Kelebihan Menggunakan Whatsapp Business Kepada Peniaga Online



Zaman sekarang ini kalau kita lihat telah banyak peniaga-peniaga online yang berkembang biak dengan menggunakan bermacam-macam platform sedia ada tak kiralah perniagaan kecil atupun besar. Sejujurnya perkara ini merupakan suatu yang positif dan patut diberikan galakkan.

Jadi dalam ingin memberikan galakkan, aku bercadang nak memperkenalkan aplikasi yang dirasakan akan dapat membantu para peniaga online di luar sana supaya dapat membantu dan memberikan pengalaman yang lebih efektif terhadap komunikasi di antara peniaga dan pelanggan atau konsumer.

Dalam artikel ini aku menerangkan fitur-fitur (feature) yang terdapat dalam aplikasi Whatsapp Business yang dapat membantu para peniaga online berkomunikasi dengan pelanggan mereka.


1. Perbezaan LogoSeperti yang kita sedia maklum Whatsapp Messenger yang sering kita gunakan dalam kehidupan sehari-hari kita menggunakan logo telefon. Manakala Whatsapp Business pula menggunakan logo yang berhuruf B sebagai logo mereka.
2. Boleh Guna Nombor Rumah / PejabatAplikasi Whatsapp Business dan Whatsapp Mesengger boleh digunakan dalam satu peranti (device) yang sama tetapi dengan menggunakan nombor yang berlainan.
Para pengguna Whatsapp Business boleh mendaftarkan nombor rumah atau pejabat mereka untuk menggunakan aplikasi ini.
3. Balas Mesej Secara AutomatikKelebihan yang boleh didapati daripada aplikasi Whatsapp Business adalah para peniaga online dapat menetapkan balasan automatik sekiranya mereka mendapat soalan yang sama daripada pelanggan ataupun untuk meraikan pelanggan baharu mereka.
Fitur ini sememangnya efektif dalam penjimatan masa kepada peniaga online yang mempunyai banyak mesej yang perlu dibalas sekiranya dilakukan secara manual.
4. Lihat Statistik Terima Dan Hantar Mesej / PesananKebiasaan pengguna Whatsapp Messenger akan menetapkan untuk melindungi privasi mereka daripada orang lain; bluetick dan online. Tetapi menerusi Whatsapp Business para peniaga online akan dapat melihat statistik penerimaan pesanan mereka telah dibaca dan diterima atau tidak meskipun para pelanggan mereka menetapkan untuk melindungi bluetick mereka.
5. Memilih Kategori PerniagaanMenerusi penggunaan Whatsapp Business, para peniaga online akan dapat menetapkan informasi perniagaan mereka. Antara yang boleh mereka lakukan adalah meletakkan informasi waktu operasi perniagaan, link laman web rasmi, lokasi perniagaan malah mampu menetapkan kategori perniagaan meraka.
Fitur ini dilihat dapat memberikan informasi yang berkesan dan mudah kepada para pelanggan dan menjimatkan masa mereka daripada perlu untuk mencari di carian internet berkenaan informasi sesebuah perniagaan.
6. Sistem VerifikasiSeperti laman-laman sosial masa kini yang menggunkan sistem verikasi yang memberikan simbol tick berwarna biru kepada akaun-akaun, Whatsapp Business pun begitu juga. Akaun-akaun yang berdaftar di bawah Whatsapp Business perlu melalui ujian verikasi dan sekiranya Whatsapp Business sudah memverifikasikan akaun mereka akan diberikan simbol tick berwarna hijau.
"If you see a green badge next to the contact's name, it means WhatsApp has verified if the number is properly owned by the company", kata Whatsapp pada laman web rasmi mereka.
7. Mengkategorikan Pesanan / Mesej Masuk Dengan LabelPara pengguna Whatsapp Business boleh mengkategorikan pesana yang mereka terima dengan menggunkan label. Hal ini supaya komunikasi para peniaga online dengan pelanggan mereka akan menjadi lebih efisien dan juga lebih teratur.

Aplikasi Whatsapp Business ini sememangnya memberikan banyak kelebihan kepada para peniaga online. Jadi kepada semua para peniaga online tak perlu tunggu lagi dan silalah menggunakan kelebihan yang ditawarkan oleh aplikasi ini.
Whatsapp Business sekarang boleh di download di Google Play dan juga Play Store.
Selamat Mencuba!
Kredit kepada Kompas.com (Klik untuk artikel asal berbahasa Indonesia)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lakiterok.com/2018/02/kelebihan-menggunakan-whatsapp-business.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peniaga Online Sombong

Peniaga Online Sombong

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 454 hits
Saya seorang penjual online Biasalah pembeli akan terlebih dahulu bertanya mengenai produk Jadi kenalah kita jawab itu dan ini mengenai produk itu Kadang kadang kana jawab pada waktu lewat malam Bukan apa ramai pembeli sebenarnya nak cepat ...
Positifnya Seorang Peniaga Online

Positifnya Seorang Peniaga Online

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 341 hits
Positifnya seorang peniaga online Assalamualaikum wbt Hai korang Cikla just nak membebel jap je Positifnya seorang peniaga online Kredit Google Hari hari iklan tapi orang like komen macam sendu je ekau tak give up ke Hari hari kepochi pasal...
Bermula Hari Ini Beberapa Model Telefon Tidak Dapat Lagi Menggunakan Whatsapp

Bermula Hari Ini Beberapa Model Telefon Tidak Dapat Lagi Menggunakan Whatsapp

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 246 hits
SESETENGAH pemilik telefon bimbit tidak akan dapat menggunakan aplikasi Whatsapp lagi bermula hari ini Peranti yang menggunakan sistem operasi Series 40 tidak lagi disokong pada 2019 Apa yang merisaukan adalah peranti yang menggunakan S40 O...
Kelebihan Menggunakan Laman Web Airbnb Untuk Buat Tempahan Berbanding Laman Web Lain

Kelebihan Menggunakan Laman Web Airbnb Untuk Buat Tempahan Berbanding Laman Web Lain

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 527 hits
Pada penghujung tahun 2016 saya baru mula berkenalan dengan laman web Airbnb Waktu tu saya baru tahu yang website tersebut boleh digunakan bagi tujuan membuat tempahan tempat penginapan Waktu itu saya merasakan tiada apa yang menarik dengan...
Wordpress Web Development For A More Productive Online Business

Wordpress Web Development For A More Productive Online Business

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 252 hits
These days WordPress web development has turned out to be a crucial need among the business owners because this platform serves more purposes than being a blogging tool For most of the business owners the most crucial thing is to find the b...
Garda Indonesia Dukung Payung Hukum Untuk Ojek Online

Garda Indonesia Dukung Payung Hukum Untuk Ojek Online

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 185 hits
Igun menyayangkan adanya rencana aksi yang dilakukan oleh segelintir pengemudi ojek online yang ingin menuntut Pemerintah RI memberikan payung hukum bagi ojek online
Akaun Bank Khusus Untuk Kerja Freelance Dan Bisnes Online

Akaun Bank Khusus Untuk Kerja Freelance Dan Bisnes Online

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 389 hits
Setiap kali masuk tahun baru saya akan mula fikir tentang masa depan saya dan juga pekerjaan yang saya sedang lakukan sekarang Adakah ada peluang untuk saya berkembang atau adakah saya akan terus berada pada kedudukan yang sama sampai bila ...
1 April 2019 Djp Tetapkan Aturan Perlakuan Pajak Pedagang Online

1 April 2019 Djp Tetapkan Aturan Perlakuan Pajak Pedagang Online

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 256 hits
Sebuah informasi mengenai sosialisasi pemberlakuan aturan terbaru mengenai bagi para pelaku usaha yang melaksanakan kegiatan perdagangan melalui sistem elektronik baru saja diumumkan dalam rilis pers yang dimuat melalui laman website resmi ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ