Kejadian Yang Mengharukan Apabila Wanita Yang Tidak Disangka Ini Adalah Salah Seorang Dari 350 Orang Yang Memeluk Islam


Subhanallah, sesuatu yang terjadi ada hikmahnya. Tidak semua nampak perancangannya. Semoga artikel dibawah ini akan buat anda terharu..
Jumaat lalu umat Islam dikejutkan dengan berita menyedihkan di mana berlaku tembakan rambang di dua masjid di Christ- chu rch, New Zeal4nd semasa jemaah sedang solat Jumaat.
Serangan tersebut mengorb4nkan 50 jemaah dan lebih 48 jemaah lagi ced- era dalam kejadian itu. Insiden itu mencetuskan kemar4han ramai dan dik3cam teruk oleh seluruh dunia serta melakukan bantahan mengutuk ser-angan tersebut.
Susulan kejadian itu, tersebar di media sosial berita mengatakan seramai 350 warga New Zeal4nd dikhabarkan telah memeluk Islam.
ADAKAH BERITA INI SAHIH?
Tidak dapat dipastikan kesahihan berita tersebut. Bagaimanapun, rata-rata netizen mengharapkan perkara itu benar-benar berlaku.
Beberapa hari lalu, selepas kejadian masjid berd4rah itu penduduk Kristi4n New Ze4 land mengambil inisiatif menjaga perkarangan masjid ketika umat Islam menunaikan ibadah.
Dilaporkan, penem- b4k dan tiga individu lain yang dipercayai terlibat dalam sera-ngan itu sudah pun diberkas dan didakwa di mahkamah.
Nampak tenang dan tiada paksaan mereka untuk memeluk agama ISLAM
Setelah diselidik tiada media media tempatan atau luar negara yang membuat liputan tentang perkara ini. Gambar dan video yang tular hari ini telah mendapat banyak reaksi positif.
Video :

Akan tetapi kesahihan berita ini tidak dapat lagi kami pastikan. Tetapi sekiranya betul, alhamdullilah. Selamat datang wahai saudara saudaraku .. Semoga semua dipermudahkan. Insyallah ..
Boleh kekal nama selepas peluk Islam
Peribahasa Melayu ada mengatakan, gajah mati meninggalkan tulang, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Nama adalah tajuk yang menyatakan sesuatu mengenai diri seseorang. Ia adalah perhiasan atau simbol di mana seseorang itu akan dipanggil dalam kehidupan dunia dan akhirat kelak.
Manusia juga diberikan identitinya tersendiri sebagaimana dinyatakan dalam Surah ar-Rum ayat, 22 yang bermaksud: “Dan di antara tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan kebijaksanaan-Nya ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan bagi orang yang berpengetahuan.”
Setiap bangsa dan etnik memiliki bahasa tersendiri. Setiap bangsa dan etnik begitu berbangga dengan bahasa yang menjadi identiti mereka.
Bangsa Jepun menggunakan bahasa Jepun, manakala orang Eropah mempunyai bahasa mereka sendiri mengikut negara dan wilayah masing-masing seperti Inggeris, Sepanyol, Perancis, Jerman dan banyak lagi.
Setiap bangsa berkomunikasi menggunakan bahasa bangsa atau etnik mereka sendiri. Bangsa Cina juga mempunyai bahasanya mengikut suku kaum masing-masing seperti Mandarin, Hokkien, Kantonis, Hainan, Hakka, Teochew, Fuchow dan lain-lain lagi.
Begitulah bukti kekuasaan dan kebijaksanaan Allah SWT dalam penciptaan manusia. Ia membolehkan manusia berbicara menggunakan pelbagai bahasa dan mengumpamakan seperti penciptaan langit dan bumi.
Bagaimanapun, ada juga manusia daripada bangsa tertentu menggunakan nama daripada bangsa lain. Ini adalah seperti mereka yang menganut agama tertentu dan memiliki nama tambahan selain nama bangsanya sendiri.
Dalam konteks Islam, apakah seseorang yang baru menerima Islam perlu menukar nama asal bangsanya atau hanya menambah nama tambahan?
Itu persoalan biasa ditanya oleh mereka yang ingin menukar agama atau baru menerima Islam.
Pada dasarnya, seseorang yang memeluk Islam tidak perlu mengubah nama kecuali nama asal mereka mempunyai unsur penyembahan kepada makhluk, dewa atau sesuatu selain daripada Allah SWT.
Sekiranya nama asalnya tidak mengandungi sesuatu yang dilarang Islam, dia dibenarkan menggunakannya tanpa sebarang masalah.
Bagi masyarakat Cina, sudah tentu mereka bangga dengan nama diberikan oleh ibu bapa mereka. Biasanya nama itu mempunyai makna yang baik.
Misalnya, nama penulis Yap Yun Hin mempunyai makna yang sangat baik. Yap adalah nama keluarga, bermakna penulis berasal daripada keturunan Yap. Nama tengah Yun bermakna ‘selama-lamanya’ merujuk kepada generasi tertentu dan nama akhir, Hin pula bermakna kegembiraan atau kegirangan.
Sudah pastinya Yun Hin bermaksud kegembiraan selama-lamanya mempunyai makna yang baik serta akan menjadi ciri-ciri yang baik buat penulis.
Tidak ada alasan kenapa harus menukar nama yang baik dan bersesuaian dengan Islam hanya kerana ia tidak berbunyi Arab, sedangkan bahasa Cina juga adalah ciptaan Allah SWT.
Orang Muslim di China sudah lama menerima Islam sejak kurun ke-7 lagi. Mereka masih menggunakan nama dalam bahasa dan struktur Cina. Bagaimanapun, mereka mempunyai nama Islam yang datang daripada bahasa Arab.
sumber : KL Buzz
The post Kejadian Yang Mengharukan Apabila Wanita Yang Tidak Disangka Ini Adalah Salah Seorang Dari 350 Orang Yang Memeluk Islam appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/kejadian-yang-mengharukan-apabila-wanita-yang-tidak-disangka-ini-adalah-salah-seorang-dari-350-orang-yang-memeluk-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Pensyarah Usm Salah Seorang Penumpang Mh17 Al Fatihah

Calon Pensyarah Usm Salah Seorang Penumpang Mh17 Al Fatihah

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 348 hits
Alfatihah dan marilah kita sama sama berdoa dan sedekahkan alfatihah kepada mereka yang terlibat dalam nahas MH17 Pulau Pinang 18 Julai 2014 Berita pesawat Boeing 777 yang berlepas dari Amsterdam pada jam 12 15 tengah hari waktu tempatan se...
Media Yang Memusuhi Islam Adalah Media Setan Ustadz Oemar Mita

Media Yang Memusuhi Islam Adalah Media Setan Ustadz Oemar Mita

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 144 hits
Video kajian Islam kali ini membahas tentang media setan Bisa dibilang media yang selalu memusuhi Islam sebagai media setan Media yang sentimen pada Islam Selalu mencari aib dan bahkan sengaja membuat berita bohong Mereka mengubah fakta men...
Wanita Cantik Datang Dengan Kereta Bmw Merungut Apabila Mendengar Harga Kuih 50sen Satu

Wanita Cantik Datang Dengan Kereta Bmw Merungut Apabila Mendengar Harga Kuih 50sen Satu

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 175 hits
Pakai kereta BMW dompet LV tudung Aryani beli kuih tepi jalan pun nak minta diskaun ke wehhhhh Acik kuih eh kay mehlah singgah ni Acik bungkus kat kau meehon ni Mehlah Adui acik ni aku tengah jogging ni lah dia panggil Dia tak tahu ke orang...
Pakar Genetika Wanita Terbersih Di Muka Bumi Adalah Wanita Muslimah

Pakar Genetika Wanita Terbersih Di Muka Bumi Adalah Wanita Muslimah

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 138 hits
seorang pakar genetika Robert Guilhem mendeklarasikan keislamannya setelah terperangah kagum oleh ayat ayat Al Quran yang berbicara tentang Masa Iddah bagi wanita Muslimah yang dicerai suaminya seperti yang diatur Islam Guilhem membuktikan ...
Hina Islam Nabi Muhammad Polis Fail 4 Pertuduhan Dengan Seorang Dijatuhi Penjara 10 Tahun

Hina Islam Nabi Muhammad Polis Fail 4 Pertuduhan Dengan Seorang Dijatuhi Penjara 10 Tahun

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 155 hits
Polis Diraja Malaysia telah menfailkan pertuduhan terhadap empat pemilik akaun media sosial kerana menghina Islam dan Nabi Muhammad dengan seorang daripada mereka telah dijatuhi hukuman penjara Loading Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun ...
Seorang Wartawan Prancis Menyamar Dan Menyusup Ke Sarang Isis Ia Terkejut Tak Temukan Islam Di Dalamnya

Seorang Wartawan Prancis Menyamar Dan Menyusup Ke Sarang Isis Ia Terkejut Tak Temukan Islam Di Dalamnya

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 107 hits
Apakah ISIS benar benar hanya menggunakan agama Islam sebagai kedok untuk meneror orang Seorang jurnalis asal Perancis berusaha untuk menemukan jawaban tersebut dengan cara yang nekat Dikutip dari situs The Independent Selasa jurnalis itu m...
Seorang Lagi Individu Ditangkap Kerana Menghina Agama Islam

Seorang Lagi Individu Ditangkap Kerana Menghina Agama Islam

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 174 hits
Gambar Online NewsLagi dan lagi individu ditangkap selepas didapati telah menghina agama Islam Nabi Muhammad SAW dan isteri baginda Saidatina Aisyah yang ditahan di sebuat pusat beli beli belah Plaza Pudu semalam Penahanan ini juga telah di...
Gunakan Himpunan Hari Wanita Untuk Pertahan Lgbt Salah Guna Ruang Demokrasi Mujahid

Gunakan Himpunan Hari Wanita Untuk Pertahan Lgbt Salah Guna Ruang Demokrasi Mujahid

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 218 hits
Astro Awani Mujahid berkata kerajaan amat tegas bahawa amalan LGBT tidak akan diterima sama sekali di negara ini Gambar fail KUALA LUMPUR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menyifatkan tindakan segelintir pi...
Seorang Wanita Bukan Biasa Biasa

Seorang Wanita Bukan Biasa Biasa

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 144 hits
hai assalammualaikumSeorang Wanita Bukan Biasa Biasa Ya Hari Wanita dah lama lepas tapi aku tetap nak cerita juga berkenaan wanita ni hehehe Sebab sekarang ni pun aku dalam fasa wanita Aku dapat rasai semuanya dari perit sakit pahit dan man...
Siapa Agamawan Yg Sertai Pkr

Disampuk Penunggu Ketika Memancing Waktu Maghrib

Datuk Dan Datin Edar Dadah Guna Porsche

Tidur Setelah Sahur Sebaiknya Berapa Jam

Kunci Mulut Lepas Terpalit Kontroversi Kawal Kim Junghyun Seo Yeji Padam Kesemua Entri Di Ig

Celebrate The Month Of Ramadan And Hari Raya With Santan

Najib Sampai Ke Tahap Tak Tahu Dan Agak

Motif Umno 3 0 Bukan Tolak Zahid Tok Mat Sahaja Dakwa Pemimpin Umno



Resepi Tosai Paling Digemari Ramai

Siapa Sebenarnya CodeMiko Teknologi Penstriman Masa Depan

Info Dan Sinopsis Drama Bila Syaitan Berbisik Astro Ria

Kisah Aneh Karier Bola Sepak Anak Presiden Muammar Gaddafi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Penjara Janji Slot Samarinda TV3


Resepi Popia Simpul Kasih

Apa Kata Umno Berusaha Satukan Pas Dengan Pan

Kumpulan Ceramah Ramadhan 2021 Kultum Ramadhan Terbaru

Kopetro Jalin Kerjasama Bersama Persatuan Seniman Malaysia Dalam Program Cuci Masjid

5 Ways Of Saying Beautiful

Kenapa Masih Guna Tong Gas Berat