Kementerian Kesihatan Melarang Apa Juga Bentuk Perhimpunan Berkaitan Pilihan Raya


 

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan melarang apa juga bentuk perhimpunan yang berkaitan dengan pilihan raya berkuat kuasa esok hingga 27 November depan.
Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata perhimpunan itu termasuk termasuk penganjuran majlis seperti pelancaran jentera pilihan raya.
Katanya, larangan itu dibuat bagi mengurangkan risiko penularan jangkitan COVID-19 dan peningkatan kes mendadak.
Selain itu, katanya, larangan berkenaan selari dengan senarai aktiviti tidak dibenarkan (senarai negatif) dalam Pelan Pemulihan Negara prosedur operasi standard (SOP) Fasa Keempat yang terkini.
"Larangan ini berdasarkan peruntukan di bawah subperaturan 10 (1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) (Pelan Pemulihan Negara) 2021 (P.U.(A) 293/2021) yang dibuat di bawah subseksyen 11(2) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
"Sebarang pelanggaran kepada peruntukan ini, individu, penganjur atau organisasi boleh dikenakan tindakan perundangan seperti kompaun atau tindakan pendakwaan di mahkamah, sekiranya disabitkan kesalahan di bawah Akta 342.
"Semua pihak dikehendaki mematuhi peraturan, SOP dan arahan yang telah ditetapkan demi memastikan penularan jangkitan COVID-19 dapat mencegah peningkatan kes dan kejadian kluster," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) minggu lalu, menetapkan 20 November ini sebagai hari pengundian bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, manakala penamaan calon (8 November) dan tarikh mengundi awal (16 November).
Tempoh berkempen pula adalah selama 12 hari bermula selepas penamaan calon sehingga jam 11.59 malam pada 19 November ini.
PRN Melaka perlu diadakan selepas SPR menerima pemakluman rasmi berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka penggal ke-14.
Speaker DUN Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh sebelum itu mengumumkan DUN Melaka dibubarkan pada 4 Oktober lalu, selepas dipersetujui Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd Ali Rustam.
DUN Melaka dibubarkan susulan tindakan empat Ahli DUN (ADUN) iaitu Datuk Seri Idris Haron (UMNO-Sungai Udang), Datuk Nor Azman Hassan (UMNO-Pantai Kundor), Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (BERSATU-Telok Mas) mengumumkan hilang kepercayaan dan menarik sokongan terhadap kepemimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali.
Sementara itu, Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau berkata, sebarang perhimpunan atau majlis sosial dianjurkan tanpa mematuhi SOP termasuk penjarakan fizikal yang sukar diamalkan akan meningkatkan risiko penularan jangkitan COVID-19.
"Susulan pengumuman SPR berhubung pelaksanaan PRN Melaka pada 20 November ini, KKM menjangkakan banyak perhimpunan serta majlis sosial berkaitan dengan pilihan raya yang akan diadakan membabitkan ramai individu berkumpul dari seluruh negara.
"Memandangkan risiko penularan jangkitan COVID-19 masih tinggi, terutama dengan penularan varian Delta dalam komuniti dan peningkatan bilangan kes COVID-19 baharu dilaporkan, aktiviti tersebut akan meningkatkan lagi risiko penularan jangkitan COVID-19 dalam komuniti," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/10/kementerian-kesihatan-larang-apa-juga.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perhimpunan Berkaitan Pilihan Raya Dilarang Bermula Esok

Perhimpunan Berkaitan Pilihan Raya Dilarang Bermula Esok

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 203 hits
Oleh KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan melarang apa juga bentuk perhimpunan yang berkaitan dengan pilihan raya berkuat kuasa esok hingga 27 November depan Menterinya Khairy Jamaluddin berkata perhimpunan itu termasuk termasuk penganjuran m...
Umno Tetap Tidak Akan Bekerjasama Dengan Bersatu Di Dalam Mana Mana Pilihan Raya

Umno Tetap Tidak Akan Bekerjasama Dengan Bersatu Di Dalam Mana Mana Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 177 hits
MELAKA UMNO tidak akan bekerjasama dengan BERSATU dalam mana mana dalam pilihan raya Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata perkara terbabit sudah diputuskan oleh perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO Tidak timbul isu UMNO ce...
Pilihan Raya Negeri Prn Melaka Parti Amanah Negara Sasar Bertanding 10 Kerusi

Pilihan Raya Negeri Prn Melaka Parti Amanah Negara Sasar Bertanding 10 Kerusi

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 167 hits
PETALING JAYA Amanah menyasarkan untuk bertanding lapan hingga 10 kerusi pada pilihan raya negeri Melaka bulan depan Pengarah Pilihan Raya Amanah Nasional Asmuni Awi berkata jumlah kali ini bertambah berbanding hanya enam kerusi daripada 28...
Hak Dalam Pilihan Raya Demokrasi

Hak Dalam Pilihan Raya Demokrasi

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 143 hits
PENGETAHUAN mendalam mengenai selok belok pilihan raya perlu difahami oleh setiap rakyat khususnya lebih 15 juta pengundi ISNIN lalu Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan tarikh pilihan raya bagi Dewan Undangan Negeri Melaka Satu lagi pilihan...
Suruhanjaya Pilihan Raya Tetapkan 20 November Ialah Hari Pengundian Prn Melaka

Suruhanjaya Pilihan Raya Tetapkan 20 November Ialah Hari Pengundian Prn Melaka

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 192 hits
MELAKA Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 20 November ini sebagai hari pengundian bagi Pilihan Raya Negeri Melaka Pengerusi SPR Datuk Abdul Ghani Salleh berkata hari penamaan calon pada 8 November dan tarikh mengundi awal pada 16 November ...
Fasa 4 Tak Sama Dengan Suasana Pilihan Raya Kata Hishammuddin

Fasa 4 Tak Sama Dengan Suasana Pilihan Raya Kata Hishammuddin

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 186 hits
Kerajaan perlu imbangi aspek keselamatan dan kesihatan dengan tuntutan demokrasi SPR akan mengemukakan SOP pilihan raya yang bakal diadakan November depan di Melaka Gambar Bernama Suasana Fasa Empat di Melaka tidak boleh disamakan dengan su...
Pilihan Raya Negeri Melaka Ke 15

Pilihan Raya Negeri Melaka Ke 15

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 154 hits
Pilihan Raya Negeri Melaka Ke 15 Hari Penamaan Calon 8 November Hari Pengundian Awal 16 November Hari Pengundian 20 November Tempoh Berkempen 20 Hari
Banduan Boleh Ke Singapura Jadi Pengurus Pilihan Raya Umno Tun M Sindir Najib

Banduan Boleh Ke Singapura Jadi Pengurus Pilihan Raya Umno Tun M Sindir Najib

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 250 hits
1media myon KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan situasi yang membenarkan Datuk Seri Najib Razak seolah olah bebas ke sana ke mari biarpun didapati bersalah atas kesalahan pengubahan wang haram D...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History