Kelebihan Sahur Dari Sudut Kesihatan




السَّحُورُ أَكْلُهُ بَرَكَةٌ فَلاَ تَدَعُوهُ وَلَوْ أَنْ يَجْرَعَ أَحَدُكُمْ جَرْعَةً مِنْ مَاءٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى المُتَسَحِّرِينَ

“Sahur adalah makanan yang penuh berkat. Oleh kerana itu, janganlah kalian meninggalkannya sekalipun hanya dengan minum seteguk air. Kerana sesungguhnya Allah dan para Malaikat berselawat kepada orang-orang yang makan sahur.”
(Hadis Riwayat Ahmad)
Walaupun Ramadan telah lama meninggalkan kita, namun umat Islam sentiasa diberikan peluang oleh Allah untuk mengamalkan puasa sunat atau puasa ganti yang diwajibkan ke atas seseorang.

Rata-rata dari kita menganggap bahawa, jika melakukan puasa sunat, maka tidak mengapa jika meninggalkan sunnah bersahur. Hal ini kerana, keberkatan Ramadan itu adalah tidak sama dengan puasa-puasa sunat yang lain.

Walau bagaimanapun, menurut pendapat jumhur ulama’, kelebihan dan keberkatan sahur merupakan sesuatu yang besar jika diamalkan dan ia tidak membeza-bezakan sama ada puasa sunat atau puasa ganti.

Walaupun sahur itu bukan syarat sah puasa kerana tanpa sahur juga anda wajib dan dibolehkan untuk berpuasa. Namun, pada sahur itu ada keberkatan yang perlu dijaga dan banyak kelebihan yang akan Allah ganjarkan kepada muslim yang melaksanakan sunnah ini. Ia merupakan sebuah sunnah yang jika diamalkan, akan mendapat ganjaran yang sangat besar.

Apa itu sahur? Ia sebenarnya berasal daripada perkataan Arab, iaitu sahara سحر yang bermaksud bahagian akhir malam yang hampir dengan waktu subuh atau terbitnya fajar. Dari segi istilah ia bermaksud perbuatan mengambil makanan di waktu akhir sebelum terbitnya fajar.

Hukum bersahur adalah sunat muakkad, iaitu perbuatan yang dituntut untuk dilakukan. Jika ditinggalkan, maka tidak berdosa dan puasanya masih sah. Haram hukumnya jika meninggalkan puasa wajib dengan alasan tidak bersahur melainkan jika puasa yang diteruskan dapat memudaratkan dirinya sendiri.



Kelebihan SahurSebenarnya, sahur bukanlah suatu anjuran yang sia-sia. Jika kita lihat gaya hidup masyarakat kini, tiada yang akan bersusah payah untuk bangun semata-mata untuk makan di awal pagi. Namun, dalam Islam, ia adalah perkara yang dituntut kerana banyak kelebihan yang boleh diperoleh oleh Allah SWT. Antaranya ialah:

#1 -Membezakan Puasa Islam Dan Yahudi


فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ أَكْلَةُ السَّحَرِ

Maksud: “Perbezaan antara puasa kita (umat Islam) dan puasa ahli kitab terletak pada makan sahur.” (Hadis Riwayat Muslim)

Setiap agama di dunia ini mengamalkan puasanya yang tersendiri. Ada yang berpuasa daripada makan daging, ada yang berpuasa daripada makan sahaja dan boleh minum serta macam-macam lagi cara mereka berpuasa.

Begitu juga dengan ahli kitab yang telah disebut berdasarkan hadis Rasulullah SAW di atas. Ahli kitab ialah golongan Yahudi dan Nasrani yang percaya kitab Injil dan Taurat namun setelah lahirnya Nabi Muhammad, mereka telah menolak ajaran al-Quran.

Golongan ini berpuasa sama seperti kita, iaitu dengan menahan lapar dan dahaga namun tidak mengamalkan bersahur berbeza dengan umat Islam yang disunatkan bersahur sebagai salah satu amalan di bulan puasa.

#2 – Ada Keberkatanتَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَ

Maksud: “Bersahurlah kerana sesungguhnya pada sahur (makanan) itu ada keberkatan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW menganjurkan untuk bersahur kerana banyak keberkatan yang boleh kita rebut. Antaranya ialah, ia dapat membantu kita untuk menguatkan diri semasa berpuasa. Dengan bersahur, ia dapat memberi kita tenaga dan boleh menjadikan hari kita produktif.

#3 – Untuk Kesihatan DiriMenurut Imam Ibnu Adli Bar, kajian mengenai hadis bersahur dan kepentingannya adalah bertaraf sahih dan mampu memberi kesihatan kepada diri sendiri. Kajian saintifik juga menekankan bahawa penekanan nabi agar sahur dilewatkan mempunyai sebab yang tersendiri, iaitu ia menepati waktu sarapan pagi. Hal ini kerana, makanan yang paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan.

Dr Mark Pereira dan beberapa orang pengkaji lagi dari Pusat Perubatan Harvard mendapati, mereka yang tidak bersarapan pagi akan mempunyai risiko untuk menghidap penyakit jantung dan kencing manis.

Manakala, menurut Dr Theresa Nicklas dari Kolej Perubatan Baylor menunjukkan bahawa mereka yang meninggalkan sarapan berisiko untuk menanggung dua kali ganda kekurangan zat besi dalam darah dan berpotensi mengalami penyakit anemia, iaitu kekurangan haemoglobin dalam darah.

Justeru, dengan bersahur akan menggantikan sarapan pagi yang tidak boleh dilakukan pada bulan Ramadan agar kesihatan kita sentiasa terjaga.

#4 – Para Malaikat Berselawat
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِينَ

Maksud: “Allah dan para Malaikat berselawat ke atas orang-orang yang bersahur.” (Hadis Riwayat Ibnu Umar)

Menurut sebuah riwayat, para malaikat akan berselawat ke atas golongan yang menggagahkan diri untuk bersahur. Hal ini kerana, dalam sahur terdapat banyak berkatnya. (Berdasarkan Shahihut Targhib wa Tarhib, 1066)

Makanan Yang Sesuai Untuk BersahurTiada makanan yang khusus untuk bersahur kerana Rasulullah SAW sendiri bersabda bahawa bangunlah sahur walau dengan hanya meneguk segelas air. Walau bagaimanapun, kita perlu berpada-pada dalam memilih makanan sahur. Seeloknya biarlah ia makanan yang boleh memberi kita tenaga dan bukannya yang boleh memudaratkan serta tidak berlebihan.

Namun, tahukah anda, sunnah Rasulullah SAW adalah dengan memakan buah kurma. Kenapa kurma? Mungkin ada yang berpendapat bahawa. Rasulullah sememangnya akan makan kurma kerana di Tanah Arab subur dengan pohon kurma.

Sebenarnya, banyak kelebihan makan buah kurma yang boleh diperoleh, antaranya ialah ia boleh mengelakkan daripada beberapa penyakit kanser, membantu menguatkan tulang serta boleh merawat masalah usus. Ini adalah berdasarkan sebuah kajian saintis oleh Profesor Madya Aisyah Mohd Zain, Pensyarah Fakulti Sains dan Bioteknologi Universiti Putra Malaysia.

Buah kurma juga didapati mengandungi glukosa yang penting untuk membekalkan tenaga kepada badan serta membekalkan vitamin dan mineral yang berguna untuk kesihatan. Ia juga mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi, iaitu kandungan protein lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serta 2.0 hingga 4.0 peratus manakala gula sebanyak 50 hingga 57 peratus.

Oleh itu, tidak dapat disangkal lagi, bahawa dengan memakan kurma dapat membantu mencergaskan hari kita sepanjang bulan Ramadan, malah boleh diamalkan pada bulan-bulan lain juga.

Diriwayatkan oleh ‘Aisyah RA bahawa: “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.” (Hadis Riwayat Muslim)

Oleh itu, ajarlah diri kita untuk bangun sahur dengan memakan buah kurma kerana padanya juga terdapat keberkatan sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Dari Abu Khudri berkata: “Makan sahur itu ada keberkatan, maka jangan kamu tinggalkannya walaupun salah seorang dalam kalangan kamu hanya minum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat (rahmat Allah dan pengampunan) atas mereka yang bersahur.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Kurma juga merupakan makanan sahur yang dipuji oleh Rasulullah SAW berdasarkan sabdanya yang berbunyi: “Sebaik-baik makanan sahur bagi seorang mukmin itu ialah buah kurma.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Waktu SahurSunnah untuk mengakhirkan waktu sahur sehingga terbitnya fajar. Hal ini telah disebut oleh Anas, dari Zaid bin Tsabit berkata:

تَسَحَّرْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- ثُمَّ قُمْنَا إِلَى الصَّلاَةِ. قُلْتُ كَمْ كَانَ قَدْرُ مَا بَيْنَهُمَا قَالَ خَمْسِينَ آيَةً

Maksud: “Kami pernah makan sahur bersama Nabi SAW. Kemudian kami pun berdiri untuk menunaikan solat. Kemudian Anas bertanya pada Zaid: “Berapa lama jarak antara azan dan subuh dan sahur kalian?” Zaid menjawab: “Sekitar membaca 50 ayat.” Dalam sebuah riwayat Bukhari mengatakan: “Sekitar membaca 50 atau 60 ayat.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Menurut Ibnu Hajar, membaca 50 ke 60 ayat di atas bermaksud waktu sahur itu adalah tidak terlalu lama dan juga terlalu pendek. Oleh itu, para ulama’ berpendapat bahawa waktu sahur adalah sebelum terbitnya fajar.

Adakah Sah Puasa Bersahur Setelah ImsakNamun, rata-rata umat Islam bersahur dengan berpandukan waktu imsak yang telah dibekalkan oleh jabatan-jabatan agama berdasarkan waktunya. Timbul pula persoalan, adakah sah jika bangun sahur setelah habisnya waktu imsak? Bagaimana dengan puasanya, adakah sah?

Imsak sebenarnya berasal daripada perkataan Arab, iaitu amsaka امسک yang bererti menahan. Waktu imsak juga disifatkan sebagai waktu untuk menahan daripada segala perkara yang boleh membatalkan puasa.

Menurut fatwa Saudi Arabia, Syaikh ‘Abdul aziz bin ‘Abdillah bin Baz, beliau berkata bahawa sebenarnya penetapan waktu imsak ini hanyalah sekadar adat kita semata-mata. Hal ini kerana tiada dalil berkaitan dengan penetapan waktu imsak.

Malah, berdasarkan dalil yang telah dinyatakan, waktu berpuasa adalah apabila terbitnya fajar sehingga terbenamnya matahari. Maka, selagi belum terbit fajar (subuh), maka dibolehkan untuk makan dan minum.

Berdasarkan firman Allah yang berbunyi:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
“Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).”
(Surah al-Baqara, 2:187)
Nabi SAW juga pernah bersabda yang bermaksud: “Fajar ada dua jenis: pertama ialah fajar yang diharamkan untuk makan dan dihalalkan untuk solat, iaitu fajar sodiq (fajar yang masuknya waktu subuh) dan kedua ialah fajar yang diharamkan untuk solat subuh dan dihalalkan untuk makan, iaitu fajar kazib (Fajar sebelum subuh).” (Hadis Riwayat Baihaqi)

Waktu imsak ini ialah sebagai langkah mengelakkan syak sama ada sudah terbit fajar atau belum sahaja. Oleh itu, dapatlah kita simpulkan bahawa boleh bersahur selagi tidak terbitnya fajar untuk solat subuh dan sah puasanya pada hari itu.

KesimpulanTerdapat banyak kelebihan jika kita mengamalkan sunnah sahur ini. Allah amat menyayangi hambaNya yang sentiasa berusaha untuk mendapatkan redaNya. Malah dengan bersahur, ia bukan sahaja dapat memberi pahala, namun menambahkan kekuatan dan tenaga buat diri kita sendiri. Tidak rugi bersahur, bila lagi nak amalkan sunnah, kan?

Muslim.Or.Id
Mufti Wilayah
SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/04/kelebihan-sahur-dari-sudut-kesihatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Nak Simpan Lagikah Menteri Kesihatan Yang Merapu Ini

Muhyiddin Nak Simpan Lagikah Menteri Kesihatan Yang Merapu Ini

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 800 hits
Di sebalik wabak Covid 19 berdepan pula kritikan dan kemerosotan sokongan rakyat yang berterusan paling ke depan akibat karenah Menteri Kesihatan Dr Adham Baba yang merapunya kian menjadi jadi Muhyiddin Yassin dalam hal ini mesti ada kebera...
Apakah Bekas Menteri Kesihatan Sudah Nyanyuk

Apakah Bekas Menteri Kesihatan Sudah Nyanyuk

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 520 hits
COVID 19 Dzulkefly salahkan Muhyiddin kerana perhimpunan tabligh 19 04 2020BEKAS Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dengan beraninya menyalahkan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Dalam Negeri kerana penganjuran perhimpuna...
Tersasul Sebut 500 Negara Nama Menteri Kesihatan Trending Di Twitter

Tersasul Sebut 500 Negara Nama Menteri Kesihatan Trending Di Twitter

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 604 hits
Menteri Kesihatan Malaysia Dr Adham Baba sekali lagi menjadi bahan bualan netizen di media sosial selepas kesilapannya mengatakan kepada Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi yang beliau telah mengadakan telesidang video bersama 500 buah negara ...
Menteri Kesihatan Kena Bahan Gara Gara Telesidang Video Dengan 500 Negara

Menteri Kesihatan Kena Bahan Gara Gara Telesidang Video Dengan 500 Negara

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 625 hits
Selepas dipersendakan gara gara petua meminum air suam yang dikatakan mampu mencegah Covid 19 Menteri Kesihatan Dr Adham Baba sekali lagi meraih perhatian di media sosial Kali ini apabila beliau mengatakan telah membuat telesidang video ber...
36 Pelancong Asing Di Pulau Kapas Menjalani Saringan Kesihatan

36 Pelancong Asing Di Pulau Kapas Menjalani Saringan Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 210 hits
Ahmad Rabiul Zulkifli Seramai 36 pelancong asing termasuk empat kanak kanak dari Jerman Sepanyol Itali Belgium Sweden dan Denmark menjalani ujian saringan kesihatan untuk mencegah penularan wabak Covid 19 di Pulau Kapas Foto NSTP Ghazali Ko...
Bekas Timbalan Menteri Kesihatan Beritahu Sebab Himpunan Jemaah Tabligh Dibenar

Bekas Timbalan Menteri Kesihatan Beritahu Sebab Himpunan Jemaah Tabligh Dibenar

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 282 hits
Lebih 14 000 orang termasuk warga asing menyertai himpunan jemaah tabligh di Masjid Sri Petaling Kuala Lumpur yang kemudian muncul sebagai kluster terbesar jangkitan Covid 19 di negara ini PETALING JAYA Bekas timbalan menteri kesihatan Dr L...
Menjaga Kesihatan Itu Ibadah 10223

Menjaga Kesihatan Itu Ibadah 10223

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 222 hits
Firman Allah Subhanahuwatalla yang bermaksud Katakanlah Hai orang kafir Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah apa yang aku sembah Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak m...
Untuk Kita Belajar Supaya Kita Tak Ulangi Perkara Tak Berkesan Mereka Lakukan Kp Kesihatan

Untuk Kita Belajar Supaya Kita Tak Ulangi Perkara Tak Berkesan Mereka Lakukan Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 294 hits
Kementerian Kesihatan berkata kedatangan pakar dari China bukan untuk membantu rawat pesakit sebaliknya berkongsi pengetahuan dengan Malaysia Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah kemasukan mereka adalah untuk pembe...
Rakyat Mahu Lihat Ada Hukuman Terhadap Timbalan Menteri Kesihatan

Rakyat Mahu Lihat Ada Hukuman Terhadap Timbalan Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 1153 hits
Shahbudin Husin Daripada sekian nama pemimpin kerajaan yang dikesan melanggar pernah arahan PKP dan menjadi viral di media sosial perlakuan Timbalan Menteri Kesihatan Dr Nor Azmi Ghazali didapati paling mendapat kecaman dan tidak boleh dite...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000