Kemeriahan Hari Raya Dirasai Sebulan



Dahulu sambutan Aidilfitri hanya dua tiga hari saja. Keadaan berubah dengan perubahan cara hidup dan kemudahan yang dimiliki. 

Ramai tidak dapat beraya dengan jiran tempat mereka tinggal dan mencari rezeki kerana pulang berhari raya di kampung. Jadi, apabila habis cuti baru boleh berhari raya dengan jiran, teman sekerja seperti di pejabat dan institusi-institusi yang lain. 

Apabila mereka pulang mereka ucap mengucap selamat hariraya dan menukar juadah atau membawa makan bersama terutama seperti di pejabat dan di tempat kerja.

Bagi penduduk di taman perumahan dan Bandar mereka mengadakan pertemuan hari raya seperti di masjid, surau, di balai komuniti, balai raya, padang atau di bangunan-bangunan tertentu. 

Oleh kerana banyak majlis ingin diadakan, maka perlu ada pemilihan hari agar tidak bertindih dengan jiran atau rakan rapat. Kerana sudah hari kerja, hari hujung minggu jadi pilihan.

Sepanjang Syawal, hari hujung minggu dan hari cuti menjadi seperti 1 Syawal. Mading-masing menerima banyak undangan rumah terbuka sehingga tidak mampu dipenuhi sepenuhnya.

Namun, bagi pejabat-pejabat dan institusi-institusi keperluan bagi mengadakan hari raya membawa kepada pemilihan hari bagi sambutan iaitu pada hari-hari kerja, maka jadilah seluruh hari daripada bulan Syawal itu menjadi pilihan bagi mengadakan sambutan hari raya.

Hari raya dilihat sebagai hari menyambung silatur-rahim, bergembira dan bermaaf-maafan, sebab itu jemputan yang dibuat ialah terhadap berbagai-bagai lapisan masyarakat.

Hasil dari budaya raya sebulan melibatkan penyediaan makanan bagi satu-satu tempat sambutan. Maka dilihat juadah makanan tidak lagi sama dan biasa. Penyediaan mereka yang datang dari berbagai-bagai negeri, maka terhasil juadah dan makanan yang disediakan berpelbagaian. 

Juadah-juadah utama seperti ketupat, lemang, nasi impit, nasi beriani, laksa yang berbagai jenis laksa, sate, nasi dagang, putu mayang, soto, mei, begitu juga dengan kuih berbagai jenis kuih.

Pendek kata hari raya menampilkan juga budaya keunikan berbagai juadah yang disediakan. Keceriaan juga dilihat dari berbagai pakaian yang disukai. Bagi lelaki berpakaian baju Melayu, bagi perempuan berbaju kurung atau kebaya bertudung dan bagi anak-anak lebih berpelbagaian.

Akibat dari ziarah menziarahi, maka pada hujung-hujung minggu bagi bulan Syawal jalanraya penuh sesak dengan kenderaan yang antara satu sama lain ziarah menziarahi dengan pakaian raya berwarna warni dan menarik pandangan.

Pada satu peringkat sambutan hari raya berlaku di kalangan orang Islam sahaja, tetapi jemputan juga dibuat terhadap yang bukan Islam dan mereka turut berziarah hari raya atau mereka dijemput sama.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/06/dex.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Hari Raya Aidilfitri 2019

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2019

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 844 hits
Wishing all Muslim visitors and followers of Turbineman s log a bless Ramadan
Hukum Ziarah Kubur Di Hari Raya

Hukum Ziarah Kubur Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 424 hits
Banyak akan berbicara ini sama ada HARAM secara membabi buta Akan tetapi ia akan mengingati kepada akhirat Jom dengar penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus Semoga kita lebih memahami apa hukum hakam tanpa ilmu kita akan sesat bukan sesat di...
Selamat Hari Raya 2019

Selamat Hari Raya 2019

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 935 hits
hi there hari ni last day puasa wah mesti meriah raya korang dah ada yg bakar lemang anyam ketupat bagai raya mrs pip biasa2 saja mcm tahun2 lalu moreover baby Nami demam bah so mood raya mmg ke laut nampak gayanya mrs pip nak ucapkan selam...
So When Exactly Is Hari Raya Plus A Soalan Cepu Mas

So When Exactly Is Hari Raya Plus A Soalan Cepu Mas

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 374 hits
A file picture of an employee of the Sarawak Mufti s office observing the sky at Telok Banding Santubong ahead of the fasting month last year In Malaysia the Hari Raya is going to be tomorrow Wednesday June 5th 2019 For more than 10 years n...
Ini Keutamaan Beribadah Di Malam Hari Raya Idul Fitri

Ini Keutamaan Beribadah Di Malam Hari Raya Idul Fitri

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 359 hits
Para ulama sepakat menganjurkan untuk menghidupkan malam hari raya baik Idul fitri ataupun idul adha dengan membaca zikir shalat atau ibadah lainnya Umar bin Abdul Aziz berkirim surat kepada gubernur bashrah yang isinya perintah agar menghi...
Adab Menyambut Hari Raya

Adab Menyambut Hari Raya

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 408 hits
Adab menyambut Hari Raya Assalamualaikum semua Akhirnya Masa untuk berpisah dengan Ramadhan telah Tiba Sayu je rasa hati semoga kita semua akan bertemu semula Ramadhan akan datang dalam keadaan sihat wal afiat Apapun syawal adalah bulan unt...
5 Amalan Sunnah Di Pagi Hari Raya

5 Amalan Sunnah Di Pagi Hari Raya

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 435 hits
Alhamdulillah sempurna sudah Ramadan kita pada 1440H kali ini Tahun 2019 ini umat Islam di Malaysia khususnya berpuasa di bulan Ramadan cukup 30 hari yang jarang kita peroleh sebelum sebelum ini Sekali gus ia memberi lebih masa untuk kita t...
Ucapan Hari Raya Mengikut Sunnah Nabi S A W

Ucapan Hari Raya Mengikut Sunnah Nabi S A W

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 988 hits
UCAPAN HARI RAYASumber Google images Taqobbalallahu minna wa minkum Terjemahan Semoga Allah menerima amalku dan amal kalian Dari Jubair bin Nufair ia berkata bahwa jika para sahabat Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam berjumpa dengan ha...
Sedondon Di Hari Raya

Sedondon Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 1154 hits
Paling tak sabar pula nak raya sebab nak cuti panjang weh Penat gila sekarang kerja jaga site tengah panas So raya nanti aku nak cari orang yang guna hp ada beauty effect je untuk bergambar Aci tak hahahha Brightness kena tinggi sebab aku d...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe