Kejayaan Prn Bn Bukan Mutlak Berpotensi Besar Tumbang Di Pru


By Satu Berita
-March 31, 2022

SEBAHAGIAN daripada data analisis PRN yang dikongsikan ketika webinar Pasca PRN dan Menuju PRU15 anjuran Institut Masa Depan Malaysia pada Khamis.
KEJAYAAN Barisan Nasional (BN) di Pilihan-pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor bukan kemenangan yang mutlak malah gabungan politik itu berpotensi besar untuk ditumbangkan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 yang bakal dilaksanakan.

Ini kerana, menurut para penganalisis politik, data daripada keempat-empat PRN yang telah diadakan itu menunjukkan, kemenangan BN adalah daripada undi undi tegar dan bukannya daripada undi baharu.

Kata mereka, analisis terhadap para pengundi; pola pengundian; pecahan undi kecenderungan pengundi; calon-calon; personaliti parti; kempen dan isu-isu semasa rakyat menunjukkan sekiranya saingan politik BN melakukan sedikit perubahan, trend pengundian akan memihak kepada mereka.

Menurut Felo Penyelidik Ilham Centre, Prof. Bersekutu, Dr. Hamidin Abd. Hamid, data PRN-PRN yang telah berlangsung menunjukkan pengundi yang berusia 40 tahun ke bawah cenderung kepada Bersatu manakala pengundi Undi18 tidak mempunyai kecenderungan yang spesifik.

“Analisis PRN menunjukkan pengundi belia tidak lagi cenderung memilih BN dan memberikan undi mereka kepada PN.

“Di kawasan bandar pula, kita perhatikan pengundi muda banyak dipengaruhi rakan sebaya dan keluarga dari segi corak pengundian,” katanya dalam webinar Pasca PRN dan Menuju PRU15 anjuran Institut Masa Depan Malaysia pada Khamis.

Pengasas Bersama Merdeka Centre, Ibrahim Suffian menggemakan pendapat Hamidin pula berkata, peralihan seperti itu dapat dilihat keempat-empat PRN tersebut.

Beliau menambah, untuk menewaskan BN dalam PRU15, PN perlu peka kepada mood pengundi.

“Data menunjukkan PN muncul sebagai alternatif kepada BN, khususnya golongan muda tetapi, perlu diingatkan, para pengundi kini sudah letih dengan senario politik ketika ini.

“15 hingga 20 peratus pengundi ketika ini merasakan parti-parti politik tidak mewakili kehendak mereka dan mahukan wakil yang boleh membawakan kebaikan dan perubahan kepada kehidupan yang terjejas akibat Covid-19,” katanya

Justeru, kata Penyelidik Kehormat Institut Kajian Asia Malaysia Universiti Nottingham, Prof. Bersekutu Dr. Bridget Welsh, saingan BN perlu memberi fokus kepada polisi-polisi yang membantu program pemulihan negara yang memberi kesan besar kepada rakyat.

Untuk itu, kata beliau, saingan BN juga perlu membuka ruang, membentuk dan melatih pimpinan muda yang mampu untuk menjiwai serta memahami kehendak para pengundi khususnya golongan muda.

“Perubahan perlu dilakukan ke arah itu agar keyakinan pengundi kepada parti dapat dikembalikan

“Selain itu, PN dan Pakatan Harapan perlu memcari titik tengah serta mencapai kesefahaman untuk bekerjasama dalam PRU15 jika mahu menumbangkan BN,” ujar beliau.

Bridget turut berkata, peralihan senario yang dialami oleh Malaysia pada ketika ini turut dialami oleh negara-negara seperti Sri Lanka, Itali dan Indonesia.

Beliau menyarankan agar gabungan perkembangan politik saingan BN untuk mengkaji dan mengambil iktibar dari apa yang berlaku di ketiga-tiga negara tersebut jika mahu menempa kejayaan dalam PRU KE-15 yang akan datang.
 – SB

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/kejayaan-prn-bn-bukan-mutlak-berpotensi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Dan Prn Johor Bukanlah Indikator Utama Momentum Kemenangan Besar Pru 15

Prn Melaka Dan Prn Johor Bukanlah Indikator Utama Momentum Kemenangan Besar Pru 15

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 95 hits
IPOH Kemenangan berturut turut Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri di Melaka dan Johor tidak boleh dijadikan indikator utama bahawa parti akan meneruskan momentum kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Ahli Parlimen Gua Musang...
Menang Prn Bukan Indikator Umno Boleh Menang Pru 15 Tengku Razaleigh

Menang Prn Bukan Indikator Umno Boleh Menang Pru 15 Tengku Razaleigh

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 119 hits
utusan com myTENGKU RAZALEIGH HAMZAHOleh MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID26 Mac 2022 6 13 pmIPOH Kemenangan UMNO dalam Pilihan Raya Negeri Johor dan Melaka tidak boleh dijadikan indikator parti berkenaan mampu menang besar dalam Pilihan Raya Umum K...
Simulasi Pru 15 P001 Padang Besar

Simulasi Pru 15 P001 Padang Besar

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 181 hits
SIMULASI INI BERDASARKANPRU 13PRU14PRN MELAKAPRN JOHORSIMULASI INI DISEDIAKAN OLEHCIKGU LINRUMUSAN SIMULASIUNTUK KE PUSAT SIMULASI HUBAYA HUBAYA
Saya Tak Terkejut Jika Pru Dibuat Ogos Atau September Rafizi

Saya Tak Terkejut Jika Pru Dibuat Ogos Atau September Rafizi

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 101 hits
Bekas ahli parlimen Pandan Rafizi Ramli menjangkakan pilihan raya umum akan datang akan diadakan dalam tempoh empat bulan lagi Naib Presiden PKR itu memberitahu pemberita semalam bahawa jangkaannya itu dibuat atas beberapa faktor
Jika Ph Mampu Kuasai Putrajaya Pru 15 Mengapa Tunggu Pru 16 Amin Ahmad

Jika Ph Mampu Kuasai Putrajaya Pru 15 Mengapa Tunggu Pru 16 Amin Ahmad

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 163 hits
Strategi menuju Pilihan Raya Umum ke 15 mungkin terbahagi kepada dua sama ada bagi KEADILAN mahu pun Pakatan Harapan Wujud pihak yang memilih untuk bertahan memandangkan kekalahan KEADILAN dan Amanah dalam 3 siri Pilihan Raya Negeri baru ba...
Tun Dr Mahathir Mendakwa Umno Tidak Mahu Ds Ismail Sabri Menjadi Pm Selepas Pru 15

Tun Dr Mahathir Mendakwa Umno Tidak Mahu Ds Ismail Sabri Menjadi Pm Selepas Pru 15

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 142 hits
KUALA LUMPUR Walaupun UMNO berjaya menang selepas pilihan raya umum ke 15 tetapi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak akan dilantik menjadi Perdana Menteri semula Pengerusi parti Pejuang Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa UMNO tidak akan meng...
Kerajaan Beri Penjelasan Isu Alam Sekitar Elak Pembangkang Guna Fakta Tidak Tepat Pru 15

Kerajaan Beri Penjelasan Isu Alam Sekitar Elak Pembangkang Guna Fakta Tidak Tepat Pru 15

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 137 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang akan memberi penjelasan kepada rakyat mengenai bencana banjir yang berlaku baru baru ini bagi mengelakkan pembangkang menggunakan persepsi tidak tepat menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 Exco Pelancongan Kebudayaan Ala...
Pru 15 Bersatu Mahu Kerjasama Pejuang

Pru 15 Bersatu Mahu Kerjasama Pejuang

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 94 hits
bhnews bh com myOleh Mac 31 2022 6 43pmMukhriz semasa sidang media di Kuala Terengganu hari ini Foto NSTP GHAZALI KORIKUALA TERENGGANU BERSATU mencadangkan kerjasama dengan Parti Pejuang Tanah Air untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Pr...
Rafizi Akan Bawa Strategi Baru Menjelang Pru 15

Rafizi Akan Bawa Strategi Baru Menjelang Pru 15

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 138 hits
Rafizi akan bawa strategi baru menjelang PRU 15Posted By on March 31 2022Pilihan Raya Umum ke 15 yang semakin hampir dan prestasi KEADILAN yang kurang memberansangkan dalam 2 siri Pilihan Raya Negeri merupakan kebimbangan utama menyebabkan ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke