Kemelut Politik Perak Perlantikan Mb Baharu Adalah Jalan Penyelesaian



KUALA LUMPUR: Pelantikan jawatan Menteri Besar baharu adalah penyelesaian terbaik terhadap kemelut politik di Perak ketika ini dengan calon yang dikemuka perlu mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).
Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata, kemelut jawatan Menteri Besar di Perak juga boleh diselesaikan tanpa perlu heret ke kancah pembubaran DUN.
“Barangkali mengikut jumlah kerusi dimiliki UMNO, calon (Menteri Besar) boleh datang dari UMNO. Malahan UMNO pernah berminat dengan kerusi Menteri Besar pada Mac lalu.
“Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ada beberapa pilihan termasuk membuat pelantikan seperti 2009 jika ada calon dipercayai mendapat sokongan majoriti (ADUN) atau pembubaran DUN. Pilihan terbaik kini adalah pelantikan baharu sebagaimana pendekatan Agong pada Mac lalu,” katanya.
Krisis politik melanda negara awal tahun ini ekoran kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) menyaksikan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memberi perkenan melantik Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Perdana Menteri menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sementara itu, Profesor Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Datuk Dr Nasrudin Mohamed, berkata kemelut membabitkan Perikatan Nasional (PN) di Perak sebenarnya sudah berlarutan sejak beberapa bulan lalu.
Katanya, apa yang berlaku hari ini adalah pengakhiran terhadap ‘krisis senyap’ yang antara lain berkisar mengenai layanan Menteri Besar terhadap parti komponen lain terutama UMNO, yang memiliki majoriti ADUN dalam kerajaannya.
“Dalam keadaan sekarang, UMNO dilihat sebagai pihak yang berkelayakan untuk menggalas tanggungjawab kepemimpinan tertinggi di negeri itu. Apatah lagi bila dipertimbangkan pendirian PAS yang menjauhkan diri daripada senario semasa.
“Peralihan kepemimpinan negeri seharusnya dapat dilakukan dengan cermat dan selancar mungkin tanpa membabitkan keseluruhan struktur kerajaan. Ini bergantung juga sejauh mana kuatnya sentimen menyelubungi PN membabitkan UMNO dan BERSATU,” katanya.
Beliau berkata, berdasarkan pengalaman yang berlaku sebelum ini, senario kali ini sekali lagi bergantung sepenuhnya kepada hemah dan Sultan Perak dalam membuat pilihan terbaik demi kesejahteraan negeri itu.
Pagi tadi, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, gagal memperoleh sokongan majoriti dalam usul undi percaya terhadapnya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.
Usul berkenaan dikemukakan oleh Datuk Abdul Manaf Hashim (BN-Pengkalan Bharu).
Daripada 59 ADUN, 10 menyokong usul berkenaan manakala 48 lagi membantah dan satu undi rosak dalam undi belah bahagian yang ditetapkan Speaker, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid.
Perak mempunyai 59 ADUN yang terdiri daripada Barisan Nasional 25, BERSATU (lima), PAS (tiga), DAP (16), PKR (tiga), AMANAH (lima) dan masing-masing satu Gerakan dan Bebas.
The post Kemelut politik Perak: Perlantikan MB baharu adalah ‘Jalan Penyelesaian’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/04/kemelut-politik-perak-perlantikan-mb-baharu-adalah-jalan-penyelesaian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Penyelesaian Kemelut Politik Perak

Apa Penyelesaian Kemelut Politik Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 234 hits
Dalam perlembagaan negeri tidak ada satu kaedah khusus untuk menentukan cara seseorang Menteri Besar hilang sokongan majoriti Waktu DS Nizar hilang kuasa di Perak dahulu ia diukur melalui lompatnya tiga orang ADUN yang kemudiannya disahkan ...
Aset Khazanah Akan Di Jual Ketika Fokus Kita Adalah Pada Isu Kwsp Dan Kemelut Politik Perak

Aset Khazanah Akan Di Jual Ketika Fokus Kita Adalah Pada Isu Kwsp Dan Kemelut Politik Perak

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 312 hits
Fokus netizen dan rakyat Malaysia sekarang ini adalah kepada isu moratorium dan pengeluaran Akaun 1 KWSP serta yang terbaru adalah perkembangan politik di Perak Tanpa ramai sedari usaha pihak pihak tertentu untuk mengalibabakan satu lagi as...
Kemelut Politik Perak Peja Mungkin Lupa Fakta Tapi Fakta Tak Pernah Lupakan Peja

Kemelut Politik Perak Peja Mungkin Lupa Fakta Tapi Fakta Tak Pernah Lupakan Peja

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 204 hits
Ada pihan cakap tindakkan oleh ADUN UMNO BN semalam di Dewan Undangan Negeri Perak semalam adalah satu tindakkan BIADAP dan KURANG AJAR Kerana padangan beliau itu satu tindakkan menjatuhkan Kerajaan Melayu Islam Dan di katakan UMNO juga tel...
Kemelut Politik Perak Apa Sebenarnya Terjadi

Kemelut Politik Perak Apa Sebenarnya Terjadi

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 169 hits
Kemelut politik Perak Apa sebenarnya terjadi Oleh December 07 2020FB Nabeel Naqie IIIKemelut politik Perak bermula akibat ketidakpuasan hati ahli ahli UMNO terhadap Menteri Besar kerana beberapa perkara termasuk MB melanggar perjanjian deng...
Video Ph Perak Tentukan Keputusan Cadangan Berhubung Kemelut Politik

Video Ph Perak Tentukan Keputusan Cadangan Berhubung Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 232 hits
Kedudukan terkini kerusi DUN Perak KUALA LUMPUR Pemimpin Pakatan Harapan di Perak diberikan kuasa untuk memutuskan atau membuat sebarang cadangan berhubung kemelut yang berlaku di negeri tersebut Pengerusinya PH Datuk Seri Anwar Ibrahim ber...
Kemelut Politik Perak Patut Selesai Secara Rundingan Terlebih Dahulu Tuan Ibrahim

Kemelut Politik Perak Patut Selesai Secara Rundingan Terlebih Dahulu Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 266 hits
Oleh Disember 5 2020 2 25pmMenteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir serta petugas di Pusat Pemindahan Banjir di SK Tiong Kota BharuKOTA BHARU PAS menyifatkan kemelut politik y...
Ahli Politik Melayu Lupa Diri Punca Kemelut Di Perak

Ahli Politik Melayu Lupa Diri Punca Kemelut Di Perak

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 308 hits
Polemik politik di Perak sehingga menyaksikan tercetusnya pertukaran Menteri Besar sebanyak tiga kali memperlihatkan negeri tersebut berdepan krisis ahli politik Melayu lupa diri more Penganalisis politik daripada Institut Kajian Etnik Univ...
Sultan Nazrin Titah Parti Politik Cari Formula Terbaik Untuk Bentuk Kerajaan Perak Baharu

Sultan Nazrin Titah Parti Politik Cari Formula Terbaik Untuk Bentuk Kerajaan Perak Baharu

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 259 hits
nbsp IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah menitahkan semua parti politik di negeri berkenaan mencari formula terbaik untuk membentuk kerajaan negeri baharu Ahli Dewan Negara Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini berkata Sultan Nazrin bertitah ...
Kemelut Kerajaan Baharu Perak Berterusan Pas Arah Adunnya Batal Menghadap Sultan Perak

Kemelut Kerajaan Baharu Perak Berterusan Pas Arah Adunnya Batal Menghadap Sultan Perak

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 272 hits
December 8 2020 3 45 PMIPOH PAS Pusat mengarahkan ketiga tiga ADUNnya membatalkan menghadap Sultan Perak yang pagi tadi mengarahkan mereka datang menghadapnya berhubung pelantikan menteri besar baharu Arahan PAS Pusat itu sekaligus mencetus...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik