Kejatuhan Industri Penerbangan Kesan Domino Kepada Ekonomi



Kejatuhan industri penerbangan domestik dan antarabangsa dijangka memberi kesan yang negatif kepada ekonomi negara sepanjang tempoh pandemik Covid 19.
Bagi Pengarah Urusan Kumpulan Shamawar, Datuk Dr Shakir Husin Kalid, kejatuhan sektor berkenaan boleh memberi kesan domino kepada sektor-sektor lain dalam negara, sama ada yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan penerbangan.
“Sektor yang paling terjejas dilihat dalam pelbagai perspektif ialah penerbangan. Saya rasa bila Covid ini bersifat sejagat kekangan yang ada ialah tidak membenarkan sesiapa keluar dari daerah masing-masing.
“Jadi kalau dulu bila ditubuh Air Asia, mereka berani letak tagline now every body can fly. Masa tu usahawan meletakkan satu alternatif yang bagus agar semua orang boleh berjalan ke mana sahaja mereka mahu.
“Tetapi ditakdirkan atas sebab-sebab yang di luar jangka (realiti berubah) every body cannot fly (akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)).
“Saya berjumpa dengan seorang dalam industri ini. Dia kata bandingannya kalau di mana-mana syarikat penerbangan itu ada 90 kapal terbang yang boleh terbang barangkali 18 sahaja.
“Itu satu isyarat dari 90 kapal terbang hanya 20% (yang beroperasi), jadi tenaga pekerja akan berkurang. Sektor ini akan terjejas. Isunya kalau terjejas sektor penerbangan ia macam domino efect (kepada industri lain),” katanya dalam forum ‘Membangun Usahawan Semangat Baharu: Mendepani Impak Covid 19’ anjuran Gabungan Reformis Malaysia baru-baru ini.
Menurut beliau, impak ekonomi mungkin lebih buruk daripada yang disangka kerana akan menjejaskan industri perhotelan serta kemasukan pelaburan ke dalam negara.
“Apa yang akan berlaku? Secara arus perdananya kita tahu banyak hotel akan ditutup. Bila hotel ditutup, pelancong kurang, pelabur kurang, matawang jatuh dan orang terpaksa mengharapkan pasaran tempatan untuk survive.
“Dalam masa yang sama ia memberikan kesan yang teruk kerana sektor pekerjaan itu pun berkurangan dengan begitu hebat sekali,” katanya.
Selain itu, tambah Dr Shakir, sektor yang terjejas itu pasti menyebabkan industri lain turut menanggung akibat dan merosotkan perkembangan ekonomi negara secara keseluruhan.
“Saya ambil kajian Moody’s Investors Service yang berkata sektor penerbangan kehilangan hampir 60% turn over yang mereka hanya dalam masa peringkat pertama PKP. Tiga bulan pertama mereka telah hilang sebanyak itu. Begitu juga dalam sektor yang lain,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30789

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Domino Kejatuhan Perikatan Nasional Bermula

Domino Kejatuhan Perikatan Nasional Bermula

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 150 hits
December 6 2020 Tiada apa yang lebih menggembirakan pihak yang kalah apabila melihat musuhnya bergaduh sesama sendiri Begitulah agaknya perasaan Pakatan Harapan apabila melihat Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu yang juga Adun Chenderia...
Mendagri Minta Pemda Fokus Pemulihan Ekonomi Dalam Rapbd 2021

Mendagri Minta Pemda Fokus Pemulihan Ekonomi Dalam Rapbd 2021

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 139 hits
Tito menekankan pentingnya kerja sama antara pemerintah pusat dengan pemerintah daerah dalam pemulihan ekonomi yang memberikan dampak luas untuk masyarakat
Pasukan Petugas Ekonomi Digital Komited Percepat Transformasi Digital Negara

Pasukan Petugas Ekonomi Digital Komited Percepat Transformasi Digital Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 242 hits
PUTRAJAYA 2 Disember Pasukan Petugas Ekonomi Digital telah mengadakan mesyuarat kali ketiga untuk mempercepat transformasi digital negara Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah dan Ment...
Syarat I Sinar Terlalu Ketat Tak Adil Pakar Ekonomi

Syarat I Sinar Terlalu Ketat Tak Adil Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 200 hits
KUALA LUMPUR 17 Rabiulakhir 1442H Khamis Meskipun program i Sinar iaitu pengeluaran caruman daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja yang baru baru ini telah diperluaskan kepada lebih ramai ahli yang terjejas namun masih banyak rungu...
Keutamaan Sekarang Makanan Atas Meja Bukan Penarafan Kredit Kata Pakar Ekonomi

Keutamaan Sekarang Makanan Atas Meja Bukan Penarafan Kredit Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 193 hits
Seorang pakar ekonomi percaya Malaysia tidak perlu terlalu bimbang tentang penarafan kredit berhubung belanjawan besar Putrajaya sebanyak RM322 5 bilion dengan berkata keutamaan sekarang ialah memastikan adanya makanan di meja rakyat Timbul...
Bagaimana Berita Vaksin Covid 19 Boleh Mempengaruhi Ekonomi As

Bagaimana Berita Vaksin Covid 19 Boleh Mempengaruhi Ekonomi As

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 230 hits
Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell mengatakan berita mengenai keberkesanan vaksin coronavirus adalah positif bagi ekonomi AS dalam jangka masa sederhana Pertumbuhan ekonomi secara langsung bergantung kepada kejayaan memerangi virus T...
Tiada Perjanjian Brexit Yang Akan Memburukkan Keadaan Ekonomi Uk

Tiada Perjanjian Brexit Yang Akan Memburukkan Keadaan Ekonomi Uk

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 154 hits
Ramalan rasmi mengatakan bahawa gagal mendapatkan perjanjian perdagangan baru dengan Kesatuan Eropah akan memberikan tamparan besar kepada ekonomi UK Brexit tanpa kesepakatan akan menghapuskan tambahan 2 daripada KDNK UK semuanya sambil men...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen