Kelebihan Ayatul Kursi




 
SATU amalan yang tidak boleh sesekali ditinggalkan setiap kali selepas solat fardu adalah membaca ayat al-Kursi. Ada antara kita selepas sahaja memberi salam, terus ‘lompat’ membaca surah al-Fatihah dan seterusnya membaca doa.
Sehubungan itu, selepas ini pastikan walau sibuk macam mana sekalipun, kita tetap perlu membaca ayat al-Kursi kerana itu adalah amalan yang disarankan Nabi SAW.
Sebaiknya selepas memberi salam, kita perlu membaca istighfar sekurang-kurangnya tiga kali, kemudian membaca ayat al-Kursi serta zikir lain.
Mudir Maahad Tahfiz Al-Istiqamah Temerloh, Ustaz Mohd Zarimi Abu Zih berkata, ayat 255 daripada Surah al-Baqarah itu juga digelar ‘penghulu’ segala ayat al-Quran.
Menurutnya, ayat berkenaan diturunkan selepas hijrah Nabi Muhammad SAW dengan diiringi ribuan malaikat kerana kebesaran dan kemuliaannya.
“Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu alamat yang menjadi halangan dalam perjuangan mereka.
“Maka, Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid bin Tsabit iaitu penulis al-Quran supaya menulis serta menyebarkannya.
“Ayat ini disebut Ayat Kursi kerana di dalamnya terdapat perkataan Kursi, bermaksud tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat’.
“Ia syiar kebesaran Allah SWT yang menguasai meliputi tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi,” katanya.
Ustaz Mohd Zarimi berkata, membaca ayat al-Kursi mempunyai kelebihan tersendiri sebagaimana disebut dalam hadis daripada Abi Umamah RA.
“Hadis itu menyatakan, kita disunatkan membaca ayat al-Kursi setiap kali selepas menunaikan solat fardu,” katanya.
Abi Umamah RA berkata bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang membaca ayat al-Kursi setiap selepas kali solat fardu, tidak akan terhalang baginya untuk memasuki syurga melainkan mati.” (Riwayat al-Thabarani dan al-Nasa’ie - dinilai sahih oleh Imam Ibn Hibban)
“Selain itu, ada satu kisah dalam satu hadis panjang mengenai kelebihan ayat al-Kursi yang disebut oleh syaitan serta dibenarkan oleh Nabi SAW iaitu akan sentiasa dalam pemeliharaan Allah selain syaitan tidak akan mendekati sehingga waktu pagi,” katanya.
Beliau berkata, Imam al-San’ani juga pernah berkata mengenai kelebihan ayat al-Kursi.
“Menurut kitab Subul al-Salam, kelebihan ayat Kursi adalah disebabkan padanya terhimpun segala nama dan sifat Allah seperti Wahdaniyyah (Maha Esa), al-Hayah (Maha Hidup), al-Qayyumiyyah (Maha Kekal), al-‘Ilm (Maha Mengetahui), al-Mulk (Maha Menguasai), al-Qudrah (Maha Berkuasa) dan juga al-Iradah (Maha Berkehendak).
“Ia adalah sebahagian ayat al-Quran. Jika membacanya dengan niat membaca al-Quran, maka sudah pasti terkumpul pada bacaan itu kelebihan membaca al-Quran yang sangat banyak,” katanya.
Sehubungan itu, kita perlu mengambil peluang beramal membaca ayat Kursi berkenaan terutamanya selepas melaksanakan solat fardu.
Tersangat mudah untuk dilakukan kerana kita semua sebenarnya sudah menghafaznya sejak kecil lagi.
Melihat kepada ganjaran serta kelebihan yang ditawarkan hasil melazimi bacaan ayat Kursi, ternyata kita manusia yang sangat rugi jika masih mengambil mudah serta tidak serius mengamalkannya. 


Ayat Kursi adalah seutama-utama ayat dalam Al-Quran. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Fadhilat dan kehebatan ayat ini telah diterangkan dalam 99 hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan lain-lain. Antaranya adalah:
Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana Dia memelihara Nabi Muhammad SAW.
Sesiapa berwudhuk lalu membaca ayat Al-Kursi sekali, nescaya Allah akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat.
Sesiapa membaca Al-Qursi sebelum keluar rumah, maka Allah mengutuskan 70 000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan untuknya.
Sesiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.
Membacanya dapat menghilangkan rasa marah, dijauhi bala bencana dan gangguan syaitan.
Sesiapa membacanya ketika dalam kesempitan nescaya Allah azza wa jalla akan memberikan pertolongan kepadanya dan jika seseorang itu miskin akan menjadi kaya.
Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran didepan matanya.
“Sesiapa dikalangan umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan solat sunat dua rakaat, Allah memelihara daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”
Sesiapa membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis kebaikannya dan menghapuskan keburukannya dari detik itu sampai esok hari,
Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, InsyaAllah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.
11.   Sesiapa membaca ayat Al-Kursi sebanyak 170 kali:
Di tengah malam atau  dikuti solat Hajat, Insya Allah berhasil hajatnya.
Memperolehi hidayah dan petunjuk dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Meningkatkan kecerdikan dan terang hati.
Terlepas dari masalah dan kesukaran serta dimudahkan rezeki dan cita-cita.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infojelita.blogspot.com/2020/08/kelebihan-ayatul-kursi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Bn Ada Kelebihan Untuk Menang

Calon Bn Ada Kelebihan Untuk Menang

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 300 hits
TANJUNG MALIM Di atas kertas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjung Malim Mohd Zaidi Aziz mempunyai peluang cerah mempertahankan kerusi Barisan Nasional di Dewan Undangan Negeri Slim berbanding dua lawannya Bagaimanapun menurut penganalisis p...
Kpai Usul Nomor Absen Siswa Ditempel Di Meja Dan Kursi Antisipasi Covid 19

Kpai Usul Nomor Absen Siswa Ditempel Di Meja Dan Kursi Antisipasi Covid 19

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 181 hits
Komisi Perlindungan Anak Indonesia meminta seluruh sekolah di Tanah Air agar menempelkan nomor absen siswa di masing masing meja dan kursi agar tidak ada anak didik bertukar tempat selama belajar guna mencegah kemungkinan penyebaran Covid 1...
Gerakan Kami Tidak Bisa Diredam Dengan Jatah Kursi Menteri

Gerakan Kami Tidak Bisa Diredam Dengan Jatah Kursi Menteri

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 326 hits
Koalisi Aksi Menyelamatkan Indonesia yang dideklarasikan secara terbuka kemarin mendapat banyak terpaan isu miring Beberapa di antaranya menyebutkan KAMI hanya berupaya mendapatkan jatah kue reshuffle yang akan dilakukan Presiden Joko Widod...
Jokowi Singgung Kursi Kosong Sidang Tahunan Di Awal Pidato Kenegaraan

Jokowi Singgung Kursi Kosong Sidang Tahunan Di Awal Pidato Kenegaraan

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 171 hits
Bangku kosong di ruang besar Gedung Nusantara Kompleks MPR menjadi hal pertama yang disinggung Presiden Joko Widodo saat memberi Pidato Kenegaraan Jumat Presiden Jokowi merasa prihatin lantaran Sidang Tahunan MPR kali ini berbeda dengan tah...
Calon Bn Ada Kelebihan Dalam Persaingan Tiga Penjuru Penganalisis Politik

Calon Bn Ada Kelebihan Dalam Persaingan Tiga Penjuru Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 282 hits
TANJUNG MALIM Di atas kertas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjung Malim Mohd Zaidi Aziz mempunyai peluang cerah mempertahankan kerusi Barisan Nasional di Dewan Undangan Negeri Slim berbanding dua lawannya Bagaimanapun menurut penganalisis p...
E Wallet Rm50 Kelebihan Kepada Guan Eng

E Wallet Rm50 Kelebihan Kepada Guan Eng

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 239 hits
Ipohmali Alhamdulillah Sekali lagi hikmah tertubuhnya Kerajaan tebuk atap Akhirnya Allah zahirkan Kebenaran untuk Lim Guan eng yang terfitnah selama ini Samalah dengan isu penanaman buluh sebelum ini kepada Teresa Kok Kebenaran itu hadir da...
Kelebihan Zikir Hasbi Rabbi

Kelebihan Zikir Hasbi Rabbi

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 1771 hits
KELEBIHAN ZIKIR HASBI RABBI ZIKIR PENENANG HATI Hasbi Rabbi Jallallah Ma Fi Qalbi Ghayrullah Nur Muhammad Sallallah Lailaha Illallah Cukuplah Allah sebagai tuhan Tiada yang lain dihatiku melainkan Allah Nur iaitu cahaya Muhammad Selawat dan...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa