Keluarbiasaan Kes Zahid Hamidi


Minggu lalu, media melaporkan fakta menarik dalam kes rasuah Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Presiden UMNO itu kini menghadapi pertuduhan rasuah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram membabitkan jutaan ringgit dana Yayasan Akalbudi.

Dalam prosiding itu, Mahkamah Tinggi diberitahu, berlaku pengeluaran dan kemasukan wang dalam amaun besar ke akaun bank milik syarikat yang didakwa terbabit dalam kes tersebut. Paling menarik, syarikat tersebut ‘tidak melakukan apa-apa aktiviti perniagaan.’

Menurut Pegawai Penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM0, Mohd. Zamri Abdul Rashid, hasil siasatannya mendapati syarikat Berani & Jujur Trading yang berdaftar di sebuah unit apartmen, tidak menjalankan apa-apa perniagaan dan tidak mempunyai pekerja. “Mengikut rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia, syarikat ini terbabit dalam perniagaan pertanian dan jualan kain,” katanya.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Sazilee Abdul Khairi, Mohd. Zamri menyatakan, semasa beliau melakukan penggeledahan di apartmen tersebut, tidak kelihatan apa-apa aktiviti perniagaan di situ.

Prosiding minggu lalu merupakan hari ke-47 kes didengar dan beliau merupakan saksi pendakwa ke-92. Selain Berani & Jujur Trading, dua syarikat lagi yang disiasat olehnya ialah Jogabonito Jewellery & Diamonds dan Mastoro Kenny IT Consultant & Services. Yang menarik juga, kedua-dua syarikat ini tidak menjalankan apa-apa perniagaan.

Mengikut kes pendakwaan, tertuduh didakwa menerima suapan daripada Mastoro Kenny IT Consultant & Services berupa sekeping cek bernilai RM250,000 milik Jogabonito Jewellery & Diamonds. Selain itu, 13 cek bernilai RM8 juta milik Mastoro Kenny IT Consultant & Services dan 10 cek bernilai RM5 juta milik Berani & Jujur Trading. Kesemua cek diterima tertuduh sebagai dorongan untuk membantu Mastoro Kenny IT Consultant & Services mendapatkan projek-projek MyEG di bawah kendalian Kementerian Dalam Negeri.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Mohd. Afif Ali, kenapa dia tidak setuju dengan cadangan peguam bagi pihak tertuduh bahawa siasatannya terhadap tiga syarikat tersebut berat sebelah, Mohd. Zamri menjelaskan: “Saya tidak setuju kerana siasatan bermula sejak Jun 2018 lagi dan saya telah mengumpul bukti serta fakta yang diperlukan sehingga pertuduhan dibuat.”

Presiden UMNO itu berdepan 47 pertuduhan, di mana 12 daripadanya membabitkan pertuduhan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akalbudi.

Bagi tuduhan pecah amanah, beliau dituduh menggunakan wang berkenaan untuk membuat enam pembayaran kad kredit milik persendirian, polisi insurans kenderaan dan lesen motor persendirian, kiriman wang kepada sebuah firma guaman dan sumbangan kepada persatuan bola sepak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

KUARANTIN
Bagi lapan tuduhan rasuah pula, beliau dituduh menerima suapan daripada tiga syarikat, iaitu Mastoro Kenny IT Consultant & Services, Data Sonic Group Berhad dan Profound Radiance Sdn. Bhd. sebagai dorongan untuk membantu syarikat berkenaan mendapatkan projek MyEG.

Juga menarik dalam kes ini, prosiding telah ditangguhkan beberapa kali. Pada 22 Februari lalu, Hakim Bicara Collin Lawrence Sequerah menyatakan kepada pasukan peguam bela tertuduh supaya menasihati anak guam mereka agar tidak menghadiri sebarang mesyuarat dalam tempoh sekurang-kurangnya seminggu sebelum perbicaraan berlangsung. Prosiding ditangguhkan kerana tertuduh menjalani kuarantin selama 10 hari mulai 21 Februari.

Ketika membenarkan penangguhan, Sequerah berkata, ini bukan kali pertama perkara sedemikian berlaku.

“Boleh tak kamu nasihat anak guam (Ahmad Zahid) kamu agar tidak hadir sebarang mesyuarat seminggu sebelum kesnya. Kalau tidak, sampai bila-bila pun kes ini tidak akan selesai.”

Mengikut peguam tertuduh, Hamidi Mohd. Noh, tertuduh menghadiri dua mesyuarat UMNO di Institut Latihan Memperkasakan Ilmu di Janda Baik, Pahang. Turut hadir dalam bilik mesyuarat itu, Datuk Johan (kontak rapat tertuduh yang disahkan positif Covid-19).

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran mahu tertuduh mengemukakan bukti kehadirannya di mesyuarat itu. Menurutnya, menghadiri mesyuarat di Pahang itu menunjukkan tertuduh telah melanggar prosedur operasi standard (SOP) kerana beliau merentas negeri.

Tegasnya lagi, “Ini merupakan kali ketiga kes ditangguhkan atas sebab sama. Tertuduh nampaknya macam acuh tidak acuh selain mengabaikan aspek kesejahteraan dirinya dan kita semua.

“Beliau seolah-olah menganggap perbicaraan ini tidak penting dan menggunakan alasan tersebut untuk mengelak daripada berada di mahkamah. Mahkamah harus memberi teguran keras terhadap beliau.”

Bila Hamidi berkata, mahkamah tiada kepentingan untuk meminta bukti sebarang mesyuarat parti politik daripada tertuduh, hakim bicara menjawab, mahkamah ada kepentingan dalam isu itu kerana perkara tersebut mengganggu jadual mahkamah. Tegas hakim itu lagi, “anda tidak boleh kata ini bukan urusan mahkamah. Hal ini ada impak ke atas mahkamah dari segi kita tidak boleh teruskan perbicaraan. Pembelaan perlu mengemukakan segala dokumen berkaitan berhubung mesyuarat yang dihadiri Ahmad Zahid seperti permit merentas sempadan negeri.”

Semua kes jenayah menarik perhatian umum, apatah lagi jika tertuduh adalah seorang figura awam. Kes rasuah itu menarik perhatian rakyat bukan hanya kerana tertuduh pemimpin sebuah parti politik besar, tetapi disebabkan beberapa faktor lain (disebut di atas) yang nyata luar biasa.

Sukar bagi kita rakyat biasa membuat ramalan bagaimana kes ini akan berakhir. Sama-sama kita tunggu dan lihat hingga sampai ke penghujung.

Oleh: Datuk Salleh Buang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/03/keluarbiasaan-kes-zahid-hamidi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kluster Kuasa Kluster Broker Bimbang Umno Sedang Bangkit Dengan Kekuatan Sendiri Zahid Hamidi

Kluster Kuasa Kluster Broker Bimbang Umno Sedang Bangkit Dengan Kekuatan Sendiri Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 218 hits
Hakikatnya tiada sebarang kluster dalam kepimpinan Umno Apatah lagi akar umbi Umno mahu supaya Umno terus berpadu tanpa sebarang perpecahan biarpun perbezaan pendapat tetap diraikan Namun tafsiran terdapat wujudnya pelbagai kluster mengikut...
3 Kesilapan Besar Datuk Seri Zahid Hamidi Kamarazaman Yaacob

3 Kesilapan Besar Datuk Seri Zahid Hamidi Kamarazaman Yaacob

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 413 hits
Datuk Seri Zahid adalah sahabat saya seperti juga Datuk Seri Anwar tetapi saya rasa Datuk Seri Zahid telah melakukan 3 kesilapan besar Kesilapan pertama Datuk Seri Zahid ialah menulis surat kepada Yang di Pertuan Agong menyatakan Ahli Ahli ...
Penganalisis Anggap Zahid Hamidi Umpama Biawak Hidup Buat Bn

Penganalisis Anggap Zahid Hamidi Umpama Biawak Hidup Buat Bn

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 292 hits
Ahmad Zahid Hamidi perlu meletakkan jawatan kerana sudah menjadi beban kepada Barisan Nasional dan Umno selepas beberapa langkah politiknya sebelum ini yang dilakukan secara sepihak menemui kegagalan kata penganalisis Terbaru langkah Zahid ...
Kesilapan Kesilapan Besar Zahid Hamidi

Kesilapan Kesilapan Besar Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 173 hits
Ahmad Zahid Hamidi adalah sahabat saya seperti juga Anwar Ibrahim akan tetapi saya rasa Presiden Umno itu melakukan tiga kesilapan besar Kesilapan pertama Zahid ialah menulis surat kepada Yang Dipertuan Agong menyatakan ahli ahli Parlimen U...
Kluster Mahkamah Inilah Last Defend Umno Zahid Hamidi

Kluster Mahkamah Inilah Last Defend Umno Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 177 hits
Hakikatnya tiada sebarang kluster dalam kepimpinan Umno Apatah lagi akar umbi Umno mahu supaya Umno terus berpadu tanpa sebarang perpecahan biarpun perbezaan pendapat tetap diraikan Namun tafsiran terdapat wujudnya pelbagai kluster mengikut...
Kerajaan Pusat Perlu Merayu Di Mahkamah Zahid Hamidi

Kerajaan Pusat Perlu Merayu Di Mahkamah Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 324 hits
Tanggal 10 Mac 2021 kita dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam Selain kalimah Allah perkataan lain yang dibenarkan adalah solat Kaabah dan Baitullah Beberapa pihak men...
Zahid Hamidi Gunakan Dana Yayasan Akalbudi Hampir Rm1 5 Juta Untuk Kegunaan Peribadi

Zahid Hamidi Gunakan Dana Yayasan Akalbudi Hampir Rm1 5 Juta Untuk Kegunaan Peribadi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 169 hits
KUALA LUMPUR Saksi pendakwaan terakhir dalam perbicaraan kes Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa bekas Timbalan Perdana Menteri itu menggunakan dana Yayasan Akalbudi miliknya berjumlah RM1 469 547 36 untuk memba...
Umno Diserang Pelbagai Arah Pemimpin Kluster Mahkamah Juga Kekal Setia Ds Zahid Hamidi

Umno Diserang Pelbagai Arah Pemimpin Kluster Mahkamah Juga Kekal Setia Ds Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 176 hits
Usaha untuk memulihkan semula Umno selepas parti itu mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum ke 14 lepas bukan satu tugas yang mudah kata Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Menerusi catatan di Facebooknya pada Ahad Ahmad Zahid m...
Penyatuan Ummah Bertujuan Hancurkan Umno Kluster Mahkamah Inilah Yang Setia Kepada Parti Zahid Hamidi

Penyatuan Ummah Bertujuan Hancurkan Umno Kluster Mahkamah Inilah Yang Setia Kepada Parti Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 237 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera para ahli dan penyokong UMNO sekalian Saya menulis kali ini supaya saudara saudari ahli dan penyokong UMNO dapat memahami realiti ini Usaha untuk memulihkan UMNO selepas dilanda badai fitnah PRU14 bukanla...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3