Kekeliruan Liberal Tentang Pakaian



1. Begitu bersungguh Sisters in Islam berkempen supaya golongan wanita tidak dikawal pakaian mereka sehingga menyifatkan kawalan pakaian ini menggambarkan bahawa wanita itu cacat dari segi fizikal dan mental mereka.
2. Arahan mematuhi etika pakaian adalah pesanan Allah di dalam al-Quran. Menjaga aurat adalah suatu kewajipan sehingga Allah berpesan kepada manusia agar jangan menuruti perintah Syaitan yang menyebabkan pakaian manusia itu tertanggal. Firman Allah:
يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا
“Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka.”
3. Perhatikan ayat al-Quran ini yang menjelaskan bagaimana Syaitan itu sifatnya menghasut manusia sehingga menyebabkan pakain mereka terlucut dan terdedahnya aurat mereka. Adakah Sisters ingin mengambil peranan sebegini?
4. Bagi wanita Muslimah, kewajipan menutup aurat itu adalah arahan yang telah difardukan oleh Allah. Perkara ini dinyatakan di dalam al-Quran yang menyebutkan:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ
Maksudnya: “Dan hendaklah mereka (wanita Muslimah) menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;” (al-Nur:31)
5. Dalam menghuraikan ayat ini al-Imam Ibn al-Jarir al-Tabari menghuraikan bahawa:
وليلقين خُمُرهنّ، على جيوبهنّ، ليسترن بذلك شعورهنّ وأعناقهن وقُرْطَهُنَّ.
“hendaklah para wanita itu melabuhkan tudung kepala mereka menutup dada-dada mereka supaya tertutup juga dengan itu rambut, tengkuk dan telinga mereka.”
6. Syeikh al-Maraghi turut menghuraikan di dalam tafsirnya yang menyebutkan :
“Wanita pada zaman dahulu menutup kepala mereka dengan khimar (tudung) dan melabuhkan hujung tudung itu ke belakang badan supaya terdedah leher dan dada mereka, seperti kebiasaan zaman Jahiliyyah, lalu mereka dilarang syarak daripada berbuat sebegitu lagi.
7. Ketika turunnya ayat ini, Saidatina Aisyah memuji wanita Muhajirin kerana kesungguhan mereka menutup aurat seperti yang telah diwajibkan oleh Allah. Perkara ini diceritakan oleh oleh beliau sendiri dalam riwayat Abu Daud yang menyebutkan:
يرحم الله نساء المهاجرات الأول لما أنزل الله وليضربن بخمرهن على جيوبهن شققن أكثف مروطهن (نوع من الثياب) فاختمرن بها ” .
“Semoga Allah merahmati kepada kaum wanita Muhajirin yang awal. Mereka, apabila Allah menurunkan ayat : وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ, mereka lantas mengoyakkan kain Murat (sejenis tekstil yang diperbuat daripada bulu bebiri) mereka lalu mereka jadikan sebagai tudung.”
8. Perbuatan mempertikaikan etika pakaian seperti yang telah diwajibkan oleh syarak adalah perkara yang ditegah oleh agama. Perkara ini dijelaskan oleh artikel yang dinukilkan di laman Mufti Wilayah yang menyebutkan:
Syeikh Muhammad al-Zuhaili hafizhahullah berkata: “Jika seorang muslim mengingkari suatu hukum syarak yang sudah disepakati ke atasnya dan mudah diketahuinya dalam agama, maka dia sudah kafir.” Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (5/233).
9. Etika pakaian wanita Muslimah adalah bertujuan menjaga dan memartabatkan kemuliaan wanita. Ia tidak seperti yang digambarkan oleh Sisters seolah etika pakaian menggambarkan wanita itu cacat. Andai sekiranya dalam dunia itu ada peraturan pakaiannya, mengapa peraturan Allah tidak pula mahu dituruti?
Semoga Allah membimbing kita semua.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
The post Kekeliruan Liberal Tentang Pakaian appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/kekeliruan-liberal-tentang-pakaian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Segera Terbitkan Perpres Tentang Kpk

Jokowi Segera Terbitkan Perpres Tentang Kpk

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 157 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi akan menerbitkan peraturan presiden tentang Komisi Pemberantasan Korupsi Saat ini perpres itu tengah diproses oleh Kementerian Sekretariat Negara
Waktu Sesuai Untuk Ajar Anak Tentang Pendidikan Seksualiti

Waktu Sesuai Untuk Ajar Anak Tentang Pendidikan Seksualiti

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 1259 hits
AssalamualaikumBismillahRamai ibu bapa yang segan atau selalu mengelak daripada menjawab soalan yang berkaitan dengan pendidikan seksualiti kepada anak anak Sifat kanak kanak yang ingin tahu membuatkan ibu bapa berasa kurang selesa untuk be...
Lirik Lagu Tentang Rahsia Judika Ft Shila Amzah

Lirik Lagu Tentang Rahsia Judika Ft Shila Amzah

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 943 hits
Penyanyi kebanggaan Malaysia Shila Amzah muncul dengan lagu baru berjudul Tentang Rahsia berduet dengan penyanyi popukar Indonesia Judika Lagu ciptaan Farouk Roman dan lirik oleh Amylea ini telah dijadikan lagu tema untuk drama akasia berju...
Anwar Kembalilah Berdialog Tentang Jawi

Anwar Kembalilah Berdialog Tentang Jawi

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 226 hits
Anwar Kembalilah berdialog tentang JawiDec 24 2019 Keadilan DailyPresiden KEADILAN Anwar Ibrahim hari ini menggesa kedua dua pihak yang pro atau antitulisan Jawi supaya tidak menganjurkan sebarang sidang bagi meredakan suasana Bakal perdana...
Kebenaran Tentang Xinjiang Yang Tak Diungkap Dalam Propaganda Media Barat

Kebenaran Tentang Xinjiang Yang Tak Diungkap Dalam Propaganda Media Barat

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 208 hits
Duta besar China untuk Malaysia Bai Tian buka suara tentang gencarnya pemberitaan media Barat soal penindasan pemerintah China terhadap warga Uighur di Provinsi Xinjiang
Jangan Ego Tanyalah Anak Tentang Diri Kita Baru Jadi Yang Terbaik

Jangan Ego Tanyalah Anak Tentang Diri Kita Baru Jadi Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 389 hits
Tidak semestinya kita seorang ibu akan sentiasa betul Ada masanya anak yang masih kecil boleh bantu untuk buat kita mengenali dan menginsafi diri Anak kecil sangat telus dan tidak akan berbohong Sesekali cuba tanyakan pada mereka apa perasa...
Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 1878 hits
Tengahari semalam 26hb Disember 2019 bersamaan 29hb Rabiul Akhir 1441H berlakunya sekali lagi fenomena alam membuktikan kekuasaan Allah swt atas setiap kejadian di muka bumiNya Di media sosial berebut rebut masing masing menaikkan gambar at...
30 Kata Kata Bijak Tentang Kehidupan Penuh Makna Dan Inspiratif

30 Kata Kata Bijak Tentang Kehidupan Penuh Makna Dan Inspiratif

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 211 hits
Merdeka com merangkum kumpulan kata kata bijak yang bisa dijadikan sebagai inspirasi dan penyemangat bagi kita untuk menjalani kehidupan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened