Keluarga Malaysia Bukan Bermakna Sama Rata Sama Rasa


JIKA keadilan itu menjadi asas perpaduan dalam Keluarga Malaysia maka muktamadkan makna keadilan itu, bukan samarata samarasa tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya atau memberikan hak kepada yang berhak.

Sebelum ini saya telah menulis mengenai konsep Keluarga Malaysia yang perlu diberikan makna, berasaskan kepada tiga tonggak iaitu Perlembagaan, Rukun Negara dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Ini bukan perkara baharu, tetapi telah disediakan oleh pemimpin terdahulu. Digubal dengan mengambil kira asal-usul, sejarah dan semangat hidup berbilang bangsa.

Malangnya, ia hari ini seolah-olah tidak pedulikan. Malah kita sendiripun melanggarnya. Justeru, konsep Keluarga Malaysia ini perlu diikat tiga tonggak tersebut supaya sesiapa yang melanggarnya, boleh dikenakan tindakan. Jika tidak, sesuatu dasar atau gagasan akan berlalu begitu sahaja apabila peralihan kuasa berlaku.

Berapa banyak dasar dan gagasan setakat ini telah gagal, malah keadaan semakin tenat. Contoh, Rukun Negara, ideologi negara, seolah-olah gagal. Ramai yang tidak mempraktikkan kepercayaan kepada Tuhan. Hidup seolah-olah tidak bertuhan. Begitu juga kesetiaan kepada raja dan negara, diikuti prinsip seterusnya. Wujudkah kesetiaan itu?

Hari ini terpaksa melakukan kempen penghayatan Rukun Negara. Kenapa perlu kempen sekiranya ia sudah menjadi dasar? Inilah masalah yang kita hadapi sejak dahulu. Dasar sangat cantik, perlaksanaan ke laut.

Paling malang, dasar Bahasa kebangsaaan. Setiap tahun kita terpaksa berhabis duit dan tenaga, kempen bulan Bahasa. Kenapa perlu berkempen lagi Bahasa kebangsaan, sedangkan itu sudah termaktub dalam perlembagaan? Tidakkah Bahasa kebangsaan mesti dikuasai oleh semua rakyat?

Tidak berlaku dalam sejarah dunia, sesebuah negara terpaksa berkempen Bahasa kebangsaan yang sedia termaktub dalam perlembagaan. Saban tahun kempen, hasil apa? Adakah tahap penguasaan BM dalam kalangan rakyat negara kita bertambah baik? Tidak juga. Semakin ramai yang tidak bertutur atau berkomunikasi dalam Bahasa kebangsaan.

Paling malang, semakin rancak kempen sesuatu dasar, keadaan tidak menjadi semakin baik, tetapi semakin buruk dan tenat.

Sama juga kempen anti-dadah. Memerangi dadah merupakan dasar utama negara. Kita kempen, perangi dadah habis-habisan, dadah musuh nombor satu negara. Hasilnya apa? Adakah dadah semakin berkurang? Dadah makin jelas berleluasa. Lebih-lebih lagi apabila kita melantikkan mereka untuk memerangi dadah dalam kalangan yang bukan bidang. Tidak ada pengalaman.

Banyak lagi dasar atau gagasan gagal, yang tidak perlu diceritakan di sini. Kempen cintai alam sekitar, cintai sungai kita. Pencemaran semakin buruk, sungai semakin kotor.

Kenapa gagal? Soalnya, tiada penegasan dan penguatkuasaan. Dasar tinggal dasar.

Justeru, jangan biarkan gagasan Keluarga Malaysia, menerima nasib seperti dasar-dasar sebelum sebelum ini. Ia mesti bersifat mengikat (binding). Jika tidak, sejarah akan terus berulang, jika kita lalai. Lihat apa yang telah terjadi kepada gagasan 1Malaysia dan Islam Hadhari. Datang sahaja Persana Menteri (PM) baharu, hilang gagasan sebelum ini. Bayangkan berapa banyak tenaga dan wang ringgit telah dihabiskan membuat persediaan dan kempen-kempen. Alangkah indahnya, jika tenaga dan wang ringgit tersebut digunakan bagi tujuan lain, seperti membantu mereka yang memerlukan.

Justeru, Keluarga Malaysia perlu dimuktamadkan menjadi dasar negara dan diteruskan pada masa akan datang, tidak kira siapapun Perdana Menterinya. Kita tidak mahu, jika berlaku lagi pertukaran PM, kita akan menjadi satu lagi konsep atau gagasan baharu. Saya amat yakin, jika Anwar Ibrahim ditakdirkan menjadi PM, pasti tidak akan ada Keluarga Malaysia, tetapi Masyarakat Madani. Sampai bila kita mahu mewujudkan budaya sebegini. Jadi, bahan ketawa setiap masa.

Jangan sampai pisang berbuah dua kali. Dalam menghuraikan semangat Keluarga Malaysia, rakyat Malaysia mesti difahamkan maksud keluarga itu bukanlah samarata dan samarasa. Tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya atau memberikan hak kepada yang berhak. Kena bezakan antara equality (persamaan) dan equity (keadilan)

Equality atau samarata samarasa tidak boleh memberikan keadilan. Tetapi pastinya equity, boleh memberikan keadilan kerana ia membawa maksud memberikan hak kepada yang berhak.

Inilah bentuk Keluarga Malaysia yang telah berjaya dibentuk pada suatu masa dahulu sehingga negara mencapai kemerdekaan. Pemimpin negara kita faham apa makna equality dan begitu dalam memahami equity. Kontrak sosial yang telah disepakati dan diterima, menunjukkan betapa pentingnya equality dan equity difahami

Berbeza hari ini, kita mahu memahami equality, iaitu persamaan hak, dengan mengenepikan equity iaitu keadilan, memberikan hak kepada yang berhak.

Contoh, heboh diperkatakan kerajaan akan mengiktiraf UEC, Sijil Sekolah Persendirian Cina. Jika tidak diiktiraf sokongan kerajaan di Parlimen akan terjejas.

Dalam kata lain, jika UEC diiktiraf itu namanya keluarga Malaysia, jika tidak diiktiraf, maka ia bukan Keluarga Malaysia. Tengok betapa licik manipulasi dalam memberi makna keluarga Malaysia.

Ini bukan sifat pemimpin yang memahami apa maksud equality dan equity. Mereka langsung tidak melihat kepada sejarah kenapa perkara ini berlaku. Saya sudah jelaskan artikel terdahulu, tidak perlu diulangi lagi. Sistem Pendidikan perkauman ini sudah terkeluar daripada sistem. Tidak boleh diterima sama sekali. Pasti akan mengundang malapetaka.

Sama juga tindakan hendak menyamakan sistem Pendidikan aliran kebangsaan dengan aliran vernakular. Sudah tentu berbeza. Ibarat mahu menyamakan kedudukan bangsa Melayu selaku Bahasa kebangsaan dengan Bahasa ibunda yang lain. Teramat malang sekali, apabila tidak ada penegasan dibuat. Menyamakan semua itu bukan semangat keluarga Malaysia, kerana di situ tidak ada equity.

Cuba kita lihat dalam bidang sukan, adakah wujud keluarga Malaysia? Semakin lama kita merdeka, keluarga sukan kita semakin menjadi bersifat perkauman. Sukan bolasepak misalnya, sekitar tahun 1970-an dan 1980-an, kita lihat padang bola sepak penuh dengan warna. Maka tidak hairan kita boleh pergi sampai keringkat Asia, Piala Dunia. Kita ada Mokhtar Dahari, Soh China, Santokh Singh, James Wong, Arumugam dan lain-lain. Begitulah warna-warna sukan Ketika itu

Hari ini, boleh sepak dipenuhi dengan satu warna. Maka tidak hairanlah, sekadar boleh pergi peringkat Asia Tenggara, sehingga mendapat 10-0. Inilah nasib sukan kita.

Begitu juga dengan sukan-sukan yang lain, sukan badminton, bola keranjang, sepak raga dan banyak lagi, penuh dengan satu warna. Kalau dahulu sukan menyatukan, tetapi tidak kini. Kita menjadi hairan, kenapa keluarga Malaysia semakin hari, semakin bersifat perkauman, bukan menjadi keluarga perpaduan seperti yang diidamkan dalam pembinaan negara bangsa.

Banyak lagi bidang lain yang tidak perlu diceritakan di sini. Dalam kata lain, acuan asasnya terlalu perkauman. Setiap bangsa ada media tersendiri, akhbar sendiri, radio sendiri, TV sendiri, NGO tersendiri, parti politik tersendiri. Hatta, institusi Pendidikan berasaskan kaum

Bermula sekolah peringkat rendah, menengah, sehingga ke universiti. Tidak mencerminkan keluarga Malaysia

Universiti dan Kolej Universiti, sangat bersifat perkauman, Kolej Universiti New era, Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman, Universiti Tunku Abdul Rahman, Universiti AIMST dan banyak lagi universiti swasta.

Kita amat hairan, kenapa kita benarkan NGO dan parti politik perkauman memiliki universiti berasaskan bangsa mereka. Perkara ini tidak pernah berlaku dalam dunia luar, kecuali negara kita yang pelik ini.

Akhirnya, marilah kita melakukan muhasabah dalam melahirkan keluarga Malaysia. Sedap didengar tetapi bukan mudah untuk dilaksanakan selagi kita tidak memahami maksud persamaan (equality) dan keadilan (equity).

Perkara-perkara seperti kedudukan agama Islam (tanpa nafikan hak agama lain), hak istimewa Melayu dan Bumiputera, kedudukan Bahasa Melayu, kedudukan raja-raja Melayu, itulah equity, tidak boleh dituntut menjadi equality. Jika asas ini difahami, amanlah keluarga Malaysia, jika tidak berantakan.

Oleh: Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/09/keluarga-malaysia-bukan-bermakna-sama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Jumeok Bap Rasa Ala Ala Sushi Senang Bahan 100 Barang Malaysia

Resipi Jumeok Bap Rasa Ala Ala Sushi Senang Bahan 100 Barang Malaysia

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 204 hits
Jumeok Bap atau korean rice ball antara makanan yang terkenal di Korean dan disukai segelintir rakyat Malaysia Bagi yang suka menonton drama korea pasti kenal dengan makanan makanan korea kan Sekali sekala mama boleh cuba resipi baru supaya...
Yoursay No Room For Nga In Keluarga Malaysia

Yoursay No Room For Nga In Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 228 hits
YOURSAY Isn t Parliament reform part of the MOU BobbyO Can a senior minister interfere in the powers of the House speaker or even in the proceedings in Parliament If senior ministers do not have the authority to interfere in the proceedings...
Hari Ni Bawa Anak Anak Dekat Rumah Baru U Rasa Sebak Sayang Tetap Sama

Hari Ni Bawa Anak Anak Dekat Rumah Baru U Rasa Sebak Sayang Tetap Sama

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 411 hits
Ikatan perkahwinan ibarat melengkapi hidup antara satu sama Jika salah seorang pergi dulu pastinya kerinduan itu sukar nak diungkapkan dengan kata kata Sama seperti Shuib pemergian bidadarinya benar benar buatkan hidupnya terasa kosong apat...
Keluarga Saya Keluarga Malaysia

Keluarga Saya Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 203 hits
SETELAH Tun Dr Mahathir Mohamad menggagaskan Wawasan 2020 Tun Abdullah Ahmad Badawi dengan Islam Hadhari dan Datuk Seri Najib Tun Razak pula dengan 1Malaysia kini Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan konsep Keluarga Malaysia dal...
Keluarga Malaysia Bermula Dari Kita

Keluarga Malaysia Bermula Dari Kita

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 252 hits
TARIKH 10 September 2021 menjadi langkah mula ke arah harapan lebih cerah buat negara kita apabila kawasan paling teruk dilanda Covid 19 dibenarkan melangkah ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara Garis sempadan antara Selangor Kuala Lumpur dan P...
Keluarga Malaysia Atau Keluarga Saya

Keluarga Malaysia Atau Keluarga Saya

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 324 hits
Malaysia Day gift from a robber for his brother I heard that Nafas takes care of fertilizer and subsidies of billions of ringgit per year Hussein Abdul Hamid Dulu kini dan selama2nya CSR MOU saves the Prime Minister In the opinion of vetera...
Beri Peruntukan Sama Rata Kepada Pembangkang Juga Kata Nazri

Beri Peruntukan Sama Rata Kepada Pembangkang Juga Kata Nazri

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 156 hits
AGENDA DAILY Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz Gambar Agenda Daily Pemimpin senior UMNO Datuk Seri Nazri Aziz mencadangkan supaya peruntukan yang sama rata turut diberikan kepada Ahli Parlimen blok pembangkang bagi membantu ...
Ketepi Perbezaan Bangunkan Sabah Sebagai Keluarga Malaysia Km

Ketepi Perbezaan Bangunkan Sabah Sebagai Keluarga Malaysia Km

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 238 hits
Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor Foto BERNAMA KOTA KINABALU 23 Sept Semua pihak termasuk ahli politik pembangkang diminta supaya mengenepikan sebarang perbezaan dan bersatu sebagai Keluarga Malaysia dalam usaha membangunkan Sabah seter...
Keluarga Pelajar Malaysia Dibunuh Di Taiwan Mendapat Rm300 000 Sebagai Pampasan

Keluarga Pelajar Malaysia Dibunuh Di Taiwan Mendapat Rm300 000 Sebagai Pampasan

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 352 hits
Seorang lelaki di Kaohsiung menyebabkan kematian penuntut Irene Chung 24 yang berasal dari Sibu Sarawak Pegawai Taiwan telah bersetuju untuk memberi ganti rugi kepada ahli keluarga pelajar Malaysia yang meninggal dunia dengan RM300 000 sete...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11