Kelahiran Secara Vakum Buat Kepala Bayi Jadi Panjang Jom Cuba Tip Ini Untuk Kurangkannya


Semasa kelahiran secara vakum, doktor akan menggunakan alat vakum untuk membantu bawa bayi keluar daripada saluran kelahiran. Namun benarkah ia punca kepala bayi lonjong?

Kelahiran secara vakum Alat peranti vakum yang dikenali sebagai pengekstrak vakum, menggunakan cawan lembut yang dilekatkan pada kepala bayi dengan penyedut.
Seperti prosedur bersalin lain, pastinya wujud risiko yang berkaitan dengan kelahiran secara vakum.
Malahan, kaedah bersalin normal juga boleh mengakibatkan komplikasi pada ibu dan bayi.
Umumnya, penggunaan alat bantuan kelahiran pengekstrak vakum ini adalah bagi mengelakkan kelahiran caesarean atau mencegah tekanan pada janin. Jom ikuti perkongsian yang dikongsi oleh Hello Doktor ini.
Terkejut lihat kepala bayi lonjong Jangan panik. Keadaan tersebut TIDAK akan menjadi bentuk kepala bayi anda selama-lamanya.
Semasa dilahirkan, semua bayi baru lahir mempunyai bentuk kepala yang berubah-ubah.
Namun, anda harus menjangkakan bayi yang lahir secara normal melalui saluran faraj akan mumpunyai bentuk kepala lonjong atau disebut sebagai cone shape.
Hakikatnya, situasi itu adalah perkara biasa. Tubuh manusia adalah ciptaan yang menakjubkan!
Pada tengkorak bayi terdapat dua titik lembut serta mudah lentur.
Untuk membantu kepala bayi masuk ke saluran kelahiran yang ketat dan sempit, bahagian itu akan bertindih dan dimampatkan – dikenali sebagai head molding.
Selalunya, isu kepala bayi lonjong ini jarang berlaku pada kelahiran melalui proses pembedahan C-Sec.
Walau bagaimanapun, tidak kira sama ada anda bersalin secara kelahiran faraj atau caesarean, jika bayi turun ke pelvis untuk tempoh yang lama, maka kemungkinan untuk wujud kepala bayi lonjong adalah lebih ketara.
Superficial scalp wounds Merupakan keadaan kulit kepala yang biasa terjadi kesan daripada kelahiran secara vakum.
Bahkan, selepas kelahiran faraj normal, ia bukanlah perkara pelik untuk melihat bengkak pada bahagian kecil kulit kepala si manja.
Seperti yang dijelaskan awal tadi, semasa bersalin, serviks dan saluran kelahiran akan memberikan banyak tekanan pada bahagian kepala bayi yang akan bergerak memasuki saluran tersebut terlebih dahulu.
Ini mengakibatkan pembengkakan yang dapat membuat kepala bayi lonjong.
Pembengkakan mungkin berlaku pada sebelah bahagian kepala bayi jika kepalanya condong ke satu sisi semasa kelahiran.
Pembengkakan ini biasanya hilang dalam 1 hingga 2 hari selepas melahirkan.
Vakum cawan logam Pengekstrak vakum asalnya mempunyai cawan logam, sekali gus meningkatkan risiko untuk bayi mengalami pembengkakan pada kepala yang berbentuk seakan kon – dikenali sebagai chignon.
Adakalanya, tempat bekas cawan logam yang diletakkan pada kepala bayi menyebabkan sedikit perubahan warna kulit serta lebam.
Namun pada hari ini, kebanyakan pengekstrak vakum menggunakan cawan sedutan plastik atau Silastik.
Penggunaan cawan tersebut tidak akan menyebabkan pembentukan kepala bayi lonjong chignon dan kurang mengakibatkan pembengkakan.
Berapa lama keadaan kepala bayi lonjong? Selalunya tengkorak bayi yang mudah lentur itu akan kembali ke tahap perkembangan dalam tempoh 48 jam.
Ini bermaksud, kepala bayi lonjong akan berubah dan kelihatan bulat dalam tempoh 2 hari. Pun begitu, adakalanya ia mungkin memakan masa beberapa minggu.
Tetapi ibu ayah usah bimbang, keadaan kepala yang lonjong itu tidak akan kekal lama.
Walau bagaimanapun, sekiranya keadaan itu berlanjutan selepas beberapa minggu atau anda mempunyai kebimbangan, berbincanglah dengan pakar pediatrik.
Tip untuk mengurangkan kesan kepala bayi lonjong Keadaan kepala bayi anda akan kembali kepada bentuk bulat yang comel dalam tempoh masa antara 2 hari dan beberapa minggu selepas dilahirkan.
Namun, terdapat beberapa perkara yang boleh mempengaruhi bentuk kepala si manja. Antaranya:
Berbaring pada kedudukan yang sama Tekanan pada bahagian belakang tengkorak Tidak mengubah posisi arah kepala bayi ketika berbaring Kepala senget (distortion) disebabkan trauma atau anomali genetik 4 cara kurangkan masalah kepala lonjong  Jika kepala bayi berada dalam keadaan lonjong untuk tempoh yang lebih lama, ada beberapa tip yang boleh membantu mengurangkannya.
Pastikan bayi tidak berbaring secara menelentang pada satu posisi untuk tempoh yang lama. Jika tidak ia boleh mengakibatkan plagiocephaly – keadaan belakang kepala atau sisi rata. Galakkan bayi untuk berubah kedudukan dengan meletakkan mereka menghadap arah yang berbeza atau menggerakkan mainan ke posisi berlainan. Anda juga boleh mendukung bayi atau meletakkan si manja dalam baby carrier untuk mengurangkan dan melegakan tekanan yang dialami bahagian belakang kepala mereka. Berikan bayi tummy time yang secukupnya beberapa kali sehari. Tetapi pastikan anda sentiasa memantau mereka. Pemeriksaan doktor Jika wujud sebarang keraguan mengenai keadaan kepala bayi anda selepas kelahiran secara vakum, rujuk kepada doktor untuk mendapatkan kepastian dan jalan penyelesaian terbaik.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kelahiran Secara Vakum Buat Kepala Bayi Jadi Panjang ? Jom Cuba Tip Ini Untuk Kurangkannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kelahiran-secara-vakum-buat-kepala-bayi-jadi-panjang-jom-cuba-tip-ini-untuk-kurangkannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Merah Merengsakan Buat Bayi Tak Selesa 10 Tip Doktor Kongsi Nak Elak Ruam Lampin Pada Bayi

Merah Merengsakan Buat Bayi Tak Selesa 10 Tip Doktor Kongsi Nak Elak Ruam Lampin Pada Bayi

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 345 hits
Ruam lampin memang sering berlaku kepada bayi yang masih kecil untuk elakkan perkara ini terjadi Dr Ahmad Samhan berkongsi 10 tip dengan penerangan sekali bagi memudahkan ibu ibu menguruskan si kecil Ruam lampin merupakan sejenis ruam yang ...
Resipi Sup Kepala Ikan Terlajak Sedap Ada Tip Nak Hilangkan Bau Hanyir Memang Power

Resipi Sup Kepala Ikan Terlajak Sedap Ada Tip Nak Hilangkan Bau Hanyir Memang Power

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 322 hits
Bagi yang pernah merasa keenakkan sup kepala ikan pasti tidak teragak agak untuk memcubanya sekali lagi Sedapnya tak terkata kerana rasa segar ikan ditambah dengan keenakkan kuahnya buat sup tersangat enak Apa lagi kala digabungkan bersama ...
Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 318 hits
Salah satu masalah dalam aspek penjagaan anak adalah apabila bayi kurang berat Ada beberapa cara menaikkan berat badan bayi yang boleh diamalkan Garis panduan penjagaan anak Berdasarkan garis panduan umum seorang bayi harus membesar sekitar...
Bayi Merengek Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini

Bayi Merengek Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 265 hits
Bayi takut berpisah biasa terjadi Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini Ketahui 5 strategi menghadapinya Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar dia pun mulalah tidak tentu arah Mula menangis minta did...
Jom Belajar Cara Urut Si Manja Manfaat Bukan Untuk Bayi Saja Tapi Juga Untuk Emosi Ibu

Jom Belajar Cara Urut Si Manja Manfaat Bukan Untuk Bayi Saja Tapi Juga Untuk Emosi Ibu

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 281 hits
Ibu ibu pernah tak mengurut bayi Tahu tak sebenarnya ada banyak kebaikan urutan untuk si manja Teruskan membaca perkongsian ini untuk mengetahui lebih lanjut Galakkan untuk mengurut bayi Menurut Hello Doktor walaupun pada dasarnya masih ban...
Makanan Cepat Basi Meh Cuba Tip Ni

Makanan Cepat Basi Meh Cuba Tip Ni

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 292 hits
MAKANAN CEPAT BASI MEH CUBA TIP NI Ada makanan boleh menjadi cepat basi disebabkan oleh beberapa sebab contohnya tercemar oleh kuman atau najis dan virus Pastu ia jugak boleh disebabkan oleh bahan asal makanan itu sudah busuk atau tak fresh...
Peniaga Rantau Panjang Terpaksa Turunkan Harga Untuk Tarik Pelanggan

Peniaga Rantau Panjang Terpaksa Turunkan Harga Untuk Tarik Pelanggan

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 268 hits
Peniaga di zon bebas cukai Rantau Panjang di sini terpaksa menurunkan harga barangan bagi menarik semula orang ramai berkunjung ke kawasan itu Tindakan itu susulan serangan pandemik Covid 19 yang menyebabkan kawasan berkenaan seolah olah hi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi