Kempen Negatif Bukti Bersatu Kurang Idea Kata Penganalisis



Parti itu mesti menawarkan lebih banyak kepada pengundi daripada sekadar retorik agama dan mengumpan kaum
(FMT) – Serangan terhadap Umno dilihat sebagai tidak menarik kepada pengundi, kerana Perikatan Nasional tidak menawarkan pengundi Mahkota sesuatu yang besar.
Tumpuan Bersatu kepada kempen negatif terhadap Umno dan calonnya Syed Hussien Syed Abdullah menunjukkan ia ketandusan idea menerusi kempen PRK Mahkota, menurut penganalisis politik.
Antara serangan negatif itu ialah dakwaan bahawa Syed Hussien mempunyai rekod jenayah, yang dinafikan oleh polis dan dakwaan cuba mengaitkan pemimpin Umno Puad Zarkashi dengan kemungkinan penyebaran komunisme.
Penganalisis Universiti Sains Malaysia, Ahmad Fauzi Abdul Hamid, berkata tumpuan terhadap serangan sedemikian ternyata tidak menarik minat pengundi dan Perikatan Nasional (PN), khususnya Bersatu, tidak memberi sebarang tawaran besar kepada pengundi Mahkota dalam kempennya.
“Apabila anda memberi tumpuan kepada kempen negatif terhadap lawan anda, ia hanya menunjukkan bahawa anda kekurangan idea,” katanya kepada FMT.
Penganalisis bebas, Asrul Hadi Abdullah Sani, berkata parti itu, dengan memperlekehkan watak pesaingnya, pada asasnya mengambil jalan keluar dengan mengitar semula strategi Umno dari 1990-an.
“Walaupun Umno dijangka menang, kemenangan besar itu sepatutnya menjadi peringatan kepada Bersatu jika ia bertujuan untuk meningkatkan prestasinya pada pilihan raya umum lalu. Parti itu mesti menawarkan lebih banyak kepada pengundi daripada sekadar retorik agama dan mengumpan kaum,” katanya.
Fauzi berkata PN nampaknya mengambil sikap lebih defensif, terutamanya selepas kenyataan rakan gabungan PAS mengenai tindakan keras terhadap Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH).
Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menyuarakan harapan bahawa rangkaian perniagaan GISBH tidak akan disasarkan secara tidak adil di tengah-tengah siasatan polis terhadap dakwaan buruh paksa dan serangan seksual kanak-kanak.
“PAS disebut secara meluas di media sosial sebagai mengkritik dakwaan keghairahan polis dalam membongkar skandal itu; seolah-olah PAS berpihak kepada GISBH,” kata Fauzi.
Pada pilihan raya kecil semalam, Syed Hussien dari Barisan Nasional (BN) menang besar dengan majoriti 20,648 undi, kira-kira empat kali ganda daripada pencapaian parti itu pada pilihan raya DUN 2022.
Saingan tunggalnya, Haizan Jaafar dari Bersatu, hanya memperoleh 7,614 undi, kurang sedikit daripada yang diperoleh calon sebelum ini pada 2022.
The post Kempen negatif bukti Bersatu kurang idea, kata penganalisis appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/09/29/kempen-negatif-bukti-bersatu-kurang-idea-kata-penganalisis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekalahan Pn Boleh Gugat Hubungan Bersatu Pas Kata Penganalisis

Kekalahan Pn Boleh Gugat Hubungan Bersatu Pas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 57 hits
freemalaysiatoday com 29 Sep 2024Penganalisis berkata kekalahan di PRK Mahkota itu juga membuktikan kelemahan Perikatan Nasional di kerusi campuran Perikatan Nasional yang diwakili Haizan Jaafar tewas pada PRK Mahkota selepas Barisan Nasion...
Pas Hadi Tandus Idea Pada Muktamar Kata Saifuddin

Pas Hadi Tandus Idea Pada Muktamar Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 76 hits
freemalaysiatoday com 17 Sep 2024Ketua setiausaha PH itu berkata muktamar part itu jadi medan kemuncak politik kebencian dan maki hamun Saifuddin Nasution Ismail berkata hanya unsur cacian kebencian dan angan angan dihidangkan pemimpin PAS ...
Saifuddin Tak Diketepi Atau Turun Pangkat Kata Penganalisis

Saifuddin Tak Diketepi Atau Turun Pangkat Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 68 hits
Oh Ei Sun berkata parti mungkin melihat Fuziah Salleh lebih lantang berbanding Saifuddin Nasution Ismail yang mengekalkan jawatan penting dalam parti PH dan kerajaan Penganalisis politik tidak melihat tindakan Saifuddin Nasution Ismail yang...
Wanita 62 Tahun Ditahan Bantu Kes Kehilangan Sabari Jangan Kata Polis Tak Bertindak

Wanita 62 Tahun Ditahan Bantu Kes Kehilangan Sabari Jangan Kata Polis Tak Bertindak

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 129 hits
Zuliaty Zulkifflibhnews bh com mySUNGAI PETANI Polis mengesahkan penahanan seorang wanita berusia 62 tahun bagi membantu siasatan kehilangan pesara pegawai kewangan sebuah agensi kerajaan di Baling pada 3 September lalu Ketua Polis Kedah Da...
Siasatan Gisbh Mungkin Guna Sosma Kata Kpn

Siasatan Gisbh Mungkin Guna Sosma Kata Kpn

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 66 hits
Polis akan guna segala peruntukan undang undang dalam siasatan berkait GISBH KUALA LUMPUR Polis akan menggunakan segala peruntukan undang undang sedia ada termasuk kemungkinan membabitkan Akta Kesalahan Keselamatan atau Sosma dalam siasatan...
Langkah Penting Dalam Belanjawan 2025

Anwar Farhash Among Kelantan Award Recipients

Drama Di Hatiku Ada Kamu

Borang Be Cara Isi Borang Be Online Soalan Lazim

10 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Berhenti Kerja Untuk Jadi Usahawan

Why Malays Need Protection

Program Csr Ucam Di Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu Masjid Tanah Melaka

Jaya Grocer Pemilik Dan Sejarahnya Di Malaysia


echo '';
Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia


Kisah Hidup Salman Al Farisi Sahabat Nabi Saw Penuh Keinsafan Dan Tauladan

Jagung Pemberian Jiran

Why Choosing The Right Realtor In Knoxville Matters For Your Home Buying Journey

10 Tips Jadi Makin Bijak Dan Cerdik Setiap Hari

Pengawal Keselamatan Didakwa Bunuh Rakan Sekerja

Kalau Orang Tak Suka Biar Lah Dia Tak Suka Tak Perlu Kejar Kesempurnaan