Kemana Malaysia




Oleh : Jebat
Memasuki tahun masihi 2024, nampaknya aku masih kabur dalam melihat masa depan Malaysia. Arah tuju negara yang masih tidak jelas selain tidak ada sebarang kemajuan yang dilihat.
Yang ada hanyalah pertukaran Menteri, dan Timbalan Menteri selain nama-nama pegawai kanan dalam kementerian. Oh ya, termasuk juga nama Kementerian.
Sejak berakhirnya Pilihanraya Umum ke 14, Malaysia berhadapan dengan konflik politik berterusan.
Ketidakstabilan politik Malaysia bermula dengan pengunduran Yang Dipertuan Agong ke 15 dari takhta, tanpa sebab yang jelas, menyaksikan Malaysia melakar sejarah, seorang Yang Dipertuan Agong berundur dari takhta kerajaan sebelum lengkap penggal pemerintahan.
Pemerintahan kali kedua, Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia pasca PRU 14, tidak membawa sebarang kebaikan kepada Malaysia, melainkan negara semakin pening, dasar ekonomi yang serabut, dasar luar negara yang melingkup selain peningkatan hutang yang mendadak, tidak termasuk nilai Ringgit semakin menjunam.
Dan selepas kejatuhan Barisan Nasional, negara berhadapan dengan pertukaran Perdana Menteri yang berkali-kali. Bermula dari perletakkan jawatan Mahathir Mohamad pada 2020, diikuti Mahiaddin Yassin pada tahun 2021. Hanya Ismail Sabri yang kehilangan jawatan, akibat dari pembubaran Parlimen bagi membolehkan Pilihanraya Umum ke 15 dilaksanakan.
Keputusan PRU15 merekodkan sejarah baharu dalam politik negara apabila buat pertama kalinya, tidak ada mana-mana parti politik di Malaysia mempunyai kerusi yang cukup bagi membentuk kerajaan secara sendiri. Sekaligus buat kali pertama, Malaysia tidak mempunyai kerajaan pilihan rakyat selama seminggu.
Dan sepanjang seminggu itu juga, kita dapat melihat pelbagai drama, perbincangan, cerita belakang, tarik menarik, tawar menawar yang terjadi diantara PH dan PN ke atas BN bagi membentuk kerajaan. Yang mana aku rasa ianya sesuatu yang kelakar, kerana kedua-dua parti ini cukup anti dengan BN ketika pilihanraya umum ke 15.
Walaupun pada akhirnya, kebuntuan parti mana yang jadi kerajaan akhirnya terjawab dengan pembentukan kerajaan campuran (atau dalam bahasa politik Malaysia dikatakan kerajaan perpaduan), dengan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri (Akhirnya!!!), sehingga hari ini aku tidak merasakan sebarang 'wow' factor yang dibawa oleh PM hari ini dalam mengangkasakan semula kejayaan Malaysia di persada antarabangsa.
Nak kata minyak turun, ianya tidak berlaku. Nak kata Ringgit meningkat, berani aku katakan, matawang kita terus jatuh, dan kini nilai Ringgit jauh lebih rendah dari Riyal Arab Saudi, sedangkan suatu ketika dahulu Ringgit kita setaraf atau lebih besar sedikit nilainya dari Riyal (Ini berdasarkan pengalaman aku pergi umrah pada penghujung tahun 2023).
Jujur aku tak tahu kenapa selepas BN dijatuhkan, Najib dipenjarakan, Malaysia masih terkapai-kapai untuk kembali ke tahap sebelum Najib dijatuhkan. Sedangkan semua faktor yang dahulunya di propagandakan sebagai 'masalah Malaysia' seperti RM tak laku di Makkah, Minyak boleh murah, GST punca barang naik, telah pun diselesaikan dengan menjatuhkan Najib dan BN.
Dan hari ini, Malaysia masih terkapai-kapai mencari arah. Bermula dari Malaysia Bersih, ke Malaysia Prihatin, membawa ke Keluarga Malaysia hinggalah ke Malaysia Madani, semuanya kehilangan arah dan gagal menyaingi kejayaan 1Malaysia.
Akhir kalam, aku doakan Malaysia terus berjaya menghadapi cabaran yang membadai.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penaminang.com/2024/01/kemana-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulang Sosialisasi Pemilu Polres Rohil Temukan 11 Warga Rohingya Diduga Bakal Dijual Ke Malaysia

Pulang Sosialisasi Pemilu Polres Rohil Temukan 11 Warga Rohingya Diduga Bakal Dijual Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 62 hits
Anggota Polsek Panipahan menemukan 11 orang Rohingya dan 11 Warga Negara Indonesia yang akan menyebrang ke Malaysia secara ilegal
Nasi Goreng Malaysia Di Undi 50 Makanan Paling Teruk Di Dunia

Nasi Goreng Malaysia Di Undi 50 Makanan Paling Teruk Di Dunia

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 125 hits
Nasi goreng kambing adalah salah satu variasi nasi goreng tradisional yang berasal dari Malaysia tetapi juga populer di Singapura dan Indonesia Nasi goreng ini dibuat dengan campuran nasi daging kambing cincang wortel bawang merah bawang pu...
Crispy Chocolate Jenama Coklat Tempatan Yang Terkenal Di Malaysia Meraikan Ulang Tahun Ke 50

Crispy Chocolate Jenama Coklat Tempatan Yang Terkenal Di Malaysia Meraikan Ulang Tahun Ke 50

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 176 hits
Crispy Chocolate nbsp jenama coklat tempatan yang terkenal di Malaysia meraikan ulang tahun ke 50Crispy Chocolate snek coklat terkenal di Malaysia yang dipasarkan ke 21 negara kini meraikan ulang tahunnya yang ke 50 Untuk meraikan pencapaia...
Malaysia China Tourism Takes Off Shanghai And China Eastern Airlines Boost Flights To 62 Weekly

Malaysia China Tourism Takes Off Shanghai And China Eastern Airlines Boost Flights To 62 Weekly

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 128 hits
Shanghai Airlines and China Eastern Airlines are committed to a minimum of 62 weekly flights from China to Malaysia AFP PICKUALA LUMPUR Shanghai Airlines and China Eastern Airlines are set to boost flight services between Malaysia and China...
Malaysia Bakal Raih Hampir Rm1 Juta Hasil Penyertaan Di Piala Asia

Malaysia Bakal Raih Hampir Rm1 Juta Hasil Penyertaan Di Piala Asia

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 112 hits
Malaysia berpeluang untuk meraih wang ganjaran sebesar hampir RM1 juta selepas mengesahkan kemaraan ke pentas Piala Asia selepas 43 tahun Skuad kendalian Kim Pan gon juga berada dalam momentum terbaik selepas merekodkan dua kemenangan di pe...
Mcdonald S Malaysia Aims To Open 750 Restaurants By 2030

Mcdonald S Malaysia Aims To Open 750 Restaurants By 2030

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 129 hits
McDonald s Malaysia aims to open 750 more restaurants nationwide by 2030 creating various job opportunities for the public Its managing director and Local Operating Partner as well as the president of Ronald McDonald House Charities Malaysi...
Here S How Malaysia S Central Database Hub Can Be Compromised By Cybercriminals

Here S How Malaysia S Central Database Hub Can Be Compromised By Cybercriminals

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 137 hits
The current PDPA laws in Malaysia exclude government agencies Hence if a data breach was to occur on the database who would be responsible for it Aaron Raj Techwire One of the biggest problems with data collected by government agencies is t...
Kim Pan Gon Ini Apa Yang Malaysia Jangkakan Dari Saya

Kim Pan Gon Ini Apa Yang Malaysia Jangkakan Dari Saya

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 91 hits
Perlawanan Piala Asia Qatar 2023 di Doha yang akan berlangsung tidak lama lagi itu menjadi antara cabaran yang besar buat ketua jurulatih skuad kebangsaan Kim Pan gon bagi memastikan pasukan negara lebih bersedia menghadapi pihak lawan Sema...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit