Kemampuan Calon Menjadi Pilihan Pengundi


 Calon Barisan Nasional (BN), Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani diumumkan secara rasmi menang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri selepas menewaskan calon Pas mewakili Perikatan Nasional (PN), Mohd Rizwadi Ismail sekali gus menawan semula kerusi itu.
 
Pengumuman dibuat Pegawai Pengurus Pilihan Raya PRK DUN Nenggiri, Nik Raisnan Daud, di Pusat Penjumlahan Rasmi Undi di Dewan Kompleks Perdana, Majlis Daerah Gua Musang, jam 9.35 malam ini.
 
Mohd Azmawi Fikri, 38, secara rasmi menang dengan memperoleh 9,091 undi menewaskan pencabarnya daripada PN, Mohd Rizwadi yang meraih 5,739 undi.
Ketua Pemuda UMNO Kelantan dan Gua Musang yang mesra dengan panggilan Awie menang dengan majoriti 3,352 undi.
 
Keputusan rasmi itu diperoleh selepas kiraan semua 46 saluran peti undi di 20 Pusat Daerah Mengundi (PDM) dan sebanyak 135 kertas undi ditolak.
 
Berdasarkan keputusan kiraan, BN memenangi 17 daripada 20 pusat daerah mengundi (PDM), manakala PN pula hanya menguasai tiga PDM.
 
DUN Nenggiri ialah satu daripada tiga DUN di bawah Parlimen Gua Musang, berkeluasan 235,300 hektar atau hampir dua kali ganda keluasan Melaka.
 
Berdasarkan statistik SPR, daripada 20,259 pengundi berdaftar, 14 anggota polis telah mengundi secara pos yang menyaksikan tiada pusat mengundi awal dibuka, manakala secara keseluruhan sebanyak 43 kertas undi pos telah dikeluarkan pada 5 Ogos lalu kepada individu yang berhak.
 
Bagi membantu melancarkan proses pengundian, seramai 431 petugas SPR, dan seramai 995 anggota polis bertugas.
 
PRK DUN Nenggiri diadakan berikutan kekosongan kerusi diumum Speaker DUN Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah pada 19 Jun lepas setelah bekas penyandangnya Mohd Azizi Abu Naim digugurkan keahlian oleh Bersatu pada 13 Jun.
 
Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Kelantan ke-15 Ogos tahun lalu, Mohd Azizi menewaskan calon BN Ab Aziz Yussof dengan majoriti 810 undi.
 
Kejayaan BN memang sudah diduga, tetapi bukan majoriti besar. Banyak penganalisa politik menjangkakan BN akan menang dengan majoriti bawah seribu undi. Ini berdasarkan kepada gerak kerja kempen yang dilakukan jentera Pas yang diketuai Tan Sri Annuar Musa agak agresif dan bersemangat dengan bantuan jentera dari kawasan seluruh Kelantan dan negeri-negeri lain.
 
Malah, gerak kempen Pas kali ini turut memberi tumpuan di lima PDM Orang Asli yang menunjukkan betapa bersungguh-sungguh untuk mengekalkan kemenangan sebelum ini.
 
Pas pada peringkat awal lagi telah berdepan dengan masalah keyakinan pengundi apabila memilih calon bekas ahli Pas yang keluar parti dan kemudian menjadi ahli Bersatu semata-mata untuk menjadi calon atas nama Bersatu mewakili PN.
 
Sikap tersebut dianggap “menipu” pengundi dan sikap “tamak” Pas yang ingin “ahli Pas” menjadi calon biarpun didaftarkan atas ahli Bersatu. Akibat keadaan itu, sebahagian pemimpin dan ahli Bersatu tawar hati untuk menyokong calon Pas. Malah ada di kalangan ahli Bersatu bertindak menyokong dan membantu calon BN.
 
Biarpun Pas begitu yakin mampu mempertahan DUN Nenggiri, jauh di sudut pemikiran pemimpin Pas dan ahlinya sebenarnya gusar dan ragu dengan penilaian keseluruhan pengundi tentang kemampuan calon mereka. Di kebanyakan penampilan di pentas ceramah dan aktiviti bersama pengundi, didapati kurang berkarisma dan tiada penonjolan sebagai pemimpin.
 
Malah, di kalangan pengundi berfikiran bahawa calon Pas hanya satu “ujian” tentang penerimaan pengundi sama ada semata-mata memilih parti atau turut mengambil kira kemampuan calon.
 
Ada kata-kata yang membayangkan bahawa pengundi mudah disogok dengan nama parti semata-mata tanpa mengambil kira kemampuan calon. Kenyataan itu secara tidak langsung menyatakan bahawa calon Pas tidak ada asas kukuh untuk diketengahkan sebagai pemimpin untuk membantu dan membela rakyat jika menang.
 
Ini nampak jauh perbezaan dengan kempen BN yang mengetengahkan Awie sebagai ikon pemimpin muda. Kemampuan Awie lebih ditonjolkan berbanding BN itu sendiri. Ia selari dengan ketokohan Awie yang sejak menjadi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Gua Musang bermula tahun 2018 sehingga sekarang.
 
Sepanjang tempoh tersebut, Awie telah mendekati pengundi dan masyarakat, terutama golongan muda dengan pelbagai aktiviti yang pastinya menjadikan dia sosok tubuh yang dikenali dan dihormati.  
 
Pemilihan Awie banyak membantu kemenangan BN yang inginkan pemimpin muda yang berkarisma dan berkualiti untuk membawa tugas yang signifikan dengan perjuangan UMNO sejak dahulu.
 
Justeru, pemilihan calon yang terbaik adalah penting bukan sekadar nama parti semata-mata. Jadi, UMNO perlu membentuk pemimpin yang terbaik untuk meneruskan legasi parti pada masa hadapan.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2024/08/dww.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Nenggiri Bukan Gelenyar Nak Jadi Calon Bersatu Sendiri Yang Lamar Ustaz Wadi

Prk Nenggiri Bukan Gelenyar Nak Jadi Calon Bersatu Sendiri Yang Lamar Ustaz Wadi

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 114 hits
Calon Bersatu mewakili Perikatan Nasional Mohd Rizwadi Ismail pada awalnya menolak ketika dilamar Bersatu untuk menjadi calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri Pengarah Operasi PN PRK Nenggiri Tan Sri Annuar Musa ketika mema...
Dia Tidak Sesuai Menjadi Guru Pendidik Tidak Boleh Memperswndakan Hari Kemerdekaan Negara

Dia Tidak Sesuai Menjadi Guru Pendidik Tidak Boleh Memperswndakan Hari Kemerdekaan Negara

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 105 hits
Che Ibrahim Mengapa budak budak parti pembangkang suka sangat guna uslub fitnah untuk serang Kerajaan adakah mereka sudah tidak beriman kepada Allah
Satu Hari Di Bumi Akan Menjadi 25 Jam

Satu Hari Di Bumi Akan Menjadi 25 Jam

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 79 hits
KOSMO GAMBAR fail menunjukkan bulan di Sydney Australia Foto AFPWASHINGTON nbsp nbsp Hari di Bumi akan bertambah panjang disebabkan Bulan beransur ansur nbsp semakin jauh dari planet yang menjadi tempat tinggal manusia tersebut lapor portal...
Adakah Mudah Menjadi Seorang Ayah

Adakah Mudah Menjadi Seorang Ayah

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 111 hits
Apabila kita dikurniakan cahaya mata ramai yang terus menganggap diri mereka sebagai seorang ayah Namun hakikatnya menjadi seorang ayah bukanlah sekadar mempunyai anak Ibarat seseorang yang baru memiliki sebiji bola tidak bermakna dia sudah...
Tak Risau Soal Kim Plus Di Pilgub Jakarta Said Abdullah Sebut Pdip Sudah Punya Calon

Tak Risau Soal Kim Plus Di Pilgub Jakarta Said Abdullah Sebut Pdip Sudah Punya Calon

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 69 hits
Said menyebut PDIP tinggal menunggu waktu yang tepat untuk mengumumkan nama yang akan diusung di Pilgub Jakarta
Pdip Insyaallah Jakarta Kami Punya Calon

Pdip Insyaallah Jakarta Kami Punya Calon

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 60 hits
PDIP tengah menggodok sosok yang akan diusung di Pilkada Jakarta 2024
Pan Siapkan Posisi Baru Untuk Bima Arya Calon Menteri Prabowo Atau Cawagub Dedi Mulyadi

Pan Siapkan Posisi Baru Untuk Bima Arya Calon Menteri Prabowo Atau Cawagub Dedi Mulyadi

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 85 hits
PAN mencari posisi yang pas untuk kadernya Bima Arya Sugiarto usai mundur dari pencalonan di Pilkada Jawa Barat
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Stress Dengan Kerja Yang Menimbun Apa Kata Cuba Tip Ini Untuk Menghindarinya

41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus