Kenali Etnik Muslim Uyghur Yang Ditindas Diseksa Kerajaan China



Berikut merupakan catatan Saudara Mohd Khairul Anwar Ismail yang juga dikenali dengan nama pena ‘Abu Akhyar Al-Qudsi’, seorang Peguambela dan Peguamcara di Mahkamah Tinggi Malaya. Beliau juga merupakan Exco Undang-Undang Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim Pusat), Pengerusi Universal Justice Network (UJN) serta Pengerusi Grup Peguam ABIM (GPA).Ramai yang telah berkongsi kisah masyarakat uyghur di Xinjiang yang dilarang berpuasa oleh kerajaan China. Ramai yang beremosi dengan menzahirkan perasan marah, sedih, geram dan berbagai-bagai lagi. Tapi hakikatnya, tidak ramai yang mengetahui siapa sebenarnya Uyghur?
Isu Uyghur bukan isu baru. Bukan baru tahun ini mereka dilarang berpuasa, tetapi telah berpuluh tahun, dan bukan hanya larangan berpuasa tetapi juga larangan-larangan ibadah yang lain seperti larangan memakai hijab bagi wanita, larangan bersolat dan berbagai-bagai lagi. Tahukah tuan/puan bahawa sebenarnya kaum Uyghur itu bukanlah etnik Cina? dan Xinjiang itu sebenarnya bukanlah sebahagian daripada China?
Hakikatnya bangsa Uyghur itu ialah satu bangsa tersendiri dan istimewa tiada kaitan keturunan dengan bangsa Cina!! Mahu buktinya? Tuan/puan lihat gambar tiga orang bangsa Uyghur yang Grup Peguam ABIM (GPA) selamatkan dan melepaskan mereka daripada sebarang pertuduhan di Mahkamah Perundangan Malaysia.
Rupa paras mereka tiada langsung rupa paras orang Cina! Rupa mereka hampir kepada rupa orang Turki dan mereka berbahasa bahasa Turki bukannya berbahasa Cina. Tetapi kenapa pula Xinjiang dan China? Sebenarnya nama asal Xinjiang ialah Turkistan Timur. Turkistan bermaksud tanah orang-orang Turki. Orang Turki mereka berasal daripada sini iaitu Turkistan.
Sehingga ke hari ini mereka masih berkongsi bahasa yang sama, agama yang sama dan budaya yang sama, selain wajah mereka juga hampir sama. Turkistan adalah sebuah wilayah Islam, penduduknya ialah bangsa Uyghur beragama Islam, dan beramal dengan Islam. Turkistan telah dijajah oleh China sejak sekian lama. Namun pada tahun 1955, Parti Komunis China telah secara rasmi menukar nama Turkistan Timur kepada Xinjiang (bermaksud ‘the new territory’ iaitu wilayah baru).

Hakikatnya, Turkistan itu berbeza dengan China, mereka punya bahasa sendiri, budaya sendiri, malah mereka mempunyai perlembagaan negara sendiri dan bendera sendiri. Bendera mereka berwarna biru sama seperti Turki yang berbendera merah. Mulai tahun itu, IDENTITI ISLAM dihilangkan. Nama negara Turkistan Timur ditukar kepada Xinjiang, manakala nama penduduk turut ditukar (contohnya, Salahuddin kepada Shalayiding).
Mulai tahun itu, juga penindasan demi penindasan dialami mereka. .Identiti Islam dilarang ditonjolkan seperti dilarang menyimpan janggut bagi lelaki, dilarang memakai tudung bagi perempuan, Ajaran Islam tidak dibenarkan diamalkan di sesetangah tempat seperti dilarang solat, dilarang berpuasa, semua itu dilarang dan diharamkan. Kaum Uyghur turut ditangkap tanpa sebab, dipenjarakan, diseksa, dan dibunuh; selain kaum wanita pula dirogol.
Rekod kerajaan China terhadap Uyghur ini paling buruk sekali berbanding rekod layanan tentera Israel terhadap penduduk Palestin. Nasib penduduk Uyghur pula lebih malang berbanding penduduk Palestin. Palestin hanya tinggal Gaza yang sekangkang kera, sedangkan Uygur sudah tidak bernegara. Turkistan pula sudah hilang dari peta dunia. Kerana itu Orang Uyghur ini diibaratkan sebagai Palestin di Asia. Hakikatnya, lebih teruk dari Palestin.
Selain daripada penindasan demi penindasan, pembersihan etnik juga sedang dilakukan. Kaum Han dimasukkan beramai-ramai ke dalam Xinjiang bagi mengurangkan majoriti kaum Uyghur selain membunuh kaum Uyghur. Zalimnya kerajaan komunis China ini lebih zalim daripada kaum Zionis. Bezanya, kezaliman Komunis China terhadap Uyghur tidak diketahui pihak antarabangsa kerana polisi tertutup kerajaan komunis China dengan menyekat akses media seperti facebook, Youtube dan internet.
Malah mengikut rekod hak asasi manusia di peringkat antarabangsa juga menunjukkan bahawa kezaliman kerajaan komunis China berada di tempat pertama diikuti oleh Zionis Israel, kemudian Amerika Syarikat. Maka adalah menjadi tanggungjawab umat Islam seluruh dunia mendedahkan situasi sebenar masyarakat Uyghur yang ditindas, diseksa, dirogol dan dibunuh di sebuah negara mereka yang dirompak Komunis bernama Xinjiang.
Oleh yang demikian, perbanyakkan doa-doa kita bagi seluruh umat agar ALLAH SWT memelihara mereka dan memberikan keamanan buat mereka selain memberikan ketabahan dan kekuatan kepada mereka menghadapi tekanan, cabaran dan rintangan dripada musuh-musuh Islam. Amin Ya ALLAH SWT.
Harapan dan Doa
Sepertimana yang kita sedia maklum, umat Islam di seluruh pelusuk dunia dibunuh, disiksa, ditindas, kampung halaman dimusnahkan, dibakar, serta dirampas. Tiada apa sangat yang mampu kita lakukan. Bukanlah kerana musuh-musuh Islam itu terlalu kuat, tetapi kerana umat ini terlalu lemah.
Benar sabda Nabi Muhammad SAW di dalam hadith sahih riwayat Imam Ahmad bermaksud:
“Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka. Maka salah seorang sahabat bertanya: “Apakah kerana jumlah kami yang sedikit pada ketika itu ya Rasulullah?”. Rasulullah bersabda: “Bahkan pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan dan ALLAH SWT akan mencabut rasa gentar terhadap kamu dari musuh-musuh kamu. dan ALLAH SWT akan melemparkan di dalam hati kamu penyakit al-wahan”. Sahabat bertanya: “Apakah itu al-Wahan ya Rasulullah?”. Rasulullah bersabda: “Cintakan dunia dan takutkan mati.”
Semoga ALLAH SWT SWT memberi kekuatan kepada saudara kita di Gaza-Palestin, Syria, Myanmar, Xinjiang, Kashmir, Bangladesh, Sri Lanka, dan di seluruh dunia.
The post Kenali Etnik Muslim Uyghur Yang Ditindas & Diseksa Kerajaan China appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/kenali-etnik-muslim-uyghur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Derita Muslim Uyghur Di Xinjiang China

Derita Muslim Uyghur Di Xinjiang China

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 455 hits
Dianggarkan terdapat kira kira 1 juta orang etnik Muslim Uighur dilaporkan sedang berada dalam kem kem tahanan di China menurut Jawatankuasa Bagi Diskriminasi Kaum Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu Laporan tersebut turut menyatakan bahawa te...
Boikot China 11 Sekatan Ke Atas Etnik Uighur Oleh Kerajaan China

Boikot China 11 Sekatan Ke Atas Etnik Uighur Oleh Kerajaan China

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 482 hits
Majlis Perundingan Pertubuhan Pertubuhan Islam Malaysia membantah sekeras kerasnya penindasan yang sedang berlaku ke atas etnik Uighur Muslim dan umat Islam di China oleh kerajaan negara itu Isu yang sudah lama berlaku sejak wilayah Xinjian...
Dituding Masukkan Warga Muslim Uighur Ke Kamp Tahanan Ini Klarifikasi Kedubes China

Dituding Masukkan Warga Muslim Uighur Ke Kamp Tahanan Ini Klarifikasi Kedubes China

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 180 hits
Juru bicara tersebut membuka klarifikasi dengan pernyataan bahwa China adalah negara yang tersusun atas beragam kelompok etnis dan agama
Ketua Dpr Desak Pemerintah Bersikap Tegas Terkait Muslim Uighur Di China

Ketua Dpr Desak Pemerintah Bersikap Tegas Terkait Muslim Uighur Di China

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 212 hits
Ketua DPR Desak Pemerintah Bersikap Tegas Terkait Muslim Uighur di China Politikus Partai Golkar itu juga merespons rencana sejumlah masyarakat yang akan menggelar aksi demonstrasi di Kedutaan Besar China di Jakarta Menurut dia yang terpent...
Kubu Prabowo Tuding Jokowi Diam Soal Muslim Uighur Karena Tersandera Utang China

Kubu Prabowo Tuding Jokowi Diam Soal Muslim Uighur Karena Tersandera Utang China

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 231 hits
Gus Irfan memastikan pihaknya akan terus menyuarakan masalah kemanusiaan tersebut Supaya pemerintah dan dunia internasional mendesak pemerintah China untuk segera menghentikan diskriminasi terhadap etnis minoritas Muslim Uighur
Ma Ruf Amin Minta China Tak Mendiskreditkan Umat Muslim Etnis Uighur

Ma Ruf Amin Minta China Tak Mendiskreditkan Umat Muslim Etnis Uighur

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 236 hits
Calon wakil presiden nomor urut 01 Ma ruf Amin meminta pemerintah China tidak mendiskreditkan umat muslim warga etnis Uighur Berdasarkan laporan terbaru dari kantor berita Associated Press warga etnis Uighur di Provinsi Xianjiang ditempatka...
Ecrl Diteruskan Cara Halus Kerajaan Pakatan Merayu China Beli Semula Minyak Sawit Malaysia

Ecrl Diteruskan Cara Halus Kerajaan Pakatan Merayu China Beli Semula Minyak Sawit Malaysia

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 652 hits
Selepas menang sahaja PRU14 pihak kerajaan Pakatan Harapan telah mengambil tindakan membatalkan projek projek mega yang diasaskan oleh Kerajaan BN Pakatan cuba mencipta alasan bahawa projek seperti HSR dan MRT sebagai tidak telus dan menjad...
Bertemu Dubes China Muhammadiyah Bahas Diskriminasi Muslim Uighur

Bertemu Dubes China Muhammadiyah Bahas Diskriminasi Muslim Uighur

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 251 hits
Selain menyarankan agar pihak China lebih terbuka menjelaskan kondisi yang terjadi di Provinsi Xinjiang dia juga mengimbau agar jika terjadi persoalan tidak dilakukan dengan cara komprehensif tanpa menggunakan kekerasan
Mengenal Muslim Uighur Etnis Minoritas Di China Yang Sudah Jadi Penduduk Xinjiang Berabad Abad Lalu

Mengenal Muslim Uighur Etnis Minoritas Di China Yang Sudah Jadi Penduduk Xinjiang Berabad Abad Lalu

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 209 hits
Saat ini pemerintah China tengah dihujani kritik dari dunia termasuk Indonesia atas perlakuan mereka terhadap suku Uighur yang dianggap menindas Perlakuan yang dimaksud adalah seperti menahan warga suku Uighur di kamp kamp khusus Sebuah kom...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide