Kemelut Politik Malaysia Perlukan Permulaan Baru Nik Nazmi




Walaupun sejak beberapa minggu kebelakangan ini cerita berkenaan Pakatan Harapan akan menjadi kerajaan semula hangat diperkatakan, apa yang paling diharapkan oleh rakyat Malaysia sekarang adalah satu permulaan baru yang dipenuhi harapan.

Saya ingin membawa anda semula kepada sebuah kisah yang pernah satu ketika dahulu dilihat “mustahil”. Kita berjaya menumbangkan Barisan Nasional ketika PRU14. Semua ini berlaku kerana Pakatan Harapan berjaya memberikan “harapan” kepada rakyat. Kita dipilih menjadi kerajaan bukanlah semata-mata disebabkan individu atau parti politik, tetapi harapan yang kita telah tawarkan sehingga rakyat berani mengambil keputusan untuk menumbangkan kerajaan yang telah berkuasa lebih dari 50 tahun.

Kita tidak harus melupakan perjuangan kita untuk sentiasa mengangkat martabat rakyat dan membantu mereka yang memerlukan. Dalam kempen-kempen yang kita jalankan, kita tak henti-henti melaungkan kalimah – suara rakyat, suara keramat. Harapan baharu yang kita ingin bina seharusnya bertunjang kalimah ini; mendengar rintihan dan masalah yang dihadapi rakyat.

Pakatan Harapan juga diberikan mandat kerana rakyat sudah muak dengan Barisan Nasional yang terkenal dengan rasuah dan pemimpin-pemimpin mereka yang boros berbelanja. Apabila kita diberi mandat, rakyat ingin melihat kita bebas dari rasuah dan mereformasikan institusi untuk mendapat kerajaan yang bersih. Harapan yang menggunung inilah yang menyebabkan rakyat memilih kita.

Malangnya, sesetengah pemimpin Pakatan Harapan bermain-main dengan harapan dan kepercayaan yang telah diberikan rakyat. Mereka mempersendakan manifesto PRU14 dengan pelbagai alasan yang sesekali tak masuk akal. Keadaan ini telah membangkitkan kemarahan rakyat, dan menyebabkan harapan yang subur tadi kembali pudar. Kita tewas dalam beberapa PRK, hilang sokongan bukan saja masyarakat Melayu (ketika dipimpin pemimpin yang dikatakan didokong masyarakat Melayu) malah masyarakat bukan Melayu.

Kita memang ada melaksanakan sebahagian besar manifesto kita, tetapi kita memperlekehkannya. Saya percaya jika kita mempertahankan semangat manifesto dan berkomunikasi dengan lebih baik, kedudukan kita akan lebih baik.

Selain itu, masalah transisi kuasa yang dari Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim telah menyebabkan ada pihak yang mengambil kesempatan dari situasi ini sedangkan indikasi 1-2 tahun telahpun diberikan kepada umum.

Memandangkan tiada mekanisme yang jelas dan berlaku dolak-dalik dari segi tarikh, pihak yang tak bertanggungjawab telah melakukan perancangan rapi untuk melaga-lagakan kedua tokoh ini, dan akhirnya telah menyebabkan kejatuhan Pakatan Harapan.

Faktor bermain-main dengan manifesto PRU14 dan kegagalan untuk merangka plan transisi peralihan kuasa telah menyebabkan kita kalah pada perancangan rapi mereka yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan kuasa.

Untuk bergerak ke hadapan, Pakatan Harapan dan Malaysia perlukan permulaan yang baru, kita perlu belajar dari semua kesilapan yang kita lakukan sebelum ini. Kita tidak boleh menjadikan pisang berbuah dua kali, tapi kita boleh menanam buah-buah baru untuk berikan kepada rakyat.

Retorik Melayu malas yang diratib berulang kali, kemudian melaungkan pula Maruah Melayu kelihatan aneh dan janggal. Yang malas ialah tauke-tauke besar yang rapat dengan penguasa. Rakyat di bawah – Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan – terpaksa bekerja keras untuk sesuap nasi.

Kita perlu dasar dan polisi yang mencakupi semua yang tentunya akan menyatukan rakyat yang berbilang kaum. Kita perlu mentadbir negara dengan polisi ekonomi yang saksama, dan memastikan rakyat yang memerlukan tanpa mengira agama dan bangsa akan dibantu. Bila rakyat dibawah mendapat pembelaan, retorik perkauman akan semakin lama, semakin pudar tarikannya.

Harapan seperti inilah yang perlu ditanam dalam jiwa rakyat, jika kita berhajat ingin mendapat mandat dan menjadi kerajaan yang baik.

Dengan penurunan had umur mengundi ke 18 tahun, sudah tentu suasana politik Malaysia akan berubah. Pengundi muda pada hari ini kebanyakannya telah muak dengan permainan politik yang tidak memberi keuntungan kepada rakyat. Dengan akses mereka kepada teknologi dan Internet, sudah tentu mereka dapat melakukan perbandingan yang kritikal. Jika kita gagal menawarkan harapan baru kepada mereka, sudah tentu mereka tidak akan memilih kita.

Mengapa susah sangat untuk diberikan peluang kepada Anwar? Dari 1998 sehingga hari ini, apa tohmahan yang tidak dikenakan ke atasnya: untuk audiens Melayu dikatakan beliau terlalu liberal. Untuk kelompok liberal, diulang-ulang latarbelakang aktivismenya mendaulatkan Islam dan mendaulatkan Bahasa Melayu yang dikatakan ekstrem. Dikatakan Anwar ini gila kuasa.

Yang pasti, beliau belum berpeluang menjadi PM. Yang pasti, beliau tidak memilih jalan mudah selama ini hingga dipenjara lebih sedekad. Yang pasti beliau ditawar untuk tinggalkan sekutu dalam Pakatan Harapan untuk mendapat kuasa, tetapi menolaknya. Agak aneh untuk seorang yang begitu terdesak untuk kuasa berbuat demikian.

Kebanyakan pimpinan UMNO yang keluar parti cuma berani mengasaskan klon UMNO: parti Melayu Islam. Hanya Onn Jaafar dan Anwar berjaya membina parti pelbagai kaum. Onn Jaafar memilih kembali mengasaskan parti Melayu selepas IMP gagal. Tetapi disebalik pelbagai cabaran KEADILAN menjadi pemain besar dalam politik Malaysia: parti pelbagai kaum yang majoritinya Melayu. 

Beri peluang kepada Anwar, selaku Ketua Pembangkang dan ketua parti dengan 38 kerusi untuk mengambil alih tampuk kuasa untuk melihat sejauh mana beliau dapat tunaikan bukan saja janji-janji Pakatan Harapan tetapi juga potensinya sebagai PM.

Malaysia perlukan permulaan yang baru, Pakatan Harapan dapat memberikan harapan itu. Cuma, untuk melakukan semua itu, kita memerlukan keazaman politik yang kuat, dan berani belajar dari kesilapan lepas.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/06/kemelut-politik-malaysia-perlukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Perlukan Politik Wajah Baru

Malaysia Perlukan Politik Wajah Baru

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 339 hits
PANDANGANSEDAR atau tidak senario politik negara hari ini cara kita membudayakan politik bukan menuju ke arah masa depan cemerlang untuk membawa kepada politik yang lebih baik dan profesional sebaliknya semacam berundur ke belakang apa bila...
Kemelut Politik Kebijaksanaan Al Marhum Tok Guru Nik Aziz Dan Apa Pesanannya

Kemelut Politik Kebijaksanaan Al Marhum Tok Guru Nik Aziz Dan Apa Pesanannya

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 249 hits
Banyak yang menulis tentang manhaj atau pendekatan yang diambil oleh Almarhum Tok Guru Nik Aziz di dalam memperkatakan soal kerjasama politik Di dalam kemelut menentukan siapa layak dipilih oleh PH untuk menjadi PM sekiranya kita berjaya me...
Nik Aziz Berhalus Selesai Kemelut Politik

Nik Aziz Berhalus Selesai Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 293 hits
WFAUZDIN NS Banyak yang menulis tentang manhaj atau pendekatan yang diambil oleh Almarhum Tok Guru Nik Aziz di dalam memperkatakan soal kerjasama politik Di dalam kemelut menentukan siapa layak dipilih oleh PH untuk menjadi PM sekiranya kit...
Johor Bakal Gegarkan Politik Malaysia Pada 7 3 Skala Richter

Johor Bakal Gegarkan Politik Malaysia Pada 7 3 Skala Richter

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 263 hits
Salahuddin Ayub POLITIK negara didakwa bakal bergegar semula dan gegaran itu akan bermula di Johor pada 7 3 skala richter kata Timbalan Presiden Amanah Datuk Seri Salahuddin Ayub Melalui sesi dialog secara langsung di Facebook malam tadi be...
Buat Pertama Kali Tiada Kes Baru Covid 19 Libatkan Rakyat Malaysia Hari Ini

Buat Pertama Kali Tiada Kes Baru Covid 19 Libatkan Rakyat Malaysia Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 370 hits
Putrajaya 9 Jun Tiada penularan COVID 19 dalam kalangan rakyat Malaysia setakat 12 tengah hari 9 Jun Bagaimanapun menurut Kementerian Kesihatan Malaysia sebanyak tujuh kes COVID 19 baru dicatatkan hari ini Menurut Ketua Pengarah Kesihatan D...
Walaupun Pkp Tamat 7 Personaliti Yang Rakyat Malaysia Baru Discover Ini Akan Diteruskan

Walaupun Pkp Tamat 7 Personaliti Yang Rakyat Malaysia Baru Discover Ini Akan Diteruskan

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 332 hits
Selain belajar kemahiran baru ada juga yang belajar untuk mulakan hobi baru small Cover image via Oh Bulan span span small i Artikel ini ditaja oleh Spritzer i p Sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan bermula 18 Mac lepas ramai yang...
Realme Malaysia Mengacah Pengenalan Telefon Pintar Baru Menggunakan Mediatek Helio G35

Realme Malaysia Mengacah Pengenalan Telefon Pintar Baru Menggunakan Mediatek Helio G35

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 363 hits
Realme Malaysia kini telah mengumumkan mereka akan memperkenalkan satu lagi telefon pintar baru untuk pasaran tempatan tidak lama lagi Melalui perkongsian pihak Realme telefon pintar ini dilihat akan dijana menggunakan cip Helio G35 Cip pem...
Acer Malaysia Mengemaskini Predator Triton 500 Dengan Komponen Intel Dan Nvidia Terbaru Harga Baru Bermula Rm7999

Acer Malaysia Mengemaskini Predator Triton 500 Dengan Komponen Intel Dan Nvidia Terbaru Harga Baru Bermula Rm7999

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 383 hits
Tahun lepas Acer melancarkan komputer riba gaming Predator Triton 500 iaitu siri komputer riba gaming yang bukan sahaja hadir dengan komponen komponen yang berkuasa tetapi juga mempunyai rekaan yang serba minimalis dan nipis Acer Malaysia m...
Waktu Operasi Baru Dari Foodpanda Malaysia Untuk Penghantaran Makanan

Waktu Operasi Baru Dari Foodpanda Malaysia Untuk Penghantaran Makanan

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 1216 hits
Waktu Operasi Baru dari FoodPanda Malaysia untuk Penghantaran Foodpanda semua orang kenal Bila lapar memang cari FoodPanda Tambah tambah musim PKP dan PKPB ni kan Memang FoodPanda antara syarikat penghantaran makanan yang sangat busy PM kit...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago