

Badan Penapis Calon Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 212 hits
Sebaik sahaja selesai penamaan calon PRU15 Sabtu lalu kita dapat saksikan seramai 1 386 calon akan bertanding sama ada mewakili parti mereka atau pun bebas dalam merebut kerusi Parlimen dan juga negeri Ini menunjukkan bahawa menjadi wakil r...
Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di Terengganu

Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di Terengganu

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 241 hits
Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di TerengganuAssalamualaikum Hi korang Tinggal beberapa hari lagi kita akan menunaikan tanggungjawap kita sebagai pengundi Tempat mengundi dah tahu korang dah tahu ke siapa calon yang akan bertanding kat tem...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord