Kempen Prn Melaka Masuki Fasa Kedua


BH ONLINE Kelihatan bendera parti yang bertanding telah dipasang bagi kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka sekitar pekan Masjid Tanah yang berada di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Lendu. Sepanjang tempoh PRN Melaka jentera pilihan raya dibenarkan untuk memasang bendera atau bunting di dalam kawasan pilihan raya dan tidak dibenarkan untuk berkempen berjumpa secara fizikal. - Foto ASYRAF HAMZAH MELAKA: Kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang memasuki hari keenam hari ini menyaksikan jadual padat menanti bakal wakil rakyat, selain semakin ramai ternampak kelibat pimpinan tertinggi parti dalam membantu calon masing-masing berkempen.
Berbaki hanya enam hari lagi yang juga boleh dianggap tempoh pecutan terakhir bagi parti dan individu perseorangan yang bertanding, corak berkempen hampir semua calon dilihat semakin agresif dengan ada yang menyenaraikan tidak kurang 14 program secara bersemuka sehari dan ia tidak termasuk kempen menerusi media sosial yang digerakkan jentera parti.
Matlamatnya, bagi memastikan kempen yang dilaksanakan mencapai tahap 100 peratus pecutan dan meliputi segenap pelosok kampung, taman-taman perumahan dan pusat kegiatan sosial rakyat sebelum tiba hari pengundian 20 November ini.
Corak berkempen calon pada minggu pertama, didapati bermula agak perlahan dan lebih tertumpu kepada penggunaan media sosial, kenderaan siar raya selain 'disulam' dengan beberapa kempen bersemuka skala kecil yang mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.
Antara acara yang diadakan ialah sarapan pagi, makan tengah hari, minum petang, melawat bilik gerakan parti dan pusat daerah mengundi, mesyuarat, solat berjemaah, ramah mesra dengan penduduk dan tinjuan mesra di pasar malam.
Tidak kira sama ada calon muda mahupun calon senior, semuanya begitu bersemangat berkempen dengan masing-masing tidak mahu dilihat 'kalah' oleh pesaing, meskipun sedar pilihan raya adalah sesuatu yang amat meletihkan dengan program bermula seawal pagi sehingga lewat malam saban hari.
Ternyata, sesuatu yang cukup melegakan setiap calon yang bertanding apabila kerajaan membenarkan semua parti termasuk calon Bebas menyiarkan potret dan biodata calon di Radio Televisyen Malaysia (RTM) bermula esok.
Bagi meyakinkan pengundi, Barisan Nasional (BN) mewajibkan semua 28 calonnya menandatangani surat Akuan Bersumpah (SD) sebagai komitmen wakil rakyat dipilih tidak melompat parti manakala Perikatan Nasional (PN) mewajibkan calonnya menandatangani surat aku janji sebagai komitmen untuk memerangi rasuah sekiranya diberikan mandat.
Selain itu, komitmen BN turut diperkuatkan dengan tawaran manifesto yang diumumkan pada Rabu lalu dan Pakatan Harapan (PH) menjadi parti kedua yang berbuat demikian pada hari yang sama.
PN pula akan mengumumkan manifestonya esok manakala Parti Perikatan India Muslim Nasional (IMAN) yang bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Machap Jaya, melancarkan manifestonya minggu hadapan.
Lain pula ceritanya, bagi Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) yang mengesahkan bahawa tiada manifesto yang akan diumumkan parti itu, sebaliknya calon yang bertanding di lima kerusi iaitu di DUN Gadek, Paya Rumput, Pengkalan Batu, Duyong dan Sungai Ramai, akan mengumumkan manifesto mereka sendiri.
"Kalau kita bertanding separuh kerusi DUN, memang kita akan umumkan, tetapi kita hanya bertanding lima kerusi sahaja. Jadi tiada manifesto yang akan dilancar sebaliknya calon yang bertanding akan umum manifesto sebagai komitmen mereka di kawasan yang ditandingi," kata Presidennya Datuk Ibrahim Ali kepada Bernama.
SOP khas yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 8 November lalu bagi PRN Melaka yang mencetuskan rasa kurang senang pemimpin politik sememangnya dilihat menyukarkan kerana kempen perlu dilaksanakan dalam suasana luar daripada kebiasaan namun ia penting untuk dipatuhi.
Bak kata pepatah 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan' dan parti politik perlu menerima SOP berkenaan sebagai realiti dan berkempen bersesuaian dengan keadaan semasa negara yang masih bergelut dengan pandemik COVID-19.
Kuasa rakyat yang akan menjadi penentu kini sudah semakin hampir tiba dan berikutan kekangan SOP, parti dan individu bertanding perlu melipatgandakan lagi usaha bagi mendapat kepercayaan rakyat.
Untuk membolehkan insiden kejatuhan kerajaan tidak berulang, parti yang bertanding perlulah mendapat mandat melebihi daripada 15 kerusi, iaitu majoriti mudah untuk kerajaan yang bakal dibentuk pada 20 Nov ini, adalah kerajaan yang stabil dan sukar digugat.
SPR menetapkan tarikh mengundi bagi PRN Melaka pada 20 November dan undi awal pada 16 November berikutan pembubaran DUN pada 4 Oktober lalu, selepas empat Ahli Dewan Undangan Negeri menarik sokongan terhadap Ketua Menteri.
Melaka yang mempunyai 28 kerusi DUN, memiliki seramai 495,195 pengundi berdaftar. – BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/kempen-prn-melaka-masuki-fasa-kedua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 296 hits
Langkah itu diambil bagi menghadapi kemungkinan SPR dan MKN mengeluarkan SOP bagi PRN Melaka yang tidak membenarkan kempen konvensional menurut Muhammad Sanusi Md Nor MELAKA PAS akan melaksanakan 70 kempen bagi menghadapi Pilihan Raya Neger...
Prn Melaka Parti Perlu Amal Norma Baharu Ketika Kempen

Prn Melaka Parti Perlu Amal Norma Baharu Ketika Kempen

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 146 hits
BH ONLINE Datuk Seri Dr Wee Ka Siong BATU PAHAT Semua parti politik yang terbabit dalam Pilihan Raya Negeri Melaka perlu mengamalkan norma baharu ketika berkempen meraih undi bagi menyekat penularan COVID 19 kata Presiden MCA Datuk Seri Dr ...
Kempen Secara Bersemuka Tidak Dibenarkan Dalam Prn Melaka

Kempen Secara Bersemuka Tidak Dibenarkan Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 169 hits
Calon digalakkan berkempen secara dalam talian bagi mengekang penularan Covid 19 Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Abdul Ghani Salleh bercakap ketika sidang media mengenai Pilihan Raya Negeri Melaka di Menara Persekutuan hari ini Aktiviti b...
Jangan Halang Kempen Prn Melaka Sarawak

Jangan Halang Kempen Prn Melaka Sarawak

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 250 hits
Hujung tahun ini Malaysia akan menyaksikan dua proses Pilihan Raya Negeri dalam keadaan yang amat tidak demokratik dari segi kempen Larangan berkempen secara tradisional mencacatkan proses pemilihan apabila rakyat dinafikan maklumat dan taw...
Sop Kempen Prn Melaka Akan Diumum Pada Hari Penamaan Calon Spr

Sop Kempen Prn Melaka Akan Diumum Pada Hari Penamaan Calon Spr

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 241 hits
AGENDA DAILY Suruhanjaya Pilihan Raya Prosedur operasi standard khas bagi Pilihan Raya Negeri Melaka akan dikeluarkan pada hari sama penamaan calon Isnin ini kata Suruhanjaya Pilihan Raya SPR berkata buat masa ini belum ada sebarang SOP yan...
Surat Idris Sebagai Km Tersebar Ketika Kempen Prn Melaka Semakin Sengit

Surat Idris Sebagai Km Tersebar Ketika Kempen Prn Melaka Semakin Sengit

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 173 hits
Diterbitkan Nov 9 2021 PRN MELAKA Surat yang dikatakan menunjukkan wakil rakyat Pakatan Harapan mengesyorkan Idris Haron sebagai ketua menteri Melaka telah diedarkan secara tanpa nama kepada beberapa media di tengah tengah kempen pilihan ra...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing